Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må bare først og fremst få si at - hjelpes meg så mye drit dere lirer av dere mot HD dag ut og dag inn. Flere av dere må da være like jævla negative som henne, bare at dere får ut driten her istedenfor på egen insta/snap. Og dersom du kjenner en trang til å svare på denne delen av meldingen er det nok en grunn til det..

Så til HD. Jeg er enig med mye som skrives, selvom jeg kanskje mener at det kunne kommet frem som konstruktiv kritikk heller enn pur drittslenging. HD burde uten tvil legge fra seg telefonen en stund. Ikke poste noe, bare fokusere på sin egen psykiske helse (som er 100% på tur), barna sine, mannen sin og det private. Jeg håper hun forstår det selv etterhvert. Men jeg tror ærlig talt at det er vanskelig for folk som har valgt å bruke offentligheten som en slags personlig dagbok å bare legge det fra seg. Litt som dop, og spesielt når man får medfølelse/forståelse der noen burde be de å legge fokuset en helt annen plass. 

Om HD var min venninne ville jeg forsøkt å formidle dette på en allright og ikke-dømmende måte. 

• Liker 3
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo litt trist når Drage åpenbart trenger trøst, og føler at det beste stedet å få det, er fra "vennene" i some.  Samtidig er det ikke så rart enkelte influencere øser ut av seg alt det som er trist og leit, all den tid vi stadig leser om kjendiser som hylles for de åpne, ærlige og ufiltrerte innleggene som beskriver den rå virkeligheten og der de åpner seg om "den tunge tiden".  Forskjellen er vel bare at der de andre kjendisene, bleke men fattet - og veldig vakre, snakker ut etter at krisen er gjennomlevd, mens Helene til stadighet er midt oppe i det.  "Vi" liker kjendiser og influencere som har kjempet seg gjennom noe tøft, men som har kommet ut på den andre siden styrket av hele opplevelsen, og dermed kan virke inspirerende.  Når det aldri blir bedre, blir det bare støy.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Sissy33 skrev (8 minutter siden):

Det er jo litt trist når Drage åpenbart trenger trøst, og føler at det beste stedet å få det, er fra "vennene" i some.  Samtidig er det ikke så rart enkelte influencere øser ut av seg alt det som er trist og leit, all den tid vi stadig leser om kjendiser som hylles for de åpne, ærlige og ufiltrerte innleggene som beskriver den rå virkeligheten og der de åpner seg om "den tunge tiden".  Forskjellen er vel bare at der de andre kjendisene, bleke men fattet - og veldig vakre, snakker ut etter at krisen er gjennomlevd, mens Helene til stadighet er midt oppe i det.  "Vi" liker kjendiser og influencere som har kjempet seg gjennom noe tøft, men som har kommet ut på den andre siden styrket av hele opplevelsen, og dermed kan virke inspirerende.  Når det aldri blir bedre, blir det bare støy.

Her treffer du. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sissy33 skrev (18 timer siden):

Og her er du inne på noe som jeg har mast om i denne tråden i årevis, men som er fint at også noen andre sier. Vi er veldig glade i "ærlige" fortellinger om folk som går gjennom tøffe ting, men det er bare hvis historien har en lykkelig slutt der personen blir frisk, kommer bra ut av det og lærer noe nytt. Men det er også en urealistisk fortelling, stort sett fortalt av ressurssterke mennesker i godt betalte jobber med tilgang på medier som villig stiller opp når de skal selge noe med en personlig historie i bunn. 

Men det er jo ikke sånn for alle. For en god  del mennesker BLIR det ikke bra, i hvert fall ikke for resten av livet! De sliter med depresjoner som kommer og går hele livet. De blir aldri helt friske fra spiseforstyrrelsene sine. De må håndtere kroniske tilstander som for eksempel autismespekterdiagnoser, ADHD, bipolar lidelse, eller ulike personlighetsforstyrrelser, der livet kan gå i gode og dårlige perioder, og der ulike livskriser kan gjøre vondt verre.

Enkelte mennesker må lære seg å gå gjennom livet sitt med mye mer psykisk smerte og uhelse enn sine medmennesker, og må prøve å få et så godt liv som overhodet mulig, men vil få mange flere nedturer enn "folk flest". Og det er vanskelig å akseptere for folk som er vant til fortellingen om kortvarig motgang, som fort tar slutt igjen. Og da blir den eneste måten vi kan få dette til å gi mening på er at det egentlig ikke er sant. At den personen som forteller oss dette lyver og overdriver, at hun egentlig bare har en eller annen brist i personligheten sin som gjør at hun får disse problemene, og at alt hadde løst seg om hun bare tok seg sammen og enten gikk tur med barnevognen eller sluttet å være på some eller hva nå enn hver enkelt brukers kjepphest er her inne. 

Tror jeg helt personlig at det ikke nødvendigvis er positivt for Helene at hun kringkaster disse tingene i sanntid til følgerne sine? Ja det gjør jeg. Samtidig vet jeg også at folk med tilstander som aldri går over ofte sliter ut familien sin, sliter ut vennene sine, og da kan det være en trøst å finne "noen" på nett som kan gi positiv feedback i tunge perioder. Så jeg forstår også hvorfor hun kanskje gjør det.

Det jeg derimot IKKE forstår er folk som følger hver eneste bevegelse hun foretar seg på internett for å gå inn og skrive stygge ting på diskusjonsforum om det etterpå, for å si at hun er slem, lat, at hun lyver, at hun overdriver, at hun bare burde skjerpe seg. En del har til og med klagd over at hun er lite inspirerende i over ti år. Hvem sin feil er det da at man fortsatt følger henne? :D

Det er helt åpenbart at det ikke hjelper noen med all den sutringen og klagingen, og kun er for å føle seg bedre selv. Hadde dette vært en stor "kjendis" som var "overalt" i offentligheten kunne jeg til en viss grad forstått det, men dette er en bitteliten influenser med et par tusen følgere som de aller fleste i Norge ikke vet at finnes. Da er det faktisk bare å avfølge, om det er så slitsomt. Den eneste grunnen til at jeg er innom tråden her innimellom er bare at dersom mennesker som kjenner seg igjen i livet til Helene også er inne og leser i tråden er det greit å presisere at de aller fleste mennesker ikke tenker sånn om folk med overvekt, psykiske lidelser eller andre utfordringer, men at de utgjør et lite, og ekstremt negativt, mindretall.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Pinnsvine skrev (1 time siden):

Og her er du inne på noe som jeg har mast om i denne tråden i årevis, men som er fint at også noen andre sier. Vi er veldig glade i "ærlige" fortellinger om folk som går gjennom tøffe ting, men det er bare hvis historien har en lykkelig slutt der personen blir frisk, kommer bra ut av det og lærer noe nytt. Men det er også en urealistisk fortelling, stort sett fortalt av ressurssterke mennesker i godt betalte jobber med tilgang på medier som villig stiller opp når de skal selge noe med en personlig historie i bunn. 

Men det er jo ikke sånn for alle. For en god  del mennesker BLIR det ikke bra, i hvert fall ikke for resten av livet! De sliter med depresjoner som kommer og går hele livet. De blir aldri helt friske fra spiseforstyrrelsene sine. De må håndtere kroniske tilstander som for eksempel autismespekterdiagnoser, ADHD, bipolar lidelse, eller ulike personlighetsforstyrrelser, der livet kan gå i gode og dårlige perioder, og der ulike livskriser kan gjøre vondt verre.

Enkelte mennesker må lære seg å gå gjennom livet sitt med mye mer psykisk smerte og uhelse enn sine medmennesker, og må prøve å få et så godt liv som overhodet mulig, men vil få mange flere nedturer enn "folk flest". Og det er vanskelig å akseptere for folk som er vant til fortellingen om kortvarig motgang, som fort tar slutt igjen. Og da blir den eneste måten vi kan få dette til å gi mening på er at det egentlig ikke er sant. At den personen som forteller oss dette lyver og overdriver, at hun egentlig bare har en eller annen brist i personligheten sin som gjør at hun får disse problemene, og at alt hadde løst seg om hun bare tok seg sammen og enten gikk tur med barnevognen eller sluttet å være på some eller hva nå enn hver enkelt brukers kjepphest er her inne. 

Tror jeg helt personlig at det ikke nødvendigvis er positivt for Helene at hun kringkaster disse tingene i sanntid til følgerne sine? Ja det gjør jeg. Samtidig vet jeg også at folk med tilstander som aldri går over ofte sliter ut familien sin, sliter ut vennene sine, og da kan det være en trøst å finne "noen" på nett som kan gi positiv feedback i tunge perioder. Så jeg forstår også hvorfor hun kanskje gjør det.

Det jeg derimot IKKE forstår er folk som følger hver eneste bevegelse hun foretar seg på internett for å gå inn og skrive stygge ting på diskusjonsforum om det etterpå, for å si at hun er slem, lat, at hun lyver, at hun overdriver, at hun bare burde skjerpe seg. En del har til og med klagd over at hun er lite inspirerende i over ti år. Hvem sin feil er det da at man fortsatt følger henne? :D

Det er helt åpenbart at det ikke hjelper noen med all den sutringen og klagingen, og kun er for å føle seg bedre selv. Hadde dette vært en stor "kjendis" som var "overalt" i offentligheten kunne jeg til en viss grad forstått det, men dette er en bitteliten influenser med et par tusen følgere som de aller fleste i Norge ikke vet at finnes. Da er det faktisk bare å avfølge, om det er så slitsomt. Den eneste grunnen til at jeg er innom tråden her innimellom er bare at dersom mennesker som kjenner seg igjen i livet til Helene også er inne og leser i tråden er det greit å presisere at de aller fleste mennesker ikke tenker sånn om folk med overvekt, psykiske lidelser eller andre utfordringer, men at de utgjør et lite, og ekstremt negativt, mindretall.

Men det jeg tror flere av dere glemmer, er at Helene Drage er ikke en privatperson. Det er en bedrift som tjener penger på at folk klikker seg inn, handler av hennes linker og kjøper produktene eller det hun selger. Helene Sommer er en privatperson. Hva om sjefen i Vita, REMA eller Biltema sitter dag ut og dag inn på bedriftskontoen å klager om hvor hardt livet er, eksponerer barna sine på en negativ måte og øser ut dårlig energi? Det går jo ikke. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Tror HD bare må innse at hun bare er sånn. Det er ikke fødselsdepresjon, men hennes personlighet. Sikkert en fødselsdepresjon nå, men når den er over, så er livet svart annen hver dag uansett. Bare at nå kan hun skylde på en fødselsdepresjon. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
panzerpølsa skrev (6 minutter siden):

Men det jeg tror flere av dere glemmer, er at Helene Drage er ikke en privatperson. Det er en bedrift som tjener penger på at folk klikker seg inn, handler av hennes linker og kjøper produktene eller det hun selger. Helene Sommer er en privatperson. Hva om sjefen i Vita, REMA eller Biltema sitter dag ut og dag inn på bedriftskontoen å klager om hvor hardt livet er, eksponerer barna sine på en negativ måte og øser ut dårlig energi? Det går jo ikke. 

Enig! Innimellom all utlevering og klaging, postes det «tilfeldigvis» en uendelig strøm med annonselenker samt egenreklame for egen business/treningsapp.

Når hun har valgt at dette skal være en kommersiell kanal, må hun også tåle å ta kritikk. Og da mener jeg saklig kritikk selvsagt.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Sånn som idag.

Først flere stories om hvor fælt livet er. Så bilde av en stol med teksten at hun trenger å sitte litt for seg selv..

Og vipps så var det 2 annonser etterpå.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
hubbabubba00 skrev (Akkurat nå):

Sånn som idag.

Først flere stories om hvor fælt livet er. Så bilde av en stol med teksten at hun trenger å sitte litt for seg selv..

Og vipps så var det 2 annonser etterpå.

Og overpriset helsekost som kanskje kan hjelpe på vanskene. Det er så tragisk å Hidle på sånn. Hun og Instaheidi er samme sort, klager og styrer, så der kan hun jo se hva fremtiden bringer om hun ikke snur skuta. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Pinnsvine skrev (2 timer siden):

Veldig godt skrevet! Men HD er en bedrift, og slik hun bruker kanalen sin nå er jo litt ugreit? Blande annonser og dagbok er aldri en lur ide, og det er jo dette som har blitt så feil.  Om hun trenger SoMe for å søke støtte og komme seg gjennom livet, så burde hun droppe å være en bedrift. Litt ugreit å tjene penger på å være så negativ mot barna og utlevere så mye om familielivet på en negativ måte. Det hører ikke sammen med å drive bedrift. Det blir jo litt som at hun tjener penger på å bruke barna sine.. støtter folk virkelig det? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
panzerpølsa skrev (7 timer siden):

Men hun er jo det også, en privatperson. Det er jo ikke sånn at folk kritiserer BEDRIFTEN Helene Drage når de sitter her inne og spekulerer i at hun er lat, at mannen hennes tar for mye av husarbeidet, at hun har tjukke hunder eller lyver om å ha sølt pepsi max i veska. Det er ikke BEDRIFTEN Helene Drage som blir anklaget for å lyve om å ha fødselsdepresjon eller bruke for lite tid ute i frisk luft. Det er ikke BEDRIFTEN Helene Drage som blir latterliggjort for å høre på white noise for å roe seg ned, eller for å sitte i bilen utenfor treningssenteret fordi hun er overveldet. Det er personen, og de to tingene er faktisk ikke samme sak. 

Ja, man kan kritisere BEDRIFTEN for å selge dårlige produkter (det ser jeg nesten ingen gjøre her inne, bare spekulasjoner i at det må være dårlig, uten noen særlig god begrunnelse ut over at man mener det bør være sånn), man kan kritisere BEDRIFTEN for å drive uetisk markedsføring (det har jeg også gjort), men det å gjemme seg bak at det å kritisere og sladre om en person de følger på internett er en slags samfunnskritikk er bare tull. Det vet de som skriver her inne, og det vet jeg. 

Det er heller ikke sånn at det at folk har et enkeltpersonsforetak de tjener litt penger på gir folk en slags blankofullmakt til å skrive de villeste og slemmeste tingene om kroppen deres, psyken deres, familien deres, økonomien deres og partnerskapet deres på internett.  

Man kan også kritisere BEDRIFTEN for å sammenblande,  mene at det er uheldig å blande sammen en kommersiell flate og privatlivet sitt, javel det er en mening man kan ha men det er nå sånn veldig mange markedsfører på nett i disse dager og man kan vel ikke ærlig talt mene at man gjør noen en tjeneste av å sitte og gnage på dette dag ut og dag inn. 

Så ja, det er jo en del man kan kritisere med rette, men om man irriterer seg over de samme tingene hos den samme bloggeren i årevis sier det ærlig talt mer om den som klager. Og det i tillegg å være direkte slem, som flere er her inne i sine kommentarer, er et valg man tar helt på egenhånd. Og det er det slemme og nedlatende folk reagerer på her inne, slik jeg leser de kritiske innleggene

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Om hun velger å ha en offentlig bedriftskonto og tjener penger på både merket og umerket reklame så er innholdet kommersielt og det som postes må anses som markedsføring uansett 🤷‍♀️

Endret av Summeer
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Okei, så dette er kritikk av ... markedsføring? :pikant:

For meg ser det nemlig først og fremst ut som smålig mobbing, men jeg er ikke så smart, så kanskje jeg bare ikke skjønner det.

😐

Sitat

En så stor og tung løper som Drage, burde ha bedre sko enn disse billige plastskoene fra Famme.

Det er bare helt utrolig. Og skylder på fødselsdepresjon. Stakkars far til barna som må leve i det der. 

Arroganse på steroider...typisk HD stil!

Dette er ikke noe nytt, hun var kronisk negativ å sutrete før barn også, så ingen fødselsdepressjon å skylde på da. Det er sånn hun er. 

Må være slitsomt å leve på en løgn  slik hun gjør! Noe hun beviser gang på gang,

"Elsker å bevege meg”. Det er jo direkte løgn. Det er hun elsker er egentid og oppmerksomhet. 

Øver man på negativitet, så blir man god på negatuvitet. Men det er jo mye lettere knagge alt mulig på fødselsdepresjon da

Nå som mannen er tilbake i jobb og hun må ta alt selv så gir jeg det max 2-3 uker før livet er dritt igjen.

Hun burde aldri fått barn. 

ja, det er vanlig å dele på ansvaret. Men HD har alltid vært lat, så han er nok vant til det.

Var det et forsøk på tårer🤷‍♀️ 

Hun bærer i hvertfall preg av å ikke ha spesielt mye sosial omgang med andre…

Da stikker ikke depresjonen dypt....når det viktigste er å rigge utstyr og ta det mest " ser dere hvor jæææævlig jeg har det " bildet...gjerne med øyedråper pent dryppet i øynene slik at alle tror på at hun faktisk gråter..fordi livet ikke ble akkurat slik hun planla🙄

Endret av Pinnsvine
  • Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Summeer skrev (14 timer siden):

Om hun velger å ha en offentlig bedriftskonto og tjener penger på både merket og umerket reklame så er innholdet kommersielt og det som postes må anses som markedsføring uansett 🤷‍♀️

