Gå til innhold

Hvor mange av dere i voksen alder leier bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da misforstod du meg. Det var slett ikke meningen. Jeg spurte av nysgjerrighet over hvor mange som er i den situasjonen. Jeg eier helker ikke bolig. 

Anonymkode: d16d3...50f

Nei, jeg tenkte ikke på deg! Så du trenger ikke unnskylde. :) Jeg tenkte på samfunnet generelt, selv om det selvfølgelig er variasjoner der også. 

Anonymkode: 7f2e7...fd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er nok en av dem som ikke kan forstå hvordan folk har forvaltet økonomien sin om de fremdeles leier i 40-50 årene. For meg har det å eie vært særdeles viktig, og ja, jeg har ofret ganske mye for å eie det jeg nå eier, men det har vært å sikre fremtiden. For meg og for barn. 

Opp gjennom årene har jeg snudd på krona for å få det til, men jeg har likevel vært aktiv med venner, og jevnlig hatt reiser. Jeg har aldri hatt noen luksusreiser, men sett mye av verden likevel. Hatt det mye moro, selv om det var på lavbudsjett. 

Først nå når jeg er i 40 årene kan jeg begynne å unne meg mer. Nå har jeg en bra økonomi, selv om jeg fremdeles har en helt ordinær lønn. Jeg har boligen jeg skal leve i til hus blir for krevende, i 60-70 årene kanskje, og jeg har sikkerhet i at jeg alene har god egenkapital. Det har vært verdt å ofre mye for den sikkerheten! 

Jeg ser ikke ned på folk som leier, men jeg forstår dem ikke, og jeg ville være skeptisk til å velge en partner som leier, rett og slett fordi jeg hadde tenkt at da prioriterer vi for forskjellig. Jeg var 19 år da jeg ble besatt på å eie bolig, for å sikre fremtiden, og en som er i 40- årene og fremdeles leier kan ikke ha samme fokus og prioriteringer som de som er så viktig for meg. 

Anonymkode: 39e5a...b23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette med at man nærmest ses på som et menneske med karakterbrist fordi man ikke eier sin egen bolig i Norge, er vel noe av det mest usjarmerende med det veldig konforme landet vi bor i. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Utendørs vedlikehold kan man fint få når man eier også, ved å kjøpe f. eks. borettslagsleilighet. 

Ting inne i leiligheten blir riktignok ikke fikset sånn uten videre, men det er jo i bunn og grunn ikke så ofte ting må fikses. Bad hvert 15-20 år, gulv hvert 10-20 år avhengig av slitasje. Male vegger med omtrent samme intervall, evt. tapet. Det elektriske og røropplegget bør uansett gjøres av fagmann, så der har man ikke noe vedlikehold selv annet enn å være tilstede når jobben skal skje. 

Anonymkode: 590cc...e59

Det er sant, men jeg kjøpte et gammelt hus som var nyoppusset, for kun 1,2 Mill. Og er i gangavstand til alt av jobb,butikker,buss og tog. Dette var for 11 år siden, og jeg trengte ikke EK. Bankmannen spurte om jeg og gubben hadde jobb, og bare oss komme innom med arbeidskontrakt og lønnsslippene de siste 6 månedene. Såklart slo vi til med et så billig hus, og visste ikke hva borettslag var den gangen :) hadde valgt dette nå, eller fortsatt å leid.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39 og leier. (dette føles litt som å presentere seg i et AA-møte :fnise: ). Som nyutdannet har jeg flyttet litt rundt for å få jobb, da har det vært det enkleste. Dessuten synes jeg det er helt greit å leie, å slippe alt ansvaret, både økonomisk og praktisk, som kommer med å eie. Godt mulig jeg hadde prioritert annerledes hvis jeg hadde barn, men som enslig og barnløs er det litt enklere å flytte på seg.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 31 år og leier. Har studert, reist, flyttet hit og dit og det har aldri vært et behov å eie noe enda. :)
Nå har jeg derimot fått meg kjæreste. Kanskje kjøper vi noe sammen en dag. Er jo mye enklere når man er to.

Blir helt oppgitt av mennesker som skal se ned på andre bare fordi dem ikke eier et hus. Snakk om å være materialistisk og opptatt av status. Litt kvalmt egentlig. Det er mange grunner til at folk leier. For de fleste er det midlertidig eller pga de faktisk ikke har råd enda. So what?
Når jeg tenker meg om så er det bare et lite fåtall av mine venner/familie som eier hus. De aller fleste leier fortsatt.

Anonymkode: c26d9...a6e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok en av dem som ikke kan forstå hvordan folk har forvaltet økonomien sin om de fremdeles leier i 40-50 årene. For meg har det å eie vært særdeles viktig, og ja, jeg har ofret ganske mye for å eie det jeg nå eier, men det har vært å sikre fremtiden. For meg og for barn. 

Opp gjennom årene har jeg snudd på krona for å få det til, men jeg har likevel vært aktiv med venner, og jevnlig hatt reiser. Jeg har aldri hatt noen luksusreiser, men sett mye av verden likevel. Hatt det mye moro, selv om det var på lavbudsjett. 

Først nå når jeg er i 40 årene kan jeg begynne å unne meg mer. Nå har jeg en bra økonomi, selv om jeg fremdeles har en helt ordinær lønn. Jeg har boligen jeg skal leve i til hus blir for krevende, i 60-70 årene kanskje, og jeg har sikkerhet i at jeg alene har god egenkapital. Det har vært verdt å ofre mye for den sikkerheten! 

Jeg ser ikke ned på folk som leier, men jeg forstår dem ikke, og jeg ville være skeptisk til å velge en partner som leier, rett og slett fordi jeg hadde tenkt at da prioriterer vi for forskjellig. Jeg var 19 år da jeg ble besatt på å eie bolig, for å sikre fremtiden, og en som er i 40- årene og fremdeles leier kan ikke ha samme fokus og prioriteringer som de som er så viktig for meg. 

Anonymkode: 39e5a...b23

Eller så kan vedkommende ha vært så uheldig og blitt syk og dermed ha dårligere mulighet til å eie. Fra tidligere har jeg pga traumer hatt begrenset mulighet til å jobbe, det påvirker ikke bare helsen men også økonomien, i enda større grad når jeg måtte ned i 66% inntekt av en allerede lav inntekt. 

Anonymkode: 221d9...c9d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 36 og jeg leier. Eide tidligere en leilighet, da bodde jeg i en middels stor by hvor utvalget av den typen bolig jeg ønsker meg i min prisklasse var ganske stort. For to år siden fikk jeg drømmejobben på et mye mindre sted, og her er markedet helt annerledes. Jeg vil helst ha en leilighet, eventuelt et lite hus med liten hage, men her er det som finnes av leiligheter nybygde av typen panorama til ca. 5 mill., ganske uoverkommelig for meg som er alene og har en helt gjennomsnittlig lønn. Husene her er gjerne store og med uteområde i størrelsesorden fotballbane, flere av dem kunne jeg hatt råd til, men jeg gidder ikke bruke livet mitt på å klippe plen. Jeg vil helst ha så lite utendørs vedlikehold som overhodet mulig. Jeg har sett meg ut et lite hus her, som jeg ønsker meg, det har nesten ikke hage, kun veranda, så får jeg håpe at det eller noe tilsvarende kommer på markedet etterhvert, I mellomtiden har jeg det veldig fint i min leide leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leide til jeg var nesten 33 fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe før da. Er mye bedre å eie egen bolig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier per nå, men vurderer å leie de neste årene, samtidig som jeg leier ut mine øvrige boliger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 22, nesten 23. Leide i nesten 10 år, og var lykkelig med det. Flyttet dit jeg hadde lyst å bo. Bodde også en periode på halvannet år i Stockholm, og der (i Sverige) er utleie-leiligheter helt vanlig og helt standard. Noe helt annet enn her i Norge.

Fra jeg var 30 til 32, betalte jeg leie og bodde i den knøttlille leiligheten til samboeren min, som senere ble ektefelle. Vi bodde sånn i to år, så flyttet vi og kjøpte oss noe sammen. Det var i 1999, og første gang jeg eide noe.

Har eid siden da. Nå eier jeg borettslag-leilighet alene, og bor med sønnen min. Ingen utleier som kan sparke oss ut etter eget forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordelen ved å leie spesielt for dem med barn vil være å komme inn i en trygg og god skolekrets istedenfor å kjøpe noe så billig som mulig i en gal del av byen. Gjelder vel egentlig kun Oslo dette. 

Anonymkode: 5f07e...8fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er straks 33 år, og leier. Fullførte aldri VGs så har vært maks uheldig og kun hatt deltidsjobber sammensurret med litt sykemelding og AAP pga kranglete rygg. Skal få kjøpte, men har ingen oppsparte midler i det heletatt. Har utbetalt ca 10.000 i mnd

Anonymkode: 9005b...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wow takk, husprisene er 7-8 millioner her, har ikke så mye kapital

hilsen mislykket kvinne 30 år, mann og 3 barn

Anonymkode: 943af...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det er ganske flaut å måtte leie bolig hvis man er passert 20 år.

Anonymkode: cfc9f...75d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Håper og tror dette er sarkasme. 

Anonymkode: 21c41...ab2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er pappa sine penger da

Anonymkode: 943af...f3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette med at man nærmest ses på som et menneske med karakterbrist fordi man ikke eier sin egen bolig i Norge, er vel noe av det mest usjarmerende med det veldig konforme landet vi bor i. 

enig! jeg har slitt med sykdom i mange år(passert 40 år), og har av den grunn svært dårlig økonomi.

for meg er det viktigere å ha penger til medisiner, behandlinger og sunn mat, enn penger til å eie husvære.

Anonymkode: 5835f...ce6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...