MammaLinda Skrevet 12. mars 2019 #1 Skrevet 12. mars 2019 (endret) Ser jo denne har blitt feilplassert, så mulig admin kan flytte den til riktig kategori Hva er egentlig definisjonen på ordet konfirmasjon? Er det noen som er livssynshumanister som kan forklare hvorfor feiringen kalles "humanistisk konfirmasjon" og ikke har et eget navn, sånn som navnefest. Har alltid innbilt meg at konfirmasjon er en kristen tradisjon. Er selv kristen og har irritert meg over hvorfor det heter "humanistisk konfirmasjon". Når jeg tenker over det, så vet jeg jo ikke hvor ordet kommer fra. Kanskje er det kristendommen som har tatt ordet fra et annet sted? Noen som vet? Og hvis dette ikke er tilfelle? Er det kanskje ikke lenge før det kommer "humanistisk bar mitzvah" eller "Humanistisk id" 😝 Så lurer jeg videre på, dere som er medlem av Human-Etisk forbund. Feirer dere kristne høytider, som påske? Hvis ja, er ikke det litt dobbeltmoralsk mtp at dere vil gjøre Norge til en livssynsnøytral stat (ikke typ. Frankrike, men selve staten skal ikke ha statskirke etc)? Vil egentlig bare vite hva dere tenker. Jeg syns det er vanskelig å forstå seg på. Stiller faktisk like mange spørsmål til Den norske kirken, bare så det er sagt. Endret 12. mars 2019 av MammaLinda
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #2 Skrevet 12. mars 2019 5 minutter siden, MammaLinda skrev: Ser jo denne har blitt feilplassert, så mulig admin kan flytte den til riktig kategori Hva er egentlig definisjonen på ordet konfirmasjon? Er det noen som er livssynshumanister som kan forklare hvorfor feiringen kalles "humanistisk konfirmasjon" og ikke har et eget navn, sånn som navnefest. Har alltid innbilt meg at konfirmasjon er en kristen tradisjon. Er selv kristen og har irritert meg over hvorfor det heter "humanistisk konfirmasjon". Når jeg tenker over det, så vet jeg jo ikke hvor ordet kommer fra. Kanskje er det kristendommen som har tatt ordet fra et annet sted? Noen som vet? Og hvis dette ikke er tilfelle? Er det kanskje ikke lenge før det kommer "humanistisk bar mitzvah" eller "Humanistisk id" 😝 Så lurer jeg videre på, dere som er medlem av Human-Etisk forbund. Feirer dere kristne høytider, som påske? Hvis ja, er ikke det litt dobbeltmoralsk mtp at dere vil gjøre Norge til en livssynsnøytral stat (ikke typ. Frankrike, men selve staten skal ikke ha statskirke etc)? Vil egentlig bare vite hva dere tenker. Jeg syns det er vanskelig å forstå seg på. Stiller faktisk like mange spørsmål til Den norske kirken, bare så det er sagt. Påsken er ikke en spesiell kristen høytid. Kristendommen plasserte bare en fest til våren får prøve å få bukt med hedenske vårblot og vårfester som hadde eksistert i uminnelige tider før kristendommen oppsto. Eller tror du at påskeharen, påskeegg, skiturer, appelsiner og kvikklunsj har en kristen forankring? Anonymkode: d40c3...8a4 2
stan Skrevet 12. mars 2019 #3 Skrevet 12. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Påsken er ikke en spesiell kristen høytid. Kristendommen plasserte bare en fest til våren får prøve å få bukt med hedenske vårblot og vårfester som hadde eksistert i uminnelige tider før kristendommen oppsto. Eller tror du at påskeharen, påskeegg, skiturer, appelsiner og kvikklunsj har en kristen forankring? Anonymkode: d40c3...8a4 Hva med å la være å svare når du ikke kan svare på det TS spør om? Det heter borgerlig eller humanistisk konfirmasjon fordi Humanistisk Forbund stod bak de opprinnelige borgerlige konfirmasjonene og ønsket å tilby noe som var et alternativ til kirkelig konfirmasjon. Det var genialt i et markedsførings perspektiv. Det var enklere å selge inn rett og slett. For mange er jo borgerlig konfirmasjon nettopp det motsatte av en konfirmasjon, de tar avstand fra dåpen og det den innebærer. 2
MammaLinda Skrevet 12. mars 2019 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2019 Visste det var en dårlig idé å lage seg bruker her. Jeg kjenner jeg blir både trist og lei meg når dette er første svar jeg får her. Var ikke meningen å tråkke noen på føttene. Beklager så mye. Jeg angrer meg. Jeg skulle bare ikke skrevet noe. Unnskyld. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Påsken er ikke en spesiell kristen høytid. Kristendommen plasserte bare en fest til våren får prøve å få bukt med hedenske vårblot og vårfester som hadde eksistert i uminnelige tider før kristendommen oppsto. Eller tror du at påskeharen, påskeegg, skiturer, appelsiner og kvikklunsj har en kristen forankring? Anonymkode: d40c3...8a4
MammaLinda Skrevet 12. mars 2019 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2019 2 minutter siden, stan skrev: Hva med å la være å svare når du ikke kan svare på det TS spør om? Det heter borgerlig eller humanistisk konfirmasjon fordi Humanistisk Forbund stod bak de opprinnelige borgerlige konfirmasjonene og ønsket å tilby noe som var et alternativ til kirkelig konfirmasjon. Det var genialt i et markedsførings perspektiv. Det var enklere å selge inn rett og slett. For mange er jo borgerlig konfirmasjon nettopp det motsatte av en konfirmasjon, de tar avstand fra dåpen og det den innebærer. Tusen takk for svar. Det er mye jeg syns skurrer med alle disse tradisjonene, og er nettopp derfor jeg spør. Takk
stan Skrevet 12. mars 2019 #6 Skrevet 12. mars 2019 Akkurat nå, MammaLinda skrev: Visste det var en dårlig idé å lage seg bruker her. Jeg kjenner jeg blir både trist og lei meg når dette er første svar jeg får her. Var ikke meningen å tråkke noen på føttene. Beklager så mye. Jeg angrer meg. Jeg skulle bare ikke skrevet noe. Unnskyld. Nei. Ikke la trollene skremme deg. De tåler ikke lys og blir sinte når de lukter kristenmanns blod. 2
Brunhilde Skrevet 12. mars 2019 #7 Skrevet 12. mars 2019 1 hour ago, MammaLinda said: Ser jo denne har blitt feilplassert, så mulig admin kan flytte den til riktig kategori Hva er egentlig definisjonen på ordet konfirmasjon? Er det noen som er livssynshumanister som kan forklare hvorfor feiringen kalles "humanistisk konfirmasjon" og ikke har et eget navn, sånn som navnefest. Har alltid innbilt meg at konfirmasjon er en kristen tradisjon. Er selv kristen og har irritert meg over hvorfor det heter "humanistisk konfirmasjon". Når jeg tenker over det, så vet jeg jo ikke hvor ordet kommer fra. Kanskje er det kristendommen som har tatt ordet fra et annet sted? Noen som vet? Og hvis dette ikke er tilfelle? Er det kanskje ikke lenge før det kommer "humanistisk bar mitzvah" eller "Humanistisk id" 😝 Så lurer jeg videre på, dere som er medlem av Human-Etisk forbund. Feirer dere kristne høytider, som påske? Hvis ja, er ikke det litt dobbeltmoralsk mtp at dere vil gjøre Norge til en livssynsnøytral stat (ikke typ. Frankrike, men selve staten skal ikke ha statskirke etc)? Vil egentlig bare vite hva dere tenker. Jeg syns det er vanskelig å forstå seg på. Stiller faktisk like mange spørsmål til Den norske kirken, bare så det er sagt. Definisjonen (hentet fra Wikipedia): Quote I Den norske kirke har konfirmasjonen siden 1981 vært regnet som en ren forbønnshandling, hvor det er Gud som bekrefter løftene som ble gitt konfirmanten i dåpen. Det er altså gud (ved kirken) som bekrefter dåpsløftet. Humanetisk Forbund bruker denne definisjonen (hentet fra Store Norske leksikon): Quote HEF brukte imidlertid det latinske confirmare i betydningen «styrke, støtte, gjøre fast» og borgerlig i betydningen «sivil». Det er altså helt innenfor å kalle den humanistiske seremonien for konfirmasjon. Du er kristen og irriterer deg over at et begrep kan brukes på forskjellige måter. Det er ingen god innfallsvinkel for en diskusjon. Jeg er humanetiker, jeg er ateist og jeg feirer ikke påske, men jeg bor i et land der jeg har fri påskedagene. Jeg kan ikke se noe dobbeltmoralsk i å ikke møte opp på en stengt arbeidsplass. Hva er dobbeltmoralsk ved det? Jeg ønsker våren velkommen og pynter med egg fordi det er et gammelt symbol for liv og grøde, altså et tegn på vår. Jeg har fri i julen, av samme grunn som jeg har fri i påsken, og jeg har gjester og vi spiser god mat, vi gir hverandre gaver, men jeg går ikke i kirken og jeg pynter ikke med stjerner eller krybbe. Hva er doobelmoralsk ved å hygge seg i en mørk tid? Nå har vi jo sånn sett ikke "statskirke" i Norge lenger, stat og kirke er skilt, det er jeg i grunnen glad for. Jeg er også glad for at grunnloven har hatt en revisjon der lovteksten er endret til at Quote Verdigrunnlaget forblir vår kristne og humanistiske arv (§ 2). Humanismen har derved fått en større plass, og det er bra. Jeg vet ikke hva slags spørsmål du stiller kirken, jeg vet ikke hvorfor du syns jeg er dobbeltmoralsk mens du ikke er det, men det jeg leser i innlegget ditt er at du dømmer meg for å tenke annerledes enn deg. Jeg har ikke noe i mot at du er kristen selv om jeg ikke tror, men jeg har mye i mot at du kaller meg dobbeltmoralsk. Jeg er nemlig ikke det. Er du? 3
MammaLinda Skrevet 12. mars 2019 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2019 25 minutter siden, Brunhilde skrev: Definisjonen (hentet fra Wikipedia): Det er altså gud (ved kirken) som bekrefter dåpsløftet. Humanetisk Forbund bruker denne definisjonen (hentet fra Store Norske leksikon): Det er altså helt innenfor å kalle den humanistiske seremonien for konfirmasjon. Du er kristen og irriterer deg over at et begrep kan brukes på forskjellige måter. Det er ingen god innfallsvinkel for en diskusjon. Jeg er humanetiker, jeg er ateist og jeg feirer ikke påske, men jeg bor i et land der jeg har fri påskedagene. Jeg kan ikke se noe dobbeltmoralsk i å ikke møte opp på en stengt arbeidsplass. Hva er dobbeltmoralsk ved det? Jeg ønsker våren velkommen og pynter med egg fordi det er et gammelt symbol for liv og grøde, altså et tegn på vår. Jeg har fri i julen, av samme grunn som jeg har fri i påsken, og jeg har gjester og vi spiser god mat, vi gir hverandre gaver, men jeg går ikke i kirken og jeg pynter ikke med stjerner eller krybbe. Hva er doobelmoralsk ved å hygge seg i en mørk tid? Nå har vi jo sånn sett ikke "statskirke" i Norge lenger, stat og kirke er skilt, det er jeg i grunnen glad for. Jeg er også glad for at grunnloven har hatt en revisjon der lovteksten er endret til at Humanismen har derved fått en større plass, og det er bra. Jeg vet ikke hva slags spørsmål du stiller kirken, jeg vet ikke hvorfor du syns jeg er dobbeltmoralsk mens du ikke er det, men det jeg leser i innlegget ditt er at du dømmer meg for å tenke annerledes enn deg. Jeg har ikke noe i mot at du er kristen selv om jeg ikke tror, men jeg har mye i mot at du kaller meg dobbeltmoralsk. Jeg er nemlig ikke det. Er du? Beklager så mye. Veldig mye sant i det du skriver her. Unnskyld for at jeg tråkket også deg på føttene. Var ikke meningen. Når sant skal sies, så må det være lov å kalle deg en smule hårsår. Jeg stilte et enkelt spørsmål og spurte om det ikke var litt dobbeltmoralsk. Jeg skrev ikke «Du er dobbeltmoralsk, for du er humanetiker». Snakk om dårlig førsteinntrykk på forumet her:/
Brunhilde Skrevet 12. mars 2019 #9 Skrevet 12. mars 2019 1 minutt siden, MammaLinda said: Beklager så mye. Veldig mye sant i det du skriver her. Unnskyld for at jeg tråkket også deg på føttene. Var ikke meningen. Når sant skal sies, så må det være lov å kalle deg en smule hårsår. Jeg stilte et enkelt spørsmål og spurte om det ikke var litt dobbeltmoralsk. Jeg skrev ikke «Du er dobbeltmoralsk, for du er humanetiker». Snakk om dårlig førsteinntrykk på forumet her:/ Jeg tror kanskje du skal se flisen i ditt eget øye når det gjelder hårsårhet. 4
minister-mio Skrevet 13. mars 2019 #10 Skrevet 13. mars 2019 Ordet konfirmasjon er ikke kristent? Hva mener du ta?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå