Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Finlay
Lily Of the Valley skrev (12 minutter siden):

Dette har jeg ikke lyst å tro noe på, for da er hun mer utspekulert og kynisk enn jeg noen gang har trodd at hun var. Er du sikker på at det er det det er? I såfall er jeg målløs.

Jeg er også målløs.

Det er jo regelrett lureri hun driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Finlay said:

Jeg er også målløs.

Lurer på hva hun tenker nå, når hun tydeligvis har oppdaget at hun avslørte seg selv (siden hun har endret bildet). Hva koker hun sammen, hva blir unnskyldningen og bortforklaringen? 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (1 minutt siden):

Jeg er også målløs.

Det blir i alle fall fryktelig feil for både de som følger henne spesifikt for vektnedgang/livsstil, og ikke minst Omnia. Vil påpeke at det er på ingen måte feil eller galt å bruke medisin, men da må du nesten også ta med det i oppskriften du legger ut. Nei, dette ble bare fryktelig dumt og feil, og nok ett troverdighetproblem. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RødeRandi said:

De av dere som følger henne må jo «arrestere» henne for dette. Ta det opp med henne. 

Det nytter ikke å ta det opp med henne. Dessuten så er det greit å få det frem i lyset her, så kan de som leser om henne få vite hva hun driver med.. ikke sikkert følgerene vet om Saxenda osv, og da ikke vil oppdage løgnen 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily Of the Valley
panzerpølsa skrev (13 minutter siden):

Det blir i alle fall fryktelig feil for både de som følger henne spesifikt for vektnedgang/livsstil, og ikke minst Omnia. Vil påpeke at det er på ingen måte feil eller galt å bruke medisin, men da må du nesten også ta med det i oppskriften du legger ut. Nei, dette ble bare fryktelig dumt og feil, og nok ett troverdighetproblem. 

Jeg er helt enig i at det ikke er noe galt i å bruke medisin. Eller å ta operasjon for den del. Det er verktøy vi har tilgjengelig og bør brukes når det er behov og anledning. Men som du sier: fryktelig feil for de som følger henne og som tror på det hun nå skal reklamere for. Det er så vanvittig uetisk og kynisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saxenda er, som de andre legemidlene, et hjelpemiddel for å få metthetsfølelse. Målet er som regel å gå ned i vekt, eller å holde vekten nede for helsemessige årsaker. Man får ofte denne etter en tablettype som Helene har hintet til at hun prøver tidligere.

Hvis Helene klarer å reklamere for Omnia som et godt program for å forbedre kosthold og trening (livsstil) uten at hun gir dem full cred for et evt vekttap så er det helt innenfor. Sunn livsstil og vektnedgang er ikke synonymt, men to forskjellige ting. Jeg håper Omnia lærer henne nye sunne, men ikke restriktive, oppskrifter, hvordan opprettholde treningen på lang sikt og at det er dette hun vil formidle ved å være deres ambassadør.

Akkurat som operasjon er målet til legemidlene å skape den metthetsfølelsen mange av de med fedme har mistet (leptinresistens). Allikevel kreves det en sunn livsstil i form av aktivitet og næringsrikt kosthold å ha god fysisk (og psykisk) helse. Har man ikke metthetsfølelse vil ingen programmer fungere for vektnedgang fordi konstant sult er vanskelig å leve med over tid. Andre som har inntakt metthetsfølelse vil kunne få samme vektnedgangsresultater med samme mengde mat på en mer naturlig måte (intuitiv spising eller kaloritelling). Medisinske verktøy for vektnedgang er ikke juks, men på en måte en «restart» for kroppen for å få tilbake funksjoner man har mistet.

Endret av *blueberry*
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Saxenda er, som de andre legemidlene, et hjelpemiddel for å få metthetsfølelse. Målet er som regel å gå ned i vekt, eller å holde vekten nede for helsemessige årsaker. Man får ofte denne etter en tablettype som Helene har hintet til at hun prøver tidligere.

Hvis Helene klarer å reklamere for Omnia som et godt program for å forbedre kosthold og trening (livsstil) uten at hun gir dem full cred for et evt vekttap så er det helt innenfor. Sunn livsstil og vektnedgang er ikke synonymt, men to forskjellige ting. Jeg håper Omnia lærer henne nye sunne, men ikke restriktive, oppskrifter, hvordan opprettholde treningen på lang sikt og at det er dette hun vil formidle ved å være deres ambassadør.

Akkurat som operasjon er målet til legemidlene å skape den metthetsfølelsen mange av de med fedme har mistet. Allikevel kreves det en sunn livsstil i form av aktivitet og næringsrikt kosthold å ha god fysisk (og psykisk) helse. Har man ikke metthetsfølelse vil ingen programmer fungere for vektnedgang fordi konstant sult er vanskelig å leve med over tid. Andre som har inntakt metthetsfølelse vil kunne få samme vektnedgangsresultater med samme mengde mat på en mer naturlig måte (intuitiv spising eller kaloritelling). Medisinske verktøy for vektnedgang er ikke juks, men en måte en «restart» for kroppen for å få tilbake funksjoner man har mistet.

Det er ingenting av dette du skriver her, folk tviler på. Det er Drages fremstilling og dobbeltmoral på sin offentlige konto det reageres på. Halvsannheter og en dalende troverdighet. I tillegg er dette noe hun tjener penger eller tjenester på, så syns det blir feil å skjule akkurat dette med medisinbruk i dette tilfellet. 

• Liker 15
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily Of the Valley
*blueberry* skrev (2 minutter siden):

Akkurat som operasjon er målet til legemidlene å skape den metthetsfølelsen mange av de med fedme har mistet. Allikevel kreves det en sunn livsstil i form av aktivitet og næringsrikt kosthold å ha god fysisk (og psykisk) helse. Har man ikke metthetsfølelse vil ingen programmer fungere for vektnedgang fordi konstant sult er vanskelig å leve med over tid. Andre som har inntakt metthetsfølelse vil kunne få samme vektnedgangsresultater med samme mengde mat på en mer naturlig måte (intuitiv spising eller kaloritelling). Medisinske verktøy for vektnedgang er ikke juks, men en måte en «restart» for kroppen for å få tilbake funksjoner man har mistet.

Det er vel ingen her som sier at medisinske verktøy er juks. Men hvordan tenker du at hun skal gi kred til Omnia for vektnedgang, men ikke full kred? Og tror du hun kommer til å gjøre det? Ved at hun aktivt har endret bildet, så er det jo tydelig, for meg i hvert fall, at hun ønsker å holde det skjult at hun bruker det. Jeg syns det er uetisk og kynisk. Hadde det også vært ok å holde operasjonen skjult og så å reklamere for selskap som hjelper til med livsstilsendring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
panzerpølsa skrev (3 minutter siden):

Det er ingenting av dette du skriver her, folk tviler på. Det er Drages fremstilling og dobbeltmoral på sin offentlige konto det reageres på. Halvsannheter og en dalende troverdighet. I tillegg er dette noe hun tjener penger eller tjenester på, så syns det blir feil å skjule akkurat dette med medisinbruk i dette tilfellet. 

Enig.

Absolutt ikke noe feil med å bruke medisin, men hun bør naturligvis informere om at eventuelle resultater kommer av at hun bruker denne I TILLEGG til opplegget hun reklamerer for.

Dessuten litt pinlig at dette avsløres et par dager etter ranten mot begrepet "slanking". (Nei jeg er ikke blitt tykkere i jula og nei, jeg eller vi «trenger» ikke å slanke oss. At firmaer er så lite med i tiden er faktisk rett og slett skremmende.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun har tatt en slankeoperasjon og feilet der. Burde hun virkelig få hjelp med hodet og ikke gå på slankemedisin.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

panzerpølsa skrev (1 minutt siden):

Ingen vet sikkert at det er vektnedgang hun skal fronte med Omnia, og uansett vil det være representativt for andre som enten har inntakt metthetsfølelse eller bruker mysimba/ saxenda/ ozempic selv. Man må jobbe for en bedre livsstil selv om man har ekstra verktøy. 

Når det er sagt så har jeg vært skeptisk og litt skuffet til dette samarbeidet siden første post om det. I all hovedsak fordi influencere ikke bør promotere og reklamere for helseprodukter/ programmer i mine øyne. Jeg synes det er å putte et stort ansvar på folk som ikke har peiling og kan påvirke mange tusen mennesker. Dere her inne vet at jeg synes influencing og kosthold i mix er uetisk.

Spesielt så har Helene liten troverdighet fordi hun har historikk som sponsor for flere typer kosthold. Eksempler som Flexikost, FUS og Keto (ja, jeg skiller på de to siste). Det er også noen flere jeg ikke husker. 

Lily Of the Valley skrev (3 minutter siden):

Det er vel ingen her som sier at medisinske verktøy er juks. Men hvordan tenker du at hun skal gi kred til Omnia for vektnedgang, men ikke full kred? Og tror du hun kommer til å gjøre det? Ved at hun aktivt har endret bildet, så er det jo tydelig, for meg i hvert fall, at hun ønsker å holde det skjult at hun bruker det. Jeg syns det er uetisk og kynisk. Hadde det også vært ok å holde operasjonen skjult og så å reklamere for selskap som hjelper til med livsstilsendring?

Jeg tenker at medisinbruk er, som helse, ganske privat og ikke vanlig å dele. Det kan være sårt. Jeg håper som sagt at hun fronter livsstilsendring, ikke vektnedgang. Se over for svar på det andre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, *blueberry* said:

Akkurat som operasjon er målet til legemidlene å skape den metthetsfølelsen mange av de med fedme har mistet (leptinresistens). Allikevel kreves det en sunn livsstil i form av aktivitet og næringsrikt kosthold å ha god fysisk (og psykisk) helse. Har man ikke metthetsfølelse vil ingen programmer fungere for vektnedgang fordi konstant sult er vanskelig å leve med over tid. Andre som har inntakt metthetsfølelse vil kunne få samme vektnedgangsresultater med samme mengde mat på en mer naturlig måte (intuitiv spising eller kaloritelling). Medisinske verktøy for vektnedgang er ikke juks, men på en måte en «restart» for kroppen for å få tilbake funksjoner man har mistet.

Det er omtrent umulig å gi bare Omnia kred for vellykket livsstilsendring mtp kosthold, fordi mye av endringen er jo nettopp inntaket. Saxenda og ozempic hjelper ikke bare med metthetsfølelsen, den hjelper også med søthunger pga blodsukkeret blir jevnere. Omnia skal jo hjelpe henne til å endre spisemønster, og få et sunnere kosthold. Når Saxenda er hovedårsaken til at hun vil endre mengden, og mest sannsynlig vil spise mindre søtt, hvordan kan hun da kun gi kred til Omnia? 

Hadde Omnia kun gått på det mentale, da kunne hun gitt de kred for endringene. 

Edit; det er vel heller ingen som kaller det for juks. Flere understreker jo at det er ingenting galt i å bruke dette hjelpemiddelet. Det er hvordan hun bevist skjuler det, unnlater å nevne det osv som er kritikkverdig. 

Kjempefint for henne om hun lykkes med dette nå. Unner henne virkelig å finne noe som kan hjelpe som ikke er en streng diett/kosthold osv. Men hun bør droppe samarbeidet med Omnia om hun ikke klarer å være ærlig. 

Endret av Lileep
  • Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*blueberry* skrev (3 minutter siden):

Ingen vet sikkert at det er vektnedgang hun skal fronte med Omnia, og uansett vil det være representativt for andre som enten har inntakt metthetsfølelse eller bruker mysimba/ saxenda/ ozempic selv. Man må jobbe for en bedre livsstil selv om man har ekstra verktøy. 

Når det er sagt så har jeg vært skeptisk og litt skuffet til dette samarbeidet siden første post om det. I all hovedsak fordi influencere ikke bør promotere og reklamere for helseprodukter/ programmer i mine øyne. Jeg synes det er å putte et stort ansvar på folk som ikke har peiling og kan påvirke mange tusen mennesker. Dere her inne vet at jeg synes influencing og kosthold i mix er uetisk.

Spesielt så har Helene liten troverdighet fordi hun har historikk som sponsor for flere typer kosthold. Eksempler som Flexikost, FUS og Keto (ja, jeg skiller på de to siste). Det er også noen flere jeg ikke husker. 

Jeg tenker at medisinbruk er, som helse, ganske privat og ikke vanlig å dele. Det kan være sårt. Jeg håper som sagt at hun fronter livsstilsendring, ikke vektnedgang. Se over for svar på det andre. 

Hun reklamerer på akkurat den posten med medisinen, for kosthold via Omnia. Og ved å slette bildet med den synlige medisinen å legge ut ett nytt med samme budskap, tar hun ett bevisst valg om å skjule ett viktig virkemiddel når det kommer til akkurat det med kosthold og mat. Det spiller ingen rolle om målet er vektnedgang eller helse, det reklameres for ett produkt, og ett annet blir skjult unna. Det syns jeg blir både uetisk og feil. 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily Of the Valley
*blueberry* skrev (4 minutter siden):

Medisinbruk er selvsagt ganske privat. Men Helene har jo tidligere delt veldig private ting om helse både i forbindelse med spiseforstyrrelsen og fødselsdepresjon bl.a., så hun deler informasjon når det passer henne. Om hun hadde vært åpen om dette at ja, hun trenger medisiner for å gå ned og at Omnia skal hjelpe henne til en bedre hverdag med en varig livsstilsendring, slik at hun kan få det bedre på sikt, så hadde nok reaksjonene vært en annen. Mens å vil det for følgerne hennes fremstå som at det er Omnia som skal ha kred for all fremgang, hvilket er å føre folk bak lyset. Jeg syns det er spesielt kritikkverdig når vi vet at enkelte av hennes følgere sliter med vekt og noen har spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, Birdo said:

Tviler veldig på at det er gubben som har startet på det hvert fall. Hun ble jo spurt om dette for en stund siden og da sa hun at hun ikke hadde noe erfaring med det😅

Jeg mener å huske at hun sa i høst at hun skulle prøve noen medikamenter i samråd med legen, men at hun ikke ville utdype hva?? Jeg husker ikke helt, men mener virkelig å huske noe slikt, for da tenkte jeg med en gang at det hørtes ut som hun skulle prøve noe slikt. 

16 minutter siden, Lily Of the Valley said:

Ettersom hun nå er motstander av slanking og diet culture forventer nå hvertfall jeg at hun ikke skal gi Omnia kred for vektnedgang. Det ville jo gå helt imot det hun nettopp har snakka om. Hun kan likevel gi de kred for endring av livsstil. Men jeg håper hun gir det minst ett år eller to, for jeg er møkklei alle som skal prøve noe nytt og skryte det opp i skyene etter noen måneders effekt, når man ikke vet om man faktisk greier å holde en livsstil... En livsstil skal jo vare store deler av livet, det er ikke noe man kan skryte av å ha gjennomført etter bare noen måneder. Det var jo den fella hun gikk i med blant annet lavkarbo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lileep skrev (1 minutt siden):

Det er omtrent umulig å gi bare Omnia kred for vellykket livsstilsendring mtp kosthold, fordi mye av endringen er jo nettopp inntaket. Saxenda og ozempic hjelper ikke bare med metthetsfølelsen, den hjelper også med søthunger pga blodsukkeret blir jevnere. Omnia skal jo hjelpe henne til å endre spisemønster, og få et sunnere kosthold. Når Saxenda er hovedårsaken til at hun vil endre mengden, og mest sannsynlig vil spise mindre søtt, hvordan kan hun da kun gi kred til Omnia? 

Hadde Omnia kun gått på det mentale, da kunne hun gitt de kred for endringene. 

Det er nok her jeg er uenig med de fleste av dere. Helse er så mye mer enn vektnedgang. Vekt kan man miste på stratosdietten mens man ser Netflix fra sofaen, men sunt er det ikke. Man kan gå på Saxenda og spise to knekkebrød og en halv pizza og være mett, men det er ikke en del av en sunn livsstil.

Fysisk helse handler om å få et sunt kosthold både næringsmessig og i rette mengder samt jevnlig aktivitet. Programmer som f.eks. Omnia handler mest om hvordan få inn næring, og lite om mengder (ja, de fleste oppgir kcal, men det må man ofte holde styr på selv). Oppskrifter er mer viktig i en livsstilsendring enn kalorier og vekt er. Grunnen til at vekt ofte blir vist frem er fordi det er så synlig, men mange har nå blitt flinkere til å påpeke de mindre synlige endringene (ikke andpusten i trapper, finere hud, mer energi, bedre søvn osv).

Mysimba hjelper på søtsug det er sant, men det gjør ikke Saxenda. Noen får faktisk mer søtsug på saxenda, men den skal holde seg nøytral der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 minutt siden):

Jeg mener å huske at hun sa i høst at hun skulle prøve noen medikamenter i samråd med legen, men at hun ikke ville utdype hva?? Jeg husker ikke helt, men mener virkelig å huske noe slikt, for da tenkte jeg med en gang at det hørtes ut som hun skulle prøve noe slikt. 

Ettersom hun nå er motstander av slanking og diet culture forventer nå hvertfall jeg at hun ikke skal gi Omnia kred for vektnedgang. Det ville jo gå helt imot det hun nettopp har snakka om. Hun kan likevel gi de kred for endring av livsstil. Men jeg håper hun gir det minst ett år eller to, for jeg er møkklei alle som skal prøve noe nytt og skryte det opp i skyene etter noen måneders effekt, når man ikke vet om man faktisk greier å holde en livsstil... En livsstil skal jo vare store deler av livet, det er ikke noe man kan skryte av å ha gjennomført etter bare noen måneder. Det var jo den fella hun gikk i med blant annet lavkarbo. 

Ja, hun nevnte tabletter for en stund tilbake. Det er nok ganske sikkert mysimba for de må man prøve (med få unntak) for å få saxenda.

Jeg håper også det er livsstil og at hun gir det tid før hun anbefaler det videre. Hvis hun fortsetter som motstander av diet culture blir jeg positivt overrasket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
17 minutter siden, Frøken888 said:

Når hun har tatt en slankeoperasjon og feilet der. Burde hun virkelig få hjelp med hodet og ikke gå på slankemedisin.

Det trenger ikke være motsetninger. Å få hjelp med hodet kan innebære blant å bruke slik medisin, fordi den demper en del mekanismer som skaper stress for hodet (konstant sultfølelse for eksempel). Hvorvidt Helene for hjelp med andre ting vet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

panzerpølsa skrev (9 minutter siden):

Hun reklamerer på akkurat den posten med medisinen, for kosthold via Omnia. Og ved å slette bildet med den synlige medisinen å legge ut ett nytt med samme budskap, tar hun ett bevisst valg om å skjule ett viktig virkemiddel når det kommer til akkurat det med kosthold og mat. Det spiller ingen rolle om målet er vektnedgang eller helse, det reklameres for ett produkt, og ett annet blir skjult unna. Det syns jeg blir både uetisk og feil. 

Lily Of the Valley skrev (4 minutter siden):

Medisinbruk er selvsagt ganske privat. Men Helene har jo tidligere delt veldig private ting om helse både i forbindelse med spiseforstyrrelsen og fødselsdepresjon bl.a., så hun deler informasjon når det passer henne. Om hun hadde vært åpen om dette at ja, hun trenger medisiner for å gå ned og at Omnia skal hjelpe henne til en bedre hverdag med en varig livsstilsendring, slik at hun kan få det bedre på sikt, så hadde nok reaksjonene vært en annen. Mens å vil det for følgerne hennes fremstå som at det er Omnia som skal ha kred for all fremgang, hvilket er å føre folk bak lyset. Jeg syns det er spesielt kritikkverdig når vi vet at enkelte av hennes følgere sliter med vekt og noen har spiseforstyrrelser.

Det spiller en rolle om målet er vektnedgang eller generelt god helse fordi Saxenda kan ikke gi deg god helse. Og slik jeg har forstått det har ikke Helene sagt at målet er å gå ned i vekt, hun har vel faktisk ytret at det ikke er fokus. Da synes jeg det er irrelevant frem til hun deler et vektnedgangsbilde igjen og gir henne tvilen til gode frem til det evt skjer. I reklamen for Omnia ser hun på kosthold som sunn og næringsrik mat, ingenting om vektnedgang er nevnt (enda).

Når det kommer til at hun har en sårbar følgerbase så er jeg enig i at kostholdsfronting er uetisk, men da på generelt grunnlag og ikke fordi man bruker medisinske verktøy i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...