Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har jeg slitt veldig mye med angst. Dette har ført til at jeg ikke kunne prestere godt på jobben og har gjort mye feil som følge av det. Jeg ble innkalt til møte hvor det kom frem at en kunde ikke ønsket ar jeg skulle håndtere deres oppgaver grunnet feilene. Dette tok jeg ekstremt tungt og det bidro til mer angst. Etter noen uker bestemte jeg meg for å hvile og fikk sykemelding. Først 100% i 1 uke og 40% påfølgende uker. Den uken jeg starter med 40% var jeg bare så forvirret og angstfylt og visste ikke hvordan jeg skulle håndtere dette. Jeg hadde da ikke sagt i fra at jeg ikke skulle komme på mandagen rett og slett fordi jeg ikke visste hvordan en sykemelding fungerte- i tillegg til at jeg var under medisinering som gjorde at jeg var trett. 

Jobben ringte flere ganger og sendte melding. Jeg fikk enda mer panikk og tenkte at de nå tror at jeg er upålitelig. Jeg er flink men jeg er bare svekket akkurat nå. For å verne meg selv spurte jeg legen om han kunne utvide sykemeldingen min til 100%.

Jeg ringte tilbake og forklarte situasjonen men ble møtt med kaldt svar- som om jeg ikke ble trodd. I tillegg til at meldingene mine fikk ikke svar tilbake- jeg sendte en ærlig forklaring der jeg sa at jeg fortsatt er sykemeldt og beklager for at jeg ikke sa i fra. 

Hele situasjonen har gjort meg enda mer usikker i jobb sammenheng og jeg på en måte er redd for å møte opp. Jeg vil jobbe igjen men jeg er nå redd for å bli stemplet, redd for å få rare blikk, redd for at de ikke tar meg seriøs.

Om de kunne vært mer støttende enn dette så vil jeg være mer motivert til å begynne igjen men nå er jeg bare redd.

Tanker? 

Anonymkode: fe0a1...96c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo selv roten til angsten. Ved og ikke varsle at du ikke kommer på jobb, lar de ringe flere ganger. 
Er ingen unnskyldning at du var trøtt, du kunne fint sendt en melding til sjefen på søndagen om at du ikke kom, så kunne du fått sjefen til å ringt deg på mandagen for en prat. 

Anonymkode: 587c3...f01

• Liker 1
Skrevet

Hvis du sliter med angst, så er vel sannsynligheten også stor for at du tolker støttende eller nøytrale meldinger fra jobben i en veldig negativ retning, uten grunn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at dette ikke er noe lett, ts. Jeg har hatt samme problem, fikk en angstdiagnose som gjorde det utfordrende å dra på jobb. Dessverre er det noen ganger slik at usynlige diagnoser, som angst, får mindre forståelse enn andre. Med knekt fot kan man fort finne en tilrettelagt måte du kan jobbe på, men det er ikke like enkelt med angst, for det fungerer så ulikt fra person til person.

Hva jobber du med? Kan du se for deg hvordan du selv kunne tenkt deg tilrettelegging? Det er mulig å sykmelde deg 50%, men være på jobb hele dagen. Poenget er at du ikke skal ha arbeidspresset, og bare trenger å gjøre halvparten så mye arbeid når du først er der.

Dette fungerer godt for mange som har angst. Grunnen er at det er lurt å eksponere seg og prøve å leve normalt, i stedet for å bare være hjemme og tenke "hjemme er jeg trygg, det er den eneste plassen jeg ikke får angst". Men mindre arbeidspress kan du trekke deg unna, puste rolig og bygge deg opp, før du igjen fortsetter.

Det er til stor hjelp å ha ledere som støtter deg når du har en slik diagnose. Men husk at de, uansett hvilken sykdom du har, vil tenke på bedriftens beste. Om du jobber skift ved et sykehjem er det ikke alltid praktisk mulig å trekke seg unna og roe ned, f.eks. Det kan være at ny jobb og miljøskifte hadde gjort underverker for deg og progresjonen din.

Brukeren over her er også inne på noe. Angst = krisemaksimering. Du tenker nok at det er verre enn det faktisk er. Lederne dine har mest sannsynlig bare andre ting å gjøre, og er ikke sinte på deg. Det passer selvfølgelig dårlig for dem at du er syk, og enda dårligere at det ble feil med sykmeldingen. Men er de gode ledere så skal de vise forståelse. Det er du og legen din som hovedsaklig skal finne best behandlingsløp for deg, og arbeidsgiver plikter å tilrettelegge. Kanskje det er mulig å ta et møte med leder og lege, for å diskutere løsninger. Da synes jeg du skal være ærlig og si at du har angst for å komme tilbake, og at du trenger mer støtte.

For jeg vil absolutt ikke anbefale deg å "melde deg ut" ved å gå sykmeldt i et år, det blir man bare verre av. Har legen henvist deg til behandling? Det finnes mange teknikker du kan lære for å roe deg ned, og overse tanker som sier at angst er fælt og farlig. Hva slags medisin var det legen din satte deg på, forresten? Noen av dem gjør at angsten blir verre... 

Anonymkode: 4cbe0...381

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Du er jo selv roten til angsten. Ved og ikke varsle at du ikke kommer på jobb, lar de ringe flere ganger. 
Er ingen unnskyldning at du var trøtt, du kunne fint sendt en melding til sjefen på søndagen om at du ikke kom, så kunne du fått sjefen til å ringt deg på mandagen for en prat. 

Anonymkode: 587c3...f01

Så hjelpsom!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...