Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #2781 Skrevet 22. april 2020 (endret) 16 timer siden, Licorice skrev: Skjønner det. Har egentlig gått å venta på at hun skal si hun har sukkeravhengighet (ikke at det er noe galt i det) siden hun tar opp dette temaet. Personlig syns jeg det er nitrist at noen velger å sammenligne sukkeravhengighet med alkoholavhengighet, samt det å være avhengig av heroin (noen gjør det også). Kjenner det gjør meg sint, men dette er ikke stedet for å diskutere om det. Om man ikke ser forskjellene på de typene avhengighet så vet ikke jeg altså. Jeg vil også påpeke at mange forskere er kritiske til å sidestille sukkeravhengighet med alkoholavhengighet, fasiten er IKKE at det er like avhengigheter og at det å være avhengig av sukker er like alvorlig som det å være avhengig av rusmidler. Og nei jeg sier ikke at bare fordi alkoholavhengighet er "verre" enn sukkeravhengighet, så er ikke sukkeravhengighet noe man skal ta på alvor. Les hva jeg skriver. Takk. Det må være lite greit å være så avhengig av sukker at du spiser det fra pakken med skje. Jeg følger en den kostholdssnappere og instagrammere, og noen av dem sammenlikner også sukkeravhengighet med alkoholavhengighet. Det kan sammenliknes. En av snapperne på som snapper for en lavkarbogruppe forteller om sin sukkeravhengighet, og hun forteller det er sammenlignbart. Hun kan ikke en gang spise sukker, for da sklir hun ut med en gang. Endret 22. april 2020 av Heartgirl
Gjest Licorice Skrevet 22. april 2020 #2782 Skrevet 22. april 2020 (endret) 10 minutter siden, Heartgirl skrev: Jeg følger en den kostholdssnappere og instagrammere, og noen av dem sammenlikner også sukkeravhengighet med alkoholavhengighet. Det kan sammenliknes. En av snapperne på som snapper for en lavkarbogruppe forteller om sin sukkeravhengighet, og hun forteller det er sammenlignbart. Hun kan ikke en gang spise sukker, for da sklir hun ut med en gang. Vet du noe om alkoholavhengighet og rusavhengighet? Ta deg en tur til Oslo og se på de narkomane som bor på gata der, og fortell meg hvordan de og personer med sukkeravhengighet er likestilt. Snakk med en alkoholiker og se hvordan livet hans er i forhold til en person som er avhengig av sukker. Jeg tviler på at folk som lider av sukkeravhengighet bor på gata, mister familien sin, gjør ALT for å få i seg sukker, typ dropper å gå på jobb, sosialiserer seg ikke fordi de må få i seg sukker, jeg tror heller ikke at de skyter sukker i blodet eller blander det ut i drikke for å få det i seg. De mister ikke jobben pga sukkeravhengighet f.eks. Det er et HÅN mot mennesker som sliter med avhengighet, at de blir sidestilt med sukkeravhengige individer. Sukkeravhengighet er ikke flåsete om man ser på det ene og alene, men i forhold til alvorlige avhengigheter som ødelegger liv og tar ekstremt mange liv, så er sukkeravhengighet flåsete, jo. Endret 22. april 2020 av Licorice
Lunabelle Skrevet 22. april 2020 #2783 Skrevet 22. april 2020 20 minutter siden, Heartgirl skrev: Jeg følger en den kostholdssnappere og instagrammere, og noen av dem sammenlikner også sukkeravhengighet med alkoholavhengighet. Det kan sammenliknes. En av snapperne på som snapper for en lavkarbogruppe forteller om sin sukkeravhengighet, og hun forteller det er sammenlignbart. Hun kan ikke en gang spise sukker, for da sklir hun ut med en gang. Så du mener altså at snappere og instagrammere har bedre greie på dette enn forskere? 17
Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #2784 Skrevet 22. april 2020 (endret) 3 minutter siden, Lunabelle skrev: Så du mener altså at snappere og instagrammere har bedre greie på dette enn forskere? Jeg veide 140 kg selv i noen år, og min kostholdsveileder sa til meg at sukker er avhengighetsdannede, og hun sammenliknet det med alkohol. Så HD har helt rett. Endret 22. april 2020 av Heartgirl
Superrosa Skrevet 22. april 2020 #2785 Skrevet 22. april 2020 Denne artikkelen summerer det ganske fint opp. Likheter og ulikheter, men definitivt ikke det samme. https://forskning.no/overvekt-ny-hjernen/forskerne-krangler-om-sukkeravhengighet/325153 6
Gjest Stupebrett Skrevet 22. april 2020 #2786 Skrevet 22. april 2020 46 minutter siden, Heartgirl skrev: Jeg veide 140 kg selv i noen år, og min kostholdsveileder sa til meg at sukker er avhengighetsdannede, og hun sammenliknet det med alkohol. Så HD har helt rett. Nei, det har hun ikke. Superrosas link beskriver godt likheter og forskjeller. Man kan definitivt også spise på seg dårlig helse på samme måte som man kan drikke på seg dårlig helse, sånn er det med mange ulike typer selvdestruktiv oppførsel, men sukker i seg selv har ikke egenskaper som virker så avhengighetsskapende som for eksempel alkohol og flere typer narkotika.
Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #2787 Skrevet 22. april 2020 35 minutter siden, Stupebrett skrev: Nei, det har hun ikke. Superrosas link beskriver godt likheter og forskjeller. Man kan definitivt også spise på seg dårlig helse på samme måte som man kan drikke på seg dårlig helse, sånn er det med mange ulike typer selvdestruktiv oppførsel, men sukker i seg selv har ikke egenskaper som virker så avhengighetsskapende som for eksempel alkohol og flere typer narkotika. Jo det har hun. Søk opp Lavkarbojentene så er det ei som snapper der i dag som forteller om at hun sliter med sukkeravhengighet. Hun sa det rett ut på sanppen første gang hun hadde snappen at sukker var avhengighetsdannede som alkohol.
Lunabelle Skrevet 22. april 2020 #2788 Skrevet 22. april 2020 1 minutt siden, Heartgirl skrev: Det finnes flere som har gått ned i vekt pga overvekt ikke bar HD. Hmmm... Jaha. Det var en gjennomtenkt og logisk uttalelse. 10
Lunabelle Skrevet 22. april 2020 #2789 Skrevet 22. april 2020 (endret) 10 minutter siden, Heartgirl skrev: Jo det har hun. Søk opp Lavkarbojentene så er det ei som snapper der i dag som forteller om at hun sliter med sukkeravhengighet. Hun sa det rett ut på sanppen første gang hun hadde snappen at sukker var avhengighetsdannede som alkohol. Selv om disse snapperne uttaler dette, så betyr det ikke at de har vitenskapelig grunnlag for å mene det. @Licorice forklarte det veldig bra over her. Jeg er da også på sett og vis "avhengig" av sukker, fordi jeg syns det er godt. Fordi jeg liker søtsmaken. Og sånn er det vel for de fleste andre som påstår de er sukkeravhengige. Men det er langt derifra til å være så avhengig som man blir av stoff og alkohol. Er man såkalt sukkeravhengig så kan man bruke viljestyrken til å unngå det. Å påstå at overvekt skyldes sukkeravhengighet er en godt brukt unnskyldning for mange overvektige. Endret 22. april 2020 av Lunabelle 23
Frøken Scott Skrevet 22. april 2020 #2790 Skrevet 22. april 2020 Det er ingenting som heter sukkeravhengighet. Det har ingenting til felles med alkohol- eller annen rusavhengighet. Sukker påvirker ingen av de avhengighetsskapende reseptorene slik rusmidler gjør. Det gir en "belønning" i form av at gode ting føles godt. Men det gjør jo fårikål også for mange. Denne myten er skapt av mennesker som har liten eller ingen disiplin når sukkerinntaket blir stort nok til å skape problemer. "Jeg har en avhengighet! Sukker er som gift! Klarer ikke å slutte!" Bare tull. Men sikkert en god hvilepute. 20
Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #2791 Skrevet 22. april 2020 10 minutter siden, Frøken Scott skrev: Det er ingenting som heter sukkeravhengighet. Det har ingenting til felles med alkohol- eller annen rusavhengighet. Sukker påvirker ingen av de avhengighetsskapende reseptorene slik rusmidler gjør. Det gir en "belønning" i form av at gode ting føles godt. Men det gjør jo fårikål også for mange. Denne myten er skapt av mennesker som har liten eller ingen disiplin når sukkerinntaket blir stort nok til å skape problemer. "Jeg har en avhengighet! Sukker er som gift! Klarer ikke å slutte!" Bare tull. Men sikkert en god hvilepute. Det er noe som er å være sukkeravhengig ja. HD har helt rett.
