Gå til innhold

Arbeidsgiver som krever engasjement i sosiale medier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en liten kleskjede. Eier legger daglig ut produktbilder av ulik art i sosiale medier, selvsagt for å vise fram varene våre. Vel og bra. Men eier krever også at alle ansatte skal inn å like alle innlegg, kommentere, dele osv. Jeg er ikke interessert i dette, jeg er på sosiale medier som privatperson og ønsker bl a ikke at venner og familie skal bli "spammet" med mine jobbgreier. Jeg hater nemlig at andre gjør det samme. Selv om jeg liker jobben min, ønsker jeg ikke å promotere den til enhver tid privat.

Finnes det noe regelverk vi kan vise til eier for å få slutt på maset om å engasjere oss i dette? Flere misliker dette, ikke bare jeg, men det er vanskelig å si nei når man jobber i en liten bedrift..

Anonymkode: 64814...e4f

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at du misliker dette. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en liten kleskjede. Eier legger daglig ut produktbilder av ulik art i sosiale medier, selvsagt for å vise fram varene våre. Vel og bra. Men eier krever også at alle ansatte skal inn å like alle innlegg, kommentere, dele osv. Jeg er ikke interessert i dette, jeg er på sosiale medier som privatperson og ønsker bl a ikke at venner og familie skal bli "spammet" med mine jobbgreier. Jeg hater nemlig at andre gjør det samme. Selv om jeg liker jobben min, ønsker jeg ikke å promotere den til enhver tid privat.

Finnes det noe regelverk vi kan vise til eier for å få slutt på maset om å engasjere oss i dette? Flere misliker dette, ikke bare jeg, men det er vanskelig å si nei når man jobber i en liten bedrift..

Nei, arbeidsgiver kan ikke kreve dette. Dette går under privatlivets fred og en arbeidsgiver skal respektere den enkeltes personvern. 

Anonymkode: fc023...1fa

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, arbeidsgiver kan ikke kreve dette. Dette går under privatlivets fred og en arbeidsgiver skal respektere den enkeltes personvern. 

Anonymkode: fc023...1fa

Er dette eneste motargument? Har lyst til å henvise til noe mer konkret..

AnonymBruker
Skrevet

Lag en fake profil, en bra fake profil

Anonymkode: 5fe3f...d46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får det ikke mer konkret enn dette :)

Anonymkode: 2d2cb...62e

• Liker 6
Skrevet

Ikke hvis det ikke står i arbeidskontrakt ( jepp . det er noen som har det i sin arbeidskontrakt..) Men - gjør som meg - ha en jobbprofil og en privatprofil.

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke klarer å si nei ved å vise til loven om privatlivets fred, så lurer jeg på om du er en dott. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nuwanda2 skrev:

Ikke hvis det ikke står i arbeidskontrakt ( jepp . det er noen som har det i sin arbeidskontrakt..) Men - gjør som meg - ha en jobbprofil og en privatprofil.

denne, og skjuler du vennelisten og ikke forteller at det er en jobbprofil-

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt deg bryet med å organisere deg, så ville jeg tatt kontakt med forbundet ditt og hør om de har noe til deg.

Selvsagt skal ikke du promotere for dette om du ikke vil det sjøl.

Anonymkode: 621b0...aeb

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan si det du skrev i hovedinnlegget, at folk opplever det som spam, og at du ikke vil være delaktig i det. 

Helt fair, det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier det som det er, "Nei, det er jeg ikke interessert i".

Anonymkode: a8f7f...d3b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om man kan nekte, kommer an på hva som er vanlig i stillingen du har. Å "bare" være vanlig butikkansatt faller nok ikke under kategorien som en som også skal ta ansvar for markedsføring, men står det i kontrakten at det også innebærer markedsføringsoppgaver, eller det er vanlig praksis å ha det ansvaret i tilsvarende stillinger i samme butikk eller i andre tilsvarende klesbutikker, så kan man nok ikke nekte. 

Anonymkode: 3a773...fb1

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om man kan nekte, kommer an på hva som er vanlig i stillingen du har. Å "bare" være vanlig butikkansatt faller nok ikke under kategorien som en som også skal ta ansvar for markedsføring, men står det i kontrakten at det også innebærer markedsføringsoppgaver, eller det er vanlig praksis å ha det ansvaret i tilsvarende stillinger i samme butikk eller i andre tilsvarende klesbutikker, så kan man nok ikke nekte. 

Er du sjefen til ts eller?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ha markedsføringsansvar betyr ikke at man må bruke sin personlige facebook-profil til å reklamere for bedriften. Jeg har jobbet med det tidligere og det innebar å svare på spørsmål og kommenterer på bedriftens facebookside (med bedriftsprofilen), dele ut gratis ting, planlegge reklamer og kampanjeperioder osv. 

Anonymkode: 8b491...17d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Dævendøtte skrev:

Hvis du ikke klarer å si nei ved å vise til loven om privatlivets fred, så lurer jeg på om du er en dott. 

Mulig jeg er en dott, det er dessverre ikke soleklart for meg at Facebook går under privatlivets fred.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta det som en øvelse i å bare si nei. Det er noe du vil få nytte av gang på gang gjennom livet.

Anonymkode: 3c1d8...234

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt tilsvarende diskusjon med min arbeidsgiver og det er slett ikke alle arbeidsgivere som forstår arbeidsavtalen, arbeidsmiljøloven og slike ting; men det er altså et skille mellom det som er privat / ansatt og fritid / arbeidstid. Sosiale medier opptrer i en gråsone for mange mellom det som er privat og ikke, men du vet jo selv om brukeren din på sosiale medier er deg som privatperson eller ansatt i en bedrift. 

Mitt svar på dette er at arbeidsgiver så klart ikke kan kreve at du bruker din private konto på sosiale medier for å gi oppmerksomhet og "løft" til butikken. Det er ganske dårlig grenseforståelse, spør du meg. 

Anonymkode: beef4...a71

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er en dott, det er dessverre ikke soleklart for meg at Facebook går under privatlivets fred.

Jeg skrev jo det først, men det var jo ikke bra nok. Og hvis ikke det er bra nok, så vet ikke jeg hva mer jeg kan bidra med.

Og sorry for at jeg kalte deg dott, blir bare noen ganger litt oppgitt over hvor passive noen mennesker er innimellom, stå opp for deg selv :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Dævendøtte skrev:

Jeg skrev jo det først, men det var jo ikke bra nok. Og hvis ikke det er bra nok, så vet ikke jeg hva mer jeg kan bidra med.

Og sorry for at jeg kalte deg dott, blir bare noen ganger litt oppgitt over hvor passive noen mennesker er innimellom, stå opp for deg selv :) 

Er bare det at i små,private bedrifter kan det være rimelig uprofesjonelt og eier kan gjøre livet rimelig surt fir sine ansatte og i frykt for å få problemer eller miste jobben velger man da som medarbeider å ligge lavest mulig, inntil man finner ny jobb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...