Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest CecilieX

Nå sklir det litt ut igjen her. 

En ting er å kritisere hvordan hun påvirker andre i forhold til kosthold, FUS etc, men nå glipper det på kontekst. 

Er det viktig kritikk knyttet til yrkesutøvelse eller er det kritikk av person som sliter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
*blueberry* skrev (2 timer siden):

Jeg sier igjen at jeg tror HD hadde hatt godt av å kontakte ROS. Det er fint med generell psykologhjelp, men hvis det ikke har hjulpet tidligere (noe hun selv har sagt) så trenger hun nok psykolog som har overspisingslidelse som spesialfelt. PT/ kostholdsveileder er helt feil vei å gå da de har minimalt med utdanning, og det vet HD siden hun har samme utdannelse selv. Bevegelse er hun egentlig god på, men med fødselsdepresjon og baby skjønner jeg at gåturer holder. 

Jeg har ikke lest at hun har lagt ut, men slik det fremstilles nå så sier hun at FUS er løsningen på alle problemer knyttet til ernæring og psykisk og kroppslig helse. Med så kompleks problematikk er jeg enig med deg at helsefaglig ekspertise må være en viktig del av å komme seg ut av dette. Det er der HD (som bedrift og pådriver til FUS) faller igjennom viser seg som en lettvekter på tema. Det blir rett og slett for mye kaos til at man kan kjøpe dette konseptet. Hun reklamerer for mange ting som man med et helt normalt kosthold fint kan få dekket. Hvis man trekker paralleller til Berit Nordstrand, så klarer man seg fint uten alt det hun selger. Jeg tviler ikke på at spiseproblematikken er reell men bør man selge inn en mirakelkur når man sliter og er på sitt mest sårbare? Tenker på Ingeborg Senneset i andre skalaen, altså hvem er Ingeborg uten anorexien? Hun stiller sin sårbarhet tilgjengelig av ulike grunner, men det oppfattes ikke alltid som en god inspirasjon/ påvirker allikevel. Det er faktisk noe HD bør reflektere over. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (36 minutter siden):

Jeg har ikke lest at hun har lagt ut, men slik det fremstilles nå så sier hun at FUS er løsningen på alle problemer knyttet til ernæring og psykisk og kroppslig helse. Med så kompleks problematikk er jeg enig med deg at helsefaglig ekspertise må være en viktig del av å komme seg ut av dette. Det er der HD (som bedrift og pådriver til FUS) faller igjennom viser seg som en lettvekter på tema. Det blir rett og slett for mye kaos til at man kan kjøpe dette konseptet. Hun reklamerer for mange ting som man med et helt normalt kosthold fint kan få dekket. Hvis man trekker paralleller til Berit Nordstrand, så klarer man seg fint uten alt det hun selger. Jeg tviler ikke på at spiseproblematikken er reell men bør man selge inn en mirakelkur når man sliter og er på sitt mest sårbare? Tenker på Ingeborg Senneset i andre skalaen, altså hvem er Ingeborg uten anorexien? Hun stiller sin sårbarhet tilgjengelig av ulike grunner, men det oppfattes ikke alltid som en god inspirasjon/ påvirker allikevel. Det er faktisk noe HD bør reflektere over. 

Dette med at HD har prøvd alt kom frem når hun ble samarbeidspartner med FUS. Men å dokumentere slik i ettertid er håpløst, det er jo et problem med influencere generelt siden det er stort forbruk av stories som forsvinner etter 24t. Hun fremstiller FUS som en løsning for både fysiske plager, psykisk uhelse og fedme, det i seg selv er sterkt uetisk. Helt ærlig så tror jeg at hun mener godt og ikke skjønner hvor mye skade slik promotering kan gjøre. 

Har man fysiske eller psykiske plager samt spiseproblematikk eller overvektsproblematikk i bunn bør klinisk ernæringsfysiolog i samarbeid med psykologer med spisskompetanse være førsteprioritet. Dessverre så er ikke de som sliter med fedme en prioritert gruppe for tverrfaglig behandling i dagens samfunn. Overvektsklinikkene har mange gode tilbud, men de står ofte ganske alene. De har få helhetlige og individstilpassede opplegg så derfor tror jeg steder som ROS kanskje er mer riktig. 

Berit Nordstrand har jeg vært sterk motstander mot. Spesielt tidligere uttalelser og produkter, jeg må si at etter de sendte BraGodt så har selve kostholdet hun fronter blitt mer balansert. Ingeborg Senneset er jo en versting når det gjelder posting av thinspo. Konklusjonen er at influencere og andre kjendiser bidrar til mye negativt, og forstår nok ikke helt omfanget når det kommer til de kompliserte temaene som livsstil og psykisk helse. Dette er såpass kompliserte emner at «dette fungerer for meg» ikke er et uskyldig tips, men potensielt skadelig for enkelte grupper. Som noe en enkeltperson sier så har det ikke så stor betydning, men som påvirker, forbilde og samarbeidspartner så har man et større ansvar. 

Forresten er det ikke bare uetisk for HD å promotere FUS. Hun markedsfører også for MCT olje, div kosttilskudd og lignende. Min mening gjelder disse samarbeidene også. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
mumrikk1 skrev (1 time siden):

Nok ett umerket innlegg. Vognen fikk hun vell sponset?

Ja, hun fikk vognen sponset og hun har ikke merket innlegget riktig. Jakka er også sponset på bilde nr.1. I tillegg benytter hun anledningen til å komme med en «løsning» til sukkeravhengighet, og på toppen av det hele så slenges det på en typisk sosiale medier triks for å skape engasjement og relasjon til kundene ;» har du hatt en fin mandag?». Forkastelig måte å både reklamere på og drive markedsføring på. Mimmis.no, fitliving og HD er åpenbart noen verstinger når det gjelder å utsette folk for skjult reklame. 

D8BEF753-F12E-44FC-84B4-EFF95D1451F4.jpeg

7DD5255D-3545-4AF1-9C98-FA1BCC1C0DD0.jpeg

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (52 minutter siden):

Ja, hun fikk vognen sponset og hun har ikke merket innlegget riktig. Jakka er også sponset på bilde nr.1. I tillegg benytter hun anledningen til å komme med en «løsning» til sukkeravhengighet, og på toppen av det hele så slenges det på en typisk sosiale medier triks for å skape engasjement og relasjon til kundene ;» har du hatt en fin mandag?». Forkastelig måte å både reklamere på og drive markedsføring på. Mimmis.no, fitliving og HD er åpenbart noen verstinger når det gjelder å utsette folk for skjult reklame. 

Og FUS. HD, fitliving, mimmis og FUS er verstinger på skjult reklame. Ellers helt enig med deg ❤️

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, persondebatt, kommentarer til moderering og brukerdebtatt. 

Sol, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (2 timer siden):

Og nå var siste innlegget merket😅

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (6 minutter siden):

Og hun som ikke leser her inne…

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Diamant20 skrev (1 time siden):

Noen bør sende regning for opplæring av merking av reklame. Her er flere feilmerkede innlegg fra story. 

FC44E14D-B931-49B0-A2AD-F63827AFFF80.png

7633C330-D146-4D8A-90AE-A74790A2B2CA.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (1 minutt siden):

Noen bør sende regning for opplæring av merking av reklame. Her er flere feilmerkede innlegg fra story. 

Ja, give awayen er jo feilmerket i selve innlegget også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (1 minutt siden):

Jepp! Tror alle influencere som ikke klarer å merke rett burde vært på kurs ukentlig, evt daglig for å lære dette 🤣

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Diamant20 skrev (11 minutter siden):

Jepp! Tror alle influencere som ikke klarer å merke rett burde vært på kurs ukentlig, evt daglig for å lære dette 🤣

Dette ser unektelig ikke bra ut for HD. Det er faktisk hver eneste dag det slurves med feilmerking. Hun er verre enn de største influenserne. Tror hun at hun er fritatt fordi hun har så få følgere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lill :) skrev (47 minutter siden):

Dette ser unektelig ikke bra ut for HD. Det er faktisk hver eneste dag det slurves med feilmerking. Hun er verre enn de største influenserne. Tror hun at hun er fritatt fordi hun har så få følgere??

Det er ikke akkurat så få heller. Det er da basically en liten by som følger henne. Hun burde sette standarden sin høyere, hun er snart verre en SE som hun selv har kritisert åpent i hennes kommentarfelt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lurer på hva som er feilmerking så er dette et godt eksempel. Hvit tekst på hvite skyer er veldig lett å overse når resten av teksten har kontrastbakgrunn og større tekst. 
Spesielt effektivt å reklamere for to program i én og samme feilmerking; FUS og eget keto hefte. 

AF701BA2-3018-45E0-B9F2-BA10229C3D33.jpegMå legge til at alle disse ærlige innleggene om sprekker og sukkeravhengighet og «jeg sliter med godis» føles som grooming når det følges opp med dette. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
*blueberry* skrev (8 timer siden):

Hvis noen lurer på hva som er feilmerking så er dette et godt eksempel. Hvit tekst på hvite skyer er veldig lett å overse når resten av teksten har kontrastbakgrunn og større tekst. 
Spesielt effektivt å reklamere for to program i én og samme feilmerking; FUS og eget keto hefte. 

AF701BA2-3018-45E0-B9F2-BA10229C3D33.jpegMå legge til at alle disse ærlige innleggene om sprekker og sukkeravhengighet og «jeg sliter med godis» føles som grooming når det følges opp med dette. 

Ja, det ser ut som god gammeldags markedsføring i kjent influenser stil. Legger ved screenshot av et innlegg om sukkeravhengighet   som HD postet på story. 

F34C9E28-9D9A-4220-96D1-1A030F0C0C4A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (8 timer siden):

Helt enig i det.

Betroelsen om å sitte oppe om natta med begge hendene i kakeboksen, spiller jo åpenbart på en gjenkjennelsesfaktor hos en gruppe mennesker. Når det rett etterpå følges opp av (dårlig merket) reklame for egen kostholdsguide og FUS, framstår det som grooming.

Dette har vi jo sett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...