Gå til innhold

Tid for vindusvask. Tips?

Anbefalte innlegg

Jeg bor på første året i en enebolig nær sjøen(3-400 meter). Vasket vinduer i høst, men føler jeg ikke helt fikk det til. Nå er det skrekk og gru på vinduene igjen, og mye av det kommer nok fra saltvannet, samt at vi bor på en vindfull plass med åker rett utenfor. Sist vindusvask brukte jeg vanlig vindusvaskemiddel. Ser fint ut med en gang, men det ble et belegg der som fungerte som tiltrekning på smuss, lort og saltvann.

Ønsker først å få de helt rene, så vaske over med et middels om ikke suger til seg sitt. Tips?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1262744-tid-for-vindusvask-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres kanskje rart ut, men jeg vasker vinduene utvendig med vindusspylevæske. 

Alt blir helt rent og når du tar det over en siste gang og så drar over med nalen blir det ikke en eneste stripe. Har ikke merket at det kommer noen "hinne" på vinduet heller. 

• Liker 1
21 minutter siden, Siri_H skrev:

Alt blir helt rent og når du tar det over en siste gang og så drar over med nalen blir det ikke en eneste stripe. Har ikke merket at det kommer noen "hinne" på vinduet heller. 

Kjempetips, tusen takk! blander du ut noe, eller bare rett i bøtta?

AnonymBruker
1 time siden, Oslogs skrev:

Kjempetips, tusen takk! blander du ut noe, eller bare rett i bøtta?

Jeg bruker også vindusspylervæske. Du kan i grunnen velge om du vil spraye rett på, eller blande i varmt vann. Er de veldig skitne, ville jeg blandet 50/50, ellers risikerer du kanskje å få riper i vinduene. 

Anonymkode: a8500...e8d

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, Oslogs skrev:

Jeg bor på første året i en enebolig nær sjøen(3-400 meter). Vasket vinduer i høst, men føler jeg ikke helt fikk det til. Nå er det skrekk og gru på vinduene igjen, og mye av det kommer nok fra saltvannet, samt at vi bor på en vindfull plass med åker rett utenfor. Sist vindusvask brukte jeg vanlig vindusvaskemiddel. Ser fint ut med en gang, men det ble et belegg der som fungerte som tiltrekning på smuss, lort og saltvann.

Ønsker først å få de helt rene, så vaske over med et middels om ikke suger til seg sitt. Tips?

Varmt vann og salmiakk. Jeg blander Jif allrengjøring med salmiakk, men da vet jeg hva jeg gjør. Salmiakk og klorin skal ikke blandes da det utvikler farlige gasser. Salmiakk er og en fordel å ta i bøtta utendørs på grunn av lukt. 

Bruker enten gammelt frotehåndkle som kastes etterpå, eller microfinerklut, når vinduene er ekstra skitten begge deler. Drr av med nal og tørker kanter/renner med microklut. Rene vinduer hver gang. 

5 timer siden, Siri_H skrev:

Har rpøvd vindusspylevæske med et elendig dårlig resultat. Bortkastet arbeid når du har en del vinduer å vaske.

Men vi kan jo ha ulike peferanser til begrepet "rene vinduer".

Anonymkode: 4e203...448

• Liker 1
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har rpøvd vindusspylevæske med et elendig dårlig resultat. Bortkastet arbeid når du har en del vinduer å vaske.

Jeg er redd for at det blir bortkastet når jeg har 23 vinduer å begi meg ut på... Vil først få de helt rene, så ha på et eller annet middel/fikse slik at det ikke blir  noe film utenpå. Samboer nevnte at nylonvask kan være en idé...?

Jeg bruker Zalo, vann og fille. Tar over vinduene med filla så klasker jeg på rent vann så blir de skinnende rene...helt til neste gang, vi bor og nær sjøen :P Jeg pleier ikke å tørke vinduene heller, de lufttørker...

• Liker 1

Nal, Dråpe Salo, litt Rød, eller Teknisk sprit hvis Minusgrader. Rikelig med ¨vaske-vann¨,

-Hvis MØKKETE, -kjappt over, en gang, fjærne møkk \ unngå riper. Edit. Med fille.

Ta med øverste delen av lista, så ikke møkk renner ned på glasset...

¨Normal mengde¨ ¨vann¨, -nal fra hjørnet oppe, horisontalt, litt vinkel på nal, -dra litt ned, -Sveipe ruta uten å løfte, til hele er tatt. Glanse, fjærne evt. striper med Avispapir, Seff. uten Stift... Gullende rent...

Vindus-puss er de kjappeste ¨Svarte-kroner¨ jeg har tjent... 

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1

Annonse

9 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg bruker Zalo, vann og fille. Tar over vinduene med filla så klasker jeg på rent vann så blir de skinnende rene...helt til neste gang, vi bor og nær sjøen :P Jeg pleier ikke å tørke vinduene heller, de lufttørker...

Hørtes fantastisk ut, ser litt småmørkt på å ha med meg et helt flyttelass rundt huset for å vaske vinduer... Med "klaske" på vann, bruker du fille, evt annen fille da? Eller spraye på?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...