Gå til innhold

Minimalister og miljøbevisste: Hvor kjøper dere klær, måbler og andre ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere kjøpte jeg klær på H&M, men nå som jeg er mer miljøbevisst holder jeg meg unna plastklær og slike ting. Kjøper klær, møbler og slikt brukt. 

Men det er sikkert noen av dere som kjøper nye ting iblant selv om dere er minimalister, har Marie Kondoet og blitt miljøbevisste? Da lurer jeg på hva og hvor dere kjøper ting? Ser liksom ikke hvor jeg kan få nye ting av bra kvalitet med så mye søppelbutikker over alt som selger så mye plast og polystyren ting?

Anonymkode: cc91d...cb4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etsy er veldig greit! Mange av selgerene der har håndlagede ting.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er miljøbevisst og kjøper mye brukte møbler. Når jeg trenger andre ting som pyntegjenstander forsøker jeg å gå for rene materialer som tre, stein, glass og papir. Dette er alle ting som kan gjenvinnes og bli til nye ting, foruten om stein som kan legges pent tilbake i naturen hvis man ønsker det.

De har helt nydelige ting i gammelt treverk som er pusset opp på feks Kremmerhuset. Fine skåler til frukt og kubbelys, pyntegjenstander, skrin osv.

Glass kan gjerne kjøpes fra små lokale glassblåserverksted eller kunstforretninger. 

Man kan få mye pynt av papir, som kan henges i vinduet eller på trollhasselgreiner.

Greiner og planter er en fin ting å pynte opp med. Man får godt inneklima av mange stueplanter, og man får kjøpt stilige retro krukker hos diverse brukthandlere.

Hent pynt fra naturen! Plukk mose og kongler til jul, skjell og kråkeboller om våren, markblomster på sommeren osv. Drivved er flott hvis man finner det, man kan lage hyller til veggen, bilderammer og krokhylle av det feks.

Ikke kjøp masseproduserte bilder som du blir lei av, invister heller i noen dyrere som du virkelig liker og som kan være med deg i mange år.

Når det kommer til klær kan det være lurt å kjøpe ting som har god kvalitet og som kan være med deg i mange år istedenfor å skifte det ut etter et par sesonger.

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

Mitt fokus er å unngå fast fashion, men resultatet blir jo mye det samme, men jeg er også opptatt av hvor klærne er produsert. De merkene jeg er glad i og som ofte innfrir mine "krav", er blant annet Holzweiler (produserer mye i Portugal og mye i økologisk bomull),  Filippa K og Mads Nørgaard - som alle kan fås i Norge. I tillegg er jeg veldig glad i det danske merket Organic Basics (må bestilles, og vanskelig å komme under tollgrensa, men de har de beste ensfargede t-shirtene og trusene, og de utvikler stadig, nå er det også kommet litt treningstøy), og det amerikanske merket Everlane (må også bestilles, men man kan betale moms samtidig som man betaler, så det er en fordel). Jeg har også hørt mye bra om det svenske merket Deadwood, uten at jeg har prøvd det selv. De lager skinnjakker av resirkulert skinn :) Patagonia, Fjallraven og Save the Duck er også merker som skal være mer bærekraftige, hvis du ser etter mer ytterklær/friluftsklær. Ellers tenker jeg at det først og fremst er viktig å kjøpe klær av god kvalitet, slik at det man har varer lenge og man ikke trenger å kjøpe nytt så ofte. 

Ellers bruker jeg ikke å "shoppe", i den forstand at jeg går rundt i butikker og leter etter klær jeg kan kjøpe uten at det er noe spesielt jeg leter etter. Hvis jeg skal kjøpe noe, er det fordi jeg har funnet ut at jeg trenger et spesifikt plagg, og da bruker jeg gjerne å se meg om på bruktmarkedet først (bruker tise ganske mye). Ellers bruker jeg alltid også å tenke meg god om før jeg kjøper noe nytt, jeg skriver det gjerne ned på en liste på mobilen og venter en måneds tid før jeg kjøper. Innen det er gått en måned har jeg ofte funnet ut at jeg ikke trenger det likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Klesmessig liker jeg veldig godt Prana, de pakker også klærne med hyssing og papp istedet for plastposer. :)  I fysiske butikker holder jeg meg til økologisk bomull på undertøy og slikt. Etsy er et godt forslag, men velg selger med omhu. Ellers kjøper jeg ekstremt lite.. Nye møbler ville jeg kjøpt fra norske småprodusenter, det er dyrt men de bruker gjerne lokalt trevirke og kan ofte ta ønsker. Eller hyr en møbelsnekker.

Anonymkode: f794e...479

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid kjøpt bomull og ull, så det er ikke et stort problem. Til og med H&M har også "bærekraftig" som jeg av og til handler fra.

Jeg prøver å kjøpe mest brukt, kan nevne f.eks asos marketplace, finn, fysiske gjenbruksbutikker.

Møbler trenger jeg ikke flere av og har ikke handlet på flere år, men ville funnet brukt om jeg kunne.

Når du først kjøper klær f.eks, kjøp kvalitet og sjekk at materialene er bra. Det finnes også nettbutikker som Everlane som skal være bærekraftige, og flere merker er også det.

Anonymkode: 9733c...fb4

Skrevet

Kjøper mye brukt, både klær og møbler. Hvis jeg trenger et plagg i bomull foreksempel så går jeg for økologisk bomull. Grontskift.no har fokus på miljø 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å skrive ønskeliste, og ikke kjøpe noe før det har gått f.eks. seks måneder eller et år. (Avhengig av hva det er da, dersom du mangler truser eller du ble frastjålet vinterjakken er du jo nødt til å kjøpe nytt med en gang.) For som Solsmil skriver, finner man ofte ut at man egentlig ikke trenger det likevel. En annen fin ting med å vente med å kjøpe noe er at gode tilbud kan dukke opp, f.eks. i fjor så trengte jeg et par ski og fikk byttet med en venninne som ville ha min reisekoffert. Vi ble begge kvitt en ting vi ikke lenger trengte, og samtidig fikk vi tak i en ting vi trengte. Skikkelig vinn-vinn. :) 

Anonymkode: 72f57...dac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...