Hvordan skal et slikt argument ansvarliggjøre de som kommenterer når de kommer med negative personkarakteristikker om privatpersonen bak bedriften? For meg fremstår den argumentasjonen som et desperat forsøk på vanntett alibi for å kunne spre kvalme når en føler for det. At bedriftseier blander sammen jobb og privatliv fritar ikke hver enkelt av oss fra anstendig oppførsel når vi velger å kommentere. Det er vel det som er poenget til @Pinnsvine

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Problemet med HD (og andre influencere) er at produktet de selger er seg selv. Innholdet som kritiseres er det som legges ut på en bedriftskonto. Hadde hun hatt en privatkonto rettet mot venner og familie og det som ble lagt ut der ble diskutert her ville jeg vært enig i at det ikke er greit. Det er personaen "helene drage" og ikke personen Helene D. Sommer som blir diskutert. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Summeer skrev (17 minutter siden):

Problemet med HD (og andre influencere) er at produktet de selger er seg selv. Innholdet som kritiseres er det som legges ut på en bedriftskonto. Hadde hun hatt en privatkonto rettet mot venner og familie og det som ble lagt ut der ble diskutert her ville jeg vært enig i at det ikke er greit. Det er personaen "helene drage" og ikke personen Helene D. Sommer som blir diskutert. 

Mener du da at det er umulig å bli f.eks hetset så lenge man legger ut noe ut på en bedriftskonto? Da kan man som publikum med rette hetse og si "det er personaen X som blir diskutert"? 

• Liker 1
Skrevet
Fizzypo skrev (1 time siden):

Mener du da at det er umulig å bli f.eks hetset så lenge man legger ut noe ut på en bedriftskonto? Da kan man som publikum med rette hetse og si "det er personaen X som blir diskutert"? 

Grensen for "hets" av innholdet på en bedriftskonto er en helt annen enn på en ikke-komersiell konto mener jeg ja. Fordi innholdet er kuratert for å bygge opp en følgerbase man kan tjene penger på. Det legges ut bevisste provokasjoner, ragebait og man spiller på følelser, for så å tjene penger på at man klikker på lenken man deler eller bruke rabattkoden deres. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Summeer skrev (1 time siden):

Grensen for "hets" av innholdet på en bedriftskonto er en helt annen enn på en ikke-komersiell konto mener jeg ja. Fordi innholdet er kuratert for å bygge opp en følgerbase man kan tjene penger på. Det legges ut bevisste provokasjoner, ragebait og man spiller på følelser, for så å tjene penger på at man klikker på lenken man deler eller bruke rabattkoden deres. 

Det der ga like lite mening som alt det andre du har skrevet om temaet. Hets er hets, uavhengig av mottaker. Hverken du eller andre har definisjonsmakt over ordet. Det du utviser her er klassisk mobbermentalitet og noe som burde etterlate rom for selvrefleksjon, ikke enda flere unnskyldninger for hvordan man kan legitimere dårlig oppførsel på nett. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fizzypo skrev (33 minutter siden):

Det der ga like lite mening som alt det andre du har skrevet om temaet. Hets er hets, uavhengig av mottaker. Hverken du eller andre har definisjonsmakt over ordet. Det du utviser her er klassisk mobbermentalitet og noe som burde etterlate rom for selvrefleksjon, ikke enda flere unnskyldninger for hvordan man kan legitimere dårlig oppførsel på nett. 

Man kan ikke mobbe en bedrift?

Jeg har ikke kommet med noen unnskyldninger, jeg har gitt mitt synspunkt på hvordan innhold på en bedriftskanal må ses som kuratert innholdsmarkedsføring. At influencere velger å operere i gråsoner og dele alt for mye får de faktisk stå for når mottakerne er kritiske til innholdet. Det er jo bare å slutte å dele!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Summeer skrev (33 minutter siden):

Man kan ikke mobbe en bedrift?

Jeg har ikke kommet med noen unnskyldninger, jeg har gitt mitt synspunkt på hvordan innhold på en bedriftskanal må ses som kuratert innholdsmarkedsføring. At influencere velger å operere i gråsoner og dele alt for mye får de faktisk stå for når mottakerne er kritiske til innholdet. Det er jo bare å slutte å dele!

Bla litt lenger opp på denne siden og les innlegget til @Pinnsvine med en rekke sitater fra denne tråden, så kan du jo tenke over om du syns dette er kritikk av bedrift eller person. For det er den type kommentarer jeg sikter til og det tror jeg du egentlig vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...