Gå til innhold

Hvor mange av dere i voksen alder leier bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok en av dem som ikke kan forstå hvordan folk har forvaltet økonomien sin om de fremdeles leier i 40-50 årene. For meg har det å eie vært særdeles viktig, og ja, jeg har ofret ganske mye for å eie det jeg nå eier, men det har vært å sikre fremtiden. For meg og for barn. 

Opp gjennom årene har jeg snudd på krona for å få det til, men jeg har likevel vært aktiv med venner, og jevnlig hatt reiser. Jeg har aldri hatt noen luksusreiser, men sett mye av verden likevel. Hatt det mye moro, selv om det var på lavbudsjett. 

Først nå når jeg er i 40 årene kan jeg begynne å unne meg mer. Nå har jeg en bra økonomi, selv om jeg fremdeles har en helt ordinær lønn. Jeg har boligen jeg skal leve i til hus blir for krevende, i 60-70 årene kanskje, og jeg har sikkerhet i at jeg alene har god egenkapital. Det har vært verdt å ofre mye for den sikkerheten! 

Jeg ser ikke ned på folk som leier, men jeg forstår dem ikke, og jeg ville være skeptisk til å velge en partner som leier, rett og slett fordi jeg hadde tenkt at da prioriterer vi for forskjellig. Jeg var 19 år da jeg ble besatt på å eie bolig, for å sikre fremtiden, og en som er i 40- årene og fremdeles leier kan ikke ha samme fokus og prioriteringer som de som er så viktig for meg. 

Anonymkode: 39e5a...b23

Jeg har eid hus tidligere, sammen med min eks, og jeg må si at jeg synes det er mye mer bekvemt å leie. Nå har ikke jeg barn som evt. skal arve "investeringen", så dermed trenger jeg ikke tenke langsiktig i forhold til det. Som jeg nevnte tidligere skal jeg dessuten på sikt overta barndomshjemmet mitt, så jeg ser heller ikke poenget med å kjøpe en bolig nå som det kanskje blir vanskelig å få solgt når den dagen kommer. Da overtar en jeg middels stor, godt vedlikeholdt enebolig i et borettslag med lav fellesgjeld. Men du har et poeng i at det har med prioriteringer å gjøre, og det er jo ikke sikkert at alle forstår dine prioriteringer heller. Jeg synes også at det er en smule arrogant å automatisk gå ut fra at folk som leier, hovedsaklig gjør dette som følge av dårlig forvaltet økonomi. Som du ser i tråden, er det flere som faktisk foretrekker å leie fordi det passer deres livssituasjon bedre. 

Endret av Roci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er bare i norge det er sånn. I mange andre land er det helt vanlig å leige. 

Jeg er 36 og mannen 40. Vi leier, solgte sist sommer. Har ikke funnet noe eller hatt anledning til å kjøpe noe nytt og jeg merker at noen som er pene på det stusser veldig på det. Nesten sånn at det blir en klein stillhet på dem.

Anonymkode: e6ca9...150

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok en av dem som ikke kan forstå hvordan folk har forvaltet økonomien sin om de fremdeles leier i 40-50 årene. For meg har det å eie vært særdeles viktig, og ja, jeg har ofret ganske mye for å eie det jeg nå eier, men det har vært å sikre fremtiden. For meg og for barn. 

Opp gjennom årene har jeg snudd på krona for å få det til, men jeg har likevel vært aktiv med venner, og jevnlig hatt reiser. Jeg har aldri hatt noen luksusreiser, men sett mye av verden likevel. Hatt det mye moro, selv om det var på lavbudsjett. 

Først nå når jeg er i 40 årene kan jeg begynne å unne meg mer. Nå har jeg en bra økonomi, selv om jeg fremdeles har en helt ordinær lønn. Jeg har boligen jeg skal leve i til hus blir for krevende, i 60-70 årene kanskje, og jeg har sikkerhet i at jeg alene har god egenkapital. Det har vært verdt å ofre mye for den sikkerheten! 

Jeg ser ikke ned på folk som leier, men jeg forstår dem ikke, og jeg ville være skeptisk til å velge en partner som leier, rett og slett fordi jeg hadde tenkt at da prioriterer vi for forskjellig. Jeg var 19 år da jeg ble besatt på å eie bolig, for å sikre fremtiden, og en som er i 40- årene og fremdeles leier kan ikke ha samme fokus og prioriteringer som de som er så viktig for meg

Helt enig. Det sier mye om en person om man er godt voksent leier. Da har den personen helt andre prioriteringer enn meg, og ikke en jeg ønsker som partner.  

Anonymkode: 37e48...b02

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordelen ved å leie spesielt for dem med barn vil være å komme inn i en trygg og god skolekrets istedenfor å kjøpe noe så billig som mulig i en gal del av byen. Gjelder vel egentlig kun Oslo dette. 

Anonymkode: 5f07e...8fa

Eh, og så blir du sagt opp og da har du 3 mnd. På deg på å finne  noe passende innen samme skolekrets😱 det er jo kjempe risky!

Anonymkode: 37e48...b02

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår veldig godt fordelen med å leie, friheten. Du får jo leid fine renoverte leiligheter fra firmaer som eier hele blokka i oslo for eks. Alt er inkludert utenom strøm.

Man er fri til å bare flyttet et annet sted i landet om  man vil, eller legge ut på lengre reise.

Eier selv nedbetalt bolig, men tenker litt på dette noen ganger. Å bare selge å frigi over 3 mill cash. Som kan brukes til mye moro....lever bare en gang.

Å bo koster uansett, men man blir mer bundet av å eie mentalt føler jeg.

Anonymkode: 30b36...b3d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 43. Leier kommunalt. Som rullestolbruker ble det for vanskelig å komme inn på boligmarkedet i ung alder da mine behov gjerne er større enn hva gående kan greie seg med. Tilrettelagte leiligheter utgjør noe sånt som 4 % av boligmarkedet så det er veldig vanskelig å finne noe som egner seg i passende prisklasse her i Oslo. Mine jevnaldrende kjøpte små krypinn (gjerne i femte etasje uten heis og garasjeplass) de pusset opp selv og kunne stadig oppgradere og sitter nå med fine boliger. I tillegg hadde de muligheter til å spe på økonomien med strøjobber som man gjerne har i ung alder ved siden av studier o.a. Dette jobbmarkedet er man også i stor grad ekskludert fra, så mine muligheter til å være med på det samme løpet var små. 

Anonymkode: c7053...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg leier, er 30. Har planer om å kjøpe i løpet av få år. 

Anonymkode: 1f764...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 45 og leier etter samlivsbrudd. Synes det er helt topp! 😄 Hadde ikke hatt råd til den fine leiligheten jeg bor i nå!

Anonymkode: c6abb...7b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 35 og leier. Leilighet i én av fire blokker som kun har utleieleiligheter,eid av et privat firma.

Jeg betaler såpass mye i husleie at jeg fint kunne klart å betjene et lån,men pga lav inntekt og null egenkapital får jeg ikke noe lån... spiller ingen rolle for banken at jeg betaler den husleia punktlig hver måned og får alt til å gå rundt,regler er regler... teit men. Stortrives uansett jeg da,bor sentralt og bare å ringe vaktmester hvis det er noe med leiligheten. Eiendomsfirmaet brøyter,strør og klipper gress,de vedlikeholder ute og inne. Hadde jeg vunnet i Lotto , nok til egenkapital f.eks. tviler jeg på at jeg ville kjøpt noe uansett,leielivet er behagelig!

Anonymkode: aa652...462

Helt til den dagen du mottar oppsigelsen og må ut på 3 måneders varsel. 

Anonymkode: e0a55...980

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker det er ganske flaut å måtte leie bolig hvis man er passert 20 år.

Anonymkode: cfc9f...75d

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Roci skrev:

Jeg har eid hus tidligere, sammen med min eks, og jeg må si at jeg synes det er mye mer bekvemt å leie. Nå har ikke jeg barn som evt. skal arve "investeringen", så dermed trenger jeg ikke tenke langsiktig i forhold til det. Som jeg nevnte tidligere skal jeg dessuten på sikt overta barndomshjemmet mitt, så jeg ser heller ikke poenget med å kjøpe en bolig nå som det kanskje blir vanskelig å få solgt når den dagen kommer. Da overtar en jeg middels stor, godt vedlikeholdt enebolig i et borettslag med lav fellesgjeld. Men du har et poeng i at det har med prioriteringer å gjøre, og det er jo ikke sikkert at alle forstår dine prioriteringer heller. Jeg synes også at det er en smule arrogant å automatisk gå ut fra at folk som leier, hovedsaklig gjør dette som følge av dårlig forvaltet økonomi. Som du ser i tråden, er det flere som faktisk foretrekker å leie fordi det passer deres livssituasjon bedre. 

Forstår ikke hvordan det er arrogant. Jeg går nesten ut fra at folk som leier gjør det fordi det passer deres livssituasjon bedre, enten økonomisk eller fordi de prioriterer annet. Om siste er tilfellet passer ikke vedkommende med meg, og jeg andre veien, for da har vi for ulike prioriteringer. Jeg forventer ikke at alle skal ha samme prioriteringer som meg, men det er klart en fordel at en partner har det! Er å velge en partner som passer arrogant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt til den dagen du mottar oppsigelsen og må ut på 3 måneders varsel. 

Anonymkode: e0a55...980

Det er da ikke noe krise det?

Anonymkode: 5f7fa...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke ned på folk som leier, men jeg forstår dem ikke, og jeg ville være skeptisk til å velge en partner som leier, rett og slett fordi jeg hadde tenkt at da prioriterer vi for forskjellig. Jeg var 19 år da jeg ble besatt på å eie bolig, for å sikre fremtiden, og en som er i 40- årene og fremdeles leier kan ikke ha samme fokus og prioriteringer som de som er så viktig for meg. 

Folk har ulike prioriteringer da serru.....

Anonymkode: 2fd6f...ced

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår veldig godt fordelen med å leie, friheten. Du får jo leid fine renoverte leiligheter fra firmaer som eier hele blokka i oslo for eks. Alt er inkludert utenom strøm.

Man er fri til å bare flyttet et annet sted i landet om  man vil, eller legge ut på lengre reise.

Eier selv nedbetalt bolig, men tenker litt på dette noen ganger. Å bare selge å frigi over 3 mill cash. Som kan brukes til mye moro....lever bare en gang.

Å bo koster uansett, men man blir mer bundet av å eie mentalt føler jeg.

Anonymkode: 30b36...b3d

Man er temmelig fri ved å eie også, man kan leie ut eller selge hvis man skal flytte for større deler av livet. 

Det er for de fleste ikke det om man leier eller eier som avgjør om man kan reise lenge eller ikke, men jobb/studiesituasjon. Ved å eie får mange også muligheten til å kjøpe seg ned med tanke på størrelse og/eller beliggenhet, f. eks. når barna flytter ut og man ønsker å bo litt mindre. Eller at man kan trappe ned i arbeidslivet og flytte litt mindre sentralt og dermed frigjøre mye kapital. Det er absolutt ikke noe galt i å leie heller, men det er vanskeligere å få "nedkjøpsmuligheter" når man leier. 

Anonymkode: 590cc...e59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hvordan det er arrogant. Jeg går nesten ut fra at folk som leier gjør det fordi det passer deres livssituasjon bedre, enten økonomisk eller fordi de prioriterer annet. Om siste er tilfellet passer ikke vedkommende med meg, og jeg andre veien, for da har vi for ulike prioriteringer. Jeg forventer ikke at alle skal ha samme prioriteringer som meg, men det er klart en fordel at en partner har det! Er å velge en partner som passer arrogant? 

Jeg siktet til innledningen i det opprinnelige innlegget ditt; "Jeg er nok en av de som ikke kan forstå hvordan folk har forvaltet økonomien sin om de fremdeles leier i 40-50-årene". Det kan lett tolkes som om du mener at voksne mennesker som leier kun gjør det pga dårlig forvaltet økonomi. En slik antakelse framstår som arrogant. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid eid, men i en alder av 48 år, så tenker jeg nå seriøst på å leie. Jeg har flyttet 13 ganger i mitt liv, og en ting har jeg lært : ingen bolig er perfekt og det følger alltid bekymringer med. Så skal jeg flytte en 14. gang, tror jeg at jeg kommer til å prøve leie. Som enslig, trenger jeg ikke så mye plass. Og når jeg ser på det som er til leie, er det mye bra til rundt 8000,. Det koster å eie og. Felleskostnad (sameie,borettslag), kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold osv. Kan jo selvsagt hende at jeg finner at å leie ikke er tingen, men da har jeg prøvd det. 

Anonymkode: 8e0b6...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 13.3.2019 den 7.05, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på dere i 30- eller 40-årene eller eldre.

Anonymkode: d16d3...50f

Er det eneste krav for å være voksen? 
Beklager, jeg er i den gruppen men vet ikke, da jeg ikke er 50-60++ og voksen.. 

Anonymkode: 4d53e...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier av en bekjent, og vi er 37 og 50 år gamle. Mye billigere og mindre stress enn å eie. Samboer har tidligere eid og pusset opp et hus sammen med eksen. De tjente flere hundre tusen på salget, på papiret, men om man tar med vedlikeholdskostnader og arbeidstimer gikk det i heidundrende minus.

Kommer det et boligkrakk en dag skal jeg vurdere å kjøpe noe, men ikke med de hårreisende prisene vi har i dag.

Endret av Knirke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 13.3.2019 den 10.14, AnonymBruker skrev:

Stortrives uansett jeg da,bor sentralt og bare å ringe vaktmester hvis det er noe med leiligheten. Eiendomsfirmaet brøyter,strør og klipper gress,de vedlikeholder ute og inne. Hadde jeg vunnet i Lotto , nok til egenkapital f.eks. tviler jeg på at jeg ville kjøpt noe uansett,leielivet er behagelig!

Anonymkode: aa652...462

Alt det du nevner vil du jo også få i et borettslag, så det er ikke slik at alle som eier må jobbe seg ihjelp med å administrere eller utføre vedlikehold. :) 

Anonymkode: fe965...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...