Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Kattedama

Så til samarbeid før fødsel (mimmis.no) hvor hun har mange innlegg hun ikke har merket med reklame. Det har vært pågående samarbeid med dette firma de siste 6.mnd. Sist for denne ballbingen. HD har altså ikke bare inngått kommersielle samarbeid med ulike firmaer før barnet var født, men klarer åpenbart ikke å merke reklame riktig 6 mnd etter. 

C4389099-E32C-455D-9B9A-48B2A49E15D0.jpeg

06745349-4D88-4299-80D6-8D67D7F5DEED.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lill :) skrev (59 minutter siden):

Twist Shake samarbeidet ble inngått før barnet var født. Se screenshot i mitt tidligere svar. Det var åpenbart pågående samarbeid med nameittorvbyen når hun reklamerer for smekker etter at hun har lagt ut smekker hun skriver hun har «kjøpt» selv. Det kan virke som en liten bagatell men hun er dårlig på å merke reklame. Mannen hennes har vært på KG og lovt at hun skal bli bedre på å merke reklame. Det er åpenbart ikke tatt til etterretning flere måneder etter. I tillegg vises produkter på IG story (også relatert til mindreårig) som ikke merkes som reklame på IG. 

Tror det bare er bullshit at han har gitt beskjed om at hun må bli flinkere. Han er kun inne her for å lese hva som blir skrevet om henne. Og det er han mange ganger i løpet av dagen.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Luckie skrev (18 minutter siden):

Tror det bare er bullshit at han har gitt beskjed om at hun må bli flinkere. Han er kun inne her for å lese hva som blir skrevet om henne. Og det er han mange ganger i løpet av dagen.

Vi kan vel konkludere med at HD sin IG er en inntektskilde, og at hun ikke følger regelverket som gjelder denne jobben. I tillegg er det tydelig at mindreårig er en stor del av innholdet  i hennes offentlige kanaler og at hun i tillegg bruker mindreårig i kommersielle sammenheng som en del av inntektsgrunnlaget  i denne jobben. Dette ble jo tydelig både bekreftet og forsvart av mannen til HD for noen måneder siden, her inne på KG.

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (21 minutter siden):

Så til samarbeid før fødsel (mimmis.no) hvor hun har mange innlegg hun ikke har merket med reklame. Det har vært pågående samarbeid med dette firma de siste 6.mnd. Sist for denne ballbingen. HD har altså ikke bare inngått kommersielle samarbeid med ulike firmaer før barnet var født, men klarer åpenbart ikke å merke reklame riktig 6 mnd etter. 

C4389099-E32C-455D-9B9A-48B2A49E15D0.jpeg

06745349-4D88-4299-80D6-8D67D7F5DEED.jpeg

Bildet av bilstolen er fra 31. mai og var feilmerket, definitivt. 

Så er spørsmålet om fremvisningen deretter har markedsføringsverdi. Jeg finner det igjen 22. august. Har det bildet markedsføringsverdi, og hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (12 minutter siden):

Bildet av bilstolen er fra 31. mai og var feilmerket, definitivt. 

Så er spørsmålet om fremvisningen deretter har markedsføringsverdi. Jeg finner det igjen 22. august. Har det bildet markedsføringsverdi, og hvorfor? 

Siste fremvisning er 22.sept og hun har pågående samarbeid med Mimmis. Hvis ikke det kan kalles markedsføringsverdi for Mimmis så har CBE fått urettmessig mye kritikk for feilmerking. Og jeg har mer dokumentasjon på feilmerking når det gjelder bruk av mindreårig i de kommersielle samarbeidene. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (49 minutter siden):

Siste fremvisning er 22.sept og hun har pågående samarbeid med Mimmis. Hvis ikke det kan kalles markedsføringsverdi for Mimmis så har CBE fått urettmessig mye kritikk for feilmerking. Og jeg har mer dokumentasjon på feilmerking når det gjelder bruk av mindreårig i de kommersielle samarbeidene. 

Hun har reklamert for bilstolen både med og uten markering flere ganger mellom første og siste dato nevnt, oftest på story. Hun merker når stolen er det eneste på bildet, men later som ingenting når den er i en mer «produktplassert» setting. Dette er så absolutt en bevisst handling og er helt lik som hos andre større influencere. Det er siste setting (mer naturlig bruk) som skaper de gode følelsene i oss, og det er dermed mer lønnsomt å ikke merke i disse situasjonene. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luckie skrev (9 timer siden):

Tror det bare er bullshit at han har gitt beskjed om at hun må bli flinkere. Han er kun inne her for å lese hva som blir skrevet om henne. Og det er han mange ganger i løpet av dagen.

Det som jeg reagerer på hos mange influensere er den stadige brukte frasen om at «skal bli flinkere». Dette er jobben deres og faktisk også lovpålagt (og er der egentlig så komplisert? Da ville jeg i så fall lest meg opp, oppsøkt informasjonskilder, tatt kurs etc.),
 

Klart, i et arbeidsliv gjør man feil av og til (ingen er ufeilbarlige). Men hvis feilen gjentar seg mange nok ganger, uten at det ser ut som man engang har prøvd eller rett og slett ikke forstår arbeidsreglene….ja da ville det bli satt i gang tiltak. 
 

Hvis jeg stadig hadde vist slurv og en likegyldig holdning til norsk lov og arbeidskrav i jobben min, hadde jeg nok til slutt mistet den.

Det er så lite profesjonelt.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (10 timer siden):

Siste fremvisning er 22.sept og hun har pågående samarbeid med Mimmis. Hvis ikke det kan kalles markedsføringsverdi for Mimmis så har CBE fått urettmessig mye kritikk for feilmerking. Og jeg har mer dokumentasjon på feilmerking når det gjelder bruk av mindreårig i de kommersielle samarbeidene. 

Jeg oppfatter at veilederen gir rom for tolkning. 

Hvis vi snakket om det konkrete produktet (bilstolen), hvilket var din påstand, så er jeg mer usikker på om det har markedsføringsverdi. 

«Hvis produktet er helt i bakgrunnen og eksponeringen av det ikke vil fremme salg av produktet, har det antakelig så lav markedsføringsverdi at du ikke trenger å merke»

Når jeg ser bilstolen i innlegget 24. September så er det 4 måneder siden hun reklamerte for det. Jeg får ingen informasjon om setet, verken hvor det er kjøpt eller hvilket merke det er. Ergo fremmer der ikke salg. Det er ikke fokus på setet, innlegget handler om turgåing. Jeg ser heller ingen koblingen til samarbeidspartneren i innlegget. Så jeg vil mene dette er et tilfelle som ikke er et klart brudd på loven. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (11 timer siden):

Bildet av bilstolen er fra 31. mai og var feilmerket, definitivt. 

Så er spørsmålet om fremvisningen deretter har markedsføringsverdi. Jeg finner det igjen 22. august. Har det bildet markedsføringsverdi, og hvorfor? 

En bilstol mister jo ikke markedsføringsverdien så fort. Det er fortsatt aktuelt å kjøpe bilstol, og man velger jo ubevisst det man ser andre bruker, om man ikke er veldig obs.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Diamant20 skrev (6 minutter siden):

En bilstol mister jo ikke markedsføringsverdien så fort. Det er fortsatt aktuelt å kjøpe bilstol, og man velger jo ubevisst det man ser andre bruker, om man ikke er veldig obs.

Hvis du tenker slik så vil jo det jo ha markedsføringsverdi helt til produktet ikke lenger er i salg. Veilederen åpner opp for at det er tidsbegrensning på hvor lenge du skal merke. 

Hvis jeg ser bilstolen 24.september så får jeg ingen salgsfremmende info. Sammenlikner vi med ballbingen, så har vi fortsatt friskt i minne hvor det er kjøpt når den dukker opp noen dager senere. 

Bra diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forteller HD selv at hun:

Er imot umerket reklame.

At hun er svært nøye med å merke.

Man skal også merke om man har fått noe gratis.

Og ikke minst - at hun naturligvis er fullstendig klar over hvordan umerket reklame fungerer.

 

65ACEC6D-9F92-4969-A46C-D1BFC7CC6ED0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med den hånda di over alt når du filmer deg HD! Konstant i håret, under haka, gnu seg i trynet. Og repeat! Faen så irriterende. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama
Finlay skrev (6 timer siden):

Her forteller HD selv at hun:

Er imot umerket reklame.

At hun er svært nøye med å merke.

Man skal også merke om man har fått noe gratis.

Og ikke minst - at hun naturligvis er fullstendig klar over hvordan umerket reklame fungerer.

 

65ACEC6D-9F92-4969-A46C-D1BFC7CC6ED0.jpeg

Nettopp! Kommersielle samarbeid, og ingen merking? Er lik snikreklame, også ifølge HD sin egen logikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er babynestet som ikke var merket på story i går frontet som reklame både i innlegg og på story i dag. Perfekt eksempel på grooming i influencerverden. Elefanten er også vist mange ganger før hun nå fronter den som reklame. 
 

Lagt til; også lurer jeg på, er det egentlig å skjerme barna når det kun er øyne og munn som skjules? I mine øyne er barnet like eksponert her som om elefanten var borte fra ansiktet. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter å være classy, "let me tell you bitch" når poenget er at hun har brukt tid med barnet. Det er da vel ingen som har kjeftet på henne for å dra på babysang istedetfor å ta en dusj? Nytt eksempel på oppkonstruert mentalt case....

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Finlay skrev (8 timer siden):

Her forteller HD selv at hun:

Er imot umerket reklame.

At hun er svært nøye med å merke.

Man skal også merke om man har fått noe gratis.

Og ikke minst - at hun naturligvis er fullstendig klar over hvordan umerket reklame fungerer.

 

65ACEC6D-9F92-4969-A46C-D1BFC7CC6ED0.jpeg

Her bør hun lese sitt eget innlegg på nytt og ta læring fra det.  Dette er viktig debatt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (8 timer siden):

Hvis du tenker slik så vil jo det jo ha markedsføringsverdi helt til produktet ikke lenger er i salg. Veilederen åpner opp for at det er tidsbegrensning på hvor lenge du skal merke. 

Hvis jeg ser bilstolen 24.september så får jeg ingen salgsfremmende info. Sammenlikner vi med ballbingen, så har vi fortsatt friskt i minne hvor det er kjøpt når den dukker opp noen dager senere. 

Bra diskusjon!

Hva om noen av følgerne spør HD om hvor hun har kjøpt det flotte bilsetet? Da har jo følgerne blitt utsatt for reklame uten å vite om det. For vi vet alle veldig godt at mimmis.no ikke hadde gitt HD setet gratis, dersom hun ikke var en influenser som kom til å vise det frem i kanalene sine. Det er jo fremdeles til salgs i nettbutikken, slik at mimmis.no tjener jo på dette. Og jamfør markedsføringsloven så har forbrukere rett på å  få vite når de utsettes for reklame. 

Endret av Solaire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Lill :) skrev (21 timer siden):

Poenget mitt er at HD er dårlig på merke reklame. I tillegg mener jeg er at det er forkastelig at hun bruker mindreårig i kommersielle sammenhenger. 

37937B77-40DC-4E9E-B144-3BDAFE91C687.jpeg

924C3418-C23C-4998-A790-318BCD8B66F2.jpeg

Dette eksempelet la jeg ut i går. Da var ikke nederste innlegg merket som reklame. Innlegget handlet om den mindreåriges gjøren og laden. Mye av den umerkede reklamen handler ofte om situasjoner folk kan identifisere seg i og som gjerne skaper engasjement. Innleggene handler om depresjon, å ikke føle seg bra nok i mammarollen, mammarollen eller detaljer om den mindreårige sitt liv. Jeg opplever at det er på tide å innse at HD driver en IG profil som er til for å tjene penger. Etter at den mindreårige ble født har de kommersielle samarbeidene i stor grad vært i sammenheng med mindreårige sitt liv. Jeg kan ikke se at dette hverken kan forsvares eller bør rasjonaliseres. HD har en forretningsmodell som åpenbart funker, men som er fryktelige ugrei. Legger ved screenshot av samme innlegg fra i går, som i dag er merket  som annonse.

BAD0FCC1-7CC2-4D97-9B3C-9B59E0EA59D5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (8 minutter siden):

Dette eksempelet la jeg ut i går. Da var ikke nederste innlegg merket som reklame. Innlegget handlet om den mindreåriges gjøren og laden. Mye av den umerkede reklamen handler ofte om situasjoner folk kan identifisere seg i og som gjerne skaper engasjement. Innleggene handler om depresjon, å ikke føle seg bra nok i mammarollen, mammarollen eller detaljer om den mindreårige sitt liv. Jeg opplever at det er på tide å innse at HD driver en IG profil som er til for å tjene penger. Etter at den mindreårige ble født har de kommersielle samarbeidene i stor grad vært i sammenheng med mindreårige sitt liv. Jeg kan ikke se at dette hverken kan forsvares eller bør rasjonaliseres. HD har en forretningsmodell som åpenbart funker, men som er fryktelige ugrei. Legger ved screenshot av samme innlegg fra i går, som i dag er merket  som annonse.

BAD0FCC1-7CC2-4D97-9B3C-9B59E0EA59D5.jpeg

Dette var det jeg siktet til lengre opp her. I de andre influencertrådene blir dette kalt grooming av følgere. Hver gang CBE har ny veske foreslår noen at det kommer reklame om ikke lenge, samme med SE og hennes produkter/ klær. På tide å innse at HD også er flittig bruker av denne metoden. Er rimelig lei av at alle andre influencere kalles kyniske og kalkulerende, mens HD bare gjør en glipp med akkurat samme metode.  

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...