AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #1 Skrevet 12. mars 2019 Skal pusse ned gulvet og bygge nye møbler til en hytte jeg har arvet. Hvordan unngår jeg at trehvite overflater gulner og blir mørkere over tid? Anonymkode: fcfd9...28b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #2 Skrevet 12. mars 2019 Ubehandlet gulner. Jeg tipper lys beis holder, og det er nesten usynlig om du får riktig farge, men hadde jeg vært deg hadde jeg heller sjekket med folk som kan det. Anonymkode: 91fe0...413
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #3 Skrevet 12. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ubehandlet gulner. Jeg tipper lys beis holder, og det er nesten usynlig om du får riktig farge, men hadde jeg vært deg hadde jeg heller sjekket med folk som kan det. Anonymkode: 91fe0...413 Det skal jeg nok gjøre. Men ved tidligere anledning har jeg gjort slik "ekspertene" på butikken anbefalte, og jeg ble ikke nødvendigvis fornøyd med resultatet. Tenker det er nyttig for meg å høre på andres ekte erfaringer her. Anonymkode: fcfd9...28b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #4 Skrevet 12. mars 2019 Hvitvask med beis med ønsket hvitttone. Anonymkode: 791b7...b76
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #5 Skrevet 12. mars 2019 Men det er vel ikke trehvit når man legger et hvit slør over? Anonymkode: fcfd9...28b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #6 Skrevet 12. mars 2019 Jeg har dessverre ingen ege erfaring, men jeg har lurt på de samme selv, og funnet denne, som ser interessant ut. http://okohuset.blogspot.com/2012/05/interir-og-overflater.html Anonymkode: 6e0a8...623 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #7 Skrevet 12. mars 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Men det er vel ikke trehvit når man legger et hvit slør over? Anonymkode: fcfd9...28b Ubehandlet tre vil alltid gulne eller bli gråaktig av vask (gulv). Anonymkode: 791b7...b76
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #8 Skrevet 12. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal pusse ned gulvet og bygge nye møbler til en hytte jeg har arvet. Hvordan unngår jeg at trehvite overflater gulner og blir mørkere over tid? Anonymkode: fcfd9...28b Du kan jo behandle i alle fall møbler med samme olje som en bruker til kjøkkenbenker. Altså en vanntynnet sak som ikke gir gyllent skjær. Liberon har feks en som er ypperlig til bordflater (fordi den kan komme i kontakt med mat uten å avgi kjemikalier, noe de fleste oljer ikke kan) Vil dog tro det blir dyrt og muligens upraktisk (mtp levetid) å behandle en hel hytte med noe sånt, men om du googler tilsvarende produkt bør du få opp andre vanntynnede ikke-gylne oljer. Gyllent tre er jo ikke inn for tiden. Du kan også velge å lakke flatene i et av de smørbare plastproduktene på markedet. Ulikt 90-tallets lakkede møbler er endel av disse produktene designet for å holde på trefargen over tid og ikke tilføre gyllenhet. Anonymkode: c68c7...1f3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #9 Skrevet 12. mars 2019 Takk for tipset! Liberon har jeg brukt på småting som fjøler. Det er sinnsykt dyrt. Dessuten må man olje jevnlig for å unngå at produktet tørker ut eller gylner over tid likevel. Men jeg er mer positiv til oljer enn lakker, da jeg ofte har sett flassende lakk rundt omkring. Det kan skape et stort ekstraarbeid ved renovering. Anonymkode: fcfd9...28b
Gjest Gagaen Skrevet 13. mars 2019 #11 Skrevet 13. mars 2019 Hvertfall ikkje vaske med varmt vatn, da blir det gult.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #12 Skrevet 14. mars 2019 9 timer siden, Gagaen skrev: Hvertfall ikkje vaske med varmt vatn, da blir det gult. Interessant, kan du forklare dette litt mer? Anonymkode: fcfd9...28b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå