Gå til innhold

Hvor mange av dere i voksen alder leier bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på dere i 30- eller 40-årene eller eldre. Og leier dere fordi dere ikke har råd til å kjøpe, eller er det andre grunner? 

I Norge er det jo liksom slik at alle skal eie sin egen bolig, ellers er de "mislykket", i enkelte andre land er dette helt annerledes. 

Og finnes det egentlig offentlige leiegårder i Norge, eller er det kun mulig å leie av privatpersoner? Finnes det hele bygårder hvor alle leilighetene er til utleie? Eller er det bare bygårder hvor alle leilighetene har forskjelluge eiere og noen bor der selv, og andre leier ut? 

Anonymkode: d16d3...50f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Og finnes det egentlig offentlige leiegårder i Norge, eller er det kun mulig å leie av privatpersoner?"

Finnes offentlige leiegårder ja, de fleste er kommunale boliger. 

"Finnes det hele bygårder hvor alle leilighetene er til utleie? Eller er det bare bygårder hvor alle leilighetene har forskjelluge eiere og noen bor der selv, og andre leier ut? "

Ja. Noen bygårder/blokker er eid av kommunen og leies ut der. Andre er privateid (f.eks. av selskap som Thon-gruppen). 

Norge skiller seg ut ikke bare fordi flere eier, men fordi det er veldig gunstig å eie. Boligmarkedet har historisk sett vært relativt stabilt sammenlignet med andre land og rentefradrag har gjort dette gunstig for mange. I tillegg har man jo hatt delvis offentlig eide eller støttede boligbyggerlag som har bygd ut økonomiske boliger beregnet på alle inntektstyper, i tillegg til husbanklån ol. 

Anonymkode: fe965...432

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på dere i 30- eller 40-årene eller eldre. Og leier dere fordi dere ikke har råd til å kjøpe, eller er det andre grunner? 

I Norge er det jo liksom slik at alle skal eie sin egen bolig, ellers er de "mislykket", i enkelte andre land er dette helt annerledes. 

Og finnes det egentlig offentlige leiegårder i Norge, eller er det kun mulig å leie av privatpersoner? Finnes det hele bygårder hvor alle leilighetene er til utleie? Eller er det bare bygårder hvor alle leilighetene har forskjelluge eiere og noen bor der selv, og andre leier ut? 

Offentlige leiegårder, hva er det? 

I Norge har vi kommunale utleieboliger i mengder. Eies og tildelse av kommunene. Vi har omsorgsboliger både kommunale og privateide, stiftelser som eier og leier ut boliger og privatutleie. Studentskibnadene/universitetene  i alle byer leier ut boliger til studenter. 

Folk kan ha mange grunner til å leie fremfor å eie. Jeg synes hi ditt vitner om en meget trangsynt og stigmatiserende holdning til mennesker som leier bolig. Det er ingen menneskerett, selv ikke i Norge, å eie sin egen bolig, selv om de flrste av oss har organisert livene og økonomien vår slik at vi eier.

Anonymkode: 3022f...bf1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg er 43 år og leier, og det er pga sykdom. eide leilighet fra 2011-2018, men var nødt å få ut EK for å ha penger til både livsopphold og betydelige helseutgifter som ikke går under noe frikort. klarer dessverre ikke å jobbe mer enn 20% pga store smerter og utmattelse. ser ikke så lyst på boligsituasjonen fremover.

Anonymkode: 5835f...ce6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide fram til jeg var 39. Eier nå, men i et meget dårlig nabolag. Mulig jeg selger og går tilbake til å leie når ungen begynner på skole, slik at hen slipper å gå her vi bor nå. Har ikke råd til noe bedre som eneforsørger.

Anonymkode: 53d67...e61

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 35 og leier. Leilighet i én av fire blokker som kun har utleieleiligheter,eid av et privat firma.

Jeg betaler såpass mye i husleie at jeg fint kunne klart å betjene et lån,men pga lav inntekt og null egenkapital får jeg ikke noe lån... spiller ingen rolle for banken at jeg betaler den husleia punktlig hver måned og får alt til å gå rundt,regler er regler... teit men. Stortrives uansett jeg da,bor sentralt og bare å ringe vaktmester hvis det er noe med leiligheten. Eiendomsfirmaet brøyter,strør og klipper gress,de vedlikeholder ute og inne. Hadde jeg vunnet i Lotto , nok til egenkapital f.eks. tviler jeg på at jeg ville kjøpt noe uansett,leielivet er behagelig!

Anonymkode: aa652...462

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

31år og leier. Veldig dyrt i denne byen og har ikke fast jobb. Bare eviglange vikariat.

Anonymkode: 50373...ddd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

40 og leier. Håper jeg får lån og kjøpt noe i løpet av våren. Skjønner at det er lagt opp til at det er mest lønnsomt å eie i detta landet, men jeg hater blikkene man ofte får når man sier at man leier. Lei av den trangsynte stigmatiseringen fordi man enten har valgt annerledes, eller ikke har hatt mulighet til å kjøpe noe av forskjellige grunner. 

Anonymkode: 7f2e7...fd5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke helt 30 enda, men ser for meg å leie i ganske mange år fremover. Oslo er dyrt, og selv med fast jobb med grei lønn er det vanskelig som singel å få boliglån til noe. Dessuten liker jeg friheten man har gjennom å leie. Man kan si opp og bare dra på en måneds ferie uten å betale leie om man vil det. Er noe med den friheten også. Det, og å leve med minimalt med eiendeler/ting.

Anonymkode: 891a6...f2b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier selv (alene), og jeg har er par venninner som eier (med mannen sin), men resten i min omgangskrets på min alder, leier. Og jeg syns da virkelig ikke det skal være forbundet noe skam over det. Flere av mine venninner som leier, leier en mye penere leilighet enn min enebolig. 😛

Selvfølgelig ser jeg alle fordelene med å eie, men jeg ser ikke helt grunnen til at folk skal se ned på de som leier, alle har sin grunn, tenker jeg :) kanskje de liker friheten med å kunne flytte når de vil, kanskje de har en jobb som tilsier at å bli på en plass over lengre tid er urealistisk, kanskje de holder på å jobbe seg oppover å trenger mer kapital først, kanskje de syns det er deilig å slippe vedlikeholdskostnader og vedlikeholdsarbeid en enebolig gir, osv osv :)

Anonymkode: f0245...fcf

• Liker 7
Skrevet

35 og leier. Jeg kjøpte i oljebyen, men så kom oljekrisen og jeg mistet jobben. Kunne beholde boligen på dagpenger, men kunne ikke gå på dagpenger til evig tid, så jeg måtte flytte langt for å få jobb. Måtte selge med tap og betaler nå ned lån på en bolig jeg ikke har. Håper å kjøpe en gang, men det tar nok tid.

• Liker 1
Skrevet

Har eid, men leier nå. Kan ikke se for meg å ville eie igjen. Så mye ansvar og jeg vil ha muligheten til å flytte uten så mye å tenke på. Her er det bare å ringe huseier om det skulle være noe som eventuellt ikke funker eller går i stykker. Uteplassen blir holdt godt ved like ut en at jeg trenger å gjøre noe. Det er frihet for meg på alle måter. 

For venner av meg er det trygghet å eie. Det kommer an på personlighet og livsstil hva en velger. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Offentlige leiegårder, hva er det? 

I Norge har vi kommunale utleieboliger i mengder. Eies og tildelse av kommunene. Vi har omsorgsboliger både kommunale og privateide, stiftelser som eier og leier ut boliger og privatutleie. Studentskibnadene/universitetene  i alle byer leier ut boliger til studenter. 

Folk kan ha mange grunner til å leie fremfor å eie. Jeg synes hi ditt vitner om en meget trangsynt og stigmatiserende holdning til mennesker som leier bolig. Det er ingen menneskerett, selv ikke i Norge, å eie sin egen bolig, selv om de flrste av oss har organisert livene og økonomien vår slik at vi eier.

Anonymkode: 3022f...bf1

Da misforstod du meg. Det var slett ikke meningen. Jeg spurte av nysgjerrighet over hvor mange som er i den situasjonen. Jeg eier helker ikke bolig. 

• Liker 7
Gjest Lily_88
Skrevet

Jeg eier, men savner å leie....

Å leie leilighet var digg; huseier brøytet, strødde og ryddet utfor huset dagen lang på vinteren; koselig å komme hjem møkk sliten etter jobb og alt er fikset.

Ny vifte på badet? Da kom utleier å fikset, siden det sto i kontrakten. 

Nå står jeg å ser på den jævla snøhaugen bak bilen min som brøytebilen måtte lage når han brøytet gata...fuck..

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Har eid, men leier nå. Kan ikke se for meg å ville eie igjen. Så mye ansvar og jeg vil ha muligheten til å flytte uten så mye å tenke på. Her er det bare å ringe huseier om det skulle være noe som eventuellt ikke funker eller går i stykker. Uteplassen blir holdt godt ved like ut en at jeg trenger å gjøre noe. Det er frihet for meg på alle måter. 

For venner av meg er det trygghet å eie. Det kommer an på personlighet og livsstil hva en velger. 

Ikke galt å leie for så vidt, men om man har mulighet til å eie, hvorfor leie egentlig? Man trenger jo ikke kjøpe en stor bolig som trenger masse vedlikehold. En nyere, liten leilighet trenger lite vedlikehold sett opp mot f. eks. rekkehus eller enebolig. 

Anonymkode: 590cc...e59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Lily_88 skrev:

Jeg eier, men savner å leie....

Å leie leilighet var digg; huseier brøytet, strødde og ryddet utfor huset dagen lang på vinteren; koselig å komme hjem møkk sliten etter jobb og alt er fikset.

Ny vifte på badet? Da kom utleier å fikset, siden det sto i kontrakten. 

Nå står jeg å ser på den jævla snøhaugen bak bilen min som brøytebilen måtte lage når han brøytet gata...fuck..

Utendørs vedlikehold kan man fint få når man eier også, ved å kjøpe f. eks. borettslagsleilighet. 

Ting inne i leiligheten blir riktignok ikke fikset sånn uten videre, men det er jo i bunn og grunn ikke så ofte ting må fikses. Bad hvert 15-20 år, gulv hvert 10-20 år avhengig av slitasje. Male vegger med omtrent samme intervall, evt. tapet. Det elektriske og røropplegget bør uansett gjøres av fagmann, så der har man ikke noe vedlikehold selv annet enn å være tilstede når jobben skal skje. 

Skrevet

Jeg er i 40-årene og leier, og det passer meg perfekt. Utleier har ansvar for plenklipping, snørydding og vedlikehold, og husleien er såpass lav at jeg aldri hadde klart å ha like lave månedlige boligutgifter om jeg skulle eid selv. Meningen er imidlertid at jeg skal overta barndomshjemmet mitt etterhvert, og det bidrar nok til at jeg synes at det er greit å leie fram til den tid. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leiet til jeg var 32, og ønsket fortsatt å leie pga friheten. Grunnen til at jeg kjøpte var at det var så dårlig utvalg av utleieleiligheter hvor jeg bor. og jeg ble "tvunget" til å kjøpe. Jeg har jo økonomi til å betjene et boliglån, men jeg trives ikke med å eie. Drømmen er å bo på hotell resten av livet.

Anonymkode: 2e90a...466

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke galt å leie for så vidt, men om man har mulighet til å eie, hvorfor leie egentlig? Man trenger jo ikke kjøpe en stor bolig som trenger masse vedlikehold. En nyere, liten leilighet trenger lite vedlikehold sett opp mot f. eks. rekkehus eller enebolig. 

Jeg trenger å vite at jeg er fri til å flytte uten masse jobb. Jeg liker ikke å tenke på at jeg er alt for "bofast" rett og slett. Etter at jeg solgte leiligheten min, har jrg bodd flere steder, og det har vært inspirerende å leve på ulike steder. Det er mye ansvar ved å eie, og jeg orker ikke det ansvaret rett og slett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide fra jeg var 32-40 pga samlivsbrudd og at jeg gikk på AAP noen år med kun 66% inntekt og derfor ikke hadde mulighet til å spare opp egenkapital - tvert i mot. Fikk lån gjennom kommunen og eier nå en grei leilighet og er delvis tilbake i jobb. 

Syns det var veldig stigmatiserende å leie og ble ofte spurt om hvorfor jeg ikke eide. Var også sårt at 20-åringer kunne kjøpe leiligheter mens jeg bodde i knøttliten, leid leilighet med dårlig standard. 

Anonymkode: c8347...8ac

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...