Dragonheart Skrevet 22. april 2020 #2792 Skrevet 22. april 2020 Om sukkeravhengighet er en ting eller ei, så er den diskusjonen ikke veldig relevant her. Et enkelt Google søk, og bruk at seriøse kilder vil gi dere svaret. https://forskning.no/overvekt-ny-hjernen/forskerne-krangler-om-sukkeravhengighet/325153 At HD fremmer myten om sukkeravhengighet, det syns jeg er kritikkverdig. Sukker er ikke farlig, ingen matvarer bør være nei-mat. Bedre å fremme et allsidig sunt kosthold, med et balansert forhold av såkalt sunt og usunt. Helene er meg bekjent utdannet kostholdsveileder og burde som sådan vite bedre, dessverre florerer det av useriøse ernæringseksperter, kostholdssnapper og lignende som ikke er basert på forskning, men anekdoter og personlige overbevisninger uten vitenskaplig bevis. Helene har så absolutt ikke et balansert og godt forhold til mat, deri ligger jo også noe av grunnen til overvekten. 15
Frøken Scott Skrevet 22. april 2020 #2793 Skrevet 22. april 2020 37 minutter siden, Heartgirl skrev: Det er noe som er å være sukkeravhengig ja. HD har helt rett. Jeg støtter meg på forskning fra rus og avhengighetsforskning fra Universitetet i Oslo. Så kan du støtte deg på de mange som trenger den unnskyldningen. Vitenskapen sier noe annet, jeg anbefaler litt kildekritikk. 15
Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #2794 Skrevet 22. april 2020 34 minutter siden, Frøken Scott skrev: Jeg støtter meg på forskning fra rus og avhengighetsforskning fra Universitetet i Oslo. Så kan du støtte deg på de mange som trenger den unnskyldningen. Vitenskapen sier noe annet, jeg anbefaler litt kildekritikk. Jeg anbefaler å se snapchaten hvor hun som står frem som sukkeravhengig på Lavkarbojentene. Jenta som snapper i dag sa nøyaktig det samme som HD at sukker er som rus for henne. Hun hadde kilde til en lege tror jeg hun sa på snappen første gang jeg så henne snappe. Jeg kjenner meg igjen hva sukker gjør med meg, for sukker gjorde meg avhengig. Så ja HD har helt rett etter min mening i videoen sin. Det er slik jeg ser det, og som sagt det er min mening. Synes ikke vi skal krangle om hvem av oss som har rett. Noen velger å stole på en kilde, og andre på en annen kilde. Det virker på meg som om mange av dere har bestemt det HD sier og gjør er galt. Ja, hun er offentlig blogger, men hun er en person som faktisk er til stor inspirasjon for mange overvektige. Jeg ble inspirert av den flotte jenta, og jeg blir inspirert av henne ❤️
Sol Rampelyset Skrevet 22. april 2020 #2795 Skrevet 22. april 2020 Tråden er ryddet for avsporinger og brukerangrep. Sol. admin. 1
Gjest supernova_87 Skrevet 22. april 2020 #2796 Skrevet 22. april 2020 10 timer siden, Stupebrett skrev: Sukkeravhengighet er ikke ekte. Alle som har jobbet med ekte avhengighet kjenner godt til dette. Det går i samme kategori som internettavhengighet eller treningsavhengighet. Joda, noen mekanismer er like, men det er jammen meg mye forskjellig også. Bare som en så enkel ting som at folk som slutter med disse tre tingene på dagen ikke potensielt kan dø av det. Uansett. Sukkeravhengighet er en eufemisme for overspising, en helt reell spiseforstyrrelse for øvrig, eventuelt bare i en mildere form "bruker mat til å døyve alle vonde følelser". Disse sukkerfri-challengene vil uansett alltid feile så lenge alt mulig som bortimot er samme greie fortsatt er "lov". Alternativ søtning er OK. Alle slags mulige snacks er greit. Når man lager sukkerfri snacks, is, spiser atkinsbarer og drikker sukkerfri brus mater man jo bare feedbackloopen som er "nå føler jeg meg ikke bra, gi meg trøst (mat)". Skal man ha bedring på sånt må man bryte Mat = Trøst en gang for alle, ellers kommer man aldri i mål. Selvfølgelig er det bedre å drikke tre liter pepsi max om dagen enn tre liter sukkerbrus, men vi kan alle være enige om at det uansett er alt for mye brus. Har selv følt på sukkeravhengighet. Men tror det er noe det er lett å tenke man har hvis man har lest om det og samtidig sliter med overspising. Sukkeravhengighet, overspisingslidelse og food addiction er jo litt samme sak. Selv om det klart finnes "sukkeravhengige" som har et normalt spisemønster ellers (og dermed ikke ville kunne fått en spiseforstyrrelsediagnose. Litt som alle de som har så angst eller er deppa. Husker jeg så en serie på Netflix for et år siden eller noe, food addiction. Og husker det var så sterkt å se disse menneskene som hadde latt mat bli alt for dem, hvordan det var deres eneste "støtte" og likevel den som ødela hele livene deres. Sånn sett er matavhengighet/sukkeravhengighet/spiseforstyrrelser som andre avhengigheter. Det ødelegger relasjoner. Det ødelegger for arbeidsforhold, prestasjoner, og andre livsforhold. Men det er jo selvsagt ikke som en fysisk avhengighet som du påpeker. I denne serien var det også cold turkey som HD nå fronter mtp sukkeravhengighet. Forskjellen var at det var et helt opplegg rundt det. De var på en institusjon der de ikke hadde mulighet til å sprekke. Og ikke minst de hadde alternativer, samtaleterapi og støtte. Å slutte med en reell avhengighet er vanskelig uten et støtteapparat. Og å få bukt med en spiseforstyrrelse er svært vanskelig om man ikke bytter ut sukker/mat/hva-enn avhengigheten med noe annet. I behandlingen hos ROS er jo ikke formidlingen "slutt med sukker". Det er så mye mer! Og det er det essensielle for å lykkes. For når man gir slipp på avhengigheten sin det være seg internett eller mat eller sukker, så er det ikke bare noe som skader deg du fjerner fra livet, det er noe som har gitt deg noe positivt. Dette må man erstatte! Husker det fra Finn Skårderud sitt etterord i Anorektisk (Ingeborg Senneset) der han påpeker at når man tar farvel med spiseforstyrrelsen tar man også farvel med en trøst, en venn (mine ord). Hvis det ikke ga en noe så ville man ikke gjort det. Sånn er det med reell avhengighet også. Jeg tror ikke man får bukt med noen avhengigheter/spiseproblemer/forstyrrelser uten at man er villig til å erkjenne det. F.eks maten er noen ganger min eneste venn, o.l. Sorry, masse tanker, var ikke spesifikt rettet mot deg Stupebrett, bare tenkte videre på det du skrev.
Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #2797 Skrevet 22. april 2020 1 minutt siden, Rainstorm skrev: Har selv følt på sukkeravhengighet. Men tror det er noe det er lett å tenke man har hvis man har lest om det og samtidig sliter med overspising. Sukkeravhengighet, overspisingslidelse og food addiction er jo litt samme sak. Selv om det klart finnes "sukkeravhengige" som har et normalt spisemønster ellers (og dermed ikke ville kunne fått en spiseforstyrrelsediagnose. Litt som alle de som har så angst eller er deppa. Husker jeg så en serie på Netflix for et år siden eller noe, food addiction. Og husker det var så sterkt å se disse menneskene som hadde latt mat bli alt for dem, hvordan det var deres eneste "støtte" og likevel den som ødela hele livene deres. Sånn sett er matavhengighet/sukkeravhengighet/spiseforstyrrelser som andre avhengigheter. Det ødelegger relasjoner. Det ødelegger for arbeidsforhold, prestasjoner, og andre livsforhold. Men det er jo selvsagt ikke som en fysisk avhengighet som du påpeker. I denne serien var det også cold turkey som HD nå fronter mtp sukkeravhengighet. Forskjellen var at det var et helt opplegg rundt det. De var på en institusjon der de ikke hadde mulighet til å sprekke. Og ikke minst de hadde alternativer, samtaleterapi og støtte. Å slutte med en reell avhengighet er vanskelig uten et støtteapparat. Og å få bukt med en spiseforstyrrelse er svært vanskelig om man ikke bytter ut sukker/mat/hva-enn avhengigheten med noe annet. I behandlingen hos ROS er jo ikke formidlingen "slutt med sukker". Det er så mye mer! Og det er det essensielle for å lykkes. For når man gir slipp på avhengigheten sin det være seg internett eller mat eller sukker, så er det ikke bare noe som skader deg du fjerner fra livet, det er noe som har gitt deg noe positivt. Dette må man erstatte! Husker det fra Finn Skårderud sitt etterord i Anorektisk (Ingeborg Senneset) der han påpeker at når man tar farvel med spiseforstyrrelsen tar man også farvel med en trøst, en venn (mine ord). Hvis det ikke ga en noe så ville man ikke gjort det. Sånn er det med reell avhengighet også. Jeg tror ikke man får bukt med noen avhengigheter/spiseproblemer/forstyrrelser uten at man er villig til å erkjenne det. F.eks maten er noen ganger min eneste venn, o.l. Sorry, masse tanker, var ikke spesifikt rettet mot deg Stupebrett, bare tenkte videre på det du skrev. Fint og ryddig skrevet Det gjorde jeg også, og jeg kan ikke spise sukker for da bærer det i utforbakke. Sukker er gift for kroppen min.
Gjest supernova_87 Skrevet 22. april 2020 #2798 Skrevet 22. april 2020 7 timer siden, Licorice skrev: Vet du noe om alkoholavhengighet og rusavhengighet? Ta deg en tur til Oslo og se på de narkomane som bor på gata der, og fortell meg hvordan de og personer med sukkeravhengighet er likestilt. Snakk med en alkoholiker og se hvordan livet hans er i forhold til en person som er avhengig av sukker. Jeg tviler på at folk som lider av sukkeravhengighet bor på gata, mister familien sin, gjør ALT for å få i seg sukker, typ dropper å gå på jobb, sosialiserer seg ikke fordi de må få i seg sukker, jeg tror heller ikke at de skyter sukker i blodet eller blander det ut i drikke for å få det i seg. De mister ikke jobben pga sukkeravhengighet f.eks. Det er et HÅN mot mennesker som sliter med avhengighet, at de blir sidestilt med sukkeravhengige individer. Sukkeravhengighet er ikke flåsete om man ser på det ene og alene, men i forhold til alvorlige avhengigheter som ødelegger liv og tar ekstremt mange liv, så er sukkeravhengighet flåsete, jo. Sukkeravhengighet som kommersielle aktører snakker om skjønner jeg hva du mener. Men mennesker som sliter med f.eks overspisingslidelse har mer enn ødelagte liv som følge av det. I tillegg er det vel få ting som gir så mye sykelighet som dårlig kosthold og sykelig overvekt som ofte er følgen. Fedmerelaterte dødsfall er ikke uvanlig. I tillegg til mennesker som dør av indre blødninger når magesekken sprekker (uvanlig riktignok). Synes ikke det er en så rar sammenligning. Man velger en slags flukt. Noen flykter i mat, noen i sex, noen i alkohol. Alle disse tingene gir en rus i hjernen. Derfor fortsetter man. Problemet med alkohol og andre legemidler er at de endrer hjernen på en måte mat og sex ikke gjør, noe som gjør bedring mye vanskeligere. Det tar likevel ikke vekk fra de som sliter livslangt med sexavhengighet og matavhengighet. Det er ikke ukjent for meg at min spiseforstyrrelse har ødelagt relasjoner eller hindret meg fra å gjøre jobben min skikkelig. En venn av meg som har fått behandling både for rusavhengighet og sexavhengighet sa at de sosiale konsekvensene av sexavhengighet var verre enn rusen, familien hans orket ikke kontakt etter alle de sprø, utagerende sexlekene han hadde hatt. Det var adskillig flauere enn rus på et vis. Så hver lidelse får forskjellige konsekvenser. Derfor tenker jeg ikke at det er et hån å sammenligne de dersom man snakker om de ekte lidelsene. Og ikke mumbojumbo-sukkeravhengighet.
Gjest supernova_87 Skrevet 22. april 2020 #2799 Skrevet 22. april 2020 8 minutter siden, Heartgirl skrev: Fint og ryddig skrevet Det gjorde jeg også, og jeg kan ikke spise sukker for da bærer det i utforbakke. Sukker er gift for kroppen min. Hva gjorde du også? Jeg skjønner ikke helt hvordan du greier å ta innlegget mitt til inntekt for din ytring om at sukker er gift for kroppen. Sukker er ikke gift for kroppen. Vi får det i oss fra frukt og grønnsaker. Alle vil ha karbohydrater, både stivelse og sukker. Og det er en billig matkilde og bærekraftig for verden. Spiser man for mye føler man seg dårlig ja. Oftest fordi man får for lite av fet man trenger. Mange overvektige er underernært f.eks. Problemet er ikke at sukker er gift. Problemet et at sukker blir overspist. Og skaper en overspisings-syklus. Ingen overspist gulrøtter. I behandlingen slutter man med sukker ikke fordi det er gift men fordi det er vanskelig å slutte å overspise hvis man gir seg litt av det man pleier å binge. På sikt er en del av bedringen fra overspisingslidelse å introdusere sukker i små mengder. Alt skal være lov, men på en kontrollert måte. Man skal kunne spise alt uten at det tar av. Ha det samme naturlige spisemønsteret. Hvis man ikke gjør det vil man alltid komme dit at den dagen du sprekker så overspiser du og du er egentlig ikke blitt frisk fra lidelsen likevel.
Gjest Heartgirl Skrevet 22. april 2020 #2800 Skrevet 22. april 2020 3 minutter siden, Rainstorm skrev: Hva gjorde du også? Jeg skjønner ikke helt hvordan du greier å ta innlegget mitt til inntekt for din ytring om at sukker er gift for kroppen. Sukker er ikke gift for kroppen. Vi får det i oss fra frukt og grønnsaker. Alle vil ha karbohydrater, både stivelse og sukker. Og det er en billig matkilde og bærekraftig for verden. Spiser man for mye føler man seg dårlig ja. Oftest fordi man får for lite av fet man trenger. Mange overvektige er underernært f.eks. Problemet er ikke at sukker er gift. Problemet et at sukker blir overspist. Og skaper en overspisings-syklus. Ingen overspist gulrøtter. I behandlingen slutter man med sukker ikke fordi det er gift men fordi det er vanskelig å slutte å overspise hvis man gir seg litt av det man pleier å binge. På sikt er en del av bedringen fra overspisingslidelse å introdusere sukker i små mengder. Alt skal være lov, men på en kontrollert måte. Man skal kunne spise alt uten at det tar av. Ha det samme naturlige spisemønsteret. Hvis man ikke gjør det vil man alltid komme dit at den dagen du sprekker så overspiser du og du er egentlig ikke blitt frisk fra lidelsen likevel. Sukker er gift for min kropp. Det er er det jeg mener. Hvis jeg spiser sukker så er det gift for min kropp. Jeg må holde meg milevis unna sukker. Jeg kan risikere å overspise når jeg spiser sukker som du skriver. Spiser kun sukker fra funksjonell mat som sukrin gold, men jeg må være forsiktig med det også. Dette kan vi egentlig diskutere i en kostholdstråd slik at vi ikke sporer av igjen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå