Gå til innhold

Beste matopplevelsen i utlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg så er det et spisested i Fort Worth, TX USA. Spiste der en 7-8 ganger under de tre ukene som jeg var i Fort Worth, og de skuffet aldri. Har du noen gode matopplevelser i utlandet?

49571282_3066872876672234_3815387450977550336_n.jpg

51286738_3112530752106446_8967148762015203328_n.jpg

51177929_3105734949452693_1511846935076536320_n.jpg

50574175_3088452591180929_395096665784057856_n.jpg

Anonymkode: c64c0...aad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En liten vietnamesisk restaurant i Berlin. Spiste oksekjøtt med diverse grønnsaker, søtpotet og appelsin/kokosmelksaus.

Og lunsjen på et hotell i Jordan. Stor buffet med deilig mat. Hummus, tzatziki, forskjellig brød, grønnsaker..

Skrevet

Tiramisu i Milano :spise:

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Den syltede lammetungen i Heringsdorf gled som silke ned ganen, mens de syltede svartvalnøttene bød på herlig sødme og al dente tyggemotstand. Salaten med hestereker var så lekker at jeg nesten begynte å vrinske av fryd, mens iskremene av gjøksyre og kornblomst hver sørget for velkommen kjøling etter en lang dag på stranda. I ei dunkel og dyster sidegate i Madrid mesket jeg meg gjennom tapas, hver bit var en kulinarisk orgamse. Langs Gardasjøens kyst forlystet jeg meg med krepsehalesuppe av ypperste klasse, mens en saltbakt fisk ved Amalfikysten forsvant ned på høykant, etterfulgt av en forfriskende syrlig og ikke for søt sitron-gelato. I en liten kystby utenfor Aberdeen forelsket jeg meg i en haggis som spilte Händels Messias for smaksløkene. Og på Isle of Skye holdt jeg på å bli slått i svime av en lekkerbisken av en lammecarré. En hummer fra Maines kyst, kun i følge av smeltet og klarnet smør, bergtok ganen, og savnet sitter ennå i kroppen. I skyggen av Underberg ved Salzburg ble jeg forført av en småfrekk "Tafelspitz" og rundlurt av en Kaiserschmarn som så ut som uskylden selv. Noen kalvekjaker i Berlin holdt på å ta livet av meg. De var så gode, og jeg klarte ikke å slutte og spise selv om både øye og mage var mett. I samme by sørget en forfatter for at jomfrudommen min hva lutefisk angår, ble historie. Snøhvit og bevrende i skinnet fra stearinlys, glinsende av baconfett, forsvant den ned svelget. Og jeg var himmelfallen. I et falleferdig blikkskur i Texas spiste jeg meg fordervet på hamburgere - saftige og sarte monsterburgere - for alt er stort i Texas - rett fra kullgrillen mellom brødleiver bakt av gudsbenådede hender. Og på vei til SXSW i Austin ramlet jeg innom et sted hvor jeg fråtset i "Chicken fried steak" og var på nippet til å erklære kokka for et kulinarisk geni. Houston bød på fajitas - og måltidet var så overjordisk godt at jeg vurderte å bli religiøs.

Og i de østlige deler av Frankrike disket en nordmann opp med rakfisk. F-o-r-t-r-e-f-f-e-l-i-g! Rett og slett fortreffelig. Minnet om denne höjdaren henger fortsatt sterkt i. Det gjør heldigvis ikke bakfylla som fulgte med måltidet. 

Skrevet

De hadde veldig gode Hamburere i Danmark

AnonymBruker
Skrevet

Köttbullar med mos i Sverige, så klart. 

Anonymkode: 9e9bb...a4e

AnonymBruker
Skrevet

Phô på gata i Ho Chi Minh City. Servert ved bord og stoler i barnestørrelse. 🍜

Anonymkode: 210b4...66e

Skrevet

Busstasjon i Vietnam - beste nudlene jeg har smakt. (Muligens fordi jeg var så sulten...)

Pannekake med nutella på stranden i Thailand.

Tagliatelle med fersk hummer i Marseille.

Fisk med trøffel, også i Syd-Franrike. Ferskhøvlet trøffel...

Har en del andre gode matminner også, kanskje er jeg i overkant glad i mat. 😁

Skrevet
På 12.3.2019 den 18.59, AnonymBruker skrev:

For meg så er det et spisested i Fort Worth, TX USA. Spiste der en 7-8 ganger under de tre ukene som jeg var i Fort Worth, og de skuffet aldri. Har du noen gode matopplevelser i utlandet?

49571282_3066872876672234_3815387450977550336_n.jpg

51286738_3112530752106446_8967148762015203328_n.jpg

51177929_3105734949452693_1511846935076536320_n.jpg

50574175_3088452591180929_395096665784057856_n.jpg

Anonymkode: c64c0...aad

Herregud. Kjenner kiloene legger seg på midja av å BARE SE på bildene!!   :nigo:

Skrevet
På 13.3.2019 den 3.26, Zeitgeist skrev:

Den syltede lammetungen i Heringsdorf gled som silke ned ganen, mens de syltede svartvalnøttene bød på herlig sødme og al dente tyggemotstand. Salaten med hestereker var så lekker at jeg nesten begynte å vrinske av fryd, mens iskremene av gjøksyre og kornblomst hver sørget for velkommen kjøling etter en lang dag på stranda. I ei dunkel og dyster sidegate i Madrid mesket jeg meg gjennom tapas, hver bit var en kulinarisk orgamse. Langs Gardasjøens kyst forlystet jeg meg med krepsehalesuppe av ypperste klasse, mens en saltbakt fisk ved Amalfikysten forsvant ned på høykant, etterfulgt av en forfriskende syrlig og ikke for søt sitron-gelato. I en liten kystby utenfor Aberdeen forelsket jeg meg i en haggis som spilte Händels Messias for smaksløkene. Og på Isle of Skye holdt jeg på å bli slått i svime av en lekkerbisken av en lammecarré. En hummer fra Maines kyst, kun i følge av smeltet og klarnet smør, bergtok ganen, og savnet sitter ennå i kroppen. I skyggen av Underberg ved Salzburg ble jeg forført av en småfrekk "Tafelspitz" og rundlurt av en Kaiserschmarn som så ut som uskylden selv. Noen kalvekjaker i Berlin holdt på å ta livet av meg. De var så gode, og jeg klarte ikke å slutte og spise selv om både øye og mage var mett. I samme by sørget en forfatter for at jomfrudommen min hva lutefisk angår, ble historie. Snøhvit og bevrende i skinnet fra stearinlys, glinsende av baconfett, forsvant den ned svelget. Og jeg var himmelfallen. I et falleferdig blikkskur i Texas spiste jeg meg fordervet på hamburgere - saftige og sarte monsterburgere - for alt er stort i Texas - rett fra kullgrillen mellom brødleiver bakt av gudsbenådede hender. Og på vei til SXSW i Austin ramlet jeg innom et sted hvor jeg fråtset i "Chicken fried steak" og var på nippet til å erklære kokka for et kulinarisk geni. Houston bød på fajitas - og måltidet var så overjordisk godt at jeg vurderte å bli religiøs.

Og i de østlige deler av Frankrike disket en nordmann opp med rakfisk. F-o-r-t-r-e-f-f-e-l-i-g! Rett og slett fortreffelig. Minnet om denne höjdaren henger fortsatt sterkt i. Det gjør heldigvis ikke bakfylla som fulgte med måltidet. 

Mens eg bestille ei pølsa me alt!  :fnise:

• Liker 1
Gjest Zeitgeist
Skrevet
19 timer siden, SupaWoman skrev:

Mens eg bestille ei pølsa me alt!  :fnise:

Man skal ikke kimse av ei pølse med alt 😜 

Når jeg har vært lenge i all utlendighet, så er ostepølse med bacon det første jeg kjøper på Gardemoen. Fint brød, sprøstekt løk, og masse Idun Pølsesennep. Det er rett og slett en "nærmere deg, o' Gud"-opplevelse. Jeg sikler som en Pavlovs hund, blir mo i knærne, og får sommerfugler i magen. En del vil nok ikke regne "ostepølse med bacon" fra en kiosk som noen Michelin-verdig matopplevelse. Men det tar jeg rennafart og driter i. Av og til er det helt enkle noe av det beste. 

Gjest Linaria
Skrevet

Sukiyaki med wagyu i Kyoto i Japan. Noe av det beste jeg noen gang har smakt.

Skrevet

Lunt smørrebrød med leverpostei og bacon i Danmark

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...