AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #1 Skrevet 13. mars 2019 Er det sant at ALT man skriver og søker på, på sin tlf- tom meldinger / SMS - blir lagret ett år? Hvem har tilgang til å lese de isåfall? Er det kun lov å se på dette ved mistanke om lovbrudd ? Og der man feks søker på i Google hvor lenge blir det lagret ? Det vi skriver her - hvor lenge blir det lagret ? Og hvem kan lese det? Facebook, Instagram - hvem kan lese de meldingene ? Har noen her faktisk lest gjennom hva man gir godkjenning til ? Når man sier ja til feks «WhatsApp vil ha tilgang til dine bilder» - hva betyr egentlig det ? Jeg har ingenting å skjule men får ekstremt fnatt av all overvåkning og tanken på at en tredjepart «eier» data om meg. Håper noen med interesse innenfor dette feltet kan svare meg. 📲📲📲 Anonymkode: 10aa7...a8a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #2 Skrevet 13. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sant at ALT man skriver og søker på, på sin tlf- tom meldinger / SMS - blir lagret ett år? Hvem har tilgang til å lese de isåfall? Er det kun lov å se på dette ved mistanke om lovbrudd ? Ja, alt du skriver lagres etter bestemmelser fra Post og teletilsynet. Mener det er 6 mnd. Og der man feks søker på i Google hvor lenge blir det lagret ? For all tid. Det vi skriver her - hvor lenge blir det lagret ? Og hvem kan lese det? for all tid, eller til kg sletter. Facebook, Instagram - hvem kan lese de meldingene ? Har noen her faktisk lest gjennom hva man gir godkjenning til ? for evig og alltid. Når man sier ja til feks «WhatsApp vil ha tilgang til dine bilder» - hva betyr egentlig det ? vet ikke. Jeg har ingenting å skjule men får ekstremt fnatt av all overvåkning og tanken på at en tredjepart «eier» data om meg. Håper noen med interesse innenfor dette feltet kan svare meg. 📲📲📲 Anonymkode: 10aa7...a8a Du har to valg, enten godta at du blir lagret med søk og skriverier, eller melde deg ut av den elektroniske verden. Vi blir "sett" og registrert overalt i samfunnet med både bommer, overvåkningskameraer, registrering av kortbruk m.m. det er omtrent umulig å unngå, men vi kan velge å fjerne oss fra alle elektroniske medier. Anonymkode: 5f92a...ce8 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #3 Skrevet 13. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har to valg, enten godta at du blir lagret med søk og skriverier, eller melde deg ut av den elektroniske verden. Vi blir "sett" og registrert overalt i samfunnet med både bommer, overvåkningskameraer, registrering av kortbruk m.m. det er omtrent umulig å unngå, men vi kan velge å fjerne oss fra alle elektroniske medier. Anonymkode: 5f92a...ce8 Jeg føler meg helt kvelt av alt dette. Anonymkode: 10aa7...a8a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #4 Skrevet 13. mars 2019 Noen som er data-kyndige - går det an å få slettet søk ? Meldinger ? Profiler ? Hadde jeg visst alt dette for noen år siden hadde jeg aldri meldt meg inn på sosiale medier. Så vidt jeg forstod var jo denne «10 year challenge» som gikk på insta en måte å samle inn analyse til ansikts-gjenkjennelse ? Stemmer det ? Anonymkode: 10aa7...a8a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #5 Skrevet 13. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Noen som er data-kyndige - går det an å få slettet søk ? Meldinger ? Profiler ? Hadde jeg visst alt dette for noen år siden hadde jeg aldri meldt meg inn på sosiale medier. Så vidt jeg forstod var jo denne «10 year challenge» som gikk på insta en måte å samle inn analyse til ansikts-gjenkjennelse ? Stemmer det ? Anonymkode: 10aa7...a8a Du kan tro du får slettet, men du får aldri slettet noe som er publisert på internett. Derfor skal man bruke nettet med vett og forstand. Ser du til saker i media, så har du kanskje fått med deg at politiet har funnet nettsøk og andre ting folk har gjort på nett langt tilbake i tid, selv om personen trodde tingene var slettet. Og derfor opererer også noen på det sorte nettet, noe som ble et gjennombrudd for politiet da de klarte å knekke. Anonymkode: 5f92a...ce8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #6 Skrevet 13. mars 2019 Er det ikke flere enn meg som synes dette er grusomt å tenke på ? Jeg er litt over 30. Husker jeg egentlig ikke var så interessert i FB da jeg ble invitert dit. Skulle alle akseptert og laget profil. Anonymkode: 10aa7...a8a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #7 Skrevet 13. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det ikke flere enn meg som synes dette er grusomt å tenke på ? Jeg er litt over 30. Husker jeg egentlig ikke var så interessert i FB da jeg ble invitert dit. Skulle alle akseptert og laget profil. Anonymkode: 10aa7...a8a Skulle ALDRI akseptert og laget profil. Anonymkode: 10aa7...a8a
Druid Skrevet 13. mars 2019 #8 Skrevet 13. mars 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1.Er det sant at ALT man skriver og søker på, på sin tlf- tom meldinger / SMS - blir lagret ett år? Hvem har tilgang til å lese de isåfall? Er det kun lov å se på dette ved mistanke om lovbrudd ? 2. Og der man feks søker på i Google hvor lenge blir det lagret ? 3. Det vi skriver her - hvor lenge blir det lagret ? Og hvem kan lese det? 4. Facebook, Instagram - hvem kan lese de meldingene ? Har noen her faktisk lest gjennom hva man gir godkjenning til ? 5. Når man sier ja til feks «WhatsApp vil ha tilgang til dine bilder» - hva betyr egentlig det ? 6. Jeg har ingenting å skjule men får ekstremt fnatt av all overvåkning og tanken på at en tredjepart «eier» data om meg. Håper noen med interesse innenfor dette feltet kan svare meg. 📲📲📲 Anonymkode: 10aa7...a8a 1. Nei, Operatørdriftspersonell, og etter domstolbeslutning. En teleoperatør er nødt til å oppbevare en del metadata og transaksjonsdata over litt tid for egne operative årsaker, og de er late slettere Det betyr at de ofte ikke direkte sletter data, kun fjerner koblingen til det og lar systemet overskrive senere. Disse dataene er som regel ikke sentralisert, men ligger på de ulike subsystemene og er knyttet til drift og fakturering. Det er primært driftsoperatører som har tilgang til disse knyttet til operative oppgaver. Tilgang til disse dataene går igjennom rettsapparatet. Så Politiet må ha en spesifikk mistanke og en begrunnet forespørsel for å få tilgang til data. 2. 3. 4. Alle disse har bruksvedtekter som definerer hva de kan og ikke kan gjøre med dataene dine. Som regel har de info her hvor lenge de beholder data. Alle disse selskapene tjener penger på at du stoler på dem, hvilket gjør at de prøver å beskytte ditt privatliv så godt de kan innen de rammene som handler om å treffe deg med målrettede annonser. 5. Moderne mobiltelefon OS har harde avskjerminger mellom subsystemene i OS'et som skal sikre at en app ikke får tilgagn til funksjoner du ikke viste. Så skal WhatsApp kunne hente bilder fra telefonminnet ditt, må den be operativsystemet spørre deg om dette er ok. 6. GDPR er en ny EU lovgivning som er krevd etterlevd av alle som ønsker å forholde seg til EU, (med en hvis unntaksituasjon for USA.) Det som gjør denne interesant er at den lovsetter at DU eier dine data, og det gir deg bedre verktøy for å kunne få kontrollere data om deg rundt omkring. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #9 Skrevet 14. mars 2019 Hørte akkurat Hallgeir fra Luksusfellen si på podcasten pengerådet, at vi går mot et kontantløst samfunn. SKREMMENDE Anonymkode: 10aa7...a8a 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #10 Skrevet 14. mars 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørte akkurat Hallgeir fra Luksusfellen si på podcasten pengerådet, at vi går mot et kontantløst samfunn. SKREMMENDE Anonymkode: 10aa7...a8a Gleder meg! Anonymkode: 9b712...4f9
Druid Skrevet 14. mars 2019 #11 Skrevet 14. mars 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørte akkurat Hallgeir fra Luksusfellen si på podcasten pengerådet, at vi går mot et kontantløst samfunn. SKREMMENDE Anonymkode: 10aa7...a8a Kan du forklare hva som er skremmende med det? Ofte i denne typen diskusjoner ser jeg at man blander abstrakte og konkrete konsepter, slik at man ender opp å bekymre seg for de feile tingene i en problemstilling. Og i akkurat denne diskusjonen er det mye av dette.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #12 Skrevet 14. mars 2019 Anbefaler podcasten P3 Dystopia, de har en episode om dette. Storebror ser deg, det er ingen tvil om det. Anonymkode: 0a57b...bc7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #13 Skrevet 14. mars 2019 Artikkel fra Digi.no Tror dere virkelig at norske myndigheter og etterretningsorganisasjoner utelukkende har det norske folkets beste i tankene, når de ønsker å ha tilgang til absolutt alt vi skriver på Internett? Og hva med alle andre lands myndigheter og etterretningsorganisasjoner, som sannsynligvis også får fri tilgang til all denne informasjonen? Anonymkode: 2c0ab...a06 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #14 Skrevet 14. mars 2019 4 timer siden, Druid skrev: Kan du forklare hva som er skremmende med det? Ofte i denne typen diskusjoner ser jeg at man blander abstrakte og konkrete konsepter, slik at man ender opp å bekymre seg for de feile tingene i en problemstilling. Og i akkurat denne diskusjonen er det mye av dette. ikke meg du siterte men jeg svarer likevel. Du kan ikke se alle de kjipe situasjonene som kan oppstå med et kontantløst samfunn?? Jeg har flere. - Min farmor er dement. Hun husker ikke koden på kortet sitt. Fram til hun fikk hjelp av familie til handling/lege osv brukte hun kontanter, det funket for henne. Selv om hun var helt på bærtur. Hva gjør vi når en hel haug demente som ikke har familie rundt seg som kan handle for dem osv skal bruke et kort de ikke greier bruke? Ikke alle har familie rundt seg. - jeg mistet kortet mitt ute på byen. Fikk stengt av kortet. Hadde ingen penger liggende. En uke var jeg uten penger. Måtte låne av en venn. Ikke anbefalt, fy for et stress. Jeg er glemsk, så nå har jeg alltid liggende kontanter hjemme i tilfelle jeg skulle miste kortet igjen.. - kontantløst samfunn er idioti om du tenker på at flere forskere mener den beste måten å begå terror på er- ja du kan tenke deg? Dette er ikke utopi, fikk høre dette av en som jobber med sikkerhet og terror. Han mente det bare er et tidsspørsmål før det vil skje. Dvs verken minibanker eller kortlesere vil fungere. Du får ikke kjøpt mat, fylt bensin osv. Da hjelper det med kontanter. - Du har barn som vil på butikken og kjøpe en is- gir du virkelig minibankkortet ditt til en 8åring eller foretrekker du å gi en 50lapp..? - Du er i utlandet og bankkortet ditt blir slukt i minibanken. Skjedde med meg. Veldig glad jeg hadde tatt ut kontanter dagen før. Ikke så kult å sitte i Afrika uten penger. - Man blir totalt avhengig av banken ved kun kort. Dvs at bankene kan sette opp avgiftene og ta seg godt betalt ifh gebyrer osv. Dette gjør de allerede i usa. Faktisk kan du i mange stater ikke engang leie uten at du har et debetkort. Som igjen fordrer at du har en viss kredit. Ganske sleipt. Kjenner ei som slet med å leie pga dette. Anonymkode: 72a98...e3e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #15 Skrevet 14. mars 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: ikke meg du siterte men jeg svarer likevel. Du kan ikke se alle de kjipe situasjonene som kan oppstå med et kontantløst samfunn?? Jeg har flere. - Min farmor er dement. Hun husker ikke koden på kortet sitt. Fram til hun fikk hjelp av familie til handling/lege osv brukte hun kontanter, det funket for henne. Selv om hun var helt på bærtur. Hva gjør vi når en hel haug demente som ikke har familie rundt seg som kan handle for dem osv skal bruke et kort de ikke greier bruke? Ikke alle har familie rundt seg. - jeg mistet kortet mitt ute på byen. Fikk stengt av kortet. Hadde ingen penger liggende. En uke var jeg uten penger. Måtte låne av en venn. Ikke anbefalt, fy for et stress. Jeg er glemsk, så nå har jeg alltid liggende kontanter hjemme i tilfelle jeg skulle miste kortet igjen.. - kontantløst samfunn er idioti om du tenker på at flere forskere mener den beste måten å begå terror på er- ja du kan tenke deg? Dette er ikke utopi, fikk høre dette av en som jobber med sikkerhet og terror. Han mente det bare er et tidsspørsmål før det vil skje. Dvs verken minibanker eller kortlesere vil fungere. Du får ikke kjøpt mat, fylt bensin osv. Da hjelper det med kontanter. - Du har barn som vil på butikken og kjøpe en is- gir du virkelig minibankkortet ditt til en 8åring eller foretrekker du å gi en 50lapp..? - Du er i utlandet og bankkortet ditt blir slukt i minibanken. Skjedde med meg. Veldig glad jeg hadde tatt ut kontanter dagen før. Ikke så kult å sitte i Afrika uten penger. - Man blir totalt avhengig av banken ved kun kort. Dvs at bankene kan sette opp avgiftene og ta seg godt betalt ifh gebyrer osv. Dette gjør de allerede i usa. Faktisk kan du i mange stater ikke engang leie uten at du har et debetkort. Som igjen fordrer at du har en viss kredit. Ganske sleipt. Kjenner ei som slet med å leie pga dette. Anonymkode: 72a98...e3e - Regner med at du har fått med deg "Tæpping" der farmoren din bare kan ta med seg kortet sitt til butikken eller legen. Trenger ikke kode. Hun trenger bare å legge kortet på betalingsautomaten så betaler hun, grensen er satt på 200 kroner (Dette kan du lett øke i banken din). I tillegg kommer de nå kanskje med kort der du kan bruke fingeravtrykk for å betale, noe som gjør det enda lettere. - Jeg ville anbefalt å ha flere bankkort, i tillegg er det veldig fint å ha et kredittkort (Billigere bensin, matbonus osv...) - Det fins bankkort for barn, der du fint kan overføre å ha oversikt over pengebruken i banken. Så ikke noe problem å "vippse" de en 50-lapp. - Hvis du er i utlandet så håper jeg virkelig at du har med deg flere bankkort enn bare ett? Høres litt rart ut om du faktisk bare har med deg ett bankkort til utlandet. Du burde også oppbevare disse på forskjellige steder, så hvis noen stjeler vesken din så har du et annet liggende i f.eks safen på rommet ditt. - Vi bor i Norge, ikke i USA. Kan ikke sitte her å være redd for at det skal bli likt her som det er der. Nå kan ikke jeg med sikkerhet si at ikke bankene kommer til å ta seg mer betalt, men kan ikke tenke meg at det skjer med det første i hvert fall. Jeg for min del håper vi blir mer og mer kontantløse! Anonymkode: 9b712...4f9
Druid Skrevet 14. mars 2019 #16 Skrevet 14. mars 2019 Problemstillingene du skisserer representerer stort sett de operative forutsetningene som ligger til grunn for at vi kan nå ett kontantfritt samfunn. Altså før man kan komme dit, må disse tingene løses. For en god del av disse områdene, HAR vi tekniske løsninger, for noen har vi ikke kommet langt nok enda. Men gitt at noen av issuene er identisk for kort eller penger, vil løsningen av disse gi deg bedre løsninger, ikke dårligere. Noen løsninger kommer til å måtte være målgruppe basert. En dement med penger kan bli lurt, ranet eller rett og slett bare gi fra seg pengene, men en RFID merket hånd kan brukes til trygg betaling av sporene transaksjoner med ganske enkel kontroll mot misbruk. Men på den annen side har vi ikke analoge løsninger lenger for leiebil problematikken din, det er ingen praktisk tilgjengelig måte å stille størrelse 20 000 kr i sikkerhet ved hjelp av kontanter som ett leiebil selskap kan administrere effektivt. Det er ett alvorlig problem med ett kontantløst samfunn, og det bygger seg på en politisk blindsone. Altså, det er ikke ett teknisk problem, men ett problem som kommer av at politikere ikke skjønner samfunnsstrukturer: For at et kontantløst samfunn skal fungere, MÅ det finnes anonyme elektroniske penger. Sett i perspektiv at det er politisk press på å fase ut tusenlappene, skjønner man at mange ser for seg en framtid uten anonyme pengetransaksjoner. Og dette vil feile på den mest katastrofale måten. Og det er også andre issues som må løses. Men det er ingen grunn til at de er uløselige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå