AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #1 Skrevet 12. mars 2019 Er det slik at når noen fraskriver seg odelsrett, så må dett gjøres på et eget skjema hvor man krysser av for hva det er man fraskriver seg? Eller er et nok å bare skriver under et dokument som sendes til tingretten? Anonymkode: 92fb3...c49
stan Skrevet 12. mars 2019 #2 Skrevet 12. mars 2019 Et eget skjema, du finner det på landbruksdirektoratet. Hvis jeg husker rett så må det bevitnes og attesteres av to vitner.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #3 Skrevet 12. mars 2019 28 minutter siden, stan skrev: Et eget skjema, du finner det på landbruksdirektoratet. Hvis jeg husker rett så må det bevitnes og attesteres av to vitner. Så det er ikke nok å bare skrive under et dokument og sende det i posten til en advokat? Anonymkode: 92fb3...c49
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #4 Skrevet 12. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så det er ikke nok å bare skrive under et dokument og sende det i posten til en advokat? Anonymkode: 92fb3...c49 Noen som vet svaret på dette? Har prøvd å google, men finner ikke noe. Anonymkode: 92fb3...c49
stan Skrevet 12. mars 2019 #5 Skrevet 12. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så det er ikke nok å bare skrive under et dokument og sende det i posten til en advokat? Anonymkode: 92fb3...c49 Absolutt ikke. To vitner må signere sammen med deg. Med kopi av deres id osv. Det er riktignok 15 år siden, så kanskje det er endret nå. Men spør advokaten, hun vet detaljene.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #6 Skrevet 12. mars 2019 11 minutter siden, stan skrev: Absolutt ikke. To vitner må signere sammen med deg. Med kopi av deres id osv. Det er riktignok 15 år siden, så kanskje det er endret nå. Men spør advokaten, hun vet detaljene. Ok, dette hendte for 8 år siden. Anonymkode: 92fb3...c49
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #7 Skrevet 13. mars 2019 11 timer siden, stan skrev: Absolutt ikke. To vitner må signere sammen med deg. Med kopi av deres id osv. Det er riktignok 15 år siden, så kanskje det er endret nå. Men spør advokaten, hun vet detaljene. Har snakket med to advokater, og de har begge helt ulikt svar. Den ene sier at odelsfraskrivelsen er gyldig, odelsretten er borte. Den andre har sagt at odelen fremdeles eksisterer, men kun gjelder dersom gården går konkurs/blir solgt på tvangssalg. Veldig deprimerende at lover skal være så tilfeldige og åpne for så ekstremt forskjellig tolkning avhengig av hvem som leser lovene. Anonymkode: 92fb3...c49 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #8 Skrevet 13. mars 2019 Jeg gjorde dette i 2000. Jeg og min søster fikk ett eller annet dokument på ett eller annet landbrukskontor. Vi skrev under med vitner, og tinglyste det. Anonymkode: 9020a...598
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #9 Skrevet 13. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjorde dette i 2000. Jeg og min søster fikk ett eller annet dokument på ett eller annet landbrukskontor. Vi skrev under med vitner, og tinglyste det. Anonymkode: 9020a...598 Ok. Jeg fikk tilsendt et dokument på mail, som jeg måtte skrive under og sende tilbake til en advokat hyret av mitt søsken som skulle kjøpe gården. Denne advokaten sendte dokumentet til tingretten og ja, sikkert tinglyste det. Det er vel gyldig uansett om det ikke var vitner? Anonymkode: 92fb3...c49
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #10 Skrevet 13. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Jeg fikk tilsendt et dokument på mail, som jeg måtte skrive under og sende tilbake til en advokat hyret av mitt søsken som skulle kjøpe gården. Denne advokaten sendte dokumentet til tingretten og ja, sikkert tinglyste det. Det er vel gyldig uansett om det ikke var vitner? Anonymkode: 92fb3...c49 Det vil jeg tro. Særlig når det er en advokat på saken. Men er dere ikke enige dere to? Da er det vel ikke så nøye med dette dokumentet. Både jeg og min søster rotet bort dokumentet, men det gikk seg fint til uten - hun fikk ta over da dagen kom. Advokaten vår hadde sikkert en kopi. Anonymkode: 9020a...598
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #11 Skrevet 13. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil jeg tro. Særlig når det er en advokat på saken. Men er dere ikke enige dere to? Da er det vel ikke så nøye med dette dokumentet. Både jeg og min søster rotet bort dokumentet, men det gikk seg fint til uten - hun fikk ta over da dagen kom. Advokaten vår hadde sikkert en kopi. Anonymkode: 9020a...598 Vi er absolutt ikke enige nei, fordi fraskrivelsen var ment å være situasjonsbetinget, men mitt søsken påstår nå at fraskrivelsen var generell og absolutt. Føler meg lurt. Anonymkode: 92fb3...c49
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #12 Skrevet 13. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi er absolutt ikke enige nei, fordi fraskrivelsen var ment å være situasjonsbetinget, men mitt søsken påstår nå at fraskrivelsen var generell og absolutt. Føler meg lurt. Anonymkode: 92fb3...c49 Oj da! Da har jeg misforstått problemstillingen din. Hva sto i dette dokumentet - hva var denne situasjonen? Det er jo der løsninga problemet kan ligge - hva har du skrevet under på helt nøyaktig? Kjipt det søskenet ditt. Får du vederlag da? Anonymkode: 9020a...598
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #13 Skrevet 13. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er absolutt ikke enige nei, fordi fraskrivelsen var ment å være situasjonsbetinget, men mitt søsken påstår nå at fraskrivelsen var generell og absolutt. Føler meg lurt. Anonymkode: 92fb3...c49 Hva står det i skjemaet du har signert da? Det er f.eks. vanlig å frasi seg odel bare til søskenet og dens nære slektninger, altså at man fortsatt kan kjøpe til odelstakst om gården skal selges på det åpne markedet. Dette burde være nevnt i dokumentet du underskrev. Anonymkode: d4592...cca
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #14 Skrevet 13. mars 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva står det i skjemaet du har signert da? Det er f.eks. vanlig å frasi seg odel bare til søskenet og dens nære slektninger, altså at man fortsatt kan kjøpe til odelstakst om gården skal selges på det åpne markedet. Dette burde være nevnt i dokumentet du underskrev. Anonymkode: d4592...cca Det står at "X fraskriver seg sin odelsløsningsrett til eiendommen i forhold til Y." I et annet dokument står det at odelssøksmålet trekkes (i forhold til salget av gården til mitt søsken),og at det er inngått forlik (som jeg ikke vet hva innebar). Dette håper jeg betyr at det kan være mulig for meg å kjøpe gården på odel om mitt søsken velger å selge gården på det åpne markedet. Anonymkode: 92fb3...c49
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #15 Skrevet 13. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Oj da! Da har jeg misforstått problemstillingen din. Hva sto i dette dokumentet - hva var denne situasjonen? Det er jo der løsninga problemet kan ligge - hva har du skrevet under på helt nøyaktig? Kjipt det søskenet ditt. Får du vederlag da? Anonymkode: 9020a...598 Skrev inn ordlyden i forrige innlegg. Men, dette søskenet er halvsøsken, en advokat jeg snakker med tidligere mente at dette betyr at jeg ikke har noen odelsrett igjen - fordi dette halvsøskenet ikke hatt noen odelsrett, men fikk det fordi jeg underskrev fraskrivelse (selv om denne var ment å være situasjonsbetinget og gjelde for det ene salget). Er det riktig? Anonymkode: 92fb3...c49
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #16 Skrevet 13. mars 2019 Om jeg har forstått lovverket riktig, kan man fraskrive seg odelsrett på vegne av seg selv, men er det umyndige barn som skal fraskrive seg odelsretten må det godkjennes av overformynderiet. Er det barn inne i bildet her? Anonymkode: 347c8...ea8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #17 Skrevet 13. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg har forstått lovverket riktig, kan man fraskrive seg odelsrett på vegne av seg selv, men er det umyndige barn som skal fraskrive seg odelsretten må det godkjennes av overformynderiet. Er det barn inne i bildet her? Anonymkode: 347c8...ea8 Ja, altså jeg hadde et barn da jeg fraskrev meg odelen. Men et par år etter det, ble jo odelsloven innskrenket slik at nieser og nevøer av siste eier ikke lenger har odelsrett..... Men er ikke sikker på om det kan gjøres unntak siden fraskrivelsen skjedde før nå lov trådte i kraft, og mitt barn hadde ikke fraskrevet seg noe. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/endringene-i-odelsloven-trer-i-kraft-1-j/id748485/ Anonymkode: 92fb3...c49
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #18 Skrevet 13. mars 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, altså jeg hadde et barn da jeg fraskrev meg odelen. Men et par år etter det, ble jo odelsloven innskrenket slik at nieser og nevøer av siste eier ikke lenger har odelsrett..... Men er ikke sikker på om det kan gjøres unntak siden fraskrivelsen skjedde før nå lov trådte i kraft, og mitt barn hadde ikke fraskrevet seg noe. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/endringene-i-odelsloven-trer-i-kraft-1-j/id748485/ Anonymkode: 92fb3...c49 PS: Jeg lurer på om dette kan være en redning: "I tillegg kan bare barnebarn av siste eier med odelsrett ha odelsrett." Min forelder var den siste eier med odelsrett/odler, mens mitt halvsøsken som kjøpte gården ikke har/hadde odelsrett. Kan det bety at mitt barn, som er nevø av nåværende eier men barnebarn av siste eier med odelsrett, likevel har sin odelsrett i behold etter 2014? Anonymkode: 92fb3...c49
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #19 Skrevet 13. mars 2019 Jeg håper der ordner seg for deg, jeg har minimalt med kunnskap på dette området, men jeg vil tro en dyktig advokat kan sortere og gi råd. Disse advokatene du har kontaktet, er det advokater som har eiendomsrett og odel som spesialområde? Kanskje du kan få råd om veien videre her. https://www.nesslundin.no/fagomrade/odel-og-landbruksjuss/ Anonymkode: 347c8...ea8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #20 Skrevet 13. mars 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper der ordner seg for deg, jeg har minimalt med kunnskap på dette området, men jeg vil tro en dyktig advokat kan sortere og gi råd. Disse advokatene du har kontaktet, er det advokater som har eiendomsrett og odel som spesialområde? Kanskje du kan få råd om veien videre her. https://www.nesslundin.no/fagomrade/odel-og-landbruksjuss/ Anonymkode: 347c8...ea8 Ja, har kontaktet to advokater om det - og som sagt, har de gitt forskjellige svar. De har begge odel som et av sine spesialfelt. Anonymkode: 92fb3...c49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå