AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #1 Skrevet 13. mars 2019 Jeg trenger tips for å unngå å kaste brokkoli. Problem nummer 1 er at den taper kvalitet raskt etter innkjøp. Løsningen må da være a) å forlenge holdbarheten eller b) få brukt den opp raskere. Jeg har forsøkt brokkolien fra frysedisken, men synes den smaker forferdelig. Så, noen tips til oppbevaring? Eller varierte oppskrifter som gjør at jeg slipper å kaste den etter kort tid? Anonymkode: 344c2...df0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #2 Skrevet 13. mars 2019 https://boycancook.wordpress.com/2013/11/26/spaghetti-tossed-with-broccoli-anchovies-and-chilli-2/ https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/purre--og-brokkolisuppe-med-egg/ I begge oppskrifter skal også stilken brukes. Purésupper er særlig fleksible fordi man kan variere med det man har av andre grønnsaker, feks løk, spinat, blomkål, grønnkål, rosenkål, poteter, frosne erter... Hiv i gryta, kok mørt og kjør glatt med stavmikser eller blender. Revet ost er også godt i brokkolisuppe. Anonymkode: 30b92...de2 1
applestories Skrevet 13. mars 2019 #3 Skrevet 13. mars 2019 Lett stekt brokkoli passer som tilbehør til de fleste retter. Som nevnt over bruker man selvsagt stilken. Jeg har samme problem - den blir ofte gul, men det er fordi jeg ikke lager middag hver dag. Legg den midt i kjøleskapet og stek den som tilbehør. Helt enig i at den frosne ikke er god; den smaker ikke noe, og om man koker den blir den en stakkarslig liten bløt dusk på tallerkenen.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #4 Skrevet 13. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg trenger tips for å unngå å kaste brokkoli. Problem nummer 1 er at den taper kvalitet raskt etter innkjøp. Løsningen må da være a) å forlenge holdbarheten eller b) få brukt den opp raskere. Jeg har forsøkt brokkolien fra frysedisken, men synes den smaker forferdelig. Så, noen tips til oppbevaring? Eller varierte oppskrifter som gjør at jeg slipper å kaste den etter kort tid? Anonymkode: 344c2...df0 Nrokkoli koster kr. 10 pr. Hode. Kjøper flere, koker dem og setter i kjøleskapet. Brukes til middag og til fingermat..forsvinner raskt. Du kan også lage salat med brokolie, mais, tomat m.m. og ha kesam i. Anonymkode: 3379b...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #5 Skrevet 13. mars 2019 Det er ikke farlig å spise brokkoli med blomster på. I verste fall kan du bare skrape vekk det gule. Anonymkode: 7bd2c...075 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #6 Skrevet 13. mars 2019 PS: Lager man suppe kan også den ferdige suppa fryses til en rask middag en annen dag. Ingen unnskyldning til å ikke bruke opp brokkolien før den blir dårlig, med andre ord. Anonymkode: 30b92...de2
mangolassie Skrevet 13. mars 2019 #7 Skrevet 13. mars 2019 Jeg alene spiser lett en brokkoli på to dager. Da vil den jo ikke rekke å bli dårlig. Stekt i panne som tilbehør, i suppe, kokt, i gryterett, rå med dip, i wok, dampet.. Det er mange mulugheter
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #8 Skrevet 13. mars 2019 Jeg spiser en brokkoli på fem dager, og den holder seg lenger enn det. Har ingen tips utover å oppbevare den i kjøleskapet og å spise litt av den hver dag. Anonymkode: 2355a...0b4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #9 Skrevet 13. mars 2019 Skjær opp brokkolien og frys den, den både smaker og har bedre konsinstens ved tining enn den man kjøper ferdigfryst! Anonymkode: 4dd48...b86
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #10 Skrevet 13. mars 2019 Det hjelper kanskje å vite at brokkolien vi kjøper er blomsterknopper. Når blomstene springer ut, er de gule, derfor blir brokkolien gul, etter noen dager i kjøleskapet. Anonymkode: 6e62d...764
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #11 Skrevet 13. mars 2019 Tusen takk for alle svar. Her var det mange gode tips! Interessant det med gulfargen er blomster. Jeg oppbevarer den forøvrig i kjøleskapet, innpakket i plasten. Vil annen oppbevaring være bedre? Ser noen anbefaler å fryse den, tror jeg skal teste det også. Anonymkode: 344c2...df0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #12 Skrevet 13. mars 2019 Bilde: https://no.pinterest.com/pin/126663808241988443/?lp=true Blomstene er (selvsagt) spiselige, men utsprungne blomster smaker annerledes enn knoppene. Anonymkode: 6e62d...764
Brunhilde Skrevet 13. mars 2019 #13 Skrevet 13. mars 2019 Hvis du skal kose deg litt ekstra kan du lage brokkolisalat. Jeg kan ikke spise store mengder av den, men den er faktisk veldig god som tilbehør til både kjøtt og fisk.
male32 Skrevet 19. mars 2019 #14 Skrevet 19. mars 2019 Jeg oppbevarer brokkoli i kjøleskapet og har lite svinn. Bruker det i gryterett. Her kan den holde seg 2 uker og kanskje noen dager over. Etter det vil den begynne å mugne. Kjøp brokkoli i store butikker hvor de selger store kvantum, slik at du får ferskest mulig. Jeg bruker å kjøpe på Coop Obs eller Eurospar når de har på tilbud til 10 kr.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #15 Skrevet 20. mars 2019 Hvis brokkolien har tapt seg litt kan den fint brukes i supper eller gryter. Anonymkode: 65bfb...87b
_popcorn_ Skrevet 20. mars 2019 #16 Skrevet 20. mars 2019 Jeg spiser vanligvis 2 hele brokkoli pr uke. - i omelett - stekt ris med brokkoli, paprika, minimais, rødløk og skinke - lager pastaform med tomatsaus eller fløte/rømme og gratinerer - har brokkoli i tomatsausen når jeg lager pasta og kjøttdeig - brokkoli passer utmerket i spinatsuppe - brokkolisuppe - damper brokkoli til det meste av kjøtt og fisk - brokkoli på minipizzaer Jeg spiser stort sett brokkoli hver eneste dag, i alle mulige varianter.
Jytte Skrevet 20. mars 2019 #17 Skrevet 20. mars 2019 Det er enkelt å forvelle, koke i par minutter og avkjøle. Til noen retter liker jeg brokkoli- mos, men da ofte med mer blomkål enn brokkoli, med smør og ikke margarin. Den er også god i wok, som forvellet, men jeg liker ikke for mye.
Påfugl Skrevet 20. mars 2019 #18 Skrevet 20. mars 2019 Hvor lenge vil du si at du bruker på én brokkoli da? Har ikke opplevd at den blir dårlig, men bruker aldri mer enn rundt 1,5 uke på å få spist den.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #19 Skrevet 20. mars 2019 Fryst brokkoli blir faktisk ikke så verst om den dampkokes i mikroen. Har i en skål med et sånn lokk som skal dekke en middagstallerken mot sprut over. Blir dampkokt og mer crisp, mye bedre enn å koke den i vann. Eller kok brokkolisuppe, nam https://www.nrk.no/mat/brokkolisuppe-med-kokt-egg-1.14481403 Anonymkode: 71811...fc4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2019 #20 Skrevet 20. mars 2019 Jeg fjerner plast, og legger den i grønnsaksskuff. Da har den en god kombinasjon av luft og fukt, og holder ofte i to ukers tid. Hender også jeg damper brokkolien, bare såvidt. Da holder den supert i plastboks i en liten uke, og er lettere å plukke litt etter litt til salater. Anonymkode: 9d740...488
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå