Gjest Heartgirl Skrevet 9. mai 2020 #3401 Skrevet 9. mai 2020 7 timer siden, Orly skrev: Eller så kanskje kritikerne kan gå inn i seg selv og tenke over om de virkelig må kritisere alt. Jeg er enig med deg. Det virker på meg at de som sitter og kritiserer HD kritiserer alt hun gjør og alt hun foretar seg. Valget til kritikerne er enkelt. Slutt å følge HD på hennes sosiale medier så slipper de å irritere seg over den minste lille ting. Det å følge en blogger på deres SOME er ikke ensbetydende å må kritisere dem når ting irriterer dem.
Gjest Beatbox Skrevet 9. mai 2020 #3402 Skrevet 9. mai 2020 55 minutter siden, Heartgirl skrev: Jeg er enig med deg. Det virker på meg at de som sitter og kritiserer HD kritiserer alt hun gjør og alt hun foretar seg. Valget til kritikerne er enkelt. Slutt å følge HD på hennes sosiale medier så slipper de å irritere seg over den minste lille ting. Det å følge en blogger på deres SOME er ikke ensbetydende å må kritisere dem når ting irriterer dem. Sier det igjen jeg; valget for dere kritikerne av oss som er kritiske til HD..slutt å følge denne tråden. Er så enkelt som det!
Orly Skrevet 9. mai 2020 #3403 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, Beatbox skrev: Sier det igjen jeg; valget for dere kritikerne av oss som er kritiske til HD..slutt å følge denne tråden. Er så enkelt som det! Hvorfor skal vi det? Jeg er jaggu glad det ikke bare er kritikerne som skal være i denne tråden , noen må ta til motmæle og noen må rapportere 6
Gjest Lirah Skrevet 9. mai 2020 #3404 Skrevet 9. mai 2020 (endret) 3 timer siden, Heartgirl skrev: Jeg er enig med deg. Det virker på meg at de som sitter og kritiserer HD kritiserer alt hun gjør og alt hun foretar seg. Valget til kritikerne er enkelt. Slutt å følge HD på hennes sosiale medier så slipper de å irritere seg over den minste lille ting. Det å følge en blogger på deres SOME er ikke ensbetydende å må kritisere dem når ting irriterer dem. Nå snakker jeg kun for meg selv men jeg irriterer meg ikke over den "minste lille ting" hun gjør. Jeg er kritisk til henne på noen punkt, men ikke på alt hun foretar seg. Er jo en grunn til at jeg følger dama, og det er ikke for å sitte å irritere meg over ting hun gjør. Det må være ganske kjedelig å følge folk på sosiale medier kun for å irritere seg grønn over hva de gjør. Over til trådens kjerne, altså Helene; det var så pent når hun krøllet håret "riktig vei", men hvorfor klipper hun ikke bare håret i en annen frisyre som er lettere å stelle og ordne? Tenker siden hun konsekvent klager på at hun ikke får til å ordne håret sitt osv. Har vært i samme situasjon selv og en god klipp/annen frisyre hjalp mye! Endret 9. mai 2020 av Lirah
Pollen Skrevet 9. mai 2020 #3405 Skrevet 9. mai 2020 Så på YouTube for ett år siden når hun tok operasjonen. Det er ikke så veldig stor forskjell på henne da og nå. Litt mindre i ansiktet, armer og pupper. 8
Gjest Lirah Skrevet 9. mai 2020 #3406 Skrevet 9. mai 2020 (endret) 13 minutter siden, Pollen skrev: Så på YouTube for ett år siden når hun tok operasjonen. Det er ikke så veldig stor forskjell på henne da og nå. Litt mindre i ansiktet, armer og pupper. Var en bruker her inne som mente at man ikke har som mål å bli normalvektig når man tar slankeoperasjon. Søkte litt rundt om dette, og resultatet av en slankeoperasjon skal visst "bare" være vektnedgang, men at det er helt normalt at man går opp en del, og det er visst mange som går opp alt igjen også. Hvorfor utsette kroppen sin for noe sånt da, når prognosene er så dårlige? For meg virker det som om operasjonen ikke var vellykket, hvilke positive konsekvenser sitter hun igjen med annet enn litt vektnedgang? Hun har jo sagt hun vil gjøre det igjen om hun kunne, og det forstår jeg ikke helt. Endret 9. mai 2020 av Lirah
Klemen10na Skrevet 9. mai 2020 #3407 Skrevet 9. mai 2020 43 minutter siden, Lirah said: Var en bruker her inne som mente at man ikke har som mål å bli normalvektig når man tar slankeoperasjon. Søkte litt rundt om dette, og resultatet av en slankeoperasjon skal visst "bare" være vektnedgang, men at det er helt normalt at man går opp en del, og det er visst mange som går opp alt igjen også. Hvorfor utsette kroppen sin for noe sånt da, når prognosene er så dårlige? For meg virker det som om operasjonen ikke var vellykket, hvilke positive konsekvenser sitter hun igjen med annet enn litt vektnedgang? Hun har jo sagt hun vil gjøre det igjen om hun kunne, og det forstår jeg ikke helt. For bare noen kilo ned gjør risikoen for sykdommer mye mindre. Er inne i det samme systemet selv, og målet er som du sier ikke nødvendigvis å bli normalvektig, men minske risikoen for alvorlige sykdommer betraktelig. 15
Gjest Lirah Skrevet 9. mai 2020 #3408 Skrevet 9. mai 2020 Akkurat nå, Klemen10na skrev: For bare noen kilo ned gjør risikoen for sykdommer mye mindre. Er inne i det samme systemet selv, og målet er som du sier ikke nødvendigvis å bli normalvektig, men minske risikoen for alvorlige sykdommer betraktelig. Skjønner, og klart det er viktig å redusere risikoen for alvorlige sykdommer - er jo det som bør veie tyngst, ikke hvordan man ser ut osv. Har du tatt samme slankeoperasjon som Helene?
Miranda16 Skrevet 9. mai 2020 #3409 Skrevet 9. mai 2020 54 minutter siden, Lirah skrev: Var en bruker her inne som mente at man ikke har som mål å bli normalvektig når man tar slankeoperasjon. Søkte litt rundt om dette, og resultatet av en slankeoperasjon skal visst "bare" være vektnedgang, men at det er helt normalt at man går opp en del, og det er visst mange som går opp alt igjen også. Hvorfor utsette kroppen sin for noe sånt da, når prognosene er så dårlige? For meg virker det som om operasjonen ikke var vellykket, hvilke positive konsekvenser sitter hun igjen med annet enn litt vektnedgang? Hun har jo sagt hun vil gjøre det igjen om hun kunne, og det forstår jeg ikke helt. "The sleeve gastrectomy typically results in 25 to 35 percent body weight loss or 50 to 70 percent excess weight loss from your baseline starting point¹. Your excess body weight is the difference between your ideal weight and your current weight. Some people lose less, while others lose more,than 70 percent of their excess weight" https://www.ramsayhealth.co.uk/blog/weight-loss-surgery/how-long-do-i-have-to-wait-to-see-weight-loss-results-from-having-a-gastric-sleeve .
Gjest Lirah Skrevet 9. mai 2020 #3410 Skrevet 9. mai 2020 2 minutter siden, Miranda16 skrev: "The sleeve gastrectomy typically results in 25 to 35 percent body weight loss or 50 to 70 percent excess weight loss from your baseline starting point¹. Your excess body weight is the difference between your ideal weight and your current weight. Some people lose less, while others lose more,than 70 percent of their excess weight" https://www.ramsayhealth.co.uk/blog/weight-loss-surgery/how-long-do-i-have-to-wait-to-see-weight-loss-results-from-having-a-gastric-sleeve . Akkurat. "Once you’ve achieved your weight loss target you need to maintain your gastric sleeve diet and exercise plans to ensure that the weight that you’ve tirelessly worked to shift stays off. Your new diet guidelines need to be followed for the rest of your life. Avoid falling back into old habits as the weight will return. You must also ensure that you continue to exercise to increase your heart rate and ultimately to burn calories." Akkurat samme råd som en person som har gått ned i vekt uten slankeoperasjon, ville fått. Da må kunnskapsløse meg igjen spør; hvorfor velge slankeoperasjon og utsette seg for det, når man har samme prognose som ved vanlig vektnedgang? Fra NHI.no: "Prognose Langtidsresultatet av sleeve operasjonen er fortsatt dårlig dokumentert. De aller fleste pasientene får et godt resultat etter ett til tre år, men resultatet er noe mer usikkert på lang sikt. Magevolumet kan øke noe, og du kan potensielt gå en del opp i vekt igjen."
Gjest Stupebrett Skrevet 9. mai 2020 #3411 Skrevet 9. mai 2020 Har man fedme så kommer veldig mye av helsegevinsten med de første 10% man går ned. Husk også at en slankeoperasjon også kan forhindre at man legger på seg enda mer. Ofte er det viktigere å sørge for at man ikke legger på seg enn at man nødvendigvis går ned i vekt pga jojoeffekt Interessant artikkel under med intervju med en som har er involvert en av de største studiene i verden på livsstil og helse. https://www.nettavisen.no/puls/fedmeekspert-med-overraskende-rad-til-to-millioner-overvektige-nordmenn---ikke-slank-dere/3423599392.html
Klemen10na Skrevet 9. mai 2020 #3412 Skrevet 9. mai 2020 11 minutter siden, Lirah said: Skjønner, og klart det er viktig å redusere risikoen for alvorlige sykdommer - er jo det som bør veie tyngst, ikke hvordan man ser ut osv. Har du tatt samme slankeoperasjon som Helene? Har ikke operert enda, jeg har akkurat blitt godkjent til å få operasjon. Har vært gjennom startkurs osv på samme sykehus som hun har vært på. Pga pandemien er alt utsatt en stund, så vet ikke om det blir operasjon i år, men jeg håper det blir i år i alle fall. Jeg tror det har blitt mye strengere å få operasjon, de brukte ekstremt lang tid på å godkjenne meg pga psyken. De var redd jeg var psykisk sårbar, så jeg måtte vise at jeg er sterk nok til å klare det. 1
Gjest Lirah Skrevet 9. mai 2020 #3413 Skrevet 9. mai 2020 4 minutter siden, Stupebrett skrev: Har man fedme så kommer veldig mye av helsegevinsten med de første 10% man går ned. Husk også at en slankeoperasjon også kan forhindre at man legger på seg enda mer. Ofte er det viktigere å sørge for at man ikke legger på seg enn at man nødvendigvis går ned i vekt pga jojoeffekt Interessant artikkel under med intervju med en som har er involvert en av de største studiene i verden på livsstil og helse. https://www.nettavisen.no/puls/fedmeekspert-med-overraskende-rad-til-to-millioner-overvektige-nordmenn---ikke-slank-dere/3423599392.html Du sier noe der. Skal sjekke ut linken, takk.
Miranda16 Skrevet 9. mai 2020 #3414 Skrevet 9. mai 2020 1 minutt siden, Stupebrett skrev: Husk også at en slankeoperasjon også kan forhindre at man legger på seg enda mer. En operasjon vil ikke hindre deg i å gå opp i gjen i vekt og legge på seg ytterligere om man får det mentale på plass. Jørgen Foss er et eksempel på at en operasjon ikke har fungert. 8
Gjest Lirah Skrevet 9. mai 2020 #3415 Skrevet 9. mai 2020 19 minutter siden, Miranda16 skrev: En operasjon vil ikke hindre deg i å gå opp i gjen i vekt og legge på seg ytterligere om man får det mentale på plass. Jørgen Foss er et eksempel på at en operasjon ikke har fungert. Har han tatt slankeoperasjon? Han er jo leder for Landsforeningen for Overvektige og "talsperson" for overvektige. For meg virker det da som at han har knyttet sin overvekt til sin identitet. Samme gjelder f.eks Tess Holliday. Hele hennes karriere og rykte er basert på hennes overvekt, ergo vil hun sannsynligvis aldri gå ned i vekt. Kan også trekke inn Carina Carlsen og damene som er med i Fat Front dokumentaren. De kjemper så mye for å normalisere en sykelig (jeg må påpeke sykelig ettersom det er stor forskjell på å være 5 kg overvektig og 30 kg overvektig) overvektig kropp og kan da ikke gå imot det de kjemper for(?). Dette er bare tanker altså, ikke fakta. Lurer på om Helene kjenner på det samme. Det at hun er stor og liker å kle seg i flotte klær og ikke gjemme seg vekk er jo et av kjennetegnene hennes, syns jeg. Jeg har langt ifra samme stil som Helene men syns ofte hun kler seg pent. Jeg husker også det antrekket hun hadde hvor hun brukte et skinnskjørt, der magen var relativt fremhevet. Det er ikke noe man ser overvektige kvinner gå kledd i; og jeg syns det er kult hun tør, og jeg syns det så bra ut. Ergo syns jeg at kvinner som er store og sliter med å kle seg, burde se til Helene og hente litt inspirasjon derifra. Man kan kle seg slik man vil uansett størrelse. Det er et budskap jeg syns Helene sender!
hufsaaaaa Skrevet 9. mai 2020 #3416 Skrevet 9. mai 2020 24 minutter siden, Lirah skrev: Det at hun er stor og liker å kle seg i flotte klær og ikke gjemme seg vekk er jo et av kjennetegnene hennes, syns jeg. Jeg har langt ifra samme stil som Helene men syns ofte hun kler seg pent. Jeg husker også det antrekket hun hadde hvor hun brukte et skinnskjørt, der magen var relativt fremhevet. Det er ikke noe man ser overvektige kvinner gå kledd i; og jeg syns det er kult hun tør, og jeg syns det så bra ut. Ergo syns jeg at kvinner som er store og sliter med å kle seg, burde se til Helene og hente litt inspirasjon derifra. Man kan kle seg slik man vil uansett størrelse. Det er et budskap jeg syns Helene sender! Enig i dette. Jeg har langt fra samme stil som Helene, men synes hun generelt kler seg veldig bra. Liker at hun bruker litt spreke farger og mønster også. Sistnevnte er jo noe som «alle» ofte fraråder overvektige å bruke; men har man lyst så hvorfor ikke? Liker det budskapet jeg også. 😊 7
Miranda16 Skrevet 9. mai 2020 #3417 Skrevet 9. mai 2020 4 minutter siden, hufsaaaaa skrev: Enig i dette. Jeg har langt fra samme stil som Helene, men synes hun generelt kler seg veldig bra. Liker at hun bruker litt spreke farger og mønster også. Sistnevnte er jo noe som «alle» ofte fraråder overvektige å bruke; men har man lyst så hvorfor ikke? Liker det budskapet jeg også. 😊 Jeg følger endel plus-size influensere og synes det er flott at de kler seg akkurat som de vil. De jeg følger er engelske og amerikanske og har en helt annet utvalg enn vi har i Norge og det er enormt. Man kan være velge stil akkurat som folk som bruker mindre størrelser. 6
cerruti Skrevet 10. mai 2020 #3418 Skrevet 10. mai 2020 12 timer siden, Pollen skrev: Så på YouTube for ett år siden når hun tok operasjonen. Det er ikke så veldig stor forskjell på henne da og nå. Litt mindre i ansiktet, armer og pupper. Det er stor forskjell fra hun begynte vektnedgangen før operasjonen og fram til nå- bare søk tilbake i bilder og se. Hun har blitt mye mindre. 8
Gjest Stupebrett Skrevet 10. mai 2020 #3419 Skrevet 10. mai 2020 11 timer siden, Miranda16 skrev: En operasjon vil ikke hindre deg i å gå opp i gjen i vekt og legge på seg ytterligere om man får det mentale på plass. Jørgen Foss er et eksempel på at en operasjon ikke har fungert. Det må ikke. Men det snur ofte en negativ trend. Ofte kan vektnedgangen føre til den ekstra dytten/mestringen kall det hva du vil som kan sette i gang en positiv utvikling. Og å «få det mentale på plass» er jo en kontinuerlig jobb gjennom hele livet i en spiseforstyrrelse. Man kan jo helt fint ha «det mentale på plass» rett etter operasjon og så noen år siden få en livskrise så alt raser sammen. Men hva skal man gjøre? Man lar ikke være å behandle anorektikere fordi en del ikke blir friske og dør av det heller. Og om Jørgen Foss hadde en vellykket operasjon eller ikke så er ikke anekdoter det samme som årsakssammenheng.
cerruti Skrevet 10. mai 2020 #3420 Skrevet 10. mai 2020 11 timer siden, Klemen10na skrev: Har ikke operert enda, jeg har akkurat blitt godkjent til å få operasjon. Har vært gjennom startkurs osv på samme sykehus som hun har vært på. Pga pandemien er alt utsatt en stund, så vet ikke om det blir operasjon i år, men jeg håper det blir i år i alle fall. Jeg tror det har blitt mye strengere å få operasjon, de brukte ekstremt lang tid på å godkjenne meg pga psyken. De var redd jeg var psykisk sårbar, så jeg måtte vise at jeg er sterk nok til å klare det. Godt du har tatt en beslutning. Hvis det likevel blir venting, vil jeg anbefale at du søker opp Thor Foseid, eller Spør Thor på Facebook. Han selger kostplaner for ca 300kr og er en sterk pådriver for å unngå slankeoperasjon, da nettopp så mange går opp igjen. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå