Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har et par spørsmål. Har en bot som jeg veier for og imot i forhold til betale eller sone. Jeg har veldig dårlig økonomi. 

- Hvis jeg får soning en annen plass enn i min hjemby, må jeg dekke reiseutgifter eller blir dette dekt? 

Jeg går på AAP. Er det noen regler for at man må sone så så lenge for å miste AAP, eller mister man de dagene man soner (som for meg er ti dager) uansett? Vil jo egentlig anta det er slik. 

- Hvordan skulle jeg evt. Gå fram da? Må jeg varsle Nav selv eller gjøres dette automatisk når man skal inn? Holder det feks å være krysse av på meldekortet at man ikke har deltatt på avtalt aktivitet også trekkes det automatisk? 

Jeg heller mest mot å betale boten, men prøver bare å undersøke litt rundt dette. 

Trenger Ingen spørsmål om hva jeg har gjort. Det er en enkel bot på 5000, noe som tilsvarer en stor del av inntekten min. Penger jeg egentlig ikke har, men tror kanskje det blir dyrere å sone faktisk. Siden jeg går ut fra man ikke får AAP da. 

Anonymkode: 579a8...183

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke velge å sone.... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å sone i stedet for å betale er ingen reell mulighet, dessverre. Boten blir trukket fra lønn/trygd dersom du ikke betaler. Du kan dele opp boten dersom du ikke kan betale alt med en gang. 

Å fengsle noen koster penger, ergo er dette kun aktuelt dersom den dømte ikke betaler og heller ikke har lønn eller inntekt å trekke av. Kjenner selv en uføretrygdet som forsøkte å få sone i stedet for å betale, siden det jo av brevet fra Politiet ser ut som om man har et valg. Men man har dessverre ikke det.

Anonymkode: 9ab93...0f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du undersøkt at du faktisk kan velge? Det er ikke gitt nemlig. 

Anonymkode: e89f1...5a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for link. :)

Å sone i stedet for å betale er ingen reell mulighet, dessverre. Boten blir trukket fra lønn/trygd dersom du ikke betaler. Du kan dele opp boten dersom du ikke kan betale alt med en gang. 

Å fengsle noen koster penger, ergo er dette kun aktuelt dersom den dømte ikke betaler og heller ikke har lønn eller inntekt å trekke av. Kjenner selv en uføretrygdet som forsøkte å få sone i stedet for å betale, siden det jo av brevet fra Politiet ser ut som om man har et valg. Men man har dessverre ikke det.

Anonymkode: 9ab93...0f8

Så merkelig at det står i brevet at straffen er 5000 eller 10 dager i fengsel hvis det ikke er en reell mulighet ved økonomiske problemer. Advokaten min sa også at jeg ville bli innkalt til soning dersom jeg heller ønsket å sone. Skjønner jo at man ikke bare kan velge ut fra hva man har lyst til, men. Å bli trekt i AAP hvis jeg ikke betaler ville jo bety at jeg ikke klarer å betale regningene mine. Er allerede avhengig av økonomisk sosialhjelp, så..Bare dumt at de skriver det i brevet hvis det ikke er en mulighet.. 

Har du undersøkt at du faktisk kan velge? Det er ikke gitt nemlig. 

Anonymkode: e89f1...5a1

Nei har ikke undersøkt noe ut over det som står i brevet og en kort sms-utveksling med advokaten. 

Takk. :) Var litt uklart føler jeg, men jeg går vel for at jeg må finne en eller annen måte å betale den på. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Advokaten min sa også at jeg ville bli innkalt til soning dersom jeg heller ønsket å sone. Skjønner jo at man ikke bare kan velge ut fra hva man har lyst til, men. Å bli trekt i AAP hvis jeg ikke betaler ville jo bety at jeg ikke klarer å betale regningene mine.

Kjøp deg en ny advokat, -Staten har god tid, de klår deg når \ hvis Du kommer deg på beina, økonomisk...

a.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Kjøp deg en ny advokat, -Staten har god tid, de klår deg når \ hvis Du kommer deg på beina, økonomisk...

a.

Hehe, han er heldigvis for det meste flink. Ikke minst ville det blitt så mye for en ny advokat å sette seg inn i at det hadde vært slitsomt for både h*n og meg. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har et par spørsmål. Har en bot som jeg veier for og imot i forhold til betale eller sone. Jeg har veldig dårlig økonomi. 

- Hvis jeg får soning en annen plass enn i min hjemby, må jeg dekke reiseutgifter eller blir dette dekt? 

Jeg går på AAP. Er det noen regler for at man må sone så så lenge for å miste AAP, eller mister man de dagene man soner (som for meg er ti dager) uansett? Vil jo egentlig anta det er slik. 

- Hvordan skulle jeg evt. Gå fram da? Må jeg varsle Nav selv eller gjøres dette automatisk når man skal inn? Holder det feks å være krysse av på meldekortet at man ikke har deltatt på avtalt aktivitet også trekkes det automatisk? 

Jeg heller mest mot å betale boten, men prøver bare å undersøke litt rundt dette. 

Trenger Ingen spørsmål om hva jeg har gjort. Det er en enkel bot på 5000, noe som tilsvarer en stor del av inntekten min. Penger jeg egentlig ikke har, men tror kanskje det blir dyrere å sone faktisk. Siden jeg går ut fra man ikke får AAP da. 

Du kan dele opp boten i avdrag over flere måneder. 

Anonymkode: 2071a...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...