Lileep Skrevet 26. desember 2022 #15421 Del Skrevet 26. desember 2022 3 minutter siden, *blueberry* said: Hvis det Helene sier er sant og at dette har skjedd i mange år så forstår jeg hvorfor hun har utviklet en spiseforstyrrelse. Det er en uting å vokse opp med familie/ bekjente som kommenterer kropper og spisevaner. Jeg håper hun står opp for seg selv fremover og sier fra direkte til den, eller de, det gjelder. Enig med deg! Jeg tviler ikke på at hun kan ha opplevd slike kommentarer ofte.. men hun legger det fram på en måte som gir inntrykk av at dette er dagligdags for alle som ikke har en a4 kropp. (A4 kropp finnes ikke i mine øyne, alle er unike og fine uansett). Det nekter jeg å tro.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 26. desember 2022 #15422 Del Skrevet 26. desember 2022 (endret) Lileep skrev (4 minutter siden): Enig med deg! Jeg tviler ikke på at hun kan ha opplevd slike kommentarer ofte.. men hun legger det fram på en måte som gir inntrykk av at dette er dagligdags for alle som ikke har en a4 kropp. (A4 kropp finnes ikke i mine øyne, alle er unike og fine uansett). Det nekter jeg å tro.. Det ligger litt i de eldre generasjonene å komme med litt flåsete kommentarer, spesielt om de sliter med vekta selv, men folk må lære seg å si fra. Noen tenker ikke over at andre kan bli såret, og sier man gir man den andre mulighet for å bedre seg. Det er bedre å gjøre noe med situasjonen enn å klage på SoMe for sistnevnte endrer ingenting. Når dette i tillegg virker som personlige kommentarer fra privatlivet gir det også lite mening i å poste det på en bedriftskonto. Endret 26. desember 2022 av *blueberry* 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 26. desember 2022 #15423 Del Skrevet 26. desember 2022 *blueberry* skrev (2 timer siden): Hvis det Helene sier er sant og at dette har skjedd i mange år så forstår jeg hvorfor hun har utviklet en spiseforstyrrelse. Det er en uting å vokse opp med familie/ bekjente som kommenterer kropper og spisevaner. Jeg håper hun står opp for seg selv fremover og sier fra direkte til den, eller de, det gjelder. Sjarmerende å henge ut familie/bekjente på denne måten, for å tjene noen få kroner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Needleader97 Skrevet 26. desember 2022 #15424 Del Skrevet 26. desember 2022 Apropos overvekt og familie... har hun ikke før skrevet at det er noe som er vanlig i hennes familie? Litt rart om de er flere overvektige, og alle går etter henne da? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 26. desember 2022 #15425 Del Skrevet 26. desember 2022 Ja, det er flere enn H som er større enn gjennomsnittet i den familien. Pluss at Mats er jo også i godt hold. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig2.0 Skrevet 27. desember 2022 #15426 Del Skrevet 27. desember 2022 Siden det er jul, tar jeg en for laget på vegne av alle dem som har vokst opp med familiemedlemmer som er slemme mot deg, siden en del av dere tydeligvis tror at det er et umulig konsept og at den eneste grunnen til at det kan skje er at noen lyver (gratulerer med bra familier, forresten). Og fordi det kan være at dere enabler folk til å være slemme uten at dere vet om det. Ingen sier på ekte *utsagn X* til noen Her er et utdrag av ting som familiemedlemmer har gjort mot meg i oppveksten basert på kropp og vekt i løpet av oppveksten min / ungdomsårene mine basert på at jeg var en litt tjukk unge. Det var en helt vanlig prosedyre at alle barna (søsken, fetre og kusiner) fikk servert kveldsmat, mens jeg ikke fikk. For jeg "hadde ikke godt av det". Dette ble annonsert foran alle de andre barna og jeg måtte sitte og se på de andre spise. Voksne kommenterte vekten min over bordet seg imellom, til andre barn i familien til skrekk og advarsel (hvis du spiser så mye som ***** så kommer du også til å bli tjukk) og voksne hadde "bekymrede samtaler" med de andre barna som de visste de kom til å videreformidle til meg. Det var helt vanlig at vekten min ble kommentert i familieselskaper, det ble en diskusjon om hva man kunne og ikke kunne ha på seg (jeg var av generasjonen med miss sixty og magetopper og fikk beskjed om at den buksen jeg fikk til jul gjorde at jeg hadde en "fettpølse" rundt magen av en eldre slektning). Det var helt vanlig at jeg, gjerne med matbordet, ble "skremt" med fortellinger om familiemedlemmer som var tjukkere enn meg, at dersom jeg ikke fikk snudd skuta nå, da kom jeg helt sikkert til å bli like tjukk som ******. Og så ble det kommentert at hun ikke hadde noen kjæreste fortsatt, i godt voksen alder. I bortimot alle serveringssammenhenger der det ble tilbudt mat, fikk jeg en ubehagelig feedback uansett hva jeg valgte. Takket jeg ja, kom det en sånn *sukk, ja ja du får vel spise den også da*, takket jeg nei så kom en sånn "jasså? du vil ikke ha? slanker du deg? Da jeg var gravid og ikke gjorde annet enn å kaste opp i fire måneder fikk jeg beskjed av flere familiemedlemmer at det var så fint at jeg "endelig" rakk å bli tynn nok til jeg skulle bli mor Jeg opplevde ikke gjennom 20+ år noensinne at et eneste voksenmenneske stilte opp for meg og tok til motmæle. Vet dere hvorfor? Jo fordi mange voksne tenker faktisk at det å bli mobbet og ertet for vekten er en god motivasjon til å ønske å gå ned i vekt. Jeg vet dette fordi jeg har spurt, spurt voksenmennesker som jeg trodde skulle være mine allierte, om hvorfor de ikke forsvarte meg når folk kommenterte vekten min i sosiale sammenhenger som skulle være trivelige. "Det hadde jo gått an å gå seg en tur en gang til dagen så kanskje det ikke blir så mye mas om dette neste gang". 'Dette er grunnen til at mobbing av tjukke barn i skolen heller ikke blir tatt på alvor. Dette er grunnen til at det å fremstille tjukke folk som dumme og svake, med dårlig viljestyrke er sosialt akseptert. Kanskje, hvis folk bare er slemme nok med deg, blir man "vanlig". Hvis de er så slemme, hvorfor er hun med dem da? For det første, hvis du vokser opp med voksne rundt deg som er slemme mot deg, hva faen skal du gjøre da? Rømme? Dette er voksenpersoner du er avhengig av for alt mulig og de velger likevel å være slemme mot deg. Når du vokser opp med det, venner du deg til det etter hvert. Og fortsette å være med dem som voksne, eh. Mange grunner? Man håper folk forandrer seg og blir snillere, selv om man ikke vet at det egentlig er realistisk. Man kan ha økonomiske bindinger man ikke vet om. En del orker ikke et rent brudd. En del håper at man kan bryte ut av dysfunksjonelle mønstre og kanskje barna kan ha et godt forhold til familiemedlemmene selv om en selv har det. Man forsøker å se på den eldre generasjonen som resultater av den kjipe oppveksten de hadde, i stedet for at de er slemme, selv om du føler på deg de er begge deler. Tjukke folk kan også være slemme med andre tjukke folk Dette burde være åpenbart, men tydeligvis ikke da. Når man vokser opp i en familie og til dels også et samfunn som forteller deg at du er et litt dårligere menneske når du er tjukk, da kan du velge å internalisere det etter hvert. Så blir all prat om slanking og vekt og at Tjukk er Dårlig, selv om du er overvektig selv. Hvis du tror at det å være en del av en marginalisert gruppe gjør at du automatisk er en alliert, så tar du feil. Fortellingen om at det som er galt er ikke å være slemme mot folk, men å fortelle det videre Og vet dere hva, man må helt på ekte slutte med den der at det er Helene som gjør noe galt når hun caller ut den kjipe oppførselen hun utsettes for. Varianter av dette er mantraet til alle dysfunksjonelle familier. Det er den som sier fra / videreformidler fordi hun svikter familien, hun henger de andre ut, hun forteller hemmeligheten vår (at vi er slemme). Så jeg gjentar for de billige setene Det er ikke den som blir mobbet eller folk er slemme mot sitt ansvar å sørge for at ingen andre får vite om det Håper alle har en fin jul, enten med familien man har fått, eller den man har valgt i stedet for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 27. desember 2022 #15427 Del Skrevet 27. desember 2022 14 minutter siden, Bolledeig2.0 said: Siden det er jul, tar jeg en for laget på vegne av alle dem som har vokst opp med familiemedlemmer som er slemme mot deg, siden en del av dere tydeligvis tror at det er et umulig konsept og at den eneste grunnen til at det kan skje er at noen lyver (gratulerer med bra familier, forresten). Og fordi det kan være at dere enabler folk til å være slemme uten at dere vet om det. Ingen sier på ekte *utsagn X* til noen Her er et utdrag av ting som familiemedlemmer har gjort mot meg i oppveksten basert på kropp og vekt i løpet av oppveksten min / ungdomsårene mine basert på at jeg var en litt tjukk unge. Det var en helt vanlig prosedyre at alle barna (søsken, fetre og kusiner) fikk servert kveldsmat, mens jeg ikke fikk. For jeg "hadde ikke godt av det". Dette ble annonsert foran alle de andre barna og jeg måtte sitte og se på de andre spise. Voksne kommenterte vekten min over bordet seg imellom, til andre barn i familien til skrekk og advarsel (hvis du spiser så mye som ***** så kommer du også til å bli tjukk) og voksne hadde "bekymrede samtaler" med de andre barna som de visste de kom til å videreformidle til meg. Det var helt vanlig at vekten min ble kommentert i familieselskaper, det ble en diskusjon om hva man kunne og ikke kunne ha på seg (jeg var av generasjonen med miss sixty og magetopper og fikk beskjed om at den buksen jeg fikk til jul gjorde at jeg hadde en "fettpølse" rundt magen av en eldre slektning). Det var helt vanlig at jeg, gjerne med matbordet, ble "skremt" med fortellinger om familiemedlemmer som var tjukkere enn meg, at dersom jeg ikke fikk snudd skuta nå, da kom jeg helt sikkert til å bli like tjukk som ******. Og så ble det kommentert at hun ikke hadde noen kjæreste fortsatt, i godt voksen alder. I bortimot alle serveringssammenhenger der det ble tilbudt mat, fikk jeg en ubehagelig feedback uansett hva jeg valgte. Takket jeg ja, kom det en sånn *sukk, ja ja du får vel spise den også da*, takket jeg nei så kom en sånn "jasså? du vil ikke ha? slanker du deg? Da jeg var gravid og ikke gjorde annet enn å kaste opp i fire måneder fikk jeg beskjed av flere familiemedlemmer at det var så fint at jeg "endelig" rakk å bli tynn nok til jeg skulle bli mor Jeg opplevde ikke gjennom 20+ år noensinne at et eneste voksenmenneske stilte opp for meg og tok til motmæle. Vet dere hvorfor? Jo fordi mange voksne tenker faktisk at det å bli mobbet og ertet for vekten er en god motivasjon til å ønske å gå ned i vekt. Jeg vet dette fordi jeg har spurt, spurt voksenmennesker som jeg trodde skulle være mine allierte, om hvorfor de ikke forsvarte meg når folk kommenterte vekten min i sosiale sammenhenger som skulle være trivelige. "Det hadde jo gått an å gå seg en tur en gang til dagen så kanskje det ikke blir så mye mas om dette neste gang". 'Dette er grunnen til at mobbing av tjukke barn i skolen heller ikke blir tatt på alvor. Dette er grunnen til at det å fremstille tjukke folk som dumme og svake, med dårlig viljestyrke er sosialt akseptert. Kanskje, hvis folk bare er slemme nok med deg, blir man "vanlig". Hvis de er så slemme, hvorfor er hun med dem da? For det første, hvis du vokser opp med voksne rundt deg som er slemme mot deg, hva faen skal du gjøre da? Rømme? Dette er voksenpersoner du er avhengig av for alt mulig og de velger likevel å være slemme mot deg. Når du vokser opp med det, venner du deg til det etter hvert. Og fortsette å være med dem som voksne, eh. Mange grunner? Man håper folk forandrer seg og blir snillere, selv om man ikke vet at det egentlig er realistisk. Man kan ha økonomiske bindinger man ikke vet om. En del orker ikke et rent brudd. En del håper at man kan bryte ut av dysfunksjonelle mønstre og kanskje barna kan ha et godt forhold til familiemedlemmene selv om en selv har det. Man forsøker å se på den eldre generasjonen som resultater av den kjipe oppveksten de hadde, i stedet for at de er slemme, selv om du føler på deg de er begge deler. Tjukke folk kan også være slemme med andre tjukke folk Dette burde være åpenbart, men tydeligvis ikke da. Når man vokser opp i en familie og til dels også et samfunn som forteller deg at du er et litt dårligere menneske når du er tjukk, da kan du velge å internalisere det etter hvert. Så blir all prat om slanking og vekt og at Tjukk er Dårlig, selv om du er overvektig selv. Hvis du tror at det å være en del av en marginalisert gruppe gjør at du automatisk er en alliert, så tar du feil. Fortellingen om at det som er galt er ikke å være slemme mot folk, men å fortelle det videre Og vet dere hva, man må helt på ekte slutte med den der at det er Helene som gjør noe galt når hun caller ut den kjipe oppførselen hun utsettes for. Varianter av dette er mantraet til alle dysfunksjonelle familier. Det er den som sier fra / videreformidler fordi hun svikter familien, hun henger de andre ut, hun forteller hemmeligheten vår (at vi er slemme). Så jeg gjentar for de billige setene Det er ikke den som blir mobbet eller folk er slemme mot sitt ansvar å sørge for at ingen andre får vite om det Håper alle har en fin jul, enten med familien man har fått, eller den man har valgt i stedet for. Kjempebra innlegg! Men du har misforstått noe fra andre innlegg, en vesentlig viktig del; Flertallet her har ikke bastant påstått at HD ikke får kommentarer overhode… det som hovedsaklig reageres på er ikke hvordvidt hun får kommentarer ila livet sitt eller ei, men hvordan hun legger det frem. Som med mye annet hun gjør. Er et viktig tema hun tar opp, og da er blir det reaksjoner når atter en gang så forsvinner troverdigheten pga måten hun formulerer seg på. Hun legger det frem som noe omtrent er dagligdags for henne og personer uten a4 kropp, at kommentarer kommer ved hver eneste middag i høytiden eller andre sammenkomster. Da kommer det flere motsvar, blant annet fra meg, om at det ikke skjer i enkelte omgangskretser. Du skjønner vel da at det som menes er at det ikke skjer på daglig basis/hver sammenkomst? Jeg kan fortsatt ikke helt tro på at det er så dagligdags og vanlig å få kommentarer som «kjolen er litt trang, dropp dessert», selv etter ditt innholdsrike innlegg.. jeg benekter ikke at det skjer med noen.. men jeg tror ikke på at dette skjer med flertallet av oss med kg for mye elle kg for lite.. Ufine kommenterer skjer, dessverre altfor ofte, men typen kommentarer hun alltid refererer til er vanskelig å tro er så vanlig. At du og HD opplever dette, gjør ikke til dette til noe dagligdagse greier for alle. Samme som at siden noen av oss ikke opplever noe av dette i nærkretsen veldig ofte, ikke betyr at det aldri skjer.. HD må rett og slett lære seg å formulere seg bedre. Hun må lære seg å være tydelig på når hun kun snakker om seg selv, og når hun mene flertallet. Hun må også lære seg å være tydelig på når det er fiktiv informasjon og når det er informasjon fra andres opplevde situasjon. Innlegget fra i går og tidligere innlegg om kommentarer, som alle reaksjonene kom fra, kunne vært skrevet på en mye bedre måte, og dermed fått troverdigheten det fortjener! For temaet er viktig! 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lily Of the Valley Skrevet 27. desember 2022 #15428 Del Skrevet 27. desember 2022 (endret) Bolledeig2.0 skrev (51 minutter siden): Siden det er jul, tar jeg en for laget på vegne av alle dem som har vokst opp med familiemedlemmer som er slemme mot deg, siden en del av dere tydeligvis tror at det er et umulig konsept og at den eneste grunnen til at det kan skje er at noen lyver (gratulerer med bra familier, forresten). Og fordi det kan være at dere enabler folk til å være slemme uten at dere vet om det. Ingen sier på ekte *utsagn X* til noen Her er et utdrag av ting som familiemedlemmer har gjort mot meg i oppveksten basert på kropp og vekt i løpet av oppveksten min / ungdomsårene mine basert på at jeg var en litt tjukk unge. Det var en helt vanlig prosedyre at alle barna (søsken, fetre og kusiner) fikk servert kveldsmat, mens jeg ikke fikk. For jeg "hadde ikke godt av det". Dette ble annonsert foran alle de andre barna og jeg måtte sitte og se på de andre spise. Voksne kommenterte vekten min over bordet seg imellom, til andre barn i familien til skrekk og advarsel (hvis du spiser så mye som ***** så kommer du også til å bli tjukk) og voksne hadde "bekymrede samtaler" med de andre barna som de visste de kom til å videreformidle til meg. Det var helt vanlig at vekten min ble kommentert i familieselskaper, det ble en diskusjon om hva man kunne og ikke kunne ha på seg (jeg var av generasjonen med miss sixty og magetopper og fikk beskjed om at den buksen jeg fikk til jul gjorde at jeg hadde en "fettpølse" rundt magen av en eldre slektning). Det var helt vanlig at jeg, gjerne med matbordet, ble "skremt" med fortellinger om familiemedlemmer som var tjukkere enn meg, at dersom jeg ikke fikk snudd skuta nå, da kom jeg helt sikkert til å bli like tjukk som ******. Og så ble det kommentert at hun ikke hadde noen kjæreste fortsatt, i godt voksen alder. I bortimot alle serveringssammenhenger der det ble tilbudt mat, fikk jeg en ubehagelig feedback uansett hva jeg valgte. Takket jeg ja, kom det en sånn *sukk, ja ja du får vel spise den også da*, takket jeg nei så kom en sånn "jasså? du vil ikke ha? slanker du deg? Da jeg var gravid og ikke gjorde annet enn å kaste opp i fire måneder fikk jeg beskjed av flere familiemedlemmer at det var så fint at jeg "endelig" rakk å bli tynn nok til jeg skulle bli mor Jeg opplevde ikke gjennom 20+ år noensinne at et eneste voksenmenneske stilte opp for meg og tok til motmæle. Vet dere hvorfor? Jo fordi mange voksne tenker faktisk at det å bli mobbet og ertet for vekten er en god motivasjon til å ønske å gå ned i vekt. Jeg vet dette fordi jeg har spurt, spurt voksenmennesker som jeg trodde skulle være mine allierte, om hvorfor de ikke forsvarte meg når folk kommenterte vekten min i sosiale sammenhenger som skulle være trivelige. "Det hadde jo gått an å gå seg en tur en gang til dagen så kanskje det ikke blir så mye mas om dette neste gang". 'Dette er grunnen til at mobbing av tjukke barn i skolen heller ikke blir tatt på alvor. Dette er grunnen til at det å fremstille tjukke folk som dumme og svake, med dårlig viljestyrke er sosialt akseptert. Kanskje, hvis folk bare er slemme nok med deg, blir man "vanlig". Hvis de er så slemme, hvorfor er hun med dem da? For det første, hvis du vokser opp med voksne rundt deg som er slemme mot deg, hva faen skal du gjøre da? Rømme? Dette er voksenpersoner du er avhengig av for alt mulig og de velger likevel å være slemme mot deg. Når du vokser opp med det, venner du deg til det etter hvert. Og fortsette å være med dem som voksne, eh. Mange grunner? Man håper folk forandrer seg og blir snillere, selv om man ikke vet at det egentlig er realistisk. Man kan ha økonomiske bindinger man ikke vet om. En del orker ikke et rent brudd. En del håper at man kan bryte ut av dysfunksjonelle mønstre og kanskje barna kan ha et godt forhold til familiemedlemmene selv om en selv har det. Man forsøker å se på den eldre generasjonen som resultater av den kjipe oppveksten de hadde, i stedet for at de er slemme, selv om du føler på deg de er begge deler. Tjukke folk kan også være slemme med andre tjukke folk Dette burde være åpenbart, men tydeligvis ikke da. Når man vokser opp i en familie og til dels også et samfunn som forteller deg at du er et litt dårligere menneske når du er tjukk, da kan du velge å internalisere det etter hvert. Så blir all prat om slanking og vekt og at Tjukk er Dårlig, selv om du er overvektig selv. Hvis du tror at det å være en del av en marginalisert gruppe gjør at du automatisk er en alliert, så tar du feil. Fortellingen om at det som er galt er ikke å være slemme mot folk, men å fortelle det videre Og vet dere hva, man må helt på ekte slutte med den der at det er Helene som gjør noe galt når hun caller ut den kjipe oppførselen hun utsettes for. Varianter av dette er mantraet til alle dysfunksjonelle familier. Det er den som sier fra / videreformidler fordi hun svikter familien, hun henger de andre ut, hun forteller hemmeligheten vår (at vi er slemme). Så jeg gjentar for de billige setene Det er ikke den som blir mobbet eller folk er slemme mot sitt ansvar å sørge for at ingen andre får vite om det Håper alle har en fin jul, enten med familien man har fått, eller den man har valgt i stedet for. Det er ingen grunn til å ta den belærende tonen der. Hadde ikke Helene før blitt avslørt som en som lyver og smører tjukt på hva hun angivelig skal ha opplevd og hva andre skal ha sagt til henne, så hadde det vel vært få som hadde satt spørsmålstegn ved hvorvidt dette er noe hun selv har opplevd. At man kan ha frekke slektninger eller venner som ikke aner hva som faktisk er greit eller ikke og som kan ha satt svært sårende dype sår, er selvsagt et faktum. Det er ingen som underslår. Og hun må for all del dele alt det vonde hun har opplevd opp igjennom. Men hun må selv ta ansvar for andre ting hun har løyet om, som gjør at man antar at hun gjør det i andre tilfeller. Så tenker jeg at det kan være lurt at du leser andre ut fra det, i stedet for å rante i vei om hvor slemme og ignorante folk er. Det jeg har sagt for min del er at Helene ikke nødvendigvis gjør det bedre for tjukke folk ved hele tiden å fokusere på det. Dette basert på min egen erfaring som tjukk. Men dersom andre mener at den hoppingen mellom elsk deg som du er og ikke la kroppen definere deg, til se på meg hvor endret jeg er (i betydningen antall kg), til fokus på slemme kommentarer på kropp og vekt, så værsågod. Endret 27. desember 2022 av Lily Of the Valley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig2.0 Skrevet 27. desember 2022 #15429 Del Skrevet 27. desember 2022 2 minutter siden, Lileep said: Kjempebra innlegg! Men du har misforstått noe fra andre innlegg, en vesentlig viktig del; Flertallet her har ikke bastant påstått at HD ikke får kommentarer overhode… det som hovedsaklig reageres på er ikke hvordvidt hun får kommentarer ila livet sitt eller ei, men hvordan hun legger det frem. Som med mye annet hun gjør. Er et viktig tema hun tar opp, og da er blir det reaksjoner når atter en gang så forsvinner troverdigheten pga måten hun formulerer seg på. Hun legger det frem som noe omtrent er dagligdags for henne og personer uten a4 kropp, at kommentarer kommer ved hver eneste middag i høytiden eller andre sammenkomster. Da kommer det flere motsvar, blant annet fra meg, om at det ikke skjer i enkelte omgangskretser. Du skjønner vel da at det som menes er at det ikke skjer på daglig basis/hver sammenkomst? Jeg kan fortsatt ikke helt tro på at det er så dagligdags og vanlig å få kommentarer som «kjolen er litt trang, dropp dessert», selv etter ditt innholdsrike innlegg.. jeg benekter ikke at det skjer med noen.. men jeg tror ikke på at dette skjer med flertallet av oss med kg for mye elle kg for lite.. Ufine kommenterer skjer, dessverre altfor ofte, men typen kommentarer hun alltid refererer til er vanskelig å tro er så vanlig. Jeg skjønner jo hva dere mener med det, men da vil jeg nyansere det bilde med at jeg tror at min kropp, eller vekt var tema på bortimot hver eneste sosiale sammenkomst jeg hadde med storfamilien under oppveksten min. Hver. Eneste. Gang. Du venner deg til det da, på en måte, helt frem til du er sammen med en annen familie og innser at det ikke er vanlig at alle måltidssituasjoner gjør at du har mest lyst å løpe fra bordet. Men, som en digresjon, og ikke relatert til ditt innlegg, jeg har også vent meg til å ikke bli trodd, fordi folk heldigvis ikke kan forestille seg hvordan det har vært. Kan ikke ha vært så ille. Kan ikke ha skjedd så ofte. De har sikkert ment det godt, det er sikkert gamle folk som ikke tenkte seg så mye om, og dessuten burde jeg ha vært flinkere å gi beskjed om at det ikke er greit å si "kake til alle unntatt *******". Denne backlashen har jeg 20 års erfaring med, og lever fint med den Og verken jeg, eller Helene, har et ansvar for å skjerme familiene våre fra den kjipe oppførselen de utsatte oss for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 27. desember 2022 #15430 Del Skrevet 27. desember 2022 (endret) 17 minutter siden, Bolledeig2.0 said: Jeg skjønner jo hva dere mener med det, men da vil jeg nyansere det bilde med at jeg tror at min kropp, eller vekt var tema på bortimot hver eneste sosiale sammenkomst jeg hadde med storfamilien under oppveksten min. Hver. Eneste. Gang. Du venner deg til det da, på en måte, helt frem til du er sammen med en annen familie og innser at det ikke er vanlig at alle måltidssituasjoner gjør at du har mest lyst å løpe fra bordet. Men, som en digresjon, og ikke relatert til ditt innlegg, jeg har også vent meg til å ikke bli trodd, fordi folk heldigvis ikke kan forestille seg hvordan det har vært. Kan ikke ha vært så ille. Kan ikke ha skjedd så ofte. De har sikkert ment det godt, det er sikkert gamle folk som ikke tenkte seg så mye om, og dessuten burde jeg ha vært flinkere å gi beskjed om at det ikke er greit å si "kake til alle unntatt *******". Denne backlashen har jeg 20 års erfaring med, og lever fint med den Og verken jeg, eller Helene, har et ansvar for å skjerme familiene våre fra den kjipe oppførselen de utsatte oss for. Hadde bare HD lagt det frem slik du gjør det, så hadde hun fått all min sympati og støtte.. jeg håper hun kan se og lære (jeg antar hun leser her). Det er like vondt hver gang å lese/høre om personer som går gjennom det du og flere gjør. Ingen skal måtte oppleve det, og som du sier; familien/de som mobber skal ikke skjermes! HD tar opp et viktig tema, bare synd det drukner i måten hun gjør det på. Edit; Det jeg egentlig vil frem til (jeg er sikkert elendig til å gjøre meg forstått riktig) er at HD burde begynne å kun skrive utifra seg selv og sine opplevelser, ikke skrive for alle andre… og droppe fiktive historier.. Endret 27. desember 2022 av Lileep 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 27. desember 2022 #15431 Del Skrevet 27. desember 2022 (endret) Jeg har også opplevd mye av de lignende kommentarene Bolledeig og for den del HD nevner. Jeg har opplevd å få beskjed i klesbutikker i flertall at de ikke har noe som passer meg i butikken sin. Jeg har fått beskjed om at jeg burde ta slankeoperasjon for det gjorde tanta mi og etterpå fikk hun både mann og barn. Jeg er ufrivillig barnløs etter cyster fra PCOS og en operasjon da jeg var 14. Jeg fikk også kommentarer om kropp og vekt gjentatte ganger i utallige sammenhenger fra nær familie, de slutta ikke da jeg ble tynn. De slutta ikke da jeg ble diagnosert med spiseforstyrrelse. De slutta ikke da jeg gikk opp igjen i vekt og de har fremdeles ikke slutta etter at jeg ble voksen. Mamma kommenterer fortsatt kropp og vekt både til meg og bak min rygg selv om jeg setter tydelige og harde grenser hver eneste gang. Nå i jula møttes vi for første gang på flere år, kommentarene var mer skjulte og færre men langt unna borte. De jeg har nærmest meg setter også grenser men hun vil aldri greie å forstå. Det går ikke inn siden de for henne er normale kommentarer «alle» kommer med. Jeg har blitt pekt på og brukt som negativt eksempel av fremmede som advarer barna sine. Jeg har blitt «spøkt» med på restaurant og serveringssteder med hentydning til kroppen og vekta mi. Jeg har blitt belært av både helt ukjente og bare bekjente men strengt tatt fremmede mennesker som mener de har rett til å uinvitert fortelle meg ting om min kropp og helse, om hvordan jeg er eller vil bli en byrde for samfunnet og at jeg ikke forstår at kroppen min er problematisk bare ved å eksistere. Dette har skjedd flere ganger i festlige lag og sosiale sammenhenger der jeg har blitt et høyst ufrivillig midtpunkt som må forsvare, forklare og ta til meg «visdom» fordi det påståes at det er godt ment. Felles for alle tilfellene jeg nevner er at det ALDRI har skjedd at andre har satt ned foten eller støtta meg i å sette ned foten. Det har aldri skjedd at noen av de normale og oppegående menneskene har valgt å gjøre noe annet enn å late som ingenting og har glemt hele greia før den er over. Folk har snakka om hvor fin og hyggelig kvelden var. At alle kosa seg og at vi må gjøre det igjen snart. Gaslighting rett og slett. Mot både meg, dem selv og andre. Jeg er enig i at troverdigheten til HD er ytterst lav og desverre skader det flere enn bare henne. Det skjer fortsatt og det er mer normalt enn mange både her i tråden og ute i det virkelige liv tror. Mange av de som har vert til stede når slikt har skjedd meg vil dyrt og hellig insistere på at de aldri har hørt eller sett noe lignende, dét hadde de aldri akseptert. Endret 27. desember 2022 av Nevrosererroser 1 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 27. desember 2022 #15432 Del Skrevet 27. desember 2022 Bolledeig2.0 skrev (1 time siden): Siden det er jul, tar jeg en for laget på vegne av alle dem som har vokst opp med familiemedlemmer som er slemme mot deg, siden en del av dere tydeligvis tror at det er et umulig konsept og at den eneste grunnen til at det kan skje er at noen lyver (gratulerer med bra familier, forresten). Og fordi det kan være at dere enabler folk til å være slemme uten at dere vet om det. Ingen sier på ekte *utsagn X* til noen Her er et utdrag av ting som familiemedlemmer har gjort mot meg i oppveksten basert på kropp og vekt i løpet av oppveksten min / ungdomsårene mine basert på at jeg var en litt tjukk unge. Det var en helt vanlig prosedyre at alle barna (søsken, fetre og kusiner) fikk servert kveldsmat, mens jeg ikke fikk. For jeg "hadde ikke godt av det". Dette ble annonsert foran alle de andre barna og jeg måtte sitte og se på de andre spise. Voksne kommenterte vekten min over bordet seg imellom, til andre barn i familien til skrekk og advarsel (hvis du spiser så mye som ***** så kommer du også til å bli tjukk) og voksne hadde "bekymrede samtaler" med de andre barna som de visste de kom til å videreformidle til meg. Det var helt vanlig at vekten min ble kommentert i familieselskaper, det ble en diskusjon om hva man kunne og ikke kunne ha på seg (jeg var av generasjonen med miss sixty og magetopper og fikk beskjed om at den buksen jeg fikk til jul gjorde at jeg hadde en "fettpølse" rundt magen av en eldre slektning). Det var helt vanlig at jeg, gjerne med matbordet, ble "skremt" med fortellinger om familiemedlemmer som var tjukkere enn meg, at dersom jeg ikke fikk snudd skuta nå, da kom jeg helt sikkert til å bli like tjukk som ******. Og så ble det kommentert at hun ikke hadde noen kjæreste fortsatt, i godt voksen alder. I bortimot alle serveringssammenhenger der det ble tilbudt mat, fikk jeg en ubehagelig feedback uansett hva jeg valgte. Takket jeg ja, kom det en sånn *sukk, ja ja du får vel spise den også da*, takket jeg nei så kom en sånn "jasså? du vil ikke ha? slanker du deg? Da jeg var gravid og ikke gjorde annet enn å kaste opp i fire måneder fikk jeg beskjed av flere familiemedlemmer at det var så fint at jeg "endelig" rakk å bli tynn nok til jeg skulle bli mor Jeg opplevde ikke gjennom 20+ år noensinne at et eneste voksenmenneske stilte opp for meg og tok til motmæle. Vet dere hvorfor? Jo fordi mange voksne tenker faktisk at det å bli mobbet og ertet for vekten er en god motivasjon til å ønske å gå ned i vekt. Jeg vet dette fordi jeg har spurt, spurt voksenmennesker som jeg trodde skulle være mine allierte, om hvorfor de ikke forsvarte meg når folk kommenterte vekten min i sosiale sammenhenger som skulle være trivelige. "Det hadde jo gått an å gå seg en tur en gang til dagen så kanskje det ikke blir så mye mas om dette neste gang". 'Dette er grunnen til at mobbing av tjukke barn i skolen heller ikke blir tatt på alvor. Dette er grunnen til at det å fremstille tjukke folk som dumme og svake, med dårlig viljestyrke er sosialt akseptert. Kanskje, hvis folk bare er slemme nok med deg, blir man "vanlig". Hvis de er så slemme, hvorfor er hun med dem da? For det første, hvis du vokser opp med voksne rundt deg som er slemme mot deg, hva faen skal du gjøre da? Rømme? Dette er voksenpersoner du er avhengig av for alt mulig og de velger likevel å være slemme mot deg. Når du vokser opp med det, venner du deg til det etter hvert. Og fortsette å være med dem som voksne, eh. Mange grunner? Man håper folk forandrer seg og blir snillere, selv om man ikke vet at det egentlig er realistisk. Man kan ha økonomiske bindinger man ikke vet om. En del orker ikke et rent brudd. En del håper at man kan bryte ut av dysfunksjonelle mønstre og kanskje barna kan ha et godt forhold til familiemedlemmene selv om en selv har det. Man forsøker å se på den eldre generasjonen som resultater av den kjipe oppveksten de hadde, i stedet for at de er slemme, selv om du føler på deg de er begge deler. Tjukke folk kan også være slemme med andre tjukke folk Dette burde være åpenbart, men tydeligvis ikke da. Når man vokser opp i en familie og til dels også et samfunn som forteller deg at du er et litt dårligere menneske når du er tjukk, da kan du velge å internalisere det etter hvert. Så blir all prat om slanking og vekt og at Tjukk er Dårlig, selv om du er overvektig selv. Hvis du tror at det å være en del av en marginalisert gruppe gjør at du automatisk er en alliert, så tar du feil. Fortellingen om at det som er galt er ikke å være slemme mot folk, men å fortelle det videre Og vet dere hva, man må helt på ekte slutte med den der at det er Helene som gjør noe galt når hun caller ut den kjipe oppførselen hun utsettes for. Varianter av dette er mantraet til alle dysfunksjonelle familier. Det er den som sier fra / videreformidler fordi hun svikter familien, hun henger de andre ut, hun forteller hemmeligheten vår (at vi er slemme). Så jeg gjentar for de billige setene Det er ikke den som blir mobbet eller folk er slemme mot sitt ansvar å sørge for at ingen andre får vite om det Håper alle har en fin jul, enten med familien man har fått, eller den man har valgt i stedet for. Selvfølgelig er det ikke Helene sitt ansvar å skjerme sin familie, men en offentlig «outing» vil kanskje skape mer konflikt enn en privat konfrontasjon. I tillegg sier hun selv at hun bruker kommentarer andre har fått som eksempler og det styrker ikke hennes egen troverdighet. Jeg opplever at denne oppførselen når det kommer til å stå opp for andre har bedret seg, i alle fall i mitt miljø. Jeg har et par bekjente som kan komme med slike ubetenksomme kommentarer, og vi alle slår ned på og forklarer hvorfor dette ikke er greit. De er også oppvokst med slike kritiske mødre/ besteforeldre/ tanter (for merkelig nok er det mest damer som driver med dette) og har tatt etter de. De er selv livredde for å legge på seg og tenker ikke over at de sårer andre fordi de er såpass selvopptatte når det kommer til kropp. Jeg sier som jeg sa over, at et slik familiemiljø ofte bidrar til utvikling av spiseforstyrrelser. Det er en uting og hvis familien til Helene fortsatt driver med dette håper jeg hun tar en alvorsprat med de, både for egen del og datterens skyld. Når det er sagt så er det ikke «outing av familie» på bedriftskonto jeg reagerer noe særlig på, men at det er veldig mye «outing» som content og jeg ser ikke helt verdien i det for følgere. Jeg tror ikke det gir særlig mye sympati eller troverdighet lengre fordi Helene har brukt metoden så lenge, og er nok derfor en særdeles dårlig markedsføringsstrategi for henne. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig2.0 Skrevet 27. desember 2022 #15433 Del Skrevet 27. desember 2022 (endret) 23 minutter siden, Nevrosererroser said: Jeg har også opplevd mye av de lignende kommentarene Bolledeig og for den del HD nevner. (...) Felles for alle tilfellene jeg nevner er at det ALDRI har skjedd at andre har satt ned foten eller støtta meg i å sette ned foten. Det har aldri skjedd at noen av de normale og oppegående menneskene har valgt å gjøre noe annet enn å late som ingenting og har glemt hele greia før den er over. Folk har snakka om hvor fin og hyggelig kvelden var. At alle kosa seg og at vi må gjøre det igjen snart. Gaslighting rett og slett. Mot både meg, dem selv og andre. Jeg er enig i at troverdigheten til HD er ytterst lav og desverre skader det flere enn bare henne. Det skjer fortsatt og det er mer normalt enn mange både her i tråden og ute i det virkelige liv tror. Mange av de som har vert til stede når slikt har skjedd meg vil dyrt og hellig insistere på at de aldri har hørt eller sett noe lignende, dét hadde de aldri akseptert. NETTOPP. Det er i 10 av 10 tilfeller viktigere å skåne følelsene til de som er slemme enn å ødelegge den "gode stemningen" for alle andre enn deg. Eller, så sitter de og biter i seg det hele kvelden, smiler og later som ingenting og så sier de til deg på tomannshånd når selskapet er over at "jeg synes egentlig ikke det er noe greit at ****** sier sånne ting". Takk for ingenting, da. Så da overlater man hele ansvaret til å korrigere til de som blir utsatt for det. Og da er det du, som caller ut drittoppførselen som er "slem". 🙃' Eller så leker de tone- og reaksjonspoliti med at man burde sagt fra på en mindre sint måte, man burde ikke gjort det offentlig men bare til den det gjelder, man burde ikke si de var slemme for da blir de lei seg, og man burde fremstilt seg selv som et mer sympatisk og verdig offer. Gøy. Endret 27. desember 2022 av Bolledeig2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig2.0 Skrevet 27. desember 2022 #15434 Del Skrevet 27. desember 2022 ... og her ligger merverdien i å gjøre det "offentlig" på en "bedriftskonto". Man kan faktisk ha en samtale om disse tingene, i stedet for å behandle det som fæle familiehemmeligheter (som selvfølgelig er det mobbere og andre slemme helst skulle ønske seg) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 27. desember 2022 #15435 Del Skrevet 27. desember 2022 Helt ærlig @Bolledeig2.0 @Nevrosererroser så unner jeg dere bedre venner. Jeg kunne aldri hatt folk som ikke sto opp for meg i min omgangskrets, og jeg kunne aldri unngå å sagt ifra på vegne av mine venner. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig2.0 Skrevet 27. desember 2022 #15436 Del Skrevet 27. desember 2022 (endret) 3 minutter siden, *blueberry* said: Helt ærlig @Bolledeig2.0 @Nevrosererroser så unner jeg dere bedre venner. Jeg kunne aldri hatt folk som ikke sto opp for meg i min omgangskrets, og jeg kunne aldri unngå å sagt ifra på vegne av mine venner. (jeg har ikke snakket om venner, jeg har snakket om familie, og som det også sto i innlegget mitt har jeg valgt en annen) Endret 27. desember 2022 av Bolledeig2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fizzypo Skrevet 27. desember 2022 #15437 Del Skrevet 27. desember 2022 Lileep skrev (29 minutter siden): Hadde bare HD lagt det frem slik du gjør det, så hadde hun fått all min sympati og støtte.. jeg håper hun kan se og lære (jeg antar hun leser her). Det er like vondt hver gang å lese/høre om personer som går gjennom det du og flere gjør. Ingen skal måtte oppleve det, og som du sier; familien/de som mobber skal ikke skjermes! HD tar opp et viktig tema, bare synd det drukner i måten hun gjør det på. Edit; Det jeg egentlig vil frem til (jeg er sikkert elendig til å gjøre meg forstått riktig) er at HD burde begynne å kun skrive utifra seg selv og sine opplevelser, ikke skrive for alle andre… og droppe fiktive historier.. Hennes troverdighet er i mine øyne så nær null man kan komme, men om hun deler fiktive historier eller skriver om problemer som er faktisk er et problem, selv om hun ikke nødvendighet har opplevd det i samme grad selv, hvorfor er det galt? Om man skal veie hennes svekkede troverdighet opp mot det å kanskje gjøre andre oppmerksom på ting de selv kommenterer som er uheldig, tenker jeg det er en større gevinst i sistnevnte. Troverdighet er viktig som influencer, men det er verre å vise seg som lite troverdig i salgsøyemed enn i en setting der man skriver om et reelt problem som er satt på spissen for å understreke poenget. Hun skader ingen ved å gjøre dette, men ved å f.eks anbefale produkter hun knapt har prøvd bedriver hun villedende markedsføring som er skadelig både for hennes navn, kunden og merkevaren. Om hun en dag begynner å ta betalt for å snakke om body shaming, da er jeg enig meg deg, men slik det er nå ser jeg ikke problemet. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 27. desember 2022 #15438 Del Skrevet 27. desember 2022 Bolledeig2.0 skrev (4 minutter siden): (jeg har ikke snakket om venner, jeg har snakket om familie, og som det også sto i innlegget mitt har jeg valgt en annen) Min kommentar gjelder fortsatt, men jeg vil legge til familie, bekjente og generelt alle som behandler dere dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 27. desember 2022 #15439 Del Skrevet 27. desember 2022 (endret) Bolledeig2.0 skrev (18 minutter siden): ... og her ligger merverdien i å gjøre det "offentlig" på en "bedriftskonto". Man kan faktisk ha en samtale om disse tingene, i stedet for å behandle det som fæle familiehemmeligheter (som selvfølgelig er det mobbere og andre slemme helst skulle ønske seg) Det er vel strengt tatt HD som får merverdien av å gjøre det offentlig på en bedriftskonto. Noen ganger så lurer jeg på om enkelte mennesker lever under en stein. Alle vet at det finnes dysfunksjonelle familier, vi trenger ikke at HD outer ut sin egen for at det trengs å diskuteres eller fordi folk trenger å få voksenopplæring i tema. Og dette er ikke første gangen HD gjør dette offentlig, som andre influensere er diverse tema gjentagende. Endret 27. desember 2022 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 27. desember 2022 #15440 Del Skrevet 27. desember 2022 Fizzypo skrev (11 minutter siden): Hennes troverdighet er i mine øyne så nær null man kan komme, men om hun deler fiktive historier eller skriver om problemer som er faktisk er et problem, selv om hun ikke nødvendighet har opplevd det i samme grad selv, hvorfor er det galt? Om man skal veie hennes svekkede troverdighet opp mot det å kanskje gjøre andre oppmerksom på ting de selv kommenterer som er uheldig, tenker jeg det er en større gevinst i sistnevnte. Problemet er nettopp troverdigheten. At akkurat HD - som flere ganger er tatt i løgn og overdrivelse - kommer med dette kan gi inntrykk av at dette ikke er noe som skjer men noe HD dikter opp. Viktig tema. Men feil influenser som tar det opp. Dessverre. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå