Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Ryuk skrev (24 minutter siden):

Jeg missforstår kanskje noe her, men første og siste innlegget her er vel godt nok merket? 

Ordet annonse skal ikke plasseres for seg selv i annen skrift, det skal vises tydelig over innlegget, og det skal ikke være vanskelig å se. I det første innlegget er det vanskelig å se hvis du ikke leter. Enklere å se i det siste, men fortsatt ikke etter regelverket. I tillegg skal annonselenker merkes med ordet annonselenke. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lill :) skrev (16 timer siden):

Det er nettopp der det er mismatch i budskapet. Man har en spiseforstyrrelse som innebærer å spise for mye av usunne ting som innholder sukker. Å kutte bearbeidet sukker (karbohydrater) ved å ikke spise søtsaker er helt innafor, men å kutte ut enkelte matvarer for å få bukt med den type avhengighet finnes det ikke et vitenskapelig grunnlag for å mene. Uten å mene for mye om HD spesifikk da jeg ikke vet mer enn hva som legges ut på sosiale medier, kan det se ut til at det kan være et problem rundt porsjonskontroll også? I tillegg til at mat også er en måte å kontrollere følelser på? Det ser ut til å være komplekse problemstillinger i sving rundt dette med ernæring. Det er tydelig at mange av følgerne hennes også gjenkjenner seg i denne problematikken. 

Det som er så forklokkende med keto/FUS er at det FØLES som man da har et godt liv, ro i hodet på en måte. Så lenge man følger kosten…………

Jeg fulgte keto i mange år, hadde mange perioder med overspising iløpet av de årene. Men lykkest med å hente meg inn, og gikk ned over 60 kg. Det var svært vanskelig for meg å SE at dette IKKE gjorde noe for spiseforstyrrelsen min. Fordi jeg følte meg så bra NÅR jeg klarte å holde keto, som er samme som FUS omtrent. 

Når jeg ble mamma, ble det jo massiv omveltning i livet gitt. Alt fokuset går jo mot en baby, er lite igjen til en selv. Da kom det VIRKELIG til overflaten for meg, hvor LITE keto hadde gjort for meg. Sånn egentlig. Men, det tok LANG tid før jeg innså det gitt…. Hadde mange depo forsøk, for keto var jo redningen… 

Keto/FUS føles for de fleste veldig godt når man klarer å holde det…. Men er nettopp det da…. Det løser ikke en spiseforstyrrelse, for meg kompliserte det om mulig enda mer. Men jeg forstod ikke det, det er vanskelig å forstå når man desperat vil ha en løsning. 

Jeg ser jo nå, som frisk fra spiseforstyrrelsen, at jeg overhodet ikke opplever tåkehjerne, mageproblemer, sug etter alt mulig bare av en brødbit, oppblåst osv. Alt det kom jo ikke av karbo/sukker sånn egentlig, det kom av OVERSPISINGEN🙈

Men spiseproblemer/spiseforstyrrelser er så komplekst og vanskelig å få bukt med. At man trenger riktig og god hjelp for å klare det, og først da begynner man å få aha opplevelser😊 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slipset skrev (6 timer siden):

Vet ikke med dere, men de gangene jeg binger klarer jeg ikke å ta bilde og skrive en tekst om det..

Det jeg virkelig ikke forstår, er hvorfor hun kjøper inn kaker, sukker og godteri når hun vet hun ikke greier å la det være. I tillegg til å annonsere offentlig at nå skal hun kutte sukker, for så å legge ut sprekkene. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

panzerpølsa skrev (41 minutter siden):

Det jeg virkelig ikke forstår, er hvorfor hun kjøper inn kaker, sukker og godteri når hun vet hun ikke greier å la det være. I tillegg til å annonsere offentlig at nå skal hun kutte sukker, for så å legge ut sprekkene. 

Tja, det er ikke godt å si.

Synes de fleste personlige innleggene hennes bærer preg av å søke sympati og støtte hos følgerne. Det være seg sukkersprekk, trening hun ikke orker, fortvilelse over lite søvn, eller barnet som gråter. Ikke tid til seg selv og sine ting, alt hun ikke får gjort osv.

Mulig det har sammenheng med fødselsdepresjonen, men veldig lite konstruktivt da. Igjen - det finnes hjelp å få!

Siden hun bestemt avviser tips og råd, kan jeg ikke se annet enn at målet må være å få medfølelse, eventuelt at hun spiller på gjenkjennelsesfaktorer.

Kunne vært fristende å minne henne på at vi alle har noe vi sliter med. Men det er vel sånt hun ikke vil høre☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (2 minutter siden):

Synes de fleste personlige innleggene hennes bærer preg av å søke sympati og støtte hos følgerne. Det være seg sukkersprekk, trening hun ikke orker, fortvilelse over lite søvn, eller barnet som gråter. Ikke tid til seg selv og sine ting, alt hun ikke får gjort osv.

Mulig det har sammenheng med fødselsdepresjonen, men veldig lite konstruktivt da. Igjen - det finnes hjelp å få!

Siden hun bestemt avviser tips og råd, kan jeg ikke se annet enn at målet må være å få medfølelse, eventuelt at hun spiller på gjenkjennelsesfaktorer.

Kunne vært fristende å minne henne på at vi alle har noe vi sliter med. Men det er vel sånt hun ikke vil høre☺️

Hun er i alle fall konstant inne i offerrollen, og det gagner vel egentlig ingen over tid. Dette å søke oppmerksomhet og bekreftelse fra fremmede folk, men ingen må prøve seg på å komme med hverken råd, tips eller konstruktiv kritikk, skaper ett stort ekkokammer med lite rom for forbedringer. Virker nesten som hun egentlig ikke ønsker å bli bedre, at dette har blitt så stort og altoppslukende for henne, og det gir en type oppmerksomhet hun vil ha. Men all oppmerksomhet er ikke god oppmerksomhet, og særlig inspirert blir man ikke av kaoset der i gården. Dette antihelt-opplegget har tatt helt av. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama
Ryuk skrev (10 timer siden):

Jeg missforstår kanskje noe her, men første og siste innlegget her er vel godt nok merket? 

Første innlegg er feilmerket (lys skrift på lys bunn), siste innlegget var for å illustrere at HD har drevet med snikreklame av bilstolen de siste 5 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

panzerpølsa skrev (57 minutter siden):

Kan bare svare for meg selv, dette gir INGEN mening for mennesker som ikke sliter med en spiseforstyrrelse…. Absolutt ingen mening. Forstår det. Men da jeg sleit med spiseforstyrrelsen, så har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg stod i kassen på butikken. Med vogna full i DRITT, flere ganger i uka. Det er ikke sånn at man tenker, nei, dette må jeg for all del ikke kjøpe. For det klarer jeg ikke la være. Man kjøper det, spiser det og VET det ikke er bra. Men spiseforstyrrelsen har fullstendig kontroll over all sunn fornuft. 

Det handler om følelser, som man «selvmedisinerer» med mengder av mat, og da etter all sannsynlighet mat som alle vet ikke er bra for kroppen i slike enorme mengder. 

Jeg kunne sånn ønske at slankeoperasjon osv. IKKE ble utført på personer som åpenbart har store problemer med forholdet sitt til mat og spiseforstyrrelser. 

Det hjelper så lite med vektnedgang, når problemene med spiseforstyrrelsen er like sterke og kanskje sterkere. Spiseforstyrrelsen blir ofte trigget av lite mat over tid, og slankekurer generelt. Samt svært strenge dietter med mye ja/nei mat. 

Så at hun kjøper dette, synes jeg ikke er rart….. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke helt på dette ketogreiene til HD! Hun spiser jo veldig ofte dette blomkålbrødet sitt, og idag ble det kalt en sunn frokost. Da måtte jeg bare søke opp næringsinnhold i disse! Siden hun ikke er oppfinner av oppskriften så finnes den overalt med næringsinnhold. 

To stykke blomkålbrød inneholder 138 kalorier og 8g karbohydrater, 7g fett 

To wasa fiber balance knekkebrød med smør og kokt skinke inneholder totalt 122 kalorier og ca 9g karbohydrater. 1g fett

Hvorfor fronter hun stadig brød, muffins osv laget med ost og bacon, når noe så enkelt og sunt som knekkebrød med pålegg inneholder omtrent det samme mtp karbohydrater, men mye mindre fett? 

Jeg får bare en følelse av at hun ikke kan ketokosthold, eller bare har låst seg til ost, egg og bacon er løsningen? Tydeligvis er ikke mengden karbohydrater så viktig, når man kan spise noe med «fyfy» ingredienser mtp keto, og ende opp på samme mengde karbohydrater! 

Mens jeg søkte på blomkålbrød, så fant jeg mange variasjoner av dette, noe så til og med ut som vanlig brød! Hvorfor eksperimenterer hun ikke mer? Føler hun har posta dette blomkålbrødet hennes hundre ganger den siste tiden (vet hun ikke har det, men føles som det dukker opp hele tiden)! 

Endret av Lileep
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingi198 skrev (2 minutter siden):

Kan bare svare for meg selv, dette gir INGEN mening for mennesker som ikke sliter med en spiseforstyrrelse…. Absolutt ingen mening. Forstår det. Men da jeg sleit med spiseforstyrrelsen, så har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg stod i kassen på butikken. Med vogna full i DRITT, flere ganger i uka. Det er ikke sånn at man tenker, nei, dette må jeg for all del ikke kjøpe. For det klarer jeg ikke la være. Man kjøper det, spiser det og VET det ikke er bra. Men spiseforstyrrelsen har fullstendig kontroll over all sunn fornuft. 

Det handler om følelser, som man «selvmedisinerer» med mengder av mat, og da etter all sannsynlighet mat som alle vet ikke er bra for kroppen i slike enorme mengder. 

Jeg kunne sånn ønske at slankeoperasjon osv. IKKE ble utført på personer som åpenbart har store problemer med forholdet sitt til mat og spiseforstyrrelser. 

Det hjelper så lite med vektnedgang, når problemene med spiseforstyrrelsen er like sterke og kanskje sterkere. Spiseforstyrrelsen blir ofte trigget av lite mat over tid, og slankekurer generelt. Samt svært strenge dietter med mye ja/nei mat. 

Så at hun kjøper dette, synes jeg ikke er rart….. 

Jeg kan også forstå dette, det å ikke ha noe i huset er et håpløst råd for folk flest fordi det finner veien inn allikevel.

Når det gjelder slankeoperasjon fra det offentlige så får man ikke det om man sliter psykisk eller med spiseforstyrrelse. HD må ha fått denne overspisingslidelse diagnosen i ettertid, og depresjonshistorikken ble tydeligvis ikke godt nok fanget opp. 

panzerpølsa skrev (19 minutter siden):

Hun er i alle fall konstant inne i offerrollen, og det gagner vel egentlig ingen over tid. Dette å søke oppmerksomhet og bekreftelse fra fremmede folk, men ingen må prøve seg på å komme med hverken råd, tips eller konstruktiv kritikk, skaper ett stort ekkokammer med lite rom for forbedringer. Virker nesten som hun egentlig ikke ønsker å bli bedre, at dette har blitt så stort og altoppslukende for henne, og det gir en type oppmerksomhet hun vil ha. Men all oppmerksomhet er ikke god oppmerksomhet, og særlig inspirert blir man ikke av kaoset der i gården. Dette antihelt-opplegget har tatt helt av. 

Dette minner meg litt om Annijor og hennes romantisering av angst/ depresjon. Ikke at HD romantiserer sine problemer, men hun graver seg veldig inn i sympati og offerrollen som kan gjøre det enda vanskeligere å komme seg ut av situasjonen. Folk går nok lei etter hvert og slutter å gi den oppmerksomheten hun søker, og hva sitter hun igjen med da?

Finlay skrev (28 minutter siden):

Det er nok sympati og medfølelse hun vil ha. Alt annet blir ganske krast feid bort, det ser man i kommentarfeltene. Å minne henne på at andre sliter hadde nok ikke hjulpet i dag selv om det er ufattelig fristende med så mye «meg meg meg, stakkars meg».

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner meg ikke helt på dette ketogreiene til HD! Hun spiser jo veldig ofte dette blomkålbrødet sitt, og idag ble det kalt en sunn frokost. Da måtte jeg bare søke opp næringsinnhold i disse! Siden hun ikke er oppfinner av oppskriften så finnes den overalt med næringsinnhold. 

To stykke blomkålbrød inneholder 138 kalorier og 8g karbohydrater

To wasa fiber balance knekkebrød med smør og kokt skinke inneholder totalt 122 kalorier og ca 9g karbohydrater.

Hvorfor fronter hun stadig brød, muffins osv laget med ost og bacon, når noe så enkelt og sunt som knekkebrød med pålegg inneholder omtrent det samme mtp karbohydrater? 

Jeg får bare en følelse av at hun ikke kan ketokosthold, eller bare har låst seg til ost, egg og bacon er løsningen? Tydeligvis er ikke mengden karbohydrater så viktig, når man kan spise noe med «fyfy» ingredienser mtp keto, og ende opp på samme mengde karbohydrater! 

Mens jeg søkte på blomkålbrød, så fant jeg mange variasjoner av dette, noe så til og med ut som vanlig brød! Hvorfor eksperimenterer hun ikke mer? Føler hun har posta dette blomkålbrødet hennes hundre ganger den siste tiden (vet hun ikke har det, men føles som det dukker opp hele tiden)! 

Hun har vel sagt ganske ofte at hun ikke liker å lage mat og at Mats ofte sto for maten. Det er mulig hun har låst seg til disse få ensidige måltidene pga kresenhet eller mangel på matinteresse. FUS har også veldig stort fokus på bacon  og ost så hun kan ha plukket det opp der tenker jeg. 

Igjen så reagerer jeg mest på at hun forsvarer keto frontingen med at det ikke er kos å sitte oppe om kvelden å tvinge i seg kaker. Karbohydrater er så mye mer enn kaker og rent sukker. Ja, alle karbohydrater brytes ned til glukose i kroppen, men det betyr ikke at kroppen reagerer likt på alle karbohydrater når det kommer til blodsukker og hormonendringer i hjernen. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at hun ikke vil få slike tilbakemeldinger, men SÅ mange sånne får hun vel ikke? Noen må hun nok regne med når hun forteller at hun sitter oppe om natta og spiser kaker, og i neste øyeblikk - spør om ALT du lurer på! 
Litt i overkant -på forhånd-aggressiv?

Helene Drage Instastory

image.png.62fb0f860b01c423030796073a5b1f50.png

Endret av Finlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt den siste instastoryen hennes. Så folk skal spørre om alt de lurer på, de skal sympatisere med henne på hennes nyeste innlegg og hun skal dele det «ekte» og vise et vanskelig forhold til mat for det har folk godt av å se. Men om noen skulle våge å sende en melding med forslag til andre måter å gjøre ting på så kan de bare unfollowe? Hvorfor er det ikke lov å mene noe annet en det som hun har bestemt seg for? Hvis hun tåler så dårlig at noen sender melding med forslag så steng kommentarfeltet og ikke spør om ting på story da. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mummikoppp skrev (14 minutter siden):

Skjønner ikke helt den siste instastoryen hennes. Så folk skal spørre om alt de lurer på, de skal sympatisere med henne på hennes nyeste innlegg og hun skal dele det «ekte» og vise et vanskelig forhold til mat for det har folk godt av å se. Men om noen skulle våge å sende en melding med forslag til andre måter å gjøre ting på så kan de bare unfollowe? Hvorfor er det ikke lov å mene noe annet en det som hun har bestemt seg for? Hvis hun tåler så dårlig at noen sender melding med forslag så steng kommentarfeltet og ikke spør om ting på story da. 

Men sånn har hun vært siden dag èn i blogg og SoMe verden.....Hun vet best uansett 🙄..synd at det hun viser ikke akkurat støtter det..

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av alt fettet fra blant annet bacon og ost hun fronter. Resultatet kan bli plakk på innsiden av årene, som er en stor helserisiko enten man er slank eller tjukk. Skuespill på story nå i håp om at flere går til FUS, noe som generere penger til Dragen. Alt handler om penger, ikke ærlighet. Alle middel er lov å ta i bruk. Får lyst til å spy. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

Mulig jeg tar feil, men når å spise en boks med kaker er å «kose» seg, da er det mer enn sukkeravhengighet som et problemet. Da hjelper det ikke med FUS, det man trenger da er en psykolog og kostholdsveileder/ PT eller coach. Trening gjør at man regulerer blodsukkeret på en god måte, trening/bevegelse er faktisk også bra når det gjelder psykisk helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lill :) skrev (1 minutt siden):

Mulig jeg tar feil, men når å spise en boks med kaker er å «kose» seg, da er det mer enn sukkeravhengighet som et problemet. Da hjelper det ikke med FUS, det man trenger da er en psykolog og kostholdsveileder/ PT eller coach. Trening gjør at man regulerer blodsukkeret på en god måte, trening/bevegelse er faktisk også bra når det gjelder psykisk helse. 

Jeg sier igjen at jeg tror HD hadde hatt godt av å kontakte ROS. Det er fint med generell psykologhjelp, men hvis det ikke har hjulpet tidligere (noe hun selv har sagt) så trenger hun nok psykolog som har overspisingslidelse som spesialfelt. PT/ kostholdsveileder er helt feil vei å gå da de har minimalt med utdanning, og det vet HD siden hun har samme utdannelse selv. Bevegelse er hun egentlig god på, men med fødselsdepresjon og baby skjønner jeg at gåturer holder. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (22 minutter siden):

Hun har tidligere sagt at hun bearbeider følelsene med mat. Nå er det fødselsdepresjon, stress og tristhetsfølelse over at hun ikke har egentid...Begynner man å legitimere alt av følelser som en gyldig grunn til å spise...vel da er det terapi som gjelder. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melise__87 skrev (3 minutter siden):

Ble visst blokkert fra siden hennes 🤦‍♀️ Tåler ikke noe dette kvinnfolket. Hun tåler seriøst ikke konstruktiv kritikk.

Var du konstruktiv da? 😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...