Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Serien "da vi styrte internett" med noen av bloggerne, er befriende ærlig hvor noen av de forteller åpent om hvor lett de lot seg kjøpe, selv for produkter de ikke likte. Dragen bruker jo sjelden noen av klærne mer enn en gang 😅😅😅 De få gangene hun dokumenterte 5 for hvalen, kompenserer på ingen måte for det overforbruket hun har, og det kjøpepresset hun skaper tross hun har hermet etter andre ved å si kjøp ikke mer enn du trenger 😅😅  

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tutsi123 skrev (15 minutter siden):

Serien "da vi styrte internett" med noen av bloggerne, er befriende ærlig hvor noen av de forteller åpent om hvor lett de lot seg kjøpe, selv for produkter de ikke likte. Dragen bruker jo sjelden noen av klærne mer enn en gang 😅😅😅 De få gangene hun dokumenterte 5 for hvalen, kompenserer på ingen måte for det overforbruket hun har, og det kjøpepresset hun skaper tross hun har hermet etter andre ved å si kjøp ikke mer enn du trenger 😅😅  

På snap har hun til og med vist frem skuffene med treningstøy til tider. Flere skuffer med bare tights 😅 ser henne sjelden bruke de så skjønner ikke hvorfor hun ikke bare sender de sponsede gavene tilbake. Blir jo dyrt å skatte av ting man ikke bruker. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, CecilieX said:

Jeg pleier å bruke denne sammenlikningen:

Tenk deg at du kommer hjem til venninna di. Hun viser frem den nye buksa si og skryter av hvor godt den sitter, hvor god kvalitet den har og hvor mye skryt hun har fått for den. Det er den beste buksa hun noen gang har hatt og hun elsker den. Hun har til og med kjøpt flere fordi den er perfekt.

Tenk deg så at du får vite at venninna di slett ikke har kjøpt buksa selv, hun har fått den og får også betalt hver gang hun får andre til å kjøpe buksa.

Hvordan ville du forholdt deg til første anbefaling og hva ville du tenkt om anbefalingen etter at den nye informasjonen tilfalt deg. 

Meninger som er kjøpte og betalte er i grunnen ikke mye verdt. Hvis du har sett «Da vi styrte internett», kommer det der frem akkurat hvor løgnaktige noen av «anbefalingene» Anna Rasmussen og Julianne Pilotfrue gav. De har tjent store penger på å lure følgerne til å kjøpe produkter de ikke likte selv. 

Takk for godt svar! 

Men at HD dropper å merke innlegg selv etter å ha annonsert for denne gjenstanden dagen før, gir fremdeles ikke mening mtp å få folk til å kjøpe osv. De som følger henne har jo fått med seg de samarbeidene hun har, derfor hun blir avslørt når hun ikke merker innlegga. Så lurer på hvorfor hun merker det ene innlegget, men ikke det andre.  Er hun virkelig så sløv? For det kan jo virke som hun gjør det med vilje. 

Endret av Lileep
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (2 timer siden):

En ting jeg aldri har forstått, er hvorfor de lar være å merke med reklame? Taper de noe på å gjøre det? Hva er greia? 

Sikkert fordi følgerne innser hvor mye reklame det er.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Diamant20 said:

Sikkert fordi følgerne innser hvor mye reklame det er.

Ja tanken har streifet meg. Hvis hun hadde merket riktig, så hadde det vært 90% reklame på kontoen 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (23 minutter siden):

Takk for godt svar! 

Men at HD dropper å merke innlegg selv etter å ha annonsert for denne gjenstanden dagen før, gir fremdeles ikke mening mtp å få folk til å kjøpe osv. De som følger henne har jo fått med seg de samarbeidene hun har, derfor hun blir avslørt når hun ikke merker innlegga. Så lurer på hvorfor hun merker det ene innlegget, men ikke det andre.  Er hun virkelig så sløv? For det kan jo virke som hun gjør det med vilje. 

Hun var mye flinkere for et par år siden, men plutselig begynte hun med hvit liten tekst på lys bakgrunn helt i hjørnet på story (alt dette er feilmerking), dette ble påpekt her inne flere ganger og Mats skulle videreformidle. Det ble bedre i 3 dager og så var det tilbake til feilmerking, og gradvis ble det til ingen merking. 

Merk også at ofte går det andre veien, den umerkede reklamen kommer et par dager før den merkede. Da har man allerede skapt en interesse hos folk underbevisst før de vet det er reklame slik at de er mer tilbøyelige for å kjøpe. For de som ikke følger med hver dag kan skjult merking i ettertid også ha samme effekt. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
Lileep skrev (42 minutter siden):

Takk for godt svar! 

Du bekrefter det jeg også har tenkt, at det er åpenbart at det er reklame hvis det er merket først. Er det umerket og så merket etterpå så er det en form for «grooming» som @*blueberry* skriver. 

Men FT ser ut til å ønske å fokusere på det, for det er jo regelbrudd. 

Jeg tror det faktisk det er nesten komisk hvor arbeidskrevende det kan bli å ta bilder når alt du har av ting er sponset på noe vis. Var det SE eller CBE som sa at «ja men da måtte jeg jo ha merket alt da». Og ja, det må de i grunnen😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (3 minutter siden):

Du bekrefter det jeg også har tenkt, at det er åpenbart at det er reklame hvis det er merket først. Er det umerket og så merket etterpå så er det en form for «grooming» som @*blueberry* skriver. 

Men FT ser ut til å ønske å fokusere på det, for det er jo regelbrudd. 

Jeg tror det faktisk det er nesten komisk hvor arbeidskrevende det kan bli å ta bilder når alt du har av ting er sponset på noe vis. Var det SE eller CBE som sa at «ja men da måtte jeg jo ha merket alt da». Og ja, det må de i grunnen😆

Det tror jeg faktisk flere influencere har sagt på et tidspunkt 😂. Hvis livet ditt er kjøpt og betalt så får du merke tenker jeg, men da blir de jo bare direktesendte reklameplakater ala truman show og det skriker jo ikke troverdighet akkurat så det er vel derfor de ikke gidder. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

Jeg syns noe av det værste når det gjelder merkingen, er at hun heller ikke merker reklame hvor mindreårig er involvert. Det blir et dobbeltbrudd som hun åpenbart gjør med vilje. Det er faktisk veldig trist at mye av hennes kommersielle inntekt er gjennom avtaler som involverer mindreårig. Hun skrev så fint at barnet ikke skulle eksponeres. Et bilde i ny og ne som hun skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (13 minutter siden):

Jeg syns noe av det værste når det gjelder merkingen, er at hun heller ikke merker reklame hvor mindreårig er involvert. Det blir et dobbeltbrudd som hun åpenbart gjør med vilje. Det er faktisk veldig trist at mye av hennes kommersielle inntekt er gjennom avtaler som involverer mindreårig. Hun skrev så fint at barnet ikke skulle eksponeres. Et bilde i ny og ne som hun skrev. 

I ny og ne faktisk. Akkurat barnet blir vel eksponert daglig enten gjennom innlegg eller story, uten ansikt vel og merke. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (20 minutter siden):

I ny og ne faktisk. Akkurat barnet blir vel eksponert daglig enten gjennom innlegg eller story, uten ansikt vel og merke. 

Å hun som hadde Kristin Gjelsvik som forbilde når det gjelder å skjerme barnet. HD har null troverdighet. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tutsi123 skrev (16 timer siden):

Å hun som hadde Kristin Gjelsvik som forbilde når det gjelder å skjerme barnet. HD har null troverdighet. 

Hahahaha😂 Alt innholdet hun har er jo reklame gjennom barnet sitt. Hjelper lite om hun ikke viser ansiktet, babyen er ufrivillig med i reklame uansett. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (På 25.11.2021 den 14.17):

CBE ble la ut et umerket innlegg som viste et frokostbord. Så dukket det opp et spørsmål i kommentarfeltet: Hvor er frokosten fra? CBE svarer da at det er fra x-matleverandør. 

Hvis du ser et normalt frokostbord, er din første tanke at varene ikke er kjøpt i butikk? Det var typiske matvarer som du fått kjøpt hvor som helst. Ingen lurer på hvor du får kjøpt Stabburets leverpostei. 

Dette er jo typisk spørsmål som dukker opp på umerkede innlegg slik at influencer eller leverandør kan svare. 

åja hhahha herregud😂 Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om HD er med på maratonet her jeg altså. Hun gjør det i alle fall ekstremt enkelt. 

Ikke engang i dag på black friday klarer hun å merke riktig. Verken denne delingen på story eller selve reel innlegget.  

7D9E9CDF-82DE-477E-A1E3-2976CAE540CC.png

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok med et «greit å ikke kose seg med sukker» innlegg, de fleste har vel opplevd det irriterende «kan du ikke bare kose deg litt?» mantraet. 

Allikevel så reagerer jeg ofte på at hun sier sukker og bruker eksempler med godis og kake, men samtidig at det er så viktig å kutte alle karbohydrater. Jeg også kutter kraftig ned på sukkervarer som godis, kaker og bakst uten at poteter, fullkorn, belgvekster, ris og frukt påvirker dette noe særlig.

Nå vet ikke jeg hvordan grovbrød, linser og fullkornsris osv. føles for henne, det må hun avgjøre selv. Jeg sikter mer til fremstillingen av det og hvordan andre kan få inntrykk av at slik sunn mat bør unngås om man har et problem med søtsaker. Det må det ikke. 

Og igjen så tagges FUS, selv om hun ikke nevner programmet spesifikt eller merker innlegget. Er det slik hun skal få tilbake troverdigheten som kostholdsveileder? Få folk til å melde seg på FUS i skjul slik at hun ikke kan kritiseres for samarbeidet lengre?

Og om det ikke kom godt nok frem; jeg synes ikke man skal inkludere karbohydrater i sitt kosthold fordi «man skal jo kunne kose seg», men fordi jeg ønsker alle et avslappet forhold til mat, muligheten til å delta i alle settinger hvor mat serveres, god psykisk og fysisk helse samt den fantastiske verdenen av variasjon og moderasjon. Ekstreme levesett skaper ofte ekstreme tankeganger og ingen av de er spesielt bra for psyken ❤️.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun beskriver i siste innlegg er jo det flere har påpekt før, at hun har en spiseforstyrrelse. Hun burde få hjelp til den sykdommen, ikke dette FUS-opplegget tenker nå jeg.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kattedama
*blueberry* skrev (4 timer siden):

Helt ok med et «greit å ikke kose seg med sukker» innlegg, de fleste har vel opplevd det irriterende «kan du ikke bare kose deg litt?» mantraet. 

Allikevel så reagerer jeg ofte på at hun sier sukker og bruker eksempler med godis og kake, men samtidig at det er så viktig å kutte alle karbohydrater. Jeg også kutter kraftig ned på sukkervarer som godis, kaker og bakst uten at poteter, fullkorn, belgvekster, ris og frukt påvirker dette noe særlig.

Nå vet ikke jeg hvordan grovbrød, linser og fullkornsris osv. føles for henne, det må hun avgjøre selv. Jeg sikter mer til fremstillingen av det og hvordan andre kan få inntrykk av at slik sunn mat bør unngås om man har et problem med søtsaker. Det må det ikke. 

Og igjen så tagges FUS, selv om hun ikke nevner programmet spesifikt eller merker innlegget. Er det slik hun skal få tilbake troverdigheten som kostholdsveileder? Få folk til å melde seg på FUS i skjul slik at hun ikke kan kritiseres for samarbeidet lengre?

Og om det ikke kom godt nok frem; jeg synes ikke man skal inkludere karbohydrater i sitt kosthold fordi «man skal jo kunne kose seg», men fordi jeg ønsker alle et avslappet forhold til mat, muligheten til å delta i alle settinger hvor mat serveres, god psykisk og fysisk helse samt den fantastiske verdenen av variasjon og moderasjon. Ekstreme levesett skaper ofte ekstreme tankeganger og ingen av de er spesielt bra for psyken ❤️.

Det er tydelig at budskapet treffer hennes publikum (over 1000 likes). Desto mer shady at dette er reklame for FUS, et opplegg uten rot i evidensbasert forskning. I tillegg bekrefter det at hun har et forstyrret forhold til mat, men også  at dette selges inn for å tjene penger. 

55076842-16AA-45E8-9DD0-5CC38C4253D1.jpeg

90187E5C-394D-4FB7-82FC-FEE5901B0DA1.jpeg

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (1 time siden):

Fitfocus har denne tilnærmingen (skjermdump IG).

78D7AF67-E860-47B2-B0AD-58D5AC998545.jpeg

Ordelingen svir i øya 😩 

Det er ikke ENKELT å skrive så man forstår hva det står uten å måtte lese det flere ganger. :tristbla:

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste med spiseforstyrrelsen overspisingslidelse, forstår ikke at man må slutte å fokusere på strenge dietter, kosthold og slankekurer for å faktisk bli frisk. Inklusiv meg selv. Jeg forstod ikke dette før jeg kom til ROS, og til og med da skreik alt inni meg og stritta imot 😞 Men hadde bestemt meg for å gi det en ordentlig sjanse og utfordra meg selv på alle områder. Et år tok det for meg, med loggføring hver dag, samtaler med veileder osv osv. ser jo helt klart i ettertid, for nå er jeg frisk🥰👏🏻 Og jeg var AKKURAT som Helene, og mange andre. Trodde også jeg var sukkeravhengig osv osv…. 

Men gir Helene faktisk slack her, det å ha en spiseforstyrrelse er mest vondt, vondt og atter vondt. Samt skamfullt. Og jeg var SIKKER på jeg var dømt til å slite med faenskapen for resten av mitt liv😞 Heldigvis så ble det ikke sånn😍 1. januar 2022 ferierer jeg 1 år uten overspising 👏🏻👏🏻 Men følte meg ikke frisk før i høst, men programmet til ROS gjorde at jeg fikk til å slutte med overspisingen etter 3 mnd på programmet😊 

For å få bukt med dette MÅ man faktisk slutte å tenke på slanking, kosthold og vekt. Det er faktisk ikke LOV å slanke seg, gå på diett osv under behandling 😊

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...