AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #1 Skrevet 12. mars 2019 Jeg luter. Har runde skuldre og svai i ryggen. Det er ikke pent, og jeg føler det hemmer meg privat og i jobb (skal liksom utstråle litt autoritet på jobb). Føler det påvirker alt fra stemmen (klarer fysisk ikke å heve stemmen over et visst nivå), sexliv (dårlig kontakt med underlivsmuskulatur) og utseende (dobbelhake selv om jeg ifølge bmi er slank). Prøver å være der bevisst og rette meg opp, men det gjør fysisk vondt og er utmattende i lengden. Tror musklene mine er blitt deformerte av årevis med denne dårlige holdningen. Så, noen som har noen gode råd til meg? Hva gjorde du for å forbedre holdningen din? Hvor lang tid tok det å se resultater? Anonymkode: 5e367...0d7
Pierre Gynt Skrevet 12. mars 2019 #2 Skrevet 12. mars 2019 (endret) Martin Norum har en en hel podcastepisode via til kroppsholdning. De går igjennom en del forskning på feltet, og bekrefter at det ikke er så mye man får gjort med det ved hjelp av trening, osv. F.eks. så debunker de det klassiske rådet om å styrke musklene i ryggen og strekke brystet. Det handler mest om vane. Som du sier, så er det faktisk ganske utmattende å prøve å innta en holdning man ikke er vant til. Det kan faktisk fungere mot sin hensikt.https://podtail.com/no/podcast/sterkere/-6-holdning-til-besvaer/ Endret 12. mars 2019 av Purt Gull
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #3 Skrevet 12. mars 2019 https://www.rehaboteket.no/rygg/holdningsbandasje-bedre-holdning-svart?gclid=EAIaIQobChMI54GQ1OX84AIVwpIYCh0O0QkSEAQYASABEgI0wPD_BwE jeg kjøpte noe lignende bare fra Enklere liv, den hjelper. Den tøyer/strekker så holdningen blir bedre. Anonymkode: d9b17...2de 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #4 Skrevet 12. mars 2019 Dårlig holdning kan være ett symptom på stramt tungebånd hos voksne. Anonymkode: 0f3fb...c05
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #5 Skrevet 12. mars 2019 Jeg går med hendene bak på ryggen, og drar skuldrene bak, som en soldat som står rett opp og ned. Gjør dette flere ganger om dagen. Du må bare trene og trene. Musklene vil føles såre ut, men det går seg til. Anonymkode: a3caf...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #6 Skrevet 13. mars 2019 Kan anbefale holdningstøy fra Anodyne.no. Har fungert meget bra for min del. Man blir etter å ha brukt det en stund mer bevisst holdningen sin og dette gjør etterhvert at man får en bedre holdning også uten tøyet på. Koster litt men for min del er det verdt det. Anonymkode: 31f24...e07
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #7 Skrevet 13. mars 2019 Jeg jobbet med det i ca to år og har bra holdning nå. Fokuserte på to ting: Trening og å bevisst rette meg opp hele tiden (frem med brystet, bak med skuldrene). I ettertid tenker jeg som det blir nevnt over, at treningen har mindre å si enn det evindelige fokuset på å rette seg opp. Men det var absolutt positivt for meg å bli sterkere i ryggen også, det gjør det mindre smertefullt å rette seg opp. Anonymkode: 18c3a...79e
Nightcrawler00 Skrevet 13. mars 2019 #8 Skrevet 13. mars 2019 På 12.3.2019 den 15.17, Purt Gull skrev: Martin Norum har en en hel podcastepisode via til kroppsholdning. De går igjennom en del forskning på feltet, og bekrefter at det ikke er så mye man får gjort med det ved hjelp av trening, osv. F.eks. så debunker de det klassiske rådet om å styrke musklene i ryggen og strekke brystet. Det handler mest om vane. Som du sier, så er det faktisk ganske utmattende å prøve å innta en holdning man ikke er vant til. Det kan faktisk fungere mot sin hensikt.https://podtail.com/no/podcast/sterkere/-6-holdning-til-besvaer/ Vil bare si at jeg liker skeptikerånden din! Synes du gir så gode og informerende svar 1
BiancaWhite Skrevet 13. mars 2019 #9 Skrevet 13. mars 2019 På 12.3.2019 den 12.51, AnonymBruker skrev: Jeg luter. Har runde skuldre og svai i ryggen. Det er ikke pent, og jeg føler det hemmer meg privat og i jobb (skal liksom utstråle litt autoritet på jobb). Føler det påvirker alt fra stemmen (klarer fysisk ikke å heve stemmen over et visst nivå), sexliv (dårlig kontakt med underlivsmuskulatur) og utseende (dobbelhake selv om jeg ifølge bmi er slank). Prøver å være der bevisst og rette meg opp, men det gjør fysisk vondt og er utmattende i lengden. Tror musklene mine er blitt deformerte av årevis med denne dårlige holdningen. Så, noen som har noen gode råd til meg? Hva gjorde du for å forbedre holdningen din? Hvor lang tid tok det å se resultater? Anonymkode: 5e367...0d7 Situps! Og HUSKE PÅ å rette opp ryggen så snart du merker at du luter. Ser så mange har denne forferdelige holdningen nå og det er nok all sittingen. Holdt på å få den selv. Trodde liksom det var alle andre som hadde den, men så så jeg meg i speilet uten å gjøre meg til og stod sånn jeg står til vanlig og da lutet jeg like mye som "alle andre" så stilte jeg meg opp slik jeg vil se ut, og nå er jeg så ovs på det at det har blitt en vane. Du må få tilbake musklene rundt rygg og mage rett og slett.
kanelsnurr Skrevet 14. mars 2019 #10 Skrevet 14. mars 2019 Jeg mener at yoga gir bedre holdning, og det gjør annen trening som gir sterkere kjerne og mer kroppsbevissthet også. Når folk med lut holdning skal rette seg opp, så dytter de liksom skuldrene bak og brystet opp, noe som er fryktelig slitsomt. Hos folk som har en pen holdning hele tiden kommer det løftet fra magen. Bare se på dansere f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå