Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Lill :) skrev (4 minutter siden):

Når du i det ene øyeblikket belærer andre om sharenting og forteller følgerne dine at du ikke skal eksponere mindreårig, mens du vet at annonsør avtaler allerede er inngått før fødsel, og du bruker fødselsdepresjoner din til å selge turtøy, vogn og vognpose fordi legen din har bedt deg om å gå tur. Eller du snikreklamerer for Ellos mens du snakker om ROS , i tillegg til mange andre eksempler så er du kynisk ja. Eller hva vil du kalle det? Alt godt dokumentert på hennes IG konto. 

Jeg vil ikke kalle det kynisk, men grådig. Som jeg skrev i et innlegg for 1 ukes tid siden ble jeg overrasket over alt av samarbeid hun takker ja til. Hun skyter i alle retninger, har ikke en åpenbar nisje og derfor er det heller ikke rart at hun noen ganger legger ut ting som kan oppfattes som en sammenheng når hun tilsynelatende vil dekke alt på sin konto (familieliv, vektnedgang, kosthold, trening, spiseforstyrrelser, mobbing, mote).  Hun vil nå og ut til mange og skape engasjement og det er forståelig for det er jo jobben hennes, men jeg tror ikke at alt er nøye gjennomtenkt. På langt nær.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lily Of the Valley
Fizzypo skrev (5 minutter siden):

Enig i at hun ikke er den verste, hennes barneeksponering er ikke akkurat det jeg har kritisert mest her inne selv om jeg er enig med flere av de som har skrevet gode, velbegrunnede innlegg om det tidligere. 

Man kan gjerne tro at absolutt alt som deles er nøye gjennomtenkt, men da vil jeg gjerne påpeke en logisk brist i dette aktuelle eksempelet: Det hevdes at det ikke er tilfeldig at innlegget om body shaming kom dagen før et reklameinnlegg for Omnia livsstil. Hvor er da logikken i å legge ut et bilde i dag, bare noen timer senere, med seg selv som spiser en diger pizza alene? Hvordan matcher det reklamen for Omnia og hvordan skal hennes publikum tolket dette? Kanskje hun er mindre intelligent som du skriver eller kanskje hun bare er fullstendig usystematisk i måten hun bygger opp sin konto, men jeg klarer ikke å tro basert på det jeg ser at gårsdagens innlegg som vi diskuterer nå er grooming. 

Men nå går du selv på limpinnen slik jeg ser det. Hvordan vet du at hun spiser den alene? Hun bor jo ikke for seg selv, så det er jo sannsynlig at hun deler den med de andre. Det jeg ser er et oppstilt bilde av Helene, der hun viser noe mange nok kan kjenne seg igjen i når man er sjuk eller er på flyttefot. Jeg har ikke lest så mye om det der nye greia hun har begynt på, men trodde poenget der var at man ikke skal ha noe som er nei-mat, men heller fokusere på det som er bra for kroppen. Mulig jeg tar feil altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fizzypo said:

Enig i at hun ikke er den verste, hennes barneeksponering er ikke akkurat det jeg har kritisert mest her inne selv om jeg er enig med flere av de som har skrevet gode, velbegrunnede innlegg om det tidligere. 

Man kan gjerne tro at absolutt alt som deles er nøye gjennomtenkt, men da vil jeg gjerne påpeke en logisk brist i dette aktuelle eksempelet: Det hevdes at det ikke er tilfeldig at innlegget om body shaming kom dagen før et reklameinnlegg for Omnia livsstil. Hvor er da logikken i å legge ut et bilde i dag, bare noen timer senere, med seg selv som spiser en diger pizza alene? Hvordan matcher det reklamen for Omnia og hvordan skal hennes publikum tolket dette? Kanskje hun er mindre intelligent som du skriver eller kanskje hun bare er fullstendig usystematisk i måten hun bygger opp sin konto, men jeg klarer ikke å tro basert på det jeg ser at gårsdagens innlegg som vi diskuterer nå er grooming. 

Innlegget idag nevner ikke pizza engang, hun skriver om flytting og sykdom. Jeg tenkte ikke tanken engang om at denne pizzaen spiste hun alene, og det skulle knyttes til overspising. 
Det kan i mine øyne ikke sammenlignes med innlegget om alle disse kommentarene om kropp/vekt, fordi hun selv ikke skriver noen ting ang vekt, kosthold osv. De innlegga som knyttes opp til reklame kort tid etterpå, er innlegg hvor hun understreker ett eller annet som reklamen handler om, som denne gang var vekt, psykisk påkjenning og livsstil. 
Andre ganger har det vært innlegg om hennes avhengighet av godteri, tett etterfulgt av reklame for FUS… 

Eller depresjonen, hvor «medisinen» var å gå tur, tett etterfulgt av reklame for turutstyr. 

Dagens innlegg om flytting, virker kun som et dagligdags innlegg for en gang skyld.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Lily Of the Valley skrev (2 minutter siden):

Men nå går du selv på limpinnen slik jeg ser det. Hvordan vet du at hun spiser den alene? Hun bor jo ikke for seg selv, så det er jo sannsynlig at hun deler den med de andre. Det jeg ser er et oppstilt bilde av Helene, der hun viser noe mange nok kan kjenne seg igjen i når man er sjuk eller er på flyttefot. Jeg har ikke lest så mye om det der nye greia hun har begynt på, men trodde poenget der var at man ikke skal ha noe som er nei-mat, men heller fokusere på det som er bra for kroppen. Mulig jeg tar feil altså. 

Når det kommer til samarbeid/løsninger på vektproblemer så er troverdigheten minimal der også. Hun påstår at det er helsemessige årsaker til samarbeid med Omnia, men poster bildet av seg selv med  fokus på synlige hofter etter 2 dager. Kroppspress og utseendefokus er gjennomgående på kontoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lily Of the Valley skrev (1 minutt siden):

Jeg forholder meg kun til det som legges ut og der sitter hun med en pizza alene. Om hun deler den med sin mann er helt irrelevant for det er ikke det som kommuniseres. 

Her velger det du vil tro på basert på det du kan relatere til. Det er altså normalt å delta i et livsstilsprogram med mål om vektnedgang (hun jublet jo nylig over synlig midje), men samtidig helt normalt å ta seg en pizza når man er på flyttefot for det stresset har man kjent på selv. Men å dele stygge kommentarer rettet mot utseende, det må være overdrivelse for så fæle ting har man aldri hørt noen si? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily Of the Valley
Lill :) skrev (Akkurat nå):

Når det kommer til samarbeid/løsninger på vektproblemer så er troverdigheten minimal der også. Hun påstår at det er helsemessige årsaker til samarbeid med Omnia, men poster bildet av seg selv med  fokus på synlige hofter etter 2 dager. Kroppspress og utseendefokus er gjennomgående på kontoen. 

Ja, jeg kjøper ikke hennes argumenter for å prøve det ut. Jeg tenkte heller på hva de som har opplegget har som tanke bak det de driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lileep skrev (2 minutter siden):

Innlegget idag nevner ikke pizza engang, hun skriver om flytting og sykdom. Jeg tenkte ikke tanken engang om at denne pizzaen spiste hun alene, og det skulle knyttes til overspising. 
Det kan i mine øyne ikke sammenlignes med innlegget om alle disse kommentarene om kropp/vekt, fordi hun selv ikke skriver noen ting ang vekt, kosthold osv. De innlegga som knyttes opp til reklame kort tid etterpå, er innlegg hvor hun understreker ett eller annet som reklamen handler om, som denne gang var vekt, psykisk påkjenning og livsstil. 
Andre ganger har det vært innlegg om hennes avhengighet av godteri, tett etterfulgt av reklame for FUS… 

Eller depresjonen, hvor «medisinen» var å gå tur, tett etterfulgt av reklame for turutstyr. 

Dagens innlegg om flytting, virker kun som et dagligdags innlegg for en gang skyld.. 

Ok, så det må skrives om for at det skal telle? En følger kan altså ikke tenke over innholdet i et bilde og gjøre seg opp tanker med mindre influenceren skriver om det? Det var mange som hang seg opp innholdet i HDs handlekurv da hun gikk på keto selv om kostholdet ikke ble nevnt i de aktuelle storyene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily Of the Valley
Fizzypo skrev (2 minutter siden):

Jeg forholder meg kun til det som legges ut og der sitter hun med en pizza alene. Om hun deler den med sin mann er helt irrelevant for det er ikke det som kommuniseres. 

Her velger det du vil tro på basert på det du kan relatere til. Det er altså normalt å delta i et livsstilsprogram med mål om vektnedgang (hun jublet jo nylig over synlig midje), men samtidig helt normalt å ta seg en pizza når man er på flyttefot for det stresset har man kjent på selv. Men å dele stygge kommentarer rettet mot utseende, det må være overdrivelse for så fæle ting har man aldri hørt noen si? 

Jeg har aldri påstått at hun ikke får kommentarer. Jeg har sagt at jeg vil tro det har skjedd. Men hun fremstiller det som at hun møtes av en pøl av hat og mobbing. Det har hun gjort flere ganger. Det er det siste jeg (og de fleste andre som har reagert her i tråden) har stilt spørsmålstegn ved. Ikke at hun faktisk har opplevd å få kommentarer. Litt usikker på hvor mange ganger dette må gjentas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lily Of the Valley skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri påstått at hun ikke får kommentarer. Jeg har sagt at jeg vil tro det har skjedd. Men hun fremstiller det som at hun møtes av en pøl av hat og mobbing. Det har hun gjort flere ganger. Det er det siste jeg (og de fleste andre som har reagert her i tråden) har stilt spørsmålstegn ved. Ikke at hun faktisk har opplevd å få kommentarer. Litt usikker på hvor mange ganger dette må gjentas.

Ok, så du er ikke uenig i at hun får kommentarer, men stiller deg tvilende til at det skjer ofte. Jeg har skrevet det til en annen her inne, men hun la ut en vemmelig kommentar fra DM for 1 års tid siden der noen kommenterte at hun aldri har hatt flat mage. Da ble hun beskyldt for å henge ut vedkommende og endte med å ta ned bildet pga kritikken. Hvordan i all verden skal hun dokumentere dette uten at det stemples som uthenging eller fisking etter sympati? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Lily Of the Valley skrev (14 minutter siden):

Mange! Det henvises til HD tråden når det foreligger hetsende kommentarer, også kommer kommentaren fra Aurora Hoff tråden 🙄 HD har hatt frikort for kritikk på KG fordi mange har brukt negative karakteristikker om kroppen hennes (som overhodet ikke er greit) og i tillegg fordi hun var kroppspositiv en gang i tiden. Det har vel ført til at hun har kommet unna med mye av det hun kritiserer andre for. Syns det er rart at ikke journalister eller disse følgerne etterspør dokumentasjon på denne massive hetsen. Det ser ut til at hvis man ikke har BMI innenfor normalen, så er det vanlig med massiv hets på sosiale medier så man trenger ikke å dokumentere påstandene sine?

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily Of the Valley
Fizzypo skrev (1 minutt siden):

Ok, så du er ikke uenig i at hun får kommentarer, men stiller deg tvilende til at det skjer ofte. Jeg har skrevet det til en annen her inne, men hun la ut en vemmelig kommentar fra DM for 1 års tid siden der noen kommenterte at hun aldri har hatt flat mage. Da ble hun beskyldt for å henge ut vedkommende og endte med å ta ned bildet pga kritikken. Hvordan i all verden skal hun dokumentere dette uten at det stemples som uthenging eller fisking etter sympati? 

Det var ikke meg som klaget på det, så jeg kan ikke svare for det. Men jeg er faktisk for å dokumenterer hva som kommer inn av slike ting, som en påminnelse til folk om å faktisk ha en viss grad av anstendighet og vanlig folkeskikk. Hun trenger selvsagt ikke publisere navnet, da man ikke vet hva som ligger bak (sykdom f.eks.), men å gi et bedre innblikk i hva som møter henne tror jeg kunne vært bra. Så vil du ha de som er svært uenig med meg og som mener at man ikke skal vise det. Det vil derfor være et valg hun må ta. Noen vil være misfornøyd åkke som, men når man kan se et mønster hos henne angående hennes svært omtrentlige omgang med fakta, så forbeholder jeg meg retten til å tro det som for meg fremstår som mest sannsynlig ut fra hva hun har gjort tidligere. At andre ikke er enige, får så være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (1 time siden):

Hva slags felle har jeg gått i når jeg danner meg en mening basert på det som er lagt ut, men aldri har kjøpt noe hun har reklamert for? 

Jeg forstår at det er lettere å tenke at alt en influencer gjør en nøye kalkulert, som om alle influencere er så glupe at de faktisk skjønner sammenhengen, men det er lov å følge med fra sidelinjen og gjøre seg opp selvstendige meninger om hver enkelt situasjon uten å ha en grunnleggende holdning om at alt er løgn uansett. 

Fellen om at hun mener det godt, ikke fordi hun ønsker å tjene penger på sin bedriftskanal. 

Om du leser det du har skrevet om Helene i dette innlegget ser du kanskje at du framstiller henne som så uintelligent at hun ikke skjønner sammenhengen og derfor ikke kan være kalkulert. Det vil jeg påstå er en ufin fremstilling av Helene. Hun trenger ikke å være sylskarp for å være kalkulert. Kalkulert handler om å agere for å få et resultat man erfaringsmessig har fått respons på tidligere. Det er dette Helene gjør, uavhengig av hva intelligensen hennes måtte være. 

Influencere lyver og strekker på sannheten alt etter hva som passer best inn i narrativet. Influencere er markedsførere og benytter samme metoder som reklamer som sminker mat og retusjerer modeller. Det er fake!

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fizzypo said:

Ok, så det må skrives om for at det skal telle? En følger kan altså ikke tenke over innholdet i et bilde og gjøre seg opp tanker med mindre influenceren skriver om det? Det var mange som hang seg opp innholdet i HDs handlekurv da hun gikk på keto selv om kostholdet ikke ble nevnt i de aktuelle storyene. 

Min mening er ja.. det er når hun tydelig skriver om et problem osv, som rett etterpå kobles sammen med reklame, som er den sleipe måten å drive butikk på. Hva hvermannsen tolker utifra et bilde er jo opptil en selv, ikke noe hun styrer. Men når hun poengterer diverse problemer osv, og videre legger ut et reklameinnlegg som kan løse disse problemene, da gjetes følgerene som sauer.. for ordens skyld, jeg kaller ikke følgerene for sauer bokstavelig talt 😄

Hva hun har i handlekurven har da ingenting med denne sleipe måten å drive butikk på? Gikk vel mer på mangel på variasjon når hun gikk inn for å inspirere følgerene sine? Men den diskusjonen tar jeg ikke videre nå, holder meg til det som er gjort nå nylig.. 

Endret av Lileep
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fizzypo skrev (1 time siden):

Jeg liker ikke å bruke ord som dum, men det er helt korrekt at jeg mener basert på det hun deler at hun ikke er veldig opplyst på flere områder. 

Mener du at det bare er smarte mennesker som kan være kyniske? Kynisme handler vel mer om grad av samvittighet enn intelligens?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (43 minutter siden):

Fordi hun lever av å være inkonsistent. Det gjør at hun blir snakket om og får klikk. De som driver etisk og ryddig får ikke samme form for oppmerksomhet. I denne bransjen er det dessverre bedre med dårlig oppmerksomhet enn ingen oppmerksomhet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (1 minutt siden):

Min mening er ja.. det er når hun tydelig skriver om et problem osv, som rett etterpå kobles sammen med reklame, som er den sleipe måten å drive butikk på. Hva hvermannsen tolker utifra et bilde er jo opptil en selv, ikke noe hun styrer. Men når hun poengterer diverse problemer osv, og videre legger ut et reklameinnlegg som kan løse disse problemene, da gjetes følgerene som sauer.. for ordens skyld, jeg kaller ikke følgerene for sauer bokstavelig talt 😄

Hva hun har i handlekurven har da ingenting med denne sleipe måten å drive butikk på? Gikk vel mer på mangel på variasjon når hun gikk inn for å inspirere følgerene sine? Men den diskusjonen tar jeg ikke videre nå, holder meg til det som er gjort nå nylig.. 

Da er vi uenige. Vil forøvrig understreke at jeg fortsatt snakker om det konkrete innlegget fra igår og ikke innlegg generelt, særlig ikke de åpenbare av typen «nytt fantastisk serum» deretter en rabattkode. Det er sleipt, absolutt. Alt jeg sier er at det etter min mening er far fetched å koble et innlegg om stygge kommentarer som kropp og vekt til et reklameinnlegg om livsstilsendring som kommuniserer to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fotballfluen skrev (3 minutter siden):

Mener du at det bare er smarte mennesker som kan være kyniske? Kynisme handler vel mer om grad av samvittighet enn intelligens?

Nei, men det kreves også en viss intelligens og ikke mins treft for å skjønne at dette er en strategi man bevisst kan bruke. Sophie Elise er et geni i så måte og i en særklasse når det gjelder dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (Akkurat nå):

Nei, men det kreves også en viss intelligens og ikke mins treft for å skjønne at dette er en strategi man bevisst kan bruke. Sophie Elise er et geni i så måte og i en særklasse når det gjelder dette. 

Javel? Jeg er sterkt uenig. Man trenger ikke å være intelligent for å skjønne når man får belønning og hva man skal fortsette å gjøre for å få belønning for innsatsen. Dette er basic hundetrening. Når hunden gjør noe riktig, får den godbit. Når influencere gjør noe "riktig", får de sympati, samarbeid, spons og inntekt. Noen er selvsagt flinkere enn andre, men intelligens i vanlig forstand er ikke en nøkkelfaktor i dette. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (21 minutter siden):

Jeg mener å huske at det hun fikk kritikk for var å oute vedkommende ved navn. Utsagnet i siste avisartikkel underbygger at sannheten om disse tilbakemeldingene tøyes ved å beskrive kommentarfeltet som eksplosivt når hun legger ut noe om kropp. Jeg kan ikke huske sist kommentarfeltet hennes eksploderte, hun har knapt kommentarer på innleggene sine. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (7 minutter siden):

Jeg mener å huske at det hun fikk kritikk for var å oute vedkommende ved navn. Utsagnet i siste avisartikkel underbygger at sannheten om disse tilbakemeldingene tøyes ved å beskrive kommentarfeltet som eksplosivt når hun legger ut noe om kropp. Jeg kan ikke huske sist kommentarfeltet hennes eksploderte, hun har knapt kommentarer på innleggene sine. 

Ikke navn, men brukernavn. Fokuset lå likevel ikke i den stygge kommentare, men at hun hengte ut en person. Og som påpekt flere ganger av en rekke brukere her sletter hun mye kritikk. Hva som er det faktiske omfanget av slike kommentarer vet vi ikke, men om vi tror på henne når hun sier hun har en spiseforstyrrelser, hvorfor skal vi ikke tro på henne om dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...