Gjest CecilieX Skrevet 30. november 2021 #9841 Del Skrevet 30. november 2021 *blueberry* skrev (13 timer siden): Hvis noen lurer på hva som er feilmerking så er dette et godt eksempel. Hvit tekst på hvite skyer er veldig lett å overse når resten av teksten har kontrastbakgrunn og større tekst. Spesielt effektivt å reklamere for to program i én og samme feilmerking; FUS og eget keto hefte. Må legge til at alle disse ærlige innleggene om sprekker og sukkeravhengighet og «jeg sliter med godis» føles som grooming når det følges opp med dette. Jeg reagerer mest på rådgiving som ligger nær opptil helsefaget. Er dette er rolle som influencere bør påta seg? Når rådet er knyttet opp til en samarbeidspartner som betaler så er etikken høyst tvilsom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 30. november 2021 #9842 Del Skrevet 30. november 2021 CecilieX skrev (25 minutter siden): Jeg reagerer mest på rådgiving som ligger nær opptil helsefaget. Er dette er rolle som influencere bør påta seg? Når rådet er knyttet opp til en samarbeidspartner som betaler så er etikken høyst tvilsom. Dette er svært uetisk ja. Det burde bli bedre og strengere rammer mot slike samarbeid fordi det fort strider mot lover innen helsefaget. FUS og keto retter seg mot de med fedme og evt fedmerelaterte sykdommer, slankeopererte (som du ser her) og en såkalt avhengighet. Norges lover tilsier at kun klinisk ernæringsfysiologer (dvs beskyttet tittel for de med master i klinisk ernæring) kan komme med kostholdsråd for de som har avhengigheter, spiseforstyrrelser, livsstilsrelaterte sykdommer og evt andre medisinske hensyn (eksempler; slankeoperasjon, diabetes type 2, ibs, overspisingslidelse, psykiske plager knyttet til mat, fysiske plager knyttet til vekt, søvnapné, høyt blodtrykk, pcos osv). HD anbefaler og gir selv råd ingen av de har kompentanse til å gjøre. Det er svært uetisk og burde bli straffbart. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 30. november 2021 #9843 Del Skrevet 30. november 2021 *blueberry* skrev (1 time siden): Dette er svært uetisk ja. Det burde bli bedre og strengere rammer mot slike samarbeid fordi det fort strider mot lover innen helsefaget. FUS og keto retter seg mot de med fedme og evt fedmerelaterte sykdommer, slankeopererte (som du ser her) og en såkalt avhengighet. Norges lover tilsier at kun klinisk ernæringsfysiologer (dvs beskyttet tittel for de med master i klinisk ernæring) kan komme med kostholdsråd for de som har avhengigheter, spiseforstyrrelser, livsstilsrelaterte sykdommer og evt andre medisinske hensyn (eksempler; slankeoperasjon, diabetes type 2, ibs, overspisingslidelse, psykiske plager knyttet til mat, fysiske plager knyttet til vekt, søvnapné, høyt blodtrykk, pcos osv). HD anbefaler og gir selv råd ingen av de har kompentanse til å gjøre. Det er svært uetisk og burde bli straffbart. Ikke bare uetisk, men faktisk i strid med hva som anbefales for gastric sleeve-opererte. Man skal spise lite av smør og oljer, fete oster, fete kjøttprodukter, og all mat som inneholder mer enn 10 % fett, resten av livet. Altså stikk i strid med det HD spiser og promoterer, der det går mye i chorizo, bacon, fete oster, aioli, dressinger med majones, rømme o.l. Så litt skummelt å anbefale keto til andre opererte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humleguri Skrevet 30. november 2021 #9844 Del Skrevet 30. november 2021 Lill skrev (7 timer siden): Ja, det ser ut som god gammeldags markedsføring i kjent influenser stil. Legger ved screenshot av et innlegg om sukkeravhengighet som HD postet på story. Min kommentar til innlegget om at det finnes veier ut av det er: Ja, henvisningen til avdeling for spiseforstyrrelser, overspising. (Kognitiv atferdsterapi, CBT-E. ) Ikke diett. Ikke keto. Ikke noe annet enn behandling. Jeg tror faktisk alt det der gjør spiseforstyrrelser verre, ikke bedre. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 30. november 2021 #9845 Del Skrevet 30. november 2021 Humleguri skrev (9 minutter siden): Min kommentar til innlegget om at det finnes veier ut av det er: Ja, henvisningen til avdeling for spiseforstyrrelser, overspising. (Kognitiv atferdsterapi, CBT-E. ) Ikke diett. Ikke keto. Ikke noe annet enn behandling. Jeg tror faktisk alt det der gjør spiseforstyrrelser verre, ikke bedre. Absolutt. Å henvise til hjelpetilbud burde være prioritering nummer 1. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tutsi123 Skrevet 30. november 2021 #9846 Del Skrevet 30. november 2021 Hun har nok potensiale til å bli avhengig av fet mat også. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 30. november 2021 #9847 Del Skrevet 30. november 2021 (endret) Det er ille at HD har opparbeidet seg mange tilhengere og følgere som er i en sårbar situasjon. Men det ligger mye penger i å selge inn løsninger til sårbare mennesker. Problemet er at hun har hverken kompetanse eller fremstår som et godt eksempel i så måte, når det kommer til denne «løsningen». Det som vises frem på hennes kanaler er bare et trist skue. Kommersiell bruk av barn, manglende merking av reklame blandet inn med psykisk helse og salg av ernæringsråd. Endret 30. november 2021 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 30. november 2021 #9848 Del Skrevet 30. november 2021 tutsi123 skrev (24 minutter siden): Hun har nok potensiale til å bli avhengig av fet mat også. De fleste har jo en svakhet for kombinasjonen fett og sukker (og evt salt), så når hun kuttet alle karbohydrater så gikk jo også alle matvarer med denne kombinasjonen bort. Bare tenkt på potetgull, sjokolade, pizza, hamburger osv. Fett og sukker i kombinasjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 30. november 2021 #9849 Del Skrevet 30. november 2021 Lill skrev (1 minutt siden): Det er ille at HD har opparbeidet seg mange tilhengere og følgere som er i en sårbar situasjon. Men det ligger mye penger i å selge inn løsninger til sårbare mennesker. Problemet er at hun har hverken kompetanse eller fremstår som et godt eksempel i så måte, når det kommer til denne «løsningen». Det som vises frem på hennes kanaler er bare et trist skue. Dessverre er det slik at sårbare mennesker lytter mer til gjenkjennbare historier enn fakta. Den store løsningen er mer fristende enn den samme gamle «harde jobben». HD er et godt eksempel på farlig markedsføring innenfor helse fordi hun klarer å dra deg inn ved å sidestille egen situasjon med følgernes. Det blir på linje med «jeg vil bare hjelpe», mens hun tjener tusenvis av kroner på at folk går på enda en jojo diett og fortsetter å ha et anstrengt forhold til mat. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 30. november 2021 #9850 Del Skrevet 30. november 2021 Finlay skrev (2 timer siden): Ikke bare uetisk, men faktisk i strid med hva som anbefales for gastric sleeve-opererte. Man skal spise lite av smør og oljer, fete oster, fete kjøttprodukter, og all mat som inneholder mer enn 10 % fett, resten av livet. Altså stikk i strid med det HD spiser og promoterer, der det går mye i chorizo, bacon, fete oster, aioli, dressinger med majones, rømme o.l. Så litt skummelt å anbefale keto til andre opererte. Verken HD eller folkene bak FUS har lov til å anbefale og rådgive til flertallet av de i målgruppen. Det er verre enn skummelt og uetisk, det er rett og slett forkastelig. Jeg har ikke ord egentlig. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pantoten Skrevet 30. november 2021 #9851 Del Skrevet 30. november 2021 *blueberry* skrev (4 minutter siden): Dessverre er det slik at sårbare mennesker lytter mer til gjenkjennbare historier enn fakta. Den store løsningen er mer fristende enn den samme gamle «harde jobben». HD er et godt eksempel på farlig markedsføring innenfor helse fordi hun klarer å dra deg inn ved å sidestille egen situasjon med følgernes. Det blir på linje med «jeg vil bare hjelpe», mens hun tjener tusenvis av kroner på at folk går på enda en jojo diett og fortsetter å ha et anstrengt forhold til mat. Ja, men nå er det vel sånn at mange av disse har prøvd men ikke lykkes med "den harde jobben". De har prøvd så mye forskjellig uten at det har ført noen vei. Og alt de får høre er stort sett at de må spise mindre og trene mer. Det er forståelig at man får håpet tent om at kanskje dette er løsningen, kanskje dette er nøkkelen! Det er jo ikke nødvendigvis sånn at alle disse ulike diettene og metodene er så lettvinte eller lite arbeidskrevende. Tvert imot, det er ofte dyrt og tidkrevende og begrensende. Vet ikke helt hva du legger i "den harde jobben" forresten? Tenker du på kaloritelling og porsjonskontroll, bevege seg mer? Eller mener du at den harde jobben er å ta tak i det som ligger bak overspisingsproblematikken? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 30. november 2021 #9852 Del Skrevet 30. november 2021 Pantoten skrev (Akkurat nå): Ja, men nå er det vel sånn at mange av disse har prøvd men ikke lykkes med "den harde jobben". De har prøvd så mye forskjellig uten at det har ført noen vei. Og alt de får høre er stort sett at de må spise mindre og trene mer. Det er forståelig at man får håpet tent om at kanskje dette er løsningen, kanskje dette er nøkkelen! Det er jo ikke nødvendigvis sånn at alle disse ulike diettene og metodene er så lettvinte eller lite arbeidskrevende. Tvert imot, det er ofte dyrt og tidkrevende og begrensende. Vet ikke helt hva du legger i "den harde jobben" forresten? Tenker du på kaloritelling og porsjonskontroll, bevege seg mer? Eller mener du at den harde jobben er å ta tak i det som ligger bak overspisingsproblematikken? Ja selvfølgelig, dette er jo en sårbar gruppe med god grunn. Det er derfor de prøver alt mulig. Med den «harde jobben» så mener jeg selvfølgelig den standard kjedelige helheten. Få hjelp fra profesjonelle, både med psyken og med individualisert kosthold, bryte med gamle vaner og tankemønstre. For noen innebærer det medisinske hjelpemidler som slankeoperasjon eller mysimba/ saxenda i prosessen. Oppfølging hos helsepersonell, overvektsklinikk eller ROS. De som har «prøvd alt» trenger et helhetlig opplegg for da ligger det altfor mye i bånn til at slike dietter noen gang vil fungere over tid. Hadde dietter fungert for disse sårbare menneskene så hadde de ikke trengt å «prøve alt». Jeg skjønner godt at disse menneskene er desperate, jeg mener ikke de gjør noe galt, det gjør at jeg synes det HD og FUS driver med er helt forkastelig. Ikke minst fordi dette handler om penger, ikke andres beste. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 30. november 2021 #9853 Del Skrevet 30. november 2021 Dagens feilmerking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 1. desember 2021 #9854 Del Skrevet 1. desember 2021 Lill skrev (11 timer siden): Dagens feilmerking. Begynner å bli pinlig dette. Har hun helt glemt at følgerne har forbrukerrettigheter som sier at de skal vite når de utsettes for reklame?😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EtLiteTroll Skrevet 2. desember 2021 #9855 Del Skrevet 2. desember 2021 Noen nevnte grooming. Jeg synes det ordvalget er helt korrekt! Isabel Raad er også god på det der synes jeg. Skremmende at de er så gode å selge. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 2. desember 2021 #9856 Del Skrevet 2. desember 2021 EtLiteTroll skrev (5 timer siden): Noen nevnte grooming. Jeg synes det ordvalget er helt korrekt! Isabel Raad er også god på det der synes jeg. Skremmende at de er så gode å selge. Det er jo en velkjent strategi, som de fleste influencere bruker. Man poster i forkant noe som skal få følgeren til å forstå hvorfor hen trenger det produktet du skal selge. I dette tilfellet fortelles (evt skapes) en historie om å sitte oppe om natta for å spise kaker. Helt uten kontroll. Mange av HDs følgere sliter med overspising og overvekt, og kjenner seg igjen. Det inviteres etterhvert til “spør om hva du vil”, og da dukker spørsmålet om HVA man kan gjøre for å få kontroll opp. Hvis ikke, ja da lager man dette spørsmålet selv, for det essensielle her er at man da kan svare - jo, da vil jeg tipse deg om: *produktet*. Man kan eventuelt bruke “mange som spør"-taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 2. desember 2021 #9857 Del Skrevet 2. desember 2021 Finlay skrev (1 time siden): Det er jo en velkjent strategi, som de fleste influencere bruker. Man poster i forkant noe som skal få følgeren til å forstå hvorfor hen trenger det produktet du skal selge. I dette tilfellet fortelles (evt skapes) en historie om å sitte oppe om natta for å spise kaker. Helt uten kontroll. Mange av HDs følgere sliter med overspising og overvekt, og kjenner seg igjen. Det inviteres etterhvert til “spør om hva du vil”, og da dukker spørsmålet om HVA man kan gjøre for å få kontroll opp. Hvis ikke, ja da lager man dette spørsmålet selv, for det essensielle her er at man da kan svare - jo, da vil jeg tipse deg om: *produktet*. Man kan eventuelt bruke “mange som spør"-taktikken. Jeg begynner å lure på om dette har gått fra å være ærlighet til kynisk taktikk for HD. Oppsummerer man markedsføringsstrategien i det siste så er hun minst like ille som de største influencerne. Produktet hun reklamerer mest for nå (kosthold) er også mye mer skadelig enn selvbruning, Nelly og lyko. Hun bør være rimelig desperat etter penger for å forsvare dette. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 2. desember 2021 #9858 Del Skrevet 2. desember 2021 *blueberry* skrev (1 time siden): Jeg begynner å lure på om dette har gått fra å være ærlighet til kynisk taktikk for HD. Oppsummerer man markedsføringsstrategien i det siste så er hun minst like ille som de største influencerne. Produktet hun reklamerer mest for nå (kosthold) er også mye mer skadelig enn selvbruning, Nelly og lyko. Hun bør være rimelig desperat etter penger for å forsvare dette. ☝🏼💯 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 2. desember 2021 #9859 Del Skrevet 2. desember 2021 *blueberry* skrev (5 timer siden): Jeg begynner å lure på om dette har gått fra å være ærlighet til kynisk taktikk for HD. Oppsummerer man markedsføringsstrategien i det siste så er hun minst like ille som de største influencerne. Produktet hun reklamerer mest for nå (kosthold) er også mye mer skadelig enn selvbruning, Nelly og lyko. Hun bør være rimelig desperat etter penger for å forsvare dette. Presis! Hun har jo hatt spleis for å dekke veterinærutgift for ikke veldig lenge siden, så skinnet (les:sjela) er jo allerede solgt. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 2. desember 2021 #9860 Del Skrevet 2. desember 2021 Summeer skrev (3 timer siden): Presis! Hun har jo hatt spleis for å dekke veterinærutgift for ikke veldig lenge siden, så skinnet (les:sjela) er jo allerede solgt. Jepp! https://www.spleis.no/project/102789/description 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå