Gå til innhold

Er det normalt å snyte seg og nyse hver dag året rundt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har siden jeg var barn hatt litt tett nese. Noe av det skyldes noe medfødt; at ene skilleveggen i nesen er skjev og buler litt ut i nesegangen. Det gjør at det blir smalere og tettere der, vanskeligere å puste gjennom nesen. Så litt tett er jeg uansett om jeg er snørrete eller ei.

Opp gjennom årene har jeg vært testet mange ganger for allergier, og jeg er ikke allergisk mot noe. Har ikke merket noe i form av kløe og irritasjon i nese og øyne heller i bestemte situasjoner etc. En Ø-N-H spesialist sa en gang til meg at jeg har veldig smale og trange luftveier.

Jeg er så godt som alltid littegranne snørrete i hverdagen. Må snyte meg minst et par ganger om dagen. Året rundt. Ofte kan det begynne og renne når jeg spiser, særlig sterk mat, og da må jeg stoppe opp og snyte meg. Det er klart og blankt snørr, ikke noe tegn til infeksjon. Eller jeg må snyte meg f.eks når jeg sitter helt vanlig foran tv-en.

I tillegg nyser jeg noen ganger hver dag pga dette. Nøys to ganger akkurat nå før jeg skrev dette. Det er ikke mye nysing, men noe. Det er heller ikke mye snørr, men noe hver dag.

Er det flere som har det sånn? Er det "normalt"? Har som sagt hatt det sånn i årevis. Kan ikke huske hvor lenge. Jeg er 52.

Anonymkode: 18b8a...7cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen til bestemoren min hadde det sånn, kronisk forkjølelse i stygg mange år.

Han starta å drikke krekling saft og har aldri vært forkjølet siden (si 5 år)

Muligens antioxidantene som har hjulpet, han drikker et glass om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, TomHm skrev:

Mannen til bestemoren min hadde det sånn, kronisk forkjølelse i stygg mange år.

Han starta å drikke krekling saft og har aldri vært forkjølet siden (si 5 år)

Muligens antioxidantene som har hjulpet, han drikker et glass om dagen.

Men jeg FØLER meg jo ikke syk? Har ingen følelse av forkjølelse i kroppen liksom. Bare litt snørr og noen nys. Jeg tror ikke jeg er kronisk forkjølet egentlig.

Det bare produseres mer snørr enn vanlig kanskje? Lurte på om andre har det likedan, uten å være eller føle seg syke.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også det problemet. Er liksom konstant snørrete. Nyser ikke noe særlig da. Tidligere var jeg veldig tett hele tiden også, men det hjalp da jeg hadde en operasjon for å rette ut skilleveggen. De fjernet en del av den. Men er fortsatt snørrete. Stort sett alltid. Men jeg merker at det er verre på vår/sommeren og  også midt på vinteren når jeg er mye inne. Den beste tiden for meg er på høsten når alle andre klager over forkjølelser. Men selv da er jeg jo snørrete. Jeg vet ikke hva man skal gjøre med det. Annet en evt en slik operasjon som jeg tok, som ihvertfall hjalp mot tettheten. 

Anonymkode: 0f92d...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moren min er sånn. Er aldri forkjølet, men nyser litt og snyter seg hver dag. Noen dager er mye verre enn andre, mens andre dager merker hun ikke noe. Men sånn jevnt over er det litt hver dag. Ikke sjekket seg for allergier, og det holder på hele året uansett.

Anonymkode: 8fd83...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg FØLER meg jo ikke syk? Har ingen følelse av forkjølelse i kroppen liksom. Bare litt snørr og noen nys. Jeg tror ikke jeg er kronisk forkjølet egentlig.

Det bare produseres mer snørr enn vanlig kanskje? Lurte på om andre har det likedan, uten å være eller føle seg syke.

TS

Det jeg mente, dårlig ordforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Les på kronisk rhinitt/vasomotorisk rhinitt, kan være det du har 

Anonymkode: 68145...e0b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det også sånn. Er nok verre enn deg. Har både mye snørr og mye tynn «allergivæske» Har prøvd masse både fra lege og helsekost. Det som har best effekt er ganske høye doser med c-vitamin. Begynn forsiktig og øk gradvis. Jeg blir mindre tett og mindre snørrete av det. Før jeg fant at c-vit hjalp tok jeg aerius og nesespray fra lege, det har jeg sluttet med nå. 

Anonymkode: ebcbe...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut om du kjenner deg igjen i omtalen av "vasomotorisk rhinitt". 

Anonymkode: df503...ca2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nyst ca 2 ganger daglig i et halvt år nå.. hva kan det komme av?

Anonymkode: 8d7f3...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det blåser eller er litt kaldt ute så renner nesen ned en gang!!! Og ikke bare litt heller. Jeg forstår ikke hva det er! 

Det er så dritt irriterende fordi det renner blankt vannete snått nedover nesen 24/7. Det skjer når jeg er ute. Kun da. Jeg tror jeg har kulde allergi. 

Halsen tetter seg av kald drikke og får mye slim. Og hendene mine er ubrukelig om det er litt kaldt ute. De stivere helt til. 

Kanskje det er kukdeallergi som gjør det med nesen min og. 

Gjør det det på deg inne?

Har noen opplevd dette jeg beskriver foresten?? Jeg har ikke påvist kulde allergi. Jeg har bare settet sammen brikkene selv egentlig. Kan legen teste om jeg har kilde allergi? 

Anonymkode: b62cb...aa3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vasomotorisk rhinitt, nesen renner bittelitt hele tiden. Jeg er mest plaget ved måltider (må snyte meg 2-6 iløpet av en vanlig middag), og når jeg går mellom varm inneluft og ut i vinterkulden. Har også litt skjev neseskillevegg, men har ikke operert da legen mente det ikke vil ha stort å si for meg annet enn at jeg vil bli kvitt en pipelyd som kommer hver gang jeg puster ut, og han advarte meg mot at nesen kan begynne å renne enda mer. Har dog allergier og bruker medisiner for det, men er likevel plaget med rennende nese hele året. 

Anonymkode: cda72...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les på kronisk rhinitt/vasomotorisk rhinitt, kan være det du har 

Anonymkode: 68145...e0b

Det tror jeg faktisk det er! Ante ikke at det fantes noe som het det, og at det er en "diagnose". Lest om det på noen nettsider nå, og det stemmer på en prikk.

Da er det vel bare noe man må leve med da. Det finnes verre ting å lide av, så det er jo greit nok.

Takk for svaret!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det blåser eller er litt kaldt ute så renner nesen ned en gang!!! Og ikke bare litt heller. Jeg forstår ikke hva det er! 

Det er så dritt irriterende fordi det renner blankt vannete snått nedover nesen 24/7. Det skjer når jeg er ute. Kun da. Jeg tror jeg har kulde allergi. 

Halsen tetter seg av kald drikke og får mye slim. Og hendene mine er ubrukelig om det er litt kaldt ute. De stivere helt til. 

Kanskje det er kukdeallergi som gjør det med nesen min og. 

Gjør det det på deg inne?

Har noen opplevd dette jeg beskriver foresten?? Jeg har ikke påvist kulde allergi. Jeg har bare settet sammen brikkene selv egentlig. Kan legen teste om jeg har kilde allergi? 

Anonymkode: b62cb...aa3

Jeg opplever det både inne og ute. Men går jeg ut i kaldt vær, særlig om det er vind i tillegg, så renner nesen med en gang - garantert. Da må jeg snyte meg med en gang jeg kommer inn igjen, eller underveis ute.

Går ingen steder uten snytepapir/papirlommetørkler i lomma.

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Moren min er sånn. Er aldri forkjølet, men nyser litt og snyter seg hver dag. Noen dager er mye verre enn andre, mens andre dager merker hun ikke noe. Men sånn jevnt over er det litt hver dag. Ikke sjekket seg for allergier, og det holder på hele året uansett.

Anonymkode: 8fd83...e0d

Slik har jeg det også. Slår ikke ut på blodprøve at jeg har allergi. 

Anonymkode: 358de...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har også vært sånn så lenge jeg kan huske. Trodde inntil nylig at alle hadde det sånn, at de nøs 10 ganger om dagen og det første de gjorde om morgenen var å snyte seg. Mennesker var en snørrete art i min verden. Trodde også at samboeren min var et helsemessig unikum som aldri snøt seg.

Innså vel i fjor en gang at dette ikke er normalt, og var egentlig ikke så plaget av det før jeg fant ut at de fleste ikke har det sånn 🙈 nå kan det irritere meg. Men det går vel fint å ha det sånn hvis man må. Heller dette enn allergi mot dyr eller pollen! 

Anonymkode: da55a...a37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går det kanskje an å operere nesen for å rette opp skilleveggen? Hvis du synes det er plagsomt så er det kanskje et alternativ?

Anonymkode: 5db73...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det også sånn men jeg tror ikke jeg har en skjev neseskillevegg. Mistenker jeg har den allergiske versjonen rhinitt  etter å ha lest litt. Har også alltid trodd at jeg har vært alene med dette! Det slår ikke ut på noen allergiprøver heller...

Anonymkode: f0f38...8cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har det. Jeg har ikke hatt det hele livet, men fikk det etter en sesong med pollenallergi/forkjølelse da jeg bare forsatte å være tett i lang tid etterpå. Kanskje for sånn 6-7 år siden? Jeg har påvist allergi mot gras og burot og smågnagere. Allergi mot smågnagere fikk jeg da jeg var rundt 11 år, og gras og burot slå jeg ut på da jeg var 17 år. Jeg tror i realiteten jeg er allergisk mot mer da. I starten tok jeg det opp med legen, men nesetettheten ble lett knyttet til allergi. Siden det var på vinteren så fikk jeg bare beskjed om å forsette å gå på allergitabletter, men det er ingen vesentlig forskjell om jeg går på tabletter utenom sesongen, så jeg har bare slutta å gå på tablettene.  Jeg fikk også tatt allergiprøver mot støv og diverse andre allergier på grunn av tettheten og at jeg får veldig sporadiske nyseanfall der jeg kan nyse rundt 15 ganger etter hverandre året rundt. Jeg slo ikke ut på støv/midd eller andre allergier som jeg ikke har vært testet for før utenom de jeg har. Pappa har også sånne nyseanfall i perioder uten at han har noen spesiell allergi, så kanskje det er en familiegreie.

Det stemmer på en prikk med rhinitt ja! For å dele litt ekle detaljer, så har jeg hver morgen snørr som har samlet seg i halsen og som må harkes opp. Det var ikke sånn i begynnelsen, det med at snørr kommer bak i halsen kom etterhvert. Det kan noen ganger være ganske seigt, og det for det meste hvitt/lysgrønt. Begynner også å renne av sterk mat og gjerne når jeg har vært i aktivitet eller går ute når det er kaldt. Om vinteren så holder jeg tettheten i sjakk om det er bare en moderat plage, men om våren/sommeren så blir jeg tettere, så tett at jeg får vondt i bihulene. Dette er nok på grunn av pollenallergien. Da prøver jeg ofte å skylle nesen med saltvann og det hjelper til en viss grad og ta tabletter, men jeg er litt sløv på å begynne behandlingen tidsnok. Jeg snyter meg flere ganger om dagen altså...

Så jeg har det også, og det er trolig rhinitt ja, som jeg tror har blitt utløst av allergi, men jeg tror at i vinterhalvåret så er det ikke allergisk, mens det forverrer seg i pollensesongen med allergi på grunn av at jeg blir veldig tett og får flere nyseanfall.

I starten da jeg var tett over et lenger tidsrom tenkte jeg at det var unormalt, men nå som jeg har gått så lenge med det har jeg blitt så vant med det og regnet det som normalstand at jeg ikke har orket å gjøre mer i forhold til legen. Vet heller ikke hva jeg kan gjøre som sagt når jeg har tatt flere allergitester for å utelukke helårsallergi, med tanke på at jeg allerede har sesongallergi og allergi mot smågnagere. Har tenkt på at jeg egentlig burde dra til en ØNH-spesialist, men føler det blir så teit når jeg kommer og forteller at jeg har hatt det her i så mange år og ikke gjort noe særlig med det før nå 😌

Jeg las forresten en sak om en dame her i Norge som var konstant plaget av kronisk bihulebetennelse, mange år senere fikk hun endelig kommet seg til en spesialist som fant et gammelt kreklingbær eller hva det var i nesen hennes. Når hun fikk fjernet det så forsvant alle plagene. Så kanskje vi alle egentlig har et fremmedlegeme liggende i nesen en plass. Ser for meg at det ligger en liten perle der fra da jeg var liten og var litt uforsiktig :P 

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...