Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Hun skulle ikke ha flere sponsorer, men kan ikke se at hun har reklamert for merennspisbart før? Instagrammen deres ble opprettet for en drøy måned siden. Ikke akkurat gjenbruk og miljøhensyn iallefall 🙈

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX

Jeg synes det er positivt at hun minner følgerne på at det er viktig å være bevisst på at man ikke går amok på i disse tilbudstider og tenke over hva man trenger. Hun adresserer også kort å stå i spennet mellom å være influencer som profilerer samarbeidspartnere og det å ønske å leve mer bærekraftig. 

Det er mange som møter seg selv i døra om dagen i ønsket om å bidra men ikke ønske å forsake noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnwife skrev (1 time siden):

Hun skulle ikke ha flere sponsorer, men kan ikke se at hun har reklamert for merennspisbart før? Instagrammen deres ble opprettet for en drøy måned siden. Ikke akkurat gjenbruk og miljøhensyn iallefall 🙈

Nei, det har jeg aldri sett før i alle fall. Dette miljøengasjementet hennes er helt uten troverdighet. Det eneste bærekraftige hun frontet uten å få penger for det var da hun skulle kjøpe babyutstyr brukt (da Finn.no var trendy) og det droppet hun så fort hun fikk samarbeidsavtale med twistshake og mimmis. Det er så dobbelmoralsk å be folk være bevisste samtidig som hun legger ut reklame for minst 5 forskjellige bedrifter i samme periode og har det enorme bruk og kast forbruket som hun har. 

Når det er sagt liker jeg hun bak merennspisbart, men det spørs om ikke det forandrer seg nå. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (10 timer siden):

Mange lever på McDonald’s i flere år også, men det betyr ikke at det er sunt.

De fleste her vet at keto kan utføres på en relativt sunn måte, og det har også tidligere i tråden vært ønsker om mer varierte og sunne fettkilder for HD viser veldig mye ost + bacon. Ikke det helt optimale ketokostholdet for helse altså. Hun markedsfører seg selv som kostholdsveileder og da bør det være innafor å kritisere kostholdet hun fronter og til og med selger et oppskriftshefte til. 

For en merkelig sammenligning. Ost og bacon er det flere som lever på og som lever fint med det

Endret av Orly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orly skrev (2 minutter siden):

For en merkelig sammenligning. Ost og bacon er det flere som lever på og som lever fint med det

Det er ikke så merkelig. Vi snakker om hva det betyr å fronte et sunt kosthold, enten det er ketovennlig eller ikke. Måten HD velger å fremstille sitt ketokosthold er ikke sunt selv om hun påstår det, men selvfølgelig kan man leve på det. At man lever betyr ikke at man lever sunt ☺️  

Endret av *blueberry*
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny umerket reklame på story. Ser du nå at det er daglig @CecilieX? Vi har dokumentert siden forrige uke. Og ja, jeg har valgt å ta bort baby fra bildet da barn har sterkt vern her på KG. 

6F25B301-3E17-4526-8164-90A8165E119E.jpeg

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
*blueberry* skrev (1 time siden):

Ny umerket reklame på story. Ser du nå at det er daglig @CecilieX? Vi har dokumentert siden forrige uke. Og ja, jeg har valgt å ta bort baby fra bildet da barn har sterkt vern her på KG. 

6F25B301-3E17-4526-8164-90A8165E119E.jpeg

Hun er helt ram på å ikke merke produkter når de dukker opp i senere innlegg. Som jeg skrev i CBE tråden, tilsynet poengterte at det de observerte var at det ble merket, men for dårlig. 

Det er å ikke følge veilederen og dermed heller ikke loven. Likevel vil jeg si at jeg personlig ikke er i tvil om når innholdet hos HD er reklame, noe fordi hun er lemfeldig og merker samme ting av og til, noe fordi hun er åpen om samarbeidspartnere via @-tagging og noe fordi jeg generelt sett er på jakt etter merking og ser det umiddelbart. 

Siden CBE (og tråden) hennes trekkes frem av og til, er det påfallende hvor mye større tvil det er rundt en god del som vises frem der. Metoden med å la leverandører svare i kommentarfeltet er utstrakt brukt. Bevisene er derimot verre å finne, nettopp fordi merkingen mangler i utgangspunktet. Vi har hatt både Frosh-gate og Lindex-gate som langt på vei viste hvor langt de er villige til å dra en løgn for å unngå å bli tatt for det. Og den herlige «hvor er frokosten fra». 

Jeg tenker at denne diskusjonen viser hvor mye bra det tilfører diskusjonen å dokumentere. Legitim kritikk er det også. Mer av sånt!

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (20 minutter siden):

Hun er helt ram på å ikke merke produkter når de dukker opp i senere innlegg. Som jeg skrev i CBE tråden, tilsynet poengterte at det de observerte var at det ble merket, men for dårlig. 

Det er å ikke følge veilederen og dermed heller ikke loven. Likevel vil jeg si at jeg personlig ikke er i tvil om når innholdet hos HD er reklame, noe fordi hun er lemfeldig og merker samme ting av og til, noe fordi hun er åpen om samarbeidspartnere via @-tagging og noe fordi jeg generelt sett er på jakt etter merking og ser det umiddelbart. 

Siden CBE (og tråden) hennes trekkes frem av og til, er det påfallende hvor mye større tvil det er rundt en god del som vises frem der. Metoden med å la leverandører svare i kommentarfeltet er utstrakt brukt. Bevisene er derimot verre å finne, nettopp fordi merkingen mangler i utgangspunktet. Vi har hatt både Frosh-gate og Lindex-gate som langt på vei viste hvor langt de er villige til å dra en løgn for å unngå å bli tatt for det. Og den herlige «hvor er frokosten fra». 

Jeg tenker at denne diskusjonen viser hvor mye bra det tilfører diskusjonen å dokumentere. Legitim kritikk er det også. Mer av sånt!

Det skal sies at både Frosh og Lindex gate er flere år siden, feilmerkingen hos HD skjer ukentlig. Jeg følger ikke aktivt med på CBE sine kanaler, men har ikke inntrykk av dette skjer i så stor grad der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (5 minutter siden):

Det skal sies at både Frosh og Lindex gate er flere år siden, feilmerkingen hos HD skjer ukentlig. Jeg følger ikke aktivt med på CBE sine kanaler, men har ikke inntrykk av dette skjer i så stor grad der?

Frokost-gate er ikke lenge siden. Følg med på oliventreet, krukken, speilet og barbordet, så vil du se hvordan dette utfolder seg. Det er derfor det er vanskelig å oppdage det. Lindex og Frosh krevde mye detektivarbeid for å avdekke det, og det er fortsatt elementer av tvil knyttet til det, for innrømmelsen kommer aldri. 

De har ikke tjent store summer som influencere uten at de mottar penger for å vise frem produkter. 

Men nå avsporet jeg med CBE, det hører hjemme i en annen tråd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (52 minutter siden):

Vel, jeg er veldig ofte i tvil på HD sine kanaler i en viss tid fordi den umerkede reklamen dukker enten opp dager før eller etter den merkede reklamen. Noen linket til og noen ikke. Dette med babynestet f.eks. er ekstremt likt det bh bildet SE la ut hvor HD kritiserte henne for bl.a. skjult reklame.

Å unnskylde HD for å ikke merke fordi du ofte skjønner at hun har et samarbeid med de blir litt for dumt, HD er ikke en tenåring som gjør tilfeldige feil. 

Må også nevne at det ofte kommer sånne «dere lurte på hvor xxx er fra» på story før umerket reklame, ofte for Ellos. Hvem som spør aner jeg ikke for det står aldri noe i kommentarfeltet så enten er det på DM eller bare en markedsføringsstrategi. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
*blueberry* skrev (37 minutter siden):

Vel, jeg er veldig ofte i tvil på HD sine kanaler i en viss tid fordi den umerkede reklamen dukker enten opp dager før eller etter den merkede reklamen. Noen linket til og noen ikke. Dette med babynestet f.eks. er ekstremt likt det bh bildet SE la ut hvor HD kritiserte henne for bl.a. skjult reklame.

Å unnskylde HD for å ikke merke fordi du ofte skjønner at hun har et samarbeid med de blir litt for dumt, HD er ikke en tenåring som gjør tilfeldige feil. 

Må også nevne at det ofte kommer sånne «dere lurte på hvor xxx er fra» på story før umerket reklame, ofte for Ellos. Hvem som spør aner jeg ikke for det står aldri noe i kommentarfeltet så enten er det på DM eller bare en markedsføringsstrategi. 

«Mange har spurt». 

Den strategien har mange harselert med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hva «hvor er frokosten fra?» er for noe? Har sett det bli nevnt flere ganger og begynte å lure. Har noen spurt CBE om det i kommentarfelt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline1986 skrev (23 minutter siden):

Kan jeg spørre hva «hvor er frokosten fra?» er for noe? Har sett det bli nevnt flere ganger og begynte å lure. Har noen spurt CBE om det i kommentarfelt?

Ja!! Veldig troverdig... 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest CecilieX
Caroline1986 skrev (27 minutter siden):

CBE ble la ut et umerket innlegg som viste et frokostbord. Så dukket det opp et spørsmål i kommentarfeltet: Hvor er frokosten fra? CBE svarer da at det er fra x-matleverandør. 

Hvis du ser et normalt frokostbord, er din første tanke at varene ikke er kjøpt i butikk? Det var typiske matvarer som du fått kjøpt hvor som helst. Ingen lurer på hvor du får kjøpt Stabburets leverpostei. 

Dette er jo typisk spørsmål som dukker opp på umerkede innlegg slik at influencer eller leverandør kan svare. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg aldri har forstått, er hvorfor de lar være å merke med reklame? Taper de noe på å gjøre det? Hva er greia? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Lileep skrev (52 minutter siden):

En ting jeg aldri har forstått, er hvorfor de lar være å merke med reklame? Taper de noe på å gjøre det? Hva er greia? 

Når det synliggjøres at det er reklame, så blir ikke venninne aspektet like tydelig. Det tydeliggjør at det er en bedrift som annonserer og ikke ei venninne som kommer med gode råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lileep skrev (1 time siden):

Jeg pleier å bruke denne sammenlikningen:

Tenk deg at du kommer hjem til venninna di. Hun viser frem den nye buksa si og skryter av hvor godt den sitter, hvor god kvalitet den har og hvor mye skryt hun har fått for den. Det er den beste buksa hun noen gang har hatt og hun elsker den. Hun har til og med kjøpt flere fordi den er perfekt.

Tenk deg så at du får vite at venninna di slett ikke har kjøpt buksa selv, hun har fått den og får også betalt hver gang hun får andre til å kjøpe buksa.

Hvordan ville du forholdt deg til første anbefaling og hva ville du tenkt om anbefalingen etter at den nye informasjonen tilfalt deg. 

Meninger som er kjøpte og betalte er i grunnen ikke mye verdt. Hvis du har sett «Da vi styrte internett», kommer det der frem akkurat hvor løgnaktige noen av «anbefalingene» Anna Rasmussen og Julianne Pilotfrue gav. De har tjent store penger på å lure følgerne til å kjøpe produkter de ikke likte selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...