AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #1 Skrevet 12. mars 2019 Hei. Jeg er gravid i uke 31, og har siden uke 7 hatt bekkenplager. Jeg har i tillegg slitt med fryktelig lite energi og dårlig søvn. Dette er begynt å bli veldig tungt. Vi har to barn fra før, samt gård. Jeg har vært den som har gjort fjøs på morgen, også gjør vi fjøs sammen på kvelden. Far begynner så pass tidlig at levering og henting i barnehage er det kun jeg som kan gjøre. Nå er jeg blitt så dårlig og tung at jeg kjenner jeg ikke makter alt dette. Lammingen starter snart og da skal jeg være den som passer på, på dagtid, i tillegg til levering i Bhg, og foring av sauer. Att på til skal jeg klare å gjøre klart alt som skal gjøres klart til baby kommer.. jeg føler bare jeg stresser meg opp. Hvis jeg leverer ungen i barnehagen og gjør fjøsen er jeg helt ferdig. Jeg har som sagt bekkenløsning, veldig plaget med kynnere, tungt å puste, tungt å gå, sover dårlig og energien er på null. Hva er våre alternativer? Jeg trenger hjelp. Jeg har ingen venner eller familie jeg kan spørre. Anonymkode: a029d...ef3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #2 Skrevet 12. mars 2019 TS her: jeg har vært sykemeldt fra jobben min siden november. Anonymkode: a029d...ef3
Torelli Skrevet 12. mars 2019 #3 Skrevet 12. mars 2019 kan dere en periode prøve med en foring, å gi dbbelt med mat? Kanskje du da kunne sluppet foring på morgenen? evt. bare kostet inntil?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #4 Skrevet 12. mars 2019 https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Odelstinget/1994-1995/inno-199495-007/2/ " Etter arbeidsmiljøloven § 33 A nr. 2 har en arbeidstaker i dag rett til permisjon både ved barns og barnepassers sykdom i et visst antall dager. Arbeidsmiljøloven sikrer imidlertid ikke rett til lønn under slik permisjon. Permisjonsretten i arbeidsmiljøloven er fulgt opp i folketrygdloven med rett til sykepenger ved barns sykdom, men ikke ved barnepassers sykdom. Ved barnpassers sykdom har følgelig en arbeidstaker rett til permisjon fra arbeidet, men ikke økonomisk kompensasjon." Anonymkode: fd9fc...ff2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #5 Skrevet 12. mars 2019 Nei. Far er ikke syk og kan således ikke bli sykemeldt. Han får søke permisjon fra jobben sin. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Odelstinget/1994-1995/inno-199495-007/2/ " Etter arbeidsmiljøloven § 33 A nr. 2 har en arbeidstaker i dag rett til permisjon både ved barns og barnepassers sykdom i et visst antall dager. Arbeidsmiljøloven sikrer imidlertid ikke rett til lønn under slik permisjon. Permisjonsretten i arbeidsmiljøloven er fulgt opp i folketrygdloven med rett til sykepenger ved barns sykdom, men ikke ved barnepassers sykdom. Ved barnpassers sykdom har følgelig en arbeidstaker rett til permisjon fra arbeidet, men ikke økonomisk kompensasjon." Anonymkode: fd9fc...ff2 Slik jeg leser HI er ikke «syk barnepasser» problemet. Dette handler om fjøsarbeidet. Anonymkode: 0f267...ddd 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #6 Skrevet 12. mars 2019 Far bør snakke med arbeidsgiver og finne en løsning for de neste ukene slik at han kan levere i barnehagen. Anonymkode: 06bb7...086 8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #7 Skrevet 12. mars 2019 Hva er det egentlig du mener at han skal sykemelde seg for? Skal han sykemelde seg for at du ikke klarer å jobbe i fjøset? Å bo på gård er noe dere selv har bestemt, man blir ikke sykemeldt fra jobben sin for å gjøre en frivillig jobb hjemme.. Da får dere skaffe noen andre som kan jobbe i fjøset for dere heller å betale dem for arbeidet. Du klarer vel hverdagen om du kun må levere i barnehagen? Anonymkode: 27aa3...d20 11
Gjest NotYou Skrevet 12. mars 2019 #8 Skrevet 12. mars 2019 (endret) . Endret 12. mars 2019 av NotYou
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #10 Skrevet 12. mars 2019 Er det ikke det man har avløsere til? Sitat Som avløser tar man over arbeidet på en gård slik at bonden kan få ferie og fritid, eller hjelp når de er syke. Anonymkode: 61c2d...239 11
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #11 Skrevet 12. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det egentlig du mener at han skal sykemelde seg for? Skal han sykemelde seg for at du ikke klarer å jobbe i fjøset? Å bo på gård er noe dere selv har bestemt, man blir ikke sykemeldt fra jobben sin for å gjøre en frivillig jobb hjemme.. Da får dere skaffe noen andre som kan jobbe i fjøset for dere heller å betale dem for arbeidet. Du klarer vel hverdagen om du kun må levere i barnehagen? Anonymkode: 27aa3...d20 Ts her. Tror du misforstår. Jeg sliter jo ikke bare med fjøset, jeg sliter med hverdagslige gjøremål, som jeg til vanlig klarer helt fint å gjøre. Jeg sliter med å ta vare på barna, jeg sliter med å lage middag eller holde huset ryddig og rent, jeg må SOVE etter å ha kjørt ungen i barnehagen. Det tar meg ca 45 minutter hver morgen å kjøre ungen samt gjøre fjøs. Og etter det er jeg så sliten at jeg så vidt klarer å kjøre å hente ungen i barnehagen på ettermiddagen. Jeg er da fullstendig klar over at vi har valgt å bo på gård, og vi har valgt å få barn, men det betyr ikke at man går å planlegger å bli syk i graviditeten... jeg spør om råd, og å være nesevis er faktisk ikke å gi råd, sånn i tilfelle du trodde det. Jeg trenger hjelp, så hva tror du jeg mener han skal sykemelde seg for? Jeg klarer så vidt å komme meg gjennom hverdagen nå, jeg har to måneder igjen. Absolutt alt jeg må gjøre i løpet av dagen er tungt. Anonymkode: a029d...ef3 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #12 Skrevet 12. mars 2019 Ts. vi tok over gården 1 oktober, så har ikke fått innvilget penger til avløser enda. Vi har ikke økonomi til å legge ut for en i forkant heller. Anonymkode: a029d...ef3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #13 Skrevet 12. mars 2019 12 minutter siden, NotYou skrev: Kan far snakke med arbeidsgiveren sin? Jeg er selv i uke 30 å har slitt skikkelig i dette svangerskapet. Fars arbeidsgiver har vist mye forståelse. Far har fått kortere dager med samme lønn, og tilrettelegging med arbeid kun i nærområdet. Noen er kjempegreie i slike situasjoner Arbeidsgiver er dessverre ikke så velvillig på dette området. Mannen kan i utganspunktet jobbe nærmere hjemmet, men arbeidsgiver setter han ikke dit, selv om dette har blitt etterspurt. Vi har ikke økonomi til at han skal ta seg fri/ulønnet permisjon heller. Anonymkode: a029d...ef3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #14 Skrevet 12. mars 2019 Tenker dere må få en avløser eller så må far snakke med arbeidsgiver om å event starte senere på jobb slik han kan ta fjøset før han går på jobb. Hvordan har dere løst fjøset på morgenen når du var i jobb? Anonymkode: 7fd79...7fc 8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #15 Skrevet 12. mars 2019 Kan far ha hjemmekontor en periode? Anonymkode: d8cd9...f07
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #16 Skrevet 12. mars 2019 Hvordan hadde dere tenkt å løse lammingen om du ikke var gravid, og jobbet? Anonymkode: 2c146...94c 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #17 Skrevet 12. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er gravid i uke 31, og har siden uke 7 hatt bekkenplager. Jeg har i tillegg slitt med fryktelig lite energi og dårlig søvn. Dette er begynt å bli veldig tungt. Vi har to barn fra før, samt gård. Jeg har vært den som har gjort fjøs på morgen, også gjør vi fjøs sammen på kvelden. Far begynner så pass tidlig at levering og henting i barnehage er det kun jeg som kan gjøre. Nå er jeg blitt så dårlig og tung at jeg kjenner jeg ikke makter alt dette. Lammingen starter snart og da skal jeg være den som passer på, på dagtid, i tillegg til levering i Bhg, og foring av sauer. Att på til skal jeg klare å gjøre klart alt som skal gjøres klart til baby kommer.. jeg føler bare jeg stresser meg opp. Hvis jeg leverer ungen i barnehagen og gjør fjøsen er jeg helt ferdig. Jeg har som sagt bekkenløsning, veldig plaget med kynnere, tungt å puste, tungt å gå, sover dårlig og energien er på null. Hva er våre alternativer? Jeg trenger hjelp. Jeg har ingen venner eller familie jeg kan spørre. Anonymkode: a029d...ef3 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Tror du misforstår. Jeg sliter jo ikke bare med fjøset, jeg sliter med hverdagslige gjøremål, som jeg til vanlig klarer helt fint å gjøre. Jeg sliter med å ta vare på barna, jeg sliter med å lage middag eller holde huset ryddig og rent, jeg må SOVE etter å ha kjørt ungen i barnehagen. Det tar meg ca 45 minutter hver morgen å kjøre ungen samt gjøre fjøs. Og etter det er jeg så sliten at jeg så vidt klarer å kjøre å hente ungen i barnehagen på ettermiddagen. Jeg er da fullstendig klar over at vi har valgt å bo på gård, og vi har valgt å få barn, men det betyr ikke at man går å planlegger å bli syk i graviditeten... jeg spør om råd, og å være nesevis er faktisk ikke å gi råd, sånn i tilfelle du trodde det. Jeg trenger hjelp, så hva tror du jeg mener han skal sykemelde seg for? Jeg klarer så vidt å komme meg gjennom hverdagen nå, jeg har to måneder igjen. Absolutt alt jeg må gjøre i løpet av dagen er tungt. Anonymkode: a029d...ef3 1. Far må begynne å ta fjøset om morgenen. Han må rett og slett bare stå opp tidligere. 2. Far må gjøre klart ting for deg til barnehagelevering, slik at du ikke må ta så tunge løft. 3. Alt av middag og husarbeid må far ta, selvfølgelig. Er du syk så er du syk. 4. Da står dere igjen med et problem, lammingen. Men som den over her spurte, hva var planen der om du ikke hadde blitt sykemeldt under graviditeten? Gjennomfør den planen. Som i alle andre familier med flere forpliktelser der den ene voksne blir dårlig, så må den andre ta over. Ekstremt tungt og masse jobb, men sånn er det bare. Det skal ikke være ditt ansvar at det blir laget middag og gjort husarbeid fremover. Du må nesten beholde det ene ansvaret for levering i barnehage siden dere ikke har andre løsninger, men utover det så må far ta seg av resten, selv om han blir utslitt av det. Anonymkode: 93538...5ec 17
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #18 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er også enig i at far må ta fjøset, om han så må stå opp kl 03. Det går for en periode. Han har ikke rett på sykemelding. Anonymkode: af7c1...cfc
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #19 Skrevet 12. mars 2019 Selv om dere ikke har fått skaffet penger til avløser, kan du ikke leie noen inn likevel? Godt mulig det er noen i nærheten som gjerne tar i mot litt ekstra penger mot fjøsarbeid i en kort periode. Hvis du ikke gir de altfor store oppgaver trenger du ikke å betale så mye, kanskje du kan få napp på noen tenåringer eller studenter? Anonymkode: 658de...521
minister-mio Skrevet 12. mars 2019 #20 Skrevet 12. mars 2019 Nei, men dersom han er syk kan lege sykemelde ham
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå