Gå til innhold

Hvis den med hovedansvaret for barnet...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir ansett som uskikket... eller det oppdages at det er omsorgssvikt i dette hjemmet. 

hva skjer da?

når man er to omforeldreansvar.

Barnet har bodd hos den ene, samvær med den andre til og fra over noen år - ordinært samvær siste 3 årene. Bor i samme fylke men mange mil unna.

prøvd å lese meg litt frem i lovverk men skjønner ikke sånn helt klart hva som kan skje.

noen med erfaring som kan fortelle litt? 

Gjelder barn over 7 år

Anonymkode: c95f1...2dc

Videoannonse
Annonse
Gjest BearMama
Skrevet

Da overtar den andre hovedomsorgen.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, BearMama skrev:

Da overtar den andre hovedomsorgen.

Automatisk eller ved sak? 

Trodde ikke BV kunne «gi» omsorg til den andre.. at det enten må gjøres frivillig fra hovedomsorgsperson eller at det må dom til?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har barnet bodd hos deg/dere tidligere for så og bli flyttet til den andre forelderen? I tilfelle hvorfor? 

Anonymkode: d4bc4...ce0

Gjest BearMama
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke BV kunne «gi» omsorg til den andre.. at det enten må gjøres frivillig fra hovedomsorgsperson eller at det må dom til?

Om den ene ikke er skikket til å være forelder så sier det seg selv at den andre parten som har omsorg for barnet vil overta 100% så lenge den personen er skikket.

Ofte fordeles samvær med barn etter barnets beste der og da om det går til retten. Som at barnet skal bo der det har vokst opp, har venner, skole osv.

Om en av partene flytter langt bort så sier det seg selv at 50/50 samvær ikke funker. Men dør den ene eller ikke kan ha omsorgen lenger så sier det seg selv at den andre parten vil overta omsorgen. 

Hovedomsorgen betyr ikke at den andre parten ikke har foreldrerett...

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom barnet må akuttplasseres og samværsforelder er kjent skikket, kan barnet 'fosterhjemsplasseres' hos samværsforelder i påvente av sak og dom. 

Omvendt har bv ingen mulighet til å gripe inn, all den tid det er bostedsforelder som har hovedansvar for at barnets ve og vel ivaretas - også under samvær. 

Anonymkode: cbf1c...39d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, BearMama skrev:

Om den ene ikke er skikket til å være forelder så sier det seg selv at den andre parten som har omsorg for barnet vil overta 100% så lenge den personen er skikket.

Ofte fordeles samvær med barn etter barnets beste der og da om det går til retten. Som at barnet skal bo der det har vokst opp, har venner, skole osv.

Om en av partene flytter langt bort så sier det seg selv at 50/50 samvær ikke funker. Men dør den ene eller ikke kan ha omsorgen lenger så sier det seg selv at den andre parten vil overta omsorgen. 

ja ok - Slik jeg forstår det så kan BV oppfordre/anbefale at barnet flyttes til den andre, men ikke kreve. Da må det føres sak også kan BV vitne om sin mening. Men da er jo saken grei. 

her er det snakk om omsorgssvikt over lengre tid hos den som har hovedomsorg, etter mye om og men, mange år med mekling osv så kommer sannheten frem, og man ser at risikoen for at barnet vil måtte flytte fra nåværende omsorgsperson er en realitet, med mindre BV velger prøve ytterligere hjelpetiltak i hjemmet. Kan se ut fra yttersiden at dette ikke vil være aktuelt grunnet omfang og rapporter fra skole osv om deres bekymring.

Da tror jeg at jeg har forstått.

takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom barnet må akuttplasseres og samværsforelder er kjent skikket, kan barnet 'fosterhjemsplasseres' hos samværsforelder i påvente av sak og dom. 

Omvendt har bv ingen mulighet til å gripe inn, all den tid det er bostedsforelder som har hovedansvar for at barnets ve og vel ivaretas - også under samvær. 

Ja det var DETTE jeg var inne på...

kan du definere litt hva dette betyr?

BV kan vel gripe inn om de ser at det utøves omsorgssvikt hos den med hovedansvar? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skjønte jeg! Takk! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet har vel faktisk mulighet til å informere om at med mindre samværsfordeling endres hvis barnet lider under omsorgssvikt i det ene hjemmet, kan de vurdere omsorgsovertakelse. Til meg ble det ikke sagt rett ut, men jeg ante det lå i bakgrunnen da barnevernet 'på det sterkeste anbefalte' at overnatting hos far opphørte snarest. Heldigvis ga far seg når dama på familievernkontoret støttet min bekymring for å miste vesla om vi ikke fulgte bv's anbefaling.

Skrevet
3 timer siden, BearMama skrev:

Hovedomsorgen betyr ikke at den andre parten ikke har foreldrerett...

Det er ingen selvfølge. Barnevernet vurderer dette i  hver sak. En samværsforelder vil nødvendigvis få daglig omsorg dersom person er skikket og ønsker dette, men det er ingen automatikk i det.

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
9 timer siden, Rotemor skrev:

Det er ingen selvfølge. Barnevernet vurderer dette i  hver sak. En samværsforelder vil nødvendigvis få daglig omsorg dersom person er skikket og ønsker dette, men det er ingen automatikk i det.

Ikke automatikk, men ingen grunn til å ikke gjøre det.

Om du og mannen blir skilt og han flytter langt bort så er det naturlig at du tar den daglige hovedomsorgen så barna får bli i nærmiljøet.

Skulle du dø eller miste omsorgen så er det ingen grunn til at mannen din ikke skulle overta omsorgen.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir ansett som uskikket... eller det oppdages at det er omsorgssvikt i dette hjemmet. 

hva skjer da?

når man er to omforeldreansvar.

Barnet har bodd hos den ene, samvær med den andre til og fra over noen år - ordinært samvær siste 3 årene. Bor i samme fylke men mange mil unna.

prøvd å lese meg litt frem i lovverk men skjønner ikke sånn helt klart hva som kan skje.

noen med erfaring som kan fortelle litt? 

Gjelder barn over 7 år

Barnevernet jobber etter lovverket, men de gjør enkeltvedtak etter forvaltningsloven i hvert enkelt tilfelle. Dvs det finnes ingen fasit å lese seg frem til om hva som skjer i hvert enkelt tilfelle. 

Situasjonennskal løses til barnets beste, uansett om barnet har ett eller to hjem..kan det andre hjemmet ha barnet på fulltid, så blir gjerne den lsøningen vurdert først, dernest andre i familien, eller fosrerhjem. 

Men er det til barnets beste å bli flyttet langt bort fra begge foreldrene så blir det gjort.  Å sette seg til på nettet og vurdere hva barnevernet fil gjøre i en tenkt sak, blir som å spå om fremtiden.

Anonymkode: d5fdb...d80

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet jobber etter lovverket, men de gjør enkeltvedtak etter forvaltningsloven i hvert enkelt tilfelle. Dvs det finnes ingen fasit å lese seg frem til om hva som skjer i hvert enkelt tilfelle. 

Situasjonennskal løses til barnets beste, uansett om barnet har ett eller to hjem..kan det andre hjemmet ha barnet på fulltid, så blir gjerne den lsøningen vurdert først, dernest andre i familien, eller fosrerhjem. 

Men er det til barnets beste å bli flyttet langt bort fra begge foreldrene så blir det gjort.  Å sette seg til på nettet og vurdere hva barnevernet fil gjøre i en tenkt sak, blir som å spå om fremtiden.

Anonymkode: d5fdb...d80

Det var ikke DET som var spørsmålet, hva bv vil gjøre i en tenkt sak.

:dunk:

tullete svar

Skrevet

Aller først er svaret på spørsmålet ditt avhengig av hva slags omsorgssvikt det gjelder.  Det er forskjell på å ikke pusse barnas tenner hver morgen, og å ikke sørge for at de har mat.  Noen ganger trenges bare kunnskap eller en vekker for å få omsorgspersonen på banen.  Andre ganger behøves det bistand og avlastning. Noen ganger kan årsaken være sykdom, depresjon osv.  Da trenger forelderen hjelp for å bli frisk igjen. 

Ergo er det ingen automatikk i at barn blir flyttet fra daglig omsorgsperson til samværsforelder.  Spesielt ikke når dette innebærer at barna må flytte til et helt nytt sted og skifte skole.  Barn skal skånes i størst mulig grad.  I en slik prosess er mange flere enn BV involvert. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Zienna skrev:

Aller først er svaret på spørsmålet ditt avhengig av hva slags omsorgssvikt det gjelder.  Det er forskjell på å ikke pusse barnas tenner hver morgen, og å ikke sørge for at de har mat.  Noen ganger trenges bare kunnskap eller en vekker for å få omsorgspersonen på banen.  Andre ganger behøves det bistand og avlastning. Noen ganger kan årsaken være sykdom, depresjon osv.  Da trenger forelderen hjelp for å bli frisk igjen. 

Ergo er det ingen automatikk i at barn blir flyttet fra daglig omsorgsperson til samværsforelder.  Spesielt ikke når dette innebærer at barna må flytte til et helt nytt sted og skifte skole.  Barn skal skånes i størst mulig grad.  I en slik prosess er mange flere enn BV involvert. 

Nevner flytting fordi det er omsorgssvikt av en grad som er verre enn å ikke pusse tenner... 

Anser meg selv til å være LITT mer intelligent enn flere av svarene her antyder - jeg spurte etter hvordan det evt foregår når det er foreldre som er skilt og EN risikerer å bli fratatt omsorg. Ikke all «droddlingen» rundt om den andre er skikket eller ikke. 

Om BV kan flytte barn mellom foreldre eller ikke, med eller uten sak.

punktum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nevner flytting fordi det er omsorgssvikt av en grad som er verre enn å ikke pusse tenner... 

Anser meg selv til å være LITT mer intelligent enn flere av svarene her antyder - jeg spurte etter hvordan det evt foregår når det er foreldre som er skilt og EN risikerer å bli fratatt omsorg. Ikke all «droddlingen» rundt om den andre er skikket eller ikke. 

Om BV kan flytte barn mellom foreldre eller ikke, med eller uten sak.

punktum.

Barnevernet flytter som regel ikke barn til en annen forelder uten sak. De må først gå til sak mot mor og så se an om den andre forelderen er skikket. De kan flytte barn på hastevedtak, men da som regel til fostefamilie, beredskapshjem ol. Sansynligvis vil barnet kunne komme på vanlig samvær til den andre forelderen men det spørs på situasjonen.

Anonymkode: a3af7...8da

• Liker 1
Skrevet

Eksen til min eks mistet alle barna sine (forskjellige fedre på dem alle) og de ble akuttplassert.

Da min eks ringte BV og lurte på hvorfor faan i helvete barna (hans barn + søskene) ikke kom til han fikk han passet sitt påskrevet og ble fortalt at han rett og slett ikke hadde stilt opp nok (som samværsforelder) så de hadde ikke nok tiltro til han. 

Alle barna ble dermed akuttplassert langt vekk i landet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...