Gjest gjest1 Skrevet 15. april 2005 #1 Skrevet 15. april 2005 Veit dette har blitt diskutert opp og i mente, men kor mange kaker treng vi eigentleg når vi blir 60 til kaffe (der alle også har fått middag først). Vi har tenkt å bruke karaflar til å ha vin i under middagen, desse skal sjølvsagt etterfyllast etter behov, men kor mange karaflar bør vi gå til annkjøp av?
Lia Skrevet 15. april 2005 #2 Skrevet 15. april 2005 Hvis alle har fått middag først, er det ikke sikkert du trenger så mange kaker. Kommer selvfølgelig an på hvor mange retter dere skal servere, og hva slags dessert det er. Svært mettende dessert = mindre plass i magen til kaker. Vi var rundt 50. Alle var invitert både til middagen og kaffen. Hadde fire retter og tiramisu til dessert. Vi hadde bryllupskaken og konfekt, og det var det. Det viste seg at folk ikke orket så mye etter middagen. De var stappmette. Så det var faktisk en god del igjen både av kake og konfekt. Etter kaffen, satte vi frem potetgull. Men heller ikke dette ble det spist mye av.
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2005 #3 Skrevet 15. april 2005 Hei! I min familie er vi kake monser så vi skal ha ca 10 kaker med tre etasjes bryllupskake. eg har og tenkt å ha karafler til bordene.... Vi skal ha koltbord og små bord me ca 6 på kvar bord.. så vi skal ha ein karafel med rød vin og ein me kvit per bord. ca 75 gjester
Gjest Gjesta Skrevet 15. april 2005 #4 Skrevet 15. april 2005 Vi blir ca 30 til kaffe og kaker - halvparten til middag. I tillegg til ei bryllupskake til 40 pers. har vi foreløpig bestemt 8 kaker i tillegg - muligens 9. Det høres litt mange ut syns jeg sjøl, men når man skal ha kaffeselskap føler jeg at det ikke tar seg ut å ha bare 2-3 kaker (selvom det i mengde helt sikker vil være nok) - jeg vil at gjestene skal ha noe å velge mellom. Og så vil jeg jo servere alle favoritt-kakene mine, da! Når det gjelder karafler så er jeg usikker - hvis jeg skulle dekket med karafler ville jeg kanskje satt en pr 4-6 gjester (avhengig av størrelse på karaflen og alderen på gjesten da... ) - i såfall ville det jo blitt ca 12 stk for min del. K
Gjest gjest1 Skrevet 15. april 2005 #5 Skrevet 15. april 2005 Vi er også kakemomsar... Blir vel noko rundt 10 kaker, kanskje... Sjølv om vi garantert får masse restar.. Hehe... Hmm.. Lurer på det med karaflar altså.... 2 per 6. person var litt i overkant mykje syns eg...
ikka2011 Skrevet 15. april 2005 #6 Skrevet 15. april 2005 Vi er også kakemomsar... Blir vel noko rundt 10 kaker, kanskje... Sjølv om vi garantert får masse restar.. Hehe... Hmm.. Lurer på det med karaflar altså.... 2 per 6. person var litt i overkant mykje syns eg... Siden vi har koldtbord Velger vi å ha både rød og kvit vin på bordet slik at gjesten kan selv bestemme vilken han vil ha itte hva mat han spiser. Altså 2 karafler per bord! jeg va gjesten over her!
Kali- Skrevet 15. april 2005 #7 Skrevet 15. april 2005 Vi skal ha en stor 3-etasjes bryllupskake, også må vi ha litt ymse kaker ved siden av... Blir vel sjokoladekake, konfektkake, ostekake, banankake, vaniljekake, en bløtekake til uten marsipan, en bløtekake til med marsipan, en sjokoladekake med jordbær (namnamnam)... Og hadde jeg fått vilja mi skulle vi hatt mange flere kaker også! Selv om vi får masse rester, så er det ikke verre enn at de fleste kan fryses og serveres første bryllupsdag? Karafel-problematikken stiller jeg meg uforstående til, for vi skal ikke ha det...
Gjest gjest1 Skrevet 16. april 2005 #8 Skrevet 16. april 2005 Siden vi har koldtbord Velger vi å ha både rød og kvit vin på bordet slik at gjesten kan selv bestemme vilken han vil ha itte hva mat han spiser. Altså 2 karafler per bord! jeg va gjesten over her! Hehe, eg forstod det!!! Men vi skal ha langbord (trur eg da.....), og då treng vi vel kanskje ikkje såå mange karaflar? Hmmm... Hadde vore fint om nokon hadde hatt peiling på dette altså.. hehe...
Gjest Anonymous Skrevet 17. april 2005 #9 Skrevet 17. april 2005 Du må minimum ha så mange karafler at alle gjestene får fyllt opp glasset en gang uten å fylle opp karaflen i mellomtiden :-) Da slipper du at noen blir sittende med tomt glass... Itillegg kan det være greit å tenke på at det er så mange karafler, at de ikke behøver å sendes mellom bordene/utstikkerene... Det blir fort litt stress synes jeg :-) Hilsen Eliza ii
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2005 #10 Skrevet 18. april 2005 Du må minimum ha så mange karafler at alle gjestene får fyllt opp glasset en gang uten å fylle opp karaflen i mellomtiden :-) Da slipper du at noen blir sittende med tomt glass... Itillegg kan det være greit å tenke på at det er så mange karafler, at de ikke behøver å sendes mellom bordene/utstikkerene... Det blir fort litt stress synes jeg :-) Hilsen Eliza ii Tusen takk skal du ha Eliza!!! Trur dei karaflane romma 1l. Kor mykje vin skal det vere i eit glas?
Eliza Doalot Skrevet 18. april 2005 #11 Skrevet 18. april 2005 Det kommer jo litt ann på størrelsen på glassene, men et vanlig vinglass rommer vel ca 1,5-2 dl. Altså ca 5 glass pr karaffel :-)
tommeline Skrevet 18. april 2005 #12 Skrevet 18. april 2005 Men det som ofte skjer hvis gjestene skal skjenke selv, er at glasset fylles mer opp enn om det var en servitør som gjorde det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå