AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #1 Skrevet 12. mars 2019 Hvis barnet ikke fikk én eneste gave i dåp og konfirmasjon, og det kun var en seremoni som kostet deg penger der du faktisk måtte følge opp løftet ditt om å oppdra barnet kristent de neste 18 årene, ville du gjort det? Er du kristen selv? Jeg forstår at mange vil døpe barnet av hensyn til tradisjon. Men det virker som veldig få tar inn over seg at de melder ungen inn i et trossamfunn som de ikke engang går god for selv. Hadde du gjort det samme hvis barnet hadde fått en haug med penger for å ha en seremoni i en moské feks? Føler det er så hyklersk av folk å døpe barnet sitt når de ikke tror på bibelen engang,eller ikke har en religiøs (ikke tradisjonsmessig) tilhørighet til den kirken de velger å døpe i. Hvordan kan man stå der og love å oppdra et barn på en måte som man ikke engang vet hva innebærer, fordi man ikke tror på den religionen selv? Man ville jo ikke lovt dyrt og hellig å oppdra barnet sitt som muslim feks hvis man ikke engang hadde lest Koranen og var enig i det som sto der. Men det overser mange glatt, "for det er jo så koselig, og tradisjon, og alle forventer det, og så får man gaver. There Will be cake". Mister så respekten for folk da, for det er ikke å ha ryggrad i mine øyne. Det samme gjelder konfirmasjon. Seriøst, hadde dere gjort det hvis dere måtte konvertere barnet Deres til feks en mormonsk livstro eller jødedommen for den saks skyld? (nevner det som eksempel på noe bare for å ta noe man kanskje ikke tror på og ikke har et press fra omverdenen for å forholde seg til heller.) (her snakker jeg altså ikke om de som er kristne på ordentlig, går i kirken hver uke og står for dette og gjerne vil at ungen deres også skal ta del i dette) Anonymkode: 09651...b89 12
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. mars 2019 #4 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er enig med deg, vet om noen som aldri setter sine ben i en kirke, rett å slett hater alt som har med jesus å gjøre, men døpe ungen skal de.. på grunn av tradisjon 🙄det er hyklerisk.
Ild Skrevet 12. mars 2019 #5 Skrevet 12. mars 2019 (endret) Da er det vel også hedensk å feire jul, da, eller? Edit: selvsagt er jula en hedensk høytid. Jul av jol/joleblot. Sånn har det alltid vært; nye skikker baserer seg på gamle, bytter bare "litt" på innholdet. Endret 12. mars 2019 av Ild 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #6 Skrevet 12. mars 2019 Jeg valgte selv å ikke konfirmere meg som ungdom. Begynte på konfirmasjonsundervisningen, og fant fort ut at det ikke var noe for meg. Hadde ingen fest og fikk ikke penger. Brydde meg ikke, jeg så ikke poenget, syns selv som 15 åring at det var en hyklersk greie. Husker familien min holdt en liten fest for meg uansett med bare nærmeste familie, fordi mamma var så stolt av at jeg var en som tok egne valg og ville bare feire meg som person. Anonymkode: 46af9...d52 9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #7 Skrevet 12. mars 2019 1 minutt siden, Ild skrev: Da er det vel også hedensk å feire jul, da, eller? Vi feiret jul lenge før kristendommen, så nei. Til og med ordet er hedensk. Mange av juletradisjonene har røtter i førkristen tid osv. Så det var vel heller de kristne som skulle slutta å feire jul. Anonymkode: afc85...4e4 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #8 Skrevet 12. mars 2019 6 minutter siden, Ild said: Da er det vel også hedensk å feire jul, da, eller? Ja, det er hedensk i ordets rette forstand. Så hvis man er hedning og står for det så synes jeg å drikke jol er på sin plass. Ellers ikke, for det er også "koselig, tradisjon, noe alle forventer, og så et eller annet om Jesus som jeg ikke tror på. Sa noen god mat?". Anonymkode: 09651...b89 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #9 Skrevet 12. mars 2019 10 minutter siden, Ild said: Da er det vel også hedensk å feire jul, da, eller? Ja, det er det faktisk. Glem Jesu fødsel. Riktignok er jula i dag først og fremst en kristen høytid, en feiring av nettopp fødselen. Historisk har imidlertid ordet jul fint lite å gjøre med den kristne høytiden.– Dette er et gammelt germansk ord, påpeker språkforsker Øystein Vangsnes ved Universitetet i Tromsø overfor forskning.no.Ikke nok med at Jesu fødsel altså ikke har noe med ordet jul å gjøre, ordet henger sågar sammen med en hedensk feiring fra tida før jula ble en kristen høytid.Ordet jul er historisk en felles nordisk betegnelse på den norrøne midtvinterfesten Jólablot, som ble feiret rundt midtvintersolverv. Med god mat og juleøl skulle solas tilbakekomst og gudene hylles.Det var først etter kristningen av Norge at jula ble en kristen høytid. Anonymkode: b6a11...f8f 5
Ild Skrevet 12. mars 2019 #10 Skrevet 12. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi feiret jul lenge før kristendommen, så nei. Til og med ordet er hedensk. Mange av juletradisjonene har røtter i førkristen tid osv. Så det var vel heller de kristne som skulle slutta å feire jul. Anonymkode: afc85...4e4 Jeg er selvsagt enig. Og svaret er da "ja" på spørsmålet mitt.
SoWhat? Skrevet 12. mars 2019 #11 Skrevet 12. mars 2019 Hvorfor bryr du deg? Er du kristen selv og vil ekskludere de som ikke er det? Alt folk skal bry deg med 🙄 Døp og konfirmer dine eventuelle barn som du vil, og ikke engasjer deg i hva andre velger. Mister respekten faktisk. Vet ikke hva som stikker deg, men merkelig å sitte der å moralisere over andre på den måten. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #12 Skrevet 12. mars 2019 Når ikke-religiøse velger å døpe barna sine i en kirke, er det for meg helt feil. Veldig feil. Man står da der og skal love foran menigheten at man skal oppdra barnet i den kristne tro. Vet noen av dere hva det innebærer? Dessuten: Ikke pådytt barn en tro før de kan velge selv. Jul er annerledes. Jul ble feiret lenge før kristendommen kom til Norge. Anonymkode: 67827...562 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #13 Skrevet 12. mars 2019 3 minutter siden, SoWhat? skrev: Hvorfor bryr du deg? Er du kristen selv og vil ekskludere de som ikke er det? Alt folk skal bry deg med 🙄 Døp og konfirmer dine eventuelle barn som du vil, og ikke engasjer deg i hva andre velger. Mister respekten faktisk. Vet ikke hva som stikker deg, men merkelig å sitte der å moralisere over andre på den måten. Du husker at det er KG du logget deg inn på i dag og at det er her sånne type diskusjoner foregår? Litt usikker på hva som stikker deg i dag. Jeg er forøvrig helt enig med TS, jeg syns det er hyklersk å døpe barna sine når man ikke er kristen. Dåpen er kristen, for kristne mennesker. Jeg syns ikke det er merkelig å stille seg det spørsmålet eller mene det i det hele tatt. Anonymkode: e1fce...ae8 6
SoWhat? Skrevet 12. mars 2019 #14 Skrevet 12. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi feiret jul lenge før kristendommen, så nei. Til og med ordet er hedensk. Mange av juletradisjonene har røtter i førkristen tid osv. Så det var vel heller de kristne som skulle slutta å feire jul. Anonymkode: afc85...4e4 Og når feiret vi jul uten at det hadde forbindelse med at Jesus ble født? Men påske, pinse og andre høytidsdager kan Ts og likesinnede også slutte å markere om de ikke er "ordentlig" kristne. Makan. Dobbeltmoralismen lenge leve. 1
SoWhat? Skrevet 12. mars 2019 #15 Skrevet 12. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du husker at det er KG du logget deg inn på i dag og at det er her sånne type diskusjoner foregår? Litt usikker på hva som stikker deg i dag. Jeg er forøvrig helt enig med TS, jeg syns det er hyklersk å døpe barna sine når man ikke er kristen. Dåpen er kristen, for kristne mennesker. Jeg syns ikke det er merkelig å stille seg det spørsmålet eller mene det i det hele tatt. Anonymkode: e1fce...ae8 Derfor er jeg med i diskusjonen da. Jeg skriver hva jeg mener og stiller de spørsmålene jeg føler for. Trodde det var helt greit på Kg?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #16 Skrevet 12. mars 2019 Vi lever ikke på 1800-tallet lenger. Synet på religion har endret seg mye. Mange av de religiøse skikkene vi har i vår kultur har blitt tradisjon for enkelte. Vi kan ikke se på ting i isolasjon fra utviklingen i samfunnet. Hvorfor skal vi på død og liv holde fast ved gamle skikker? Kan de ikke endres og fornyes? Å være kristen i dag er uansett ikke likt som det var «originalt». Hva er egentlig å være en sann og tro kristen? Hvem skal få gå i kirka og ikke? Hvem bestemmer egentlig sånt? Jeg har selv vært fadder, men er hverken døpt eller konfirmert i kirken. Ikke er jeg kristen heller. Hva jeg legger i det er vel min sak? Anonymkode: 8e1d7...a3e 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #17 Skrevet 12. mars 2019 27 minutter siden, SoWhat? skrev: Og når feiret vi jul uten at det hadde forbindelse med at Jesus ble født? Men påske, pinse og andre høytidsdager kan Ts og likesinnede også slutte å markere om de ikke er "ordentlig" kristne. Makan. Dobbeltmoralismen lenge leve. I vikingetiden var det blot rundt vintersolverv for å feire at sola snudde. Jóleblot. Det er gjerne derav feiringen like før årsskiftet kalles jul i stedet for kristusmesse her til lands? Nissen er forresten amerikansk, og juletreet er tysk, så det eneste av dagens julefeiring som kan sies å være tradisjonelt norsk, er vel fråtsingen i mat og alkohol. Anonymkode: 7ae06...33b 2
SoWhat? Skrevet 12. mars 2019 #18 Skrevet 12. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I vikingetiden var det blot rundt vintersolverv for å feire at sola snudde. Jóleblot. Det er gjerne derav feiringen like før årsskiftet kalles jul i stedet for kristusmesse her til lands? Nissen er forresten amerikansk, og juletreet er tysk, så det eneste av dagens julefeiring som kan sies å være tradisjonelt norsk, er vel fråtsingen i mat og alkohol. Anonymkode: 7ae06...33b Jepp. En feirer vintersolverv ja, og har ingenting med den kristne jula å gjøre. Du har rett i det, men det er like fullt derfor vi har feiret jul, og fremdeles gjør. Skal en feire på hedensk vis, så får de finne ut hvordan den "jula" ble feiret da, og ta tilbake den kulturen? Eller?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #19 Skrevet 12. mars 2019 3 minutter siden, SoWhat? skrev: Jepp. En feirer vintersolverv ja, og har ingenting med den kristne jula å gjøre. Du har rett i det, men det er like fullt derfor vi har feiret jul, og fremdeles gjør. Skal en feire på hedensk vis, så får de finne ut hvordan den "jula" ble feiret da, og ta tilbake den kulturen? Eller? Vel, såvidt jeg husker fra historietimene, var det i all hovedsak snakk om fråtsing, selskapeligheter og litt gaver. Tror ikke omstillingen blir så fryktelig vanskelig - bare å plukke ned noen engler fra treet og bytte ut stjerna med spir 😉 Anonymkode: 7ae06...33b 1
SoWhat? Skrevet 12. mars 2019 #20 Skrevet 12. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vel, såvidt jeg husker fra historietimene, var det i all hovedsak snakk om fråtsing, selskapeligheter og litt gaver. Tror ikke omstillingen blir så fryktelig vanskelig - bare å plukke ned noen engler fra treet og bytte ut stjerna med spir 😉 Anonymkode: 7ae06...33b 😄 jo. Og ikke ha den berømmelige krybben da. For den er populær og kommer i alle materialer, nyanser og priser. Så var det påska pinse og de andre høytidene tilbake da... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå