Gå til innhold

Hvordan bevare trehvite overflater lyse så lenge som mulig? Gjelder gulv, vegger, tak og møbler.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal pusse ned gulvet og bygge nye møbler til en hytte jeg har arvet. Hvordan unngår jeg at trehvite overflater gulner og blir mørkere over tid?

Anonymkode: fcfd9...28b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ubehandlet gulner. Jeg tipper lys beis holder, og det er nesten usynlig om du får riktig farge, men hadde jeg vært deg hadde jeg heller sjekket med folk som kan det. 

Anonymkode: 91fe0...413

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ubehandlet gulner. Jeg tipper lys beis holder, og det er nesten usynlig om du får riktig farge, men hadde jeg vært deg hadde jeg heller sjekket med folk som kan det. 

Anonymkode: 91fe0...413

Det skal jeg nok gjøre. Men ved tidligere anledning har jeg gjort slik "ekspertene" på butikken anbefalte, og jeg ble ikke nødvendigvis fornøyd med resultatet. Tenker det er nyttig for meg å høre på andres ekte erfaringer her.

AnonymBruker
Skrevet

Hvitvask med beis med ønsket hvitttone.

Anonymkode: 791b7...b76

AnonymBruker
Skrevet

Men det er vel ikke trehvit når man legger et hvit slør over?

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men det er vel ikke trehvit når man legger et hvit slør over?

Ubehandlet tre vil alltid gulne eller bli gråaktig av vask (gulv). 

Anonymkode: 791b7...b76

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal pusse ned gulvet og bygge nye møbler til en hytte jeg har arvet. Hvordan unngår jeg at trehvite overflater gulner og blir mørkere over tid?

Du kan jo behandle i alle fall møbler med samme olje som en bruker til kjøkkenbenker. Altså en vanntynnet sak som ikke gir gyllent skjær. Liberon har feks en som er ypperlig til bordflater (fordi den kan komme i kontakt med mat uten å avgi kjemikalier, noe de fleste oljer ikke kan)

Vil dog tro det blir dyrt og muligens upraktisk (mtp levetid) å behandle en hel hytte med noe sånt, men om du googler tilsvarende produkt bør du få opp andre vanntynnede ikke-gylne oljer. Gyllent tre er jo ikke inn for tiden.

Du kan også velge å lakke flatene i et av de smørbare plastproduktene på markedet. Ulikt 90-tallets lakkede møbler er endel av disse produktene designet for å holde på trefargen over tid og ikke tilføre gyllenhet. 

Anonymkode: c68c7...1f3

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tipset! :)

Liberon har jeg brukt på småting som fjøler. Det er sinnsykt dyrt. Dessuten må man olje jevnlig for å unngå at produktet tørker ut eller gylner over tid likevel. Men jeg er mer positiv til oljer enn lakker, da jeg ofte har sett flassende lakk rundt omkring. Det kan skape et stort ekstraarbeid ved renovering.

Gjest Gagaen
Skrevet

Hvertfall ikkje vaske med varmt vatn, da blir det gult. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Gagaen skrev:

Hvertfall ikkje vaske med varmt vatn, da blir det gult. 

Interessant, kan du forklare dette litt mer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...