Gå til innhold

Ang. konfirmasjon. Noen som skal ha en liten konfirmasjon å ha det hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi blir ikke mange. Ca. 20 stk inkludert oss selv (5 stk). Så vi skal ha det hjemme. 

Jeg er så usikker på dette med konfirmasjon. Hvor høytidelig må det være i selskapet? Må man ha taler og sanger? Vet at konfirmanten selv ikke er veldig interessert i sanger. Jeg selv er ikke glad i ting som blir så høytidelig. Men, mulig det er forventet i en konfirmasjon? Selv om den blir holdt hjemme og er liten?

Setter VELDIG pris på svar!

Anonymkode: 2086c...0f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tjue stykker er ikke lite. Det er akkurat passe :) Og det beste må være å ha det hjemme.

Jeg tenker at det viktigste er ikke å holde det høytidelig, men personlig og med fokus på konfirmanten.

Anonymkode: e9ea6...a5b

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde litt færre enn det i min konfirmasjon. Ingen taler og sang (takk og lov - slikt er mitt verste mareritt), men god mat hjemme i vår egen hage. Det var helt perfekt :) 

Anonymkode: 1ff11...8cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt tre konfirmasjoner hjemme, veldig hyggelig! Lagde maten selv, buffet. Vet ikke hva du mener med veldig høytidelig, men vi hadde duk på bordet og blomster... Taler styrer dere jo ikke, hvis noen ønsker å holde en liten tale til konfirmanten så gjør de det! Og du skal ikke se bort i fra at konfirmanten setter stor pris på det når alt kommer til alt. Hvis du ikke selv ønsker å holde en tale, kan du jo reise deg og ønske velkommen samt utbringe en skål for konfirmanten.

Anonymkode: c4972...f3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det ikke er noe fasitsvar for hvor høytidelig det blir. Velg det dere føler er komfortabelt for dere, da vil gestene også merke at dere er rolig og koser dere, enn feks stresset og stiv.

Anonymkode: 7a1a2...e22

Skrevet

Hadde de to første hjemme. til 3 mann leide vi lokale siden 2 av gjesten da var avhengig av rullestol, og det gikk ikke hjemme hos oss.

AnonymBruker
Skrevet

Dre gjør det akkurat som dere selv ønsker.

Vi blir også bare rundt 20 gjester til konfirmasjon neste år, men kommer til å ha det i leid lokale. Og det blir finstas og taler, men jeg tenker vi dropper sanger, for det er hverken vi foreldrene eller konfirmanten glad i. Mat tenker jeg blir enten tapas eller buffet på en eller annen måte. Enkelt og greit.

Anonymkode: 4bee2...2d5

AnonymBruker
Skrevet

Min konfirmasjon var hjemme, uten taler og sanger. Det var helt greit. Det eneste jeg hadde ønsket meg ekstra var at det hadde blitt leid inn noen til å servere, for mamma og pappa var opptatt med det mye av tiden, så jeg ble sittende alene siden jeg egentlig satt mellom dem. Det var litt kjedelig...

Anonymkode: eb58b...494

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 20 gjester var mange. De konfirmasjonene jeg har vært i har alle sammen hatt færre gjester enn det. Synes de hyggeligste var de med buffet, blir så stress når maten skal serveres. 

Anonymkode: 35c92...135

• Liker 1
Skrevet
On 3/12/2019 at 1:06 PM, AnonymBruker said:

Vi blir ikke mange. Ca. 20 stk inkludert oss selv (5 stk). Så vi skal ha det hjemme. 

Jeg er så usikker på dette med konfirmasjon. Hvor høytidelig må det være i selskapet? Må man ha taler og sanger? Vet at konfirmanten selv ikke er veldig interessert i sanger. Jeg selv er ikke glad i ting som blir så høytidelig. Men, mulig det er forventet i en konfirmasjon? Selv om den blir holdt hjemme og er liten?

Setter VELDIG pris på svar!

Anonymkode: 2086c...0f6

Det trenger ikke være høytidelig. Dere legger fullt og helt opp til dette selv, hvordan dere vil ha det er det kun dere som kan bestemme. Du kjenner barnet ditt og vet hvordan barnet trives og ikke trives. Hvis konfirmanten ikke er interessert i taler og sang så skal dere akseptere det, men kanskje du da burde si fra til gjester du mener "plutselig" skulle finne på å holde en tale eller komme med en sang. Så går det også an å nevne det i starten av selskapet at det ikke er ønskelig, men dere kan jo mimre litt uten taler også. 

On 3/12/2019 at 3:45 PM, AnonymBruker said:

Jeg synes 20 gjester var mange. De konfirmasjonene jeg har vært i har alle sammen hatt færre gjester enn det. Synes de hyggeligste var de med buffet, blir så stress når maten skal serveres. 

Anonymkode: 35c92...135

Antall gjester kommer jo an på hvor stor familie man har.

I tillegg til mamma og pappa har kanskje konfirmanten to søsken. Så kommer mormor, morfar, farmor og farfar. Har man to tanter, to fille-onkler, en onkel og en fille-tante og i tillegg 12 søskenbarn på morssiden, - samt en tante, en onkel, en fille-tante og tre søskenbarn på farssiden så er man 33 familiemedlemmer. I tillegg kommer faddere og evt. venner som er inviterte.

Har man en mindre familie hvor konfirmanten har ett søsken, en ugift tante, en onkel, en fille-tante og to søskenbarn på farssiden, - samt en tante, en fille-onkel og to søskenbarn på morssiden, mormor og farmor så er man 15 (her er eksemplet av morfar og farfar er døde). I tillegg kommer fadder og evt. venner som er inviterte

AnonymBruker
Skrevet

Trenger da ikke være så høytidelig, å spar folk for sanger, det er så kleint å jeg har nektet å bli med på de siden jeg var liten. Folk fikk også klar beskjed om at jeg ikke skulle ha noe av det i konfirmasjonen. Vi var vel ca 15, spiste god middag og kaker. Koste meg virkelig :) heller sånn feiring fremfor stivt og folksomt 

Anonymkode: dfaae...e14

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke være høytidlig, men jeg synes nok at foreldrene burde si et par ord om konfirmanten. Behøver ikke være en lang tale, men bare noe om at man er glad og stolt av hen osv.

Anonymkode: f5796...e3a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...