Gjest Lily Of the Valley Skrevet 30. desember 2022 #15561 Del Skrevet 30. desember 2022 Jolanda skrev (6 minutter siden): Beklager å måtte si det men jeg vet ikke helt on jeg kjøper denne fødselsdepresjonen, jeg. Hun er jo jevnt over nedfor og lei seg over et eller annet, og sånn har det vært i minst 10 år. Men det er fint å ha en knagg å henge det på, da, og enklere å forklare for andre.. Jeg håper virkelig ikke at hun påberoper seg en slik diagnose uten å ha fått den av helsepersonell med kompetanse på dette området. Uanset er det viktig å huske at for en del personer er tiden etter en fødsel svært krevende psykisk uten at dette kan defineres som en fødselsdepresjon. Snakker selv av erfaring. Det var vanvittig tungt en stund før det løsnet og ble bedre. Og jeg tror det fort kan være enda tyngre for personer som tidligere har vært deprimerte, igjen uten at det kan kalles en fødselsdepresjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EtLiteTroll Skrevet 30. desember 2022 #15562 Del Skrevet 30. desember 2022 (endret) Lily Of the Valley skrev (3 minutter siden): Jeg håper virkelig ikke at hun påberoper seg en slik diagnose uten å ha fått den av helsepersonell med kompetanse på dette området. Uanset er det viktig å huske at for en del personer er tiden etter en fødsel svært krevende psykisk uten at dette kan defineres som en fødselsdepresjon. Snakker selv av erfaring. Det var vanvittig tungt en stund før det løsnet og ble bedre. Og jeg tror det fort kan være enda tyngre for personer som tidligere har vært deprimerte, igjen uten at det kan kalles en fødselsdepresjon. Tror også for de som får sitt første barn i 30 årene, at det kan være ekstra hardt. Man har jo kun tenkt på seg selv så lenge. Men antar hun har fått diagnosen ettersom hun poster det på sosialt media. Men at hun ikke tror noen merket det i sommer, at hun slet, det er litt underlig. Hun følte jo ikke hun var noe bra influencer og satt konstant i bilen. Endret 30. desember 2022 av EtLiteTroll 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 30. desember 2022 #15563 Del Skrevet 30. desember 2022 Jolanda skrev (40 minutter siden): Beklager å måtte si det men jeg vet ikke helt on jeg kjøper denne fødselsdepresjonen, jeg. Hun er jo jevnt over nedfor og lei seg over et eller annet, og sånn har det vært i minst 10 år. Men det er fint å ha en knagg å henge det på, da, og enklere å forklare for andre.. Tenker det samme. Hvis du har slitt med psykisk helse i årevis, er det vel mer av det. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 30. desember 2022 #15564 Del Skrevet 30. desember 2022 cerruti skrev (49 minutter siden): Tenker det samme. Hvis du har slitt med psykisk helse i årevis, er det vel mer av det. Det er mye av det samme Ingeborg Senneset har tuftet sin karriere på. Psykiske oppturer og nedturer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolanda Skrevet 31. desember 2022 #15565 Del Skrevet 31. desember 2022 (endret) Lily Of the Valley skrev (11 timer siden): Jeg håper virkelig ikke at hun påberoper seg en slik diagnose uten å ha fått den av helsepersonell med kompetanse på dette området. Uanset er det viktig å huske at for en del personer er tiden etter en fødsel svært krevende psykisk uten at dette kan defineres som en fødselsdepresjon. Snakker selv av erfaring. Det var vanvittig tungt en stund før det løsnet og ble bedre. Og jeg tror det fort kan være enda tyngre for personer som tidligere har vært deprimerte, igjen uten at det kan kalles en fødselsdepresjon. Jeg mener at det har blitt sagt at dette er noe hun mener selv, men mulig det er helt feil. Er diagnosen stilt av helsepersonell er det noe annet. Nemlig. Det er noe av grunnen til at jeg sier det jeg gjør. Har også god erfaring med å være nedstemt og synes barseltiden var veldig tung med første barn, men, det var ikke fødselsdepresjon. Endret 31. desember 2022 av Jolanda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 31. desember 2022 #15566 Del Skrevet 31. desember 2022 (endret) cerruti skrev (11 timer siden): Tenker det samme. Hvis du har slitt med psykisk helse i årevis, er det vel mer av det. Det var jo flere som trodde hun kanskje slet med fødselsdepresjon allerede i graviditeten (dere husker sikkert den tiden). Så ble negativiteten og tristheten veldig fremtredende på SoMe etter fødsel. Hun insisterte på at alt var bra, men etter en stund hvor mange hintet til henne om fødselsdepresjon gikk hun til helsepersonell og fikk denne diagnosen (sa hun selv). Hun fikk god oppfølging, og det er sikkert de samme hun kontaktet nå i sommer. Tommel opp for det! Helene har jo slitt psykisk tidligere med depresjon (tablettene hun tok etter GS operasjonen), og det er en stor risikofaktor for fødselsdepresjon. At hun har historikk med psykisk uhelse gjør hennes fortelling om fødselsdepresjon troverdig, fordi en historikk med depresjon gir høy risiko for tilbakefall. Fødselsdepresjon er også depresjon, og de som har slitt med slike nedturer vil selvfølgelig være mer utsatt i en omveltende situasjon som det å få første barn er. Dette er for så vidt et svar til alle dere som er usikre på troverdigheten her ☺️. Endret 31. desember 2022 av *blueberry* 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 31. desember 2022 #15567 Del Skrevet 31. desember 2022 (endret) EtLiteTroll skrev (12 timer siden): Tror også for de som får sitt første barn i 30 årene, at det kan være ekstra hardt. Man har jo kun tenkt på seg selv så lenge. Men antar hun har fått diagnosen ettersom hun poster det på sosialt media. Men at hun ikke tror noen merket det i sommer, at hun slet, det er litt underlig. Hun følte jo ikke hun var noe bra influencer og satt konstant i bilen. Det var mye gråting i bil, og sorg over lite egentid. Det gikk jo jevnt i poster om det, som gjerne ble avsluttet med at "det er helt ok å føle det sånn!". Før hun kom fram til at det kanskje ikke var helt ok likevel, og skaffet seg hjelp. Det virker som om hun har glemt at hun faktisk delte hvor nedfor hun var, og nå har en forestilling om at hun malte en rosenrød hverdag. Generelt virker det som mange influensere helt glemmer hva de har sagt, og tror at følgerne også har glemt😅 Endret 31. desember 2022 av Finlay Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 31. desember 2022 #15568 Del Skrevet 31. desember 2022 Er det ikke kun når hun er på det tynneste at livet er bra? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 31. desember 2022 #15569 Del Skrevet 31. desember 2022 cerruti skrev (14 minutter siden): Er det ikke kun når hun er på det tynneste at livet er bra? Mulig jeg tar feil, men er det ikke det spiseforstyrrelse handler om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 31. desember 2022 #15570 Del Skrevet 31. desember 2022 (endret) *blueberry* skrev (1 time siden): Det var jo flere som trodde hun kanskje slet med fødselsdepresjon allerede i graviditeten (dere husker sikkert den tiden). Så ble negativiteten og tristheten veldig fremtredende på SoMe etter fødsel. Hun insisterte på at alt var bra, men etter en stund hvor mange hintet til henne om fødselsdepresjon gikk hun til helsepersonell og fikk denne diagnosen (sa hun selv). Hun fikk god oppfølging, og det er sikkert de samme hun kontaktet nå i sommer. Tommel opp for det! Helene har jo slitt psykisk tidligere med depresjon (tablettene hun tok etter GS operasjonen), og det er en stor risikofaktor for fødselsdepresjon. At hun har historikk med psykisk uhelse gjør hennes fortelling om fødselsdepresjon troverdig, fordi en historikk med depresjon gir høy risiko for tilbakefall. Fødselsdepresjon er også depresjon, og de som har slitt med slike nedturer vil selvfølgelig være mer utsatt i en omveltende situasjon som det å få første barn er. Dette er for så vidt et svar til alle dere som er usikre på troverdigheten her ☺️. Tviler ikke på fødselsdepresjon, mer kritisk til reklameinnlegg knyttet opp mot dette. Endret 31. desember 2022 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 31. desember 2022 #15571 Del Skrevet 31. desember 2022 Lill skrev (16 minutter siden): Mulig jeg tar feil, men er det ikke det spiseforstyrrelse handler om? Jo, men da faller jo hele budskapet og narratives hennes sammen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvasierdu Skrevet 31. desember 2022 #15572 Del Skrevet 31. desember 2022 Det er når vekta går ned, midjen kommer frem, kragebena vises og hun spiser på diett livet til helene er på skinner. Da er det positive innlegg og hei hvor det går. Det varer ca noen mnd, før hun detter av lasset igjen og det negative begynner å gro. Nå er det nytt år nye muligheter. Tipper det er bilder fra treningsstudio på mandag allerede.. bare vent. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 31. desember 2022 #15573 Del Skrevet 31. desember 2022 Hvasierdu skrev (4 minutter siden): Det er når vekta går ned, midjen kommer frem, kragebena vises og hun spiser på diett livet til helene er på skinner. Da er det positive innlegg og hei hvor det går. Det varer ca noen mnd, før hun detter av lasset igjen og det negative begynner å gro. Nå er det nytt år nye muligheter. Tipper det er bilder fra treningsstudio på mandag allerede.. bare vent. Helt i tråd med hvordan man agerer med en spiseforstyrrelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 31. desember 2022 #15574 Del Skrevet 31. desember 2022 Finlay skrev (15 timer siden): "Ingen merket det". Vel. Var jo ikke vanskelig å se at ikke alt var som det skulle. Sånn blir det faktisk, når man poster flere ganger daglig, år etter år. Følgerne ser mer enn man kanskje liker å tro. Jeg tror mange de fleste influensere blir blinde på dette, de klarer ikke se helheten og mønsteret som går igjen. Mange ville nok fått sjokk om de plutselig fikk evnen til å se seg selv utenfra, og innså at de uten å vite det selv har avslørt ting som de kanskje ikke var klar over selv. Sånn er det nok for Helene, jeg tror ikke hun innser at hun går på repeat/i sirkel. Men etterhvert blir det veldig tydelig og forutsigbart for alle andre. En ting er det den personligheten ønsker å vise fram, noe annet er hva de viser fram underbevisst. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 31. desember 2022 #15575 Del Skrevet 31. desember 2022 Men er det fødselsdepresjon når den smeller til når ungen er ett år? Tviler ikke på at det er depresjon altså, og trigget av det å få et barn. Men hun var jo tilbake på jobb og sånt når dette er plassert sånn tidsmessig..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 31. desember 2022 #15576 Del Skrevet 31. desember 2022 Just now, Summeer said: Men er det fødselsdepresjon når den smeller til når ungen er ett år? Tviler ikke på at det er depresjon altså, og trigget av det å få et barn. Men hun var jo tilbake på jobb og sånt når dette er plassert sånn tidsmessig..... Fødselsdepresjon kan henge i lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 31. desember 2022 #15577 Del Skrevet 31. desember 2022 8 minutter siden, ¤flicka¤ said: Jeg tror mange de fleste influensere blir blinde på dette, de klarer ikke se helheten og mønsteret som går igjen. Mange ville nok fått sjokk om de plutselig fikk evnen til å se seg selv utenfra, og innså at de uten å vite det selv har avslørt ting som de kanskje ikke var klar over selv. Sånn er det nok for Helene, jeg tror ikke hun innser at hun går på repeat/i sirkel. Men etterhvert blir det veldig tydelig og forutsigbart for alle andre. En ting er det den personligheten ønsker å vise fram, noe annet er hva de viser fram underbevisst. Tror heller ikke hun ser hvordan ting går på repeat. Jeg skrolle gjennom instaen hennes her for noen dager siden, og helt tilbake til 2013 var det samme årshjulet hos henne.. dvs elsk din kropp, ikke bry deg om andres meninger, livet skinner, kaos, litt trening, hvor vanskelig livet er, nytt kosthold, ny plan, ny innsats… hvert eneste år siden 2013 har dette vært innholdet. Slår aldri feil. Og 2023 starter garantert med «nytt år, ny start og ‘sett inn et uoppnåelig mål’» 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 31. desember 2022 #15578 Del Skrevet 31. desember 2022 7 minutter siden, Summeer said: Men er det fødselsdepresjon når den smeller til når ungen er ett år? Tviler ikke på at det er depresjon altså, og trigget av det å få et barn. Men hun var jo tilbake på jobb og sånt når dette er plassert sånn tidsmessig..... Som nevnt over så kan fødselsdepresjon henge lenge i.. MEN jeg tror HD har slitt med depresjon i mange mange år før hun ble mamma. Sannsynligvis har hun aldri kommet seg ut av den, selv om det har vært tider den ikke har dominert så mye. Men når man ser/leser henne så er det ganske tydelig at hun er langtifra å komme seg ut av depresjonen. Den preger henne nok mer enn hun selv ser, og er nok mye av årsaken til at hun aldri klarer å nå de målene hun setter seg.. dessverre 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 31. desember 2022 #15579 Del Skrevet 31. desember 2022 ¤flicka¤ skrev (38 minutter siden): Jeg tror mange de fleste influensere blir blinde på dette, de klarer ikke se helheten og mønsteret som går igjen. Mange ville nok fått sjokk om de plutselig fikk evnen til å se seg selv utenfra, og innså at de uten å vite det selv har avslørt ting som de kanskje ikke var klar over selv. Sånn er det nok for Helene, jeg tror ikke hun innser at hun går på repeat/i sirkel. Men etterhvert blir det veldig tydelig og forutsigbart for alle andre. En ting er det den personligheten ønsker å vise fram, noe annet er hva de viser fram underbevisst. Det er nettopp derfor denne «elsk deg selv slik du er « mantraene ikke er troverdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 31. desember 2022 #15580 Del Skrevet 31. desember 2022 Lill skrev (2 timer siden): Mulig jeg tar feil, men er det ikke det spiseforstyrrelse handler om? Ja og nei. På overflaten kan det virke slik. Dypest sett handler det om noe helt annet, men det manifesterer seg ofte som kontroll over/ eller mangel på kontroll over matinntak, restriktive kosthold og trening. Det er behov for kontroll som ofte er underliggende for spiseforstyrrelser. Da utløst av f.eks. lite kontroll i eget liv, dårlig følelsesregulering osv. Summeer skrev (49 minutter siden): Men er det fødselsdepresjon når den smeller til når ungen er ett år? Tviler ikke på at det er depresjon altså, og trigget av det å få et barn. Men hun var jo tilbake på jobb og sånt når dette er plassert sånn tidsmessig..... Noen har fødselsdepresjon i 5 år, så en tilbakevendende episode ved 1 års alder er npk ikke uvanlig. Lileep skrev (39 minutter siden): Som nevnt over så kan fødselsdepresjon henge lenge i.. MEN jeg tror HD har slitt med depresjon i mange mange år før hun ble mamma. Sannsynligvis har hun aldri kommet seg ut av den, selv om det har vært tider den ikke har dominert så mye. Men når man ser/leser henne så er det ganske tydelig at hun er langtifra å komme seg ut av depresjonen. Den preger henne nok mer enn hun selv ser, og er nok mye av årsaken til at hun aldri klarer å nå de målene hun setter seg.. dessverre Depresjon kommer i mange former og alle er store risikofaktorer for de andre. Om hun ikke er ute av en annen depresjon utelukker ikke det fødselsdepresjon av den grunn. Spiseforstyrrelse har også ofte påfølgende depresjon, angst og tvangsproblematikk. Komorbiditet er veldig vanlig i psykiatrien. Men du har nok rett i at hun alltid har hatt noe underliggende psykisk mtp adferdsmønsteret vi har sett i SoMe i over 10 år. Det går på repeat dessverre. Vil legge til at det er fint hun nå kan dele at hun hadde det vanskelig i sommer. Det er fint å fronte psykisk uhelse når man har fått det litt på avstand og kan dele det på en kontrollert måte (i forhold til de spontane gråtende bilturene man fort kan angre på). Neste gang håper jeg det blir uten barnet, for det er det eneste ugreie med dette innlegget. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå