Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, *blueberry* said:

Det er nok her jeg er uenig med de fleste av dere. Helse er så mye mer enn vektnedgang. Vekt kan man miste på stratosdietten mens man ser Netflix fra sofaen, men sunt er det ikke. Man kan gå på Saxenda og spise to knekkebrød og en halv pizza og være mett, men det er ikke en del av en sunn livsstil.

Fysisk helse handler om å få et sunt kosthold både næringsmessig og i rette mengder samt jevnlig aktivitet. Programmer som f.eks. Omnia handler mest om hvordan få inn næring, og lite om mengder (ja, de fleste oppgir kcal, men det må man ofte holde styr på selv). Oppskrifter er mer viktig i en livsstilsendring enn kalorier og vekt er. Grunnen til at vekt ofte blir vist frem er fordi det er så synlig, men mange har nå blitt flinkere til å påpeke de mindre synlige endringene (ikke andpusten i trapper, finere hud, mer energi, bedre søvn osv).

Mysimba hjelper på søtsug det er sant, men det gjør ikke Saxenda. Noen får faktisk mer søtsug på saxenda, men den skal holde seg nøytral der. 

Mysimba hjelper på søtsug/belønningsystemet pga virkestoffet bupropion+naltrekson  , Saxenda og ozempic hjelper på søtsug pga blodsukkeret holdes jevnt. Så begge innvirker på søthunger hvis kostholdet er riktig. Men med Mysimba får man det «gratis» pga virkestoffene gir effekten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, *blueberry* said:

Det spiller en rolle om målet er vektnedgang eller generelt god helse fordi Saxenda kan ikke gi deg god helse. Og slik jeg har forstått det har ikke Helene sagt at målet er å gå ned i vekt, hun har vel faktisk ytret at det ikke er fokus. Da synes jeg det er irrelevant frem til hun deler et vektnedgangsbilde igjen og gir henne tvilen til gode frem til det evt skjer. I reklamen for Omnia ser hun på kosthold som sunn og næringsrik mat, ingenting om vektnedgang er nevnt (enda).

Når det kommer til at hun har en sårbar følgerbase så er jeg enig i at kostholdsfronting er uetisk, men da på generelt grunnlag og ikke fordi man bruker medisinske verktøy i tillegg. 

Ingen vektnedgang nevnt? Nei ikke bokstavlig, men reklame for Omnia, 2 dager inn i programmet, var det stort fokus på vektnedgang.. for midja var jo tilbake. Hvis dette ikke viser at vektnedgang er kjempeviktig for HD, og et stort fokusområde.. så vet ikke jeg altså! 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (6 minutter siden):

Mysimba hjelper på søtsug/belønningsystemet pga virkestoffet bupropion+naltrekson  , Saxenda og ozempic hjelper på søtsug pga blodsukkeret holdes jevnt. Så begge innvirker på søthunger hvis kostholdet er riktig. Men med Mysimba får man det «gratis» pga virkestoffene gir effekten. 

Stabilt blodsukker og søtsug har ikke så mye med hverandre som folk tror. Du får heller ikke stabilt blodsukker av saxenda alene. Du må faktisk ha inn regelmessige måltider, og det er det som står for mesteparten. Alle friske som har riktig kosthold har god blodsukkerregulering.

Lileep skrev (4 minutter siden):

Ingen vektnedgang nevnt? Nei ikke bokstavlig, men reklame for Omnia, 2 dager inn i programmet, var det stort fokus på vektnedgang.. for midja var jo tilbake. Hvis dette ikke viser at vektnedgang er kjempeviktig for HD, og et stort fokusområde.. så vet ikke jeg altså! 

Det med midjen er jeg enig i, men jeg ser håp i de nye målene for 2023. Hvis hun nå ønsker å ikke lengre være en del av diet culture så gir jeg henne sjansen til det. Jo mer man heier jo større sjans for at hun følger det opp. Et stort steg frem var at hun innrømmet at hun har vært en del av problemet i mange år, hun skulle reflektere over ordbruken (#weightloss) og hun har ikke nevnt vektnedgang sammen med Omnia siden denne tullete storyen med midjen.  

Endret av *blueberry*
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (26 minutter siden):

Ingen vet sikkert at det er vektnedgang hun skal fronte med Omnia, og uansett vil det være representativt for andre som enten har inntakt metthetsfølelse eller bruker mysimba/ saxenda/ ozempic selv. Man må jobbe for en bedre livsstil selv om man har ekstra verktøy. 

Når det er sagt så har jeg vært skeptisk og litt skuffet til dette samarbeidet siden første post om det. I all hovedsak fordi influencere ikke bør promotere og reklamere for helseprodukter/ programmer i mine øyne. Jeg synes det er å putte et stort ansvar på folk som ikke har peiling og kan påvirke mange tusen mennesker. Dere her inne vet at jeg synes influencing og kosthold i mix er uetisk.

Spesielt så har Helene liten troverdighet fordi hun har historikk som sponsor for flere typer kosthold. Eksempler som Flexikost, FUS og Keto (ja, jeg skiller på de to siste). Det er også noen flere jeg ikke husker. 

Jeg tenker at medisinbruk er, som helse, ganske privat og ikke vanlig å dele. Det kan være sårt. Jeg håper som sagt at hun fronter livsstilsendring, ikke vektnedgang. Se over for svar på det andre. 

Du forstår fortsatt ikke reaksjonene og hvorfor. Drage har i en lengre periode vært åpen med sin overspising, og ønsket om å bli bedre. Hun har delt ved flere anledninger poster om hva hun aktivt gjør for å bedre situasjonen. Her har hun vinklet alle verktøy inn på å endre tankesett, mestringsstrategier og tankemønstre. Hun har i tillegg inngått ett samarbeid med en kostholdsveileder. Ut i fra det hun aktivt viser på sin kanal daglig, er dette de verktøyene hun bruker for å bedre situasjonen sin. 

Når det i dag ved en glipp viser seg at det også er medikamenter på resept, er også helsevesenet/lege involvert. Men her er det jo ikke penger å tjene for henne personlig, så da unnlater hun å ta med dette på lista over ting hun aktivt bruker for å bedre spiseforstyrrelsen sin. Og dette er en vesentlig stor del av veien mot bedre forhold til mat og kosthold. Det er ikke problematisk at hun bruker medisin, men det er problematisk at hun unnlater å fortelle det når hun fronter livsstilsendring stort sett daglig, og nå også med økonomisk fordel. Uavhengig av hva målet med omnia, medisin og andre verktøy. 

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

panzerpølsa skrev (Akkurat nå):

Du forstår fortsatt ikke reaksjonene og hvorfor. Drage har i en lengre periode vært åpen med sin overspising, og ønsket om å bli bedre. Hun har delt ved flere anledninger poster om hva hun aktivt gjør for å bedre situasjonen. Her har hun vinklet alle verktøy inn på å endre tankesett, mestringsstrategier og tankemønstre. Hun har i tillegg inngått ett samarbeid med en kostholdsveileder. Ut i fra det hun aktivt viser på sin kanal daglig, er dette de verktøyene hun bruker for å bedre situasjonen sin. 

Når det i dag ved en glipp viser seg at det også er medikamenter på resept, er også helsevesenet/lege involvert. Men her er det jo ikke penger å tjene for henne personlig, så da unnlater hun å ta med dette på lista over ting hun aktivt bruker for å bedre spiseforstyrrelsen sin. Og dette er en vesentlig stor del av veien mot bedre forhold til mat og kosthold. Det er ikke problematisk at hun bruker medisin, men det er problematisk at hun unnlater å fortelle det når hun fronter livsstilsendring stort sett daglig, og nå også med økonomisk fordel. Uavhengig av hva målet med omnia, medisin og andre verktøy. 

Jeg forstår reaksjonene, men jeg synes ikke alt er berettiget denne gangen. Jeg synes ikke det er nødvendig for henne å måtte legge ut om medisinbruk for å fronte en livsstilsendring selv om hun er sponset av Omnia. 

Skal man se generelt på det å være sponset av et coaching-opplegg så ville jeg sagt meg mer enig i at det er lite troverdig og høyst uetisk. Men jeg har ikke den meningen fordi hun går på saxenda og utelater å si dette. Jeg har den meningen uavhengig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår reaksjonene, men jeg synes ikke alt er berettiget denne gangen. Jeg synes ikke det er nødvendig for henne å måtte legge ut om medisinbruk for å fronte en livsstilsendring selv om hun er sponset av Omnia. 

Skal man se generelt på det å være sponset av et coaching-opplegg så ville jeg sagt meg mer enig i at det er lite troverdig og høyst uetisk. Men jeg har ikke den meningen fordi hun går på saxenda og utelater å si dette. Jeg har den meningen uavhengig.

Hadde du sagt det samme om det hadde vært la oss si steroider? En influenser reklamerer for ett kosthold og treningsopplegg, men unnlater å ta med steriodebruk? Innsatsen må jo fortsatt legges inn, men det er helt klart noen fordeler der som man ikke vil oppnå uten steroidene. 

Du skal selvsagt få lov til å syns det er greit hun vil holde medisinbruk unna sosiale medier, men da burde hun strengt talt holdt hele opplegget borte. For en stor del av "programmet" mangler i fremstillingen av det hun gjør, som kanskje ikke andre har fått med seg. Og det syns jeg gjør det hele både uetisk og feil. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*blueberry* skrev (53 minutter siden):

Det kan være sårt.

Og hvordan er det ikke sårt å fronte hele det dobbeltmoralske hun gjør? Mot mennesker som kanskje følger nettopp for vektproblematikk?

Her ble FUS og små måltider rost opp i skyene, mens slankeoperasjonen som lå bak, ble helt borte. Nå er det tydeligvis et nytt samarbeid, ny kostholdsfilosofi, men nå er det både slankeoperasjon OG slankemedisin som ligger bak.

I tillegg har hun vært i dette gamet så lenge, vært PT, fått kostholdsprogram/kurs før operasjon (som hun ikke trengte ifølge seg selv) at et nytt kostholdsamarbeid burde være fullstendig unødvendig. 

At hun nå skal vise fram måltider osv, samtidig som hun igjen får «tung medisinsk hjelp,» er ikke annet enn så uetisk at jeg får en skikkelig vond smak i munnen. 

Nei, som sagt før hvorfor ikke bare kalle en spade for spade og slutte å «disse» slanking og heller si det som det er: Jeg skal slanke meg fordi jeg vil bli slank!!

Endret av cerruti
  • Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

panzerpølsa skrev (Akkurat nå):

Hadde du sagt det samme om det hadde vært la oss si steroider? En influenser reklamerer for ett kosthold og treningsopplegg, men unnlater å ta med steriodebruk? Innsatsen må jo fortsatt legges inn, men det er helt klart noen fordeler der som man ikke vil oppnå uten steroidene. 

Du skal selvsagt få lov til å syns det er greit hun vil holde medisinbruk unna sosiale medier, men da burde hun strengt talt holdt hele opplegget borte. For en stor del av "programmet" mangler i fremstillingen av det hun gjør, som kanskje ikke andre har fått med seg. Og det syns jeg gjør det hele både uetisk og feil. 

Det kan ikke sammenlignes fordi det er ulovlig.

Jeg står for at Saxenda ikke har noe med sunn livsstil å gjøre om man ikke gjør noe selv. Den hjelper med mengde, men mengde har veldig lite med helse å gjøre. Mange står også på den for å holde vekta, ikke nødvendigvis gå mer ned. Livsstilsendring handler lite om mengde, men om innhold og innhold er der man må gjøre ting selv. 

Jeg vil heller se hvordan dette utvikler seg, og jeg står for det jeg sa i desember. Å bli sponset av dietter, coacher o.l. er i seg selv uetisk og annonsørene burde skamme seg for å bruke influencere i sin markedsføring, men hva kan man forvente når flere av de ansatte ikke har skikkelig utdanning? 

I Omnia er det en blanding av de med og uten høyere utdanning, i FUS var det ingen bakgrunn i medisin som ble påstått og i Flexikost var det vel en liten blanding som i Omnia. Jeg forventer at slike aktører reklamerer på en etisk og informativ måte, men så velger de dessverre å gå erfaringsbasert via influencere. 

Er jeg skuffet over at Helene promoterer enda en slik aktør? JA. Er jeg skuffet fordi hun ikke nevnte at hun går på Saxenda samtidig? NEI. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (1 minutt siden):

Og hvordan er det ikke sårt å fronte hele det dobbeltmoralske hun gjør? Mot mennesker som kanskje følger nettopp for vektproblematikk?

Her ble FUS og små måltider rost opp i skyene, mens slankeoperasjonen som lå bak, ble helt borte. Nå er det tydeligvis et nytt samarbeid, ny kostholdsfilosofi, men nå er det både slankeoperasjon OG slankemedisin som ligger bak.

I tillegg har hun vært i dette gamet så lenge, vært PT, kostholdsprogram før operasjon (som hun ikke trengte ifølge seg selv) at et nytt kostholdsamarbeid burde være fullstendig unødvendig. 

At hun nå skal vise fram måltider osv for, samtidig som hun igjen får «tung medisinsk hjelp» er ikke annet enn så uetisk at jeg får en skikkelig vond smak i munnen. 

Nei, som sagt før hvorfor ikke bare kalle en spade for spade og slutte å disse slanking osv og heller si det som det er: Jeg skal slanke meg fordi jeg vil bli slank!!

Se den over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, panzerpølsa said:

Jeg hadde følt meg rundlurt om jeg hadde kjøpt tjenesten fra Omnia med mål om klare å endre livsstil og gå masse ned i vekt (fiktivt senario, men sannsynligvis riktig spådom) slik som HD, og i ettertid funnet ut at vektnedgangen kom ikke av Omnia sitt opplegg men pga medisiner.. for selv om ikke HD nevner vekt, så vil jo følgerene se henne rase ned i vekt og kanskje lage seg en oppfatning at dette er Omnia.. og dermed bruke masse penger for å forhåpentligvis oppnå det samme 

Jeg skjønner ikke hvordan det kan støttes oppunder at det er greit å ikke informere om en så viktig del av opplegget til HD 

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde følt meg rundlurt om jeg hadde kjøpt tjenesten fra Omnia med mål om klare å endre livsstil og gå masse ned i vekt (fiktivt senario, men sannsynligvis riktig spådom) slik som HD, og i ettertid funnet ut at vektnedgangen kom ikke av Omnia sitt opplegg men pga medisiner.. for selv om ikke HD nevner vekt, så vil jo følgerene se henne rase ned i vekt og kanskje lage seg en oppfatning at dette er Omnia.. og dermed bruke masse penger for å forhåpentligvis oppnå det samme 

Jeg skjønner ikke hvordan det kan støttes oppunder at det er greit å ikke informere om en så viktig del av opplegget til HD 

Det er lenge siden Helene sa hun hadde fått legemidler fra legen (ville ikke spesifisere type). Hun har vel ikke gått ned så mye siden da, men holdt vekta nede. Hun har heller ikke fokusert særlig mye på vekt siden heller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, *blueberry* said:

Det er lenge siden Helene sa hun hadde fått legemidler fra legen (ville ikke spesifisere type). Hun har vel ikke gått ned så mye siden da, men holdt vekta nede. Hun har heller ikke fokusert særlig mye på vekt siden heller. 

Ingen vet når hun starta. Det vi vet nå er at hun bruker et legemiddel som kan gi et ganske stort vekttap på kort tid, og tydelig noe hun ikke ville vise frem. Som jeg skriver, hun trenger ikke nevne vekttap engang, fordi følgerene vil se og nesten garantert tenke at samarbeidet med Omnia er grunnen. Hvordan mener du dette er greit? Er jo foreløpig et fiktivt scenario.. men sjansen er veldig stor for at dette skjer, er du ikke enig? Ref de 13 siste årene? 

Hvis hun ikke går ned et gram, og kun er ute etter endring av kosthold for å få det sunnere uten å gå ned i vekt, DA er jeg enig med deg. At Saxenda kun brukes for å ikke gå opp i vekt. Men hvor sannsynlig er det da?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (10 minutter siden):

Det aner vi ingenting om pga poseringer osv. Plutselig er det fokus igjen på flat mage og kragebein som hun jo har sagt at hun alltid har ønsket seg. Samtidig som det florerer av elsk deg selv og sinne mot slanking, kommentarer hun angivelig stadig får osv. For et «race» mannen må være med på… Dyr medisin også.
Jeg tipper dessuten at nå når appetitten reduseres av operasjon og medisiner, spises det lite karbohydrater for å få fart på slankingen. 

Endret av cerruti
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lileep skrev (3 minutter siden):

Ingen vet når hun starta. Det vi vet nå er at hun bruker et legemiddel som kan gi et ganske stort vekttap på kort tid, og tydelig noe hun ikke ville vise frem. Som jeg skriver, hun trenger ikke nevne vekttap engang, fordi følgerene vil se og nesten garantert tenke at samarbeidet med Omnia er grunnen. Hvordan mener du dette er greit? Er jo foreløpig et fiktivt scenario.. men sjansen er veldig stor for at dette skjer, er du ikke enig? Ref de 13 siste årene? 

Hvis hun ikke går ned et gram, og kun er ute etter endring av kosthold for å få det sunnere uten å gå ned i vekt, DA er jeg enig med deg. At Saxenda kun brukes for å ikke gå opp i vekt. Men hvor sannsynlig er det da?

Jeg synes diskusjonen er ugrei fordi den er er fiktivt scenario enn så lenge. Du og jeg er egentlig enig i det meste ang Helene og sponsing av kosthold, det vet jeg. 

Jeg venter med å kritisere til noe har skjedd, men jeg mener fortsatt at det er kjipt at hun igjen skal fronte et kostholdsopplegg uavhengig av medisinbruk. 

Allikevel vil jeg kalle det fremgang om hun klarer å fronte Omnia uten å fokusere på vektnedgang og jeg er egentlig litt for at hun nå har flere balanserte oppskrifter å vise frem (ref de mulighetene hun hadde for lunsj i dag). Omnia sine oppskrifter vil kanskje kansellere ut noen av de mange tullete greiene hun viste frem når hun reklamerte for FUS. 

Hvis hun klarte å skremme noen av hennes følgere fra karbohydrater under FUS/ keto perioden så håper jeg hun kan rette opp i dette nå. Og utover det er jeg bare generelt imot denne promoteringen av livsstiler gjennom influencere. Spesielt når det kommer til Helene pga hennes historikk innen psykisk helse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (21 minutter siden):

Det kan ikke sammenlignes fordi det er ulovlig.

Jeg står for at Saxenda ikke har noe med sunn livsstil å gjøre om man ikke gjør noe selv. Den hjelper med mengde, men mengde har veldig lite med helse å gjøre. Mange står også på den for å holde vekta, ikke nødvendigvis gå mer ned. Livsstilsendring handler lite om mengde, men om innhold og innhold er der man må gjøre ting selv. 

Jeg vil heller se hvordan dette utvikler seg, og jeg står for det jeg sa i desember. Å bli sponset av dietter, coacher o.l. er i seg selv uetisk og annonsørene burde skamme seg for å bruke influencere i sin markedsføring, men hva kan man forvente når flere av de ansatte ikke har skikkelig utdanning? 

I Omnia er det en blanding av de med og uten høyere utdanning, i FUS var det ingen bakgrunn i medisin som ble påstått og i Flexikost var det vel en liten blanding som i Omnia. Jeg forventer at slike aktører reklamerer på en etisk og informativ måte, men så velger de dessverre å gå erfaringsbasert via influencere. 

Er jeg skuffet over at Helene promoterer enda en slik aktør? JA. Er jeg skuffet fordi hun ikke nevnte at hun går på Saxenda samtidig? NEI. 

Å legge dette over på Omnia blir i alle fall ikke riktig. Omnia er ikke problemet her. Drage derimot, blir bare mer og mer problematisk. Men om du inspireres av halvsannheter er jo det greit 😊 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (8 minutter siden):

Det aner vi ingenting om pga poseringer osv. Plutselig er det fokus igjen på flat mage og kragebein som hun jo har sagt at hun alltid har ønsket seg. Samtidig som det florerer av elsk deg selv og sinne mot slanking, kommentarer hun angivelig stadig får osv. For et «race» mannen må være med på… Dyr medisin også.
Jeg tipper dessuten at nå når appetitten reduseres av operasjon og medisiner, spises det lite karbohydrater for å få fart på slankingen. 

Igjen; kritikken kommer fra meg når det har skjedd. Jeg ønsker ikke å kritisere basert på et fiktivt scenario. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
panzerpølsa skrev (2 minutter siden):

Å legge dette over på Omnia blir i alle fall ikke riktig. Omnia er ikke problemet her. Drage derimot, blir bare mer og mer problematisk. Men om du inspireres av halvsannheter er jo det greit 😊 

Jeg inspireres ikke av noe av dette. Selvfølgelig må annonsørene ta kritikk for uetisk markedsføring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Jeg inspireres ikke av noe av dette. Selvfølgelig må annonsørene ta kritikk for uetisk markedsføring. 

Nå var det vel ikke Omnia som var det folk reagerte på i dag, det er Drages bilde av en slankemedisin, som igjen ble tatt ned og fjernet. Det kan vel ikke bedriften Omnia klandres for. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (22 minutter siden):

Så hvorfor har hun litt vel ofte brukt #weightloss.... poserer seg slankere osv...Hun lever på en big fat lie!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily Of the Valley
*blueberry* skrev (51 minutter siden):

Det spiller en rolle om målet er vektnedgang eller generelt god helse fordi Saxenda kan ikke gi deg god helse. Og slik jeg har forstått det har ikke Helene sagt at målet er å gå ned i vekt, hun har vel faktisk ytret at det ikke er fokus. Da synes jeg det er irrelevant frem til hun deler et vektnedgangsbilde igjen og gir henne tvilen til gode frem til det evt skjer. I reklamen for Omnia ser hun på kosthold som sunn og næringsrik mat, ingenting om vektnedgang er nevnt (enda).

Når det kommer til at hun har en sårbar følgerbase så er jeg enig i at kostholdsfronting er uetisk, men da på generelt grunnlag og ikke fordi man bruker medisinske verktøy i tillegg. 

Hun sier ofte at vektnedgang ikke er noe hun fokuserer på og det har hun gjort i flere år. Men så kommer innleggene som sier noe annet på løpende bånd. Synlige krageben, mindre midje, før og etterbilder etc. Jeg kan skjønne at hun ønsker å vise det, men da må hun heller være ærlig på det. Denne dobbeltkommunikasjonen er så lett å gjennomskue. At hun på nytt igjen påstår at hun ikke er opptatt av vektnedgang, står ikke til troende. At hun skal ha snudd fullstendig er ikke sannsynlig i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...