AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #1 Skrevet 11. mars 2019 Hei, Jeg vil helst ikke ha masse negative kommentarer her, er ute etter tips og hjelp. Vi planlegger å få barn, min mann jobber ikke, og jeg tjener ikke alt for bra. Så inntekten er ikke kjempegod. Vet ikke hvordan det er med støtte osv, så spør her: har noen flere med veldig dårlig økonomi fått barn, og kan komme med noen tips? På forhånd, takk ❤️ Anonymkode: 89e66...f09
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #2 Skrevet 11. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg vil helst ikke ha masse negative kommentarer her, er ute etter tips og hjelp. Vi planlegger å få barn, min mann jobber ikke, og jeg tjener ikke alt for bra. Så inntekten er ikke kjempegod. Vet ikke hvordan det er med støtte osv, så spør her: har noen flere med veldig dårlig økonomi fått barn, og kan komme med noen tips? På forhånd, takk ❤️ Anonymkode: 89e66...f09 Det kan fort bli veldig vanskelig men hvis dere starter å samle inn utstyr f.eks. via finn.no osv allerede nå mens dere er innom tanken så kan dere spare mye penger. Det koster omlag 50.000kr for alt utstyr dere trenger til et barn. Hvis dere investerer litt i barnevogn så kan dere også bruke den til neste. F.eks. hvis dere ønsker å få to så kan dere bruke bugaboo donkey både som enmanns vogn og tomanns vogn (=sparer penger). Klær og klespakker og sånn på finn.no kan også spare endel penger. Utover det så kan det være greit om du prøver å finne en måte å tjene mest mulig hvor du ender opp med grei lønn i minst 6 av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon fordi de blir avgjørende for utbetalingen i permisjonen. Det beste er å prøve å skaffe en jobb på kontrakt. Det er heller ikke lurt å ta permisjon uten lønn etterpå fordi da mister du retten på permisjon med lønn om du får to tette. Hvis du ikke har tjent opp retten til betalt permisjon så kan du få engangsstønad men den er knapt nok til utstyret selv om den ligger på noen og seksti tusen. Det er første barnet som er det dyreste siden da mangler du alt så til mer du investerer med første til større sjanse er det for å kunne la det gå i arv videre. Utover det.. Har mannen din uføretrygd eller hvorfor arbeider han ikke? Hva slags arbeidsavtale har du? Din og mannens alder? Anonymkode: 23fb5...d59 16
Mia00 Skrevet 11. mars 2019 #3 Skrevet 11. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan fort bli veldig vanskelig men hvis dere starter å samle inn utstyr f.eks. via finn.no osv allerede nå mens dere er innom tanken så kan dere spare mye penger. Det koster omlag 50.000kr for alt utstyr dere trenger til et barn. Hvis dere investerer litt i barnevogn så kan dere også bruke den til neste. F.eks. hvis dere ønsker å få to så kan dere bruke bugaboo donkey både som enmanns vogn og tomanns vogn (=sparer penger). Klær og klespakker og sånn på finn.no kan også spare endel penger. Utover det så kan det være greit om du prøver å finne en måte å tjene mest mulig hvor du ender opp med grei lønn i minst 6 av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon fordi de blir avgjørende for utbetalingen i permisjonen. Det beste er å prøve å skaffe en jobb på kontrakt. Det er heller ikke lurt å ta permisjon uten lønn etterpå fordi da mister du retten på permisjon med lønn om du får to tette. Hvis du ikke har tjent opp retten til betalt permisjon så kan du få engangsstønad men den er knapt nok til utstyret selv om den ligger på noen og seksti tusen. Det er første barnet som er det dyreste siden da mangler du alt så til mer du investerer med første til større sjanse er det for å kunne la det gå i arv videre. Utover det.. Har mannen din uføretrygd eller hvorfor arbeider han ikke? Hva slags arbeidsavtale har du? Din og mannens alder? Anonymkode: 23fb5...d59 TUSEN hjertelig takk for godt svar!! Jeg har fast jobb og fast lønn, så den skal gå fint. Typen er ikke i jobb rett og slett pga. liten bygd og lite muligheter dessverre.. men søker. Vi er 27 og 29 år 😊 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #4 Skrevet 12. mars 2019 Akkurat nå, Mia00 skrev: TUSEN hjertelig takk for godt svar!! Jeg har fast jobb og fast lønn, så den skal gå fint. Typen er ikke i jobb rett og slett pga. liten bygd og lite muligheter dessverre.. men søker. Vi er 27 og 29 år 😊 Håper det ordner seg for dere. Det høres ut som om dere kan få dette til å gå. Bare prøv å skaffe inn ting og start allerede nå. Barnet bruker 5 forskjellige kles størrelser gjennom det første halve leveåret så å handle inn tøy er veldig greit. Ting du kan se etter er: -barnevogn (for en og for to i samme) -vognpose -sprinkelseng m/madrass -babydyne av dun -sengetøy -klær str.50, 56, 62, 68, 74 (første halvår) -obs gulper og bæsje ut klær mange ganger hver dag -gasskluter til gulp -dampsterilisator -vannkoker til å koke vann til morsmelkerstatning (vet aldri) -stellekommode m/badekar -stellematte som passer stellekommoden -større badebalje utenom (vokser fort utav den i stellekommoden) -bilstol fra 0-9mnd og fra 9mnd+ (obs sikkerhet) -lekegrind (særlig hvis dere har hund f.eks) -babygym (lekematte på gulvet) -treningsmatter (som barnet kan ligge på så ikke kulden fra gulvet trekker gjennom) -yttertøy til barnet -ullundertøy og gode luer så til deg: -mammaklær -ammetopper -ammegensrer -ammebher -mammabukser -ammeinnlegg av ull (obs vanlig å legge på seg 12-16kg -tenker klesnummer) Bedre å starte nå så slipper dere å lide unødig pga ekstreme utgifter Anonymkode: 23fb5...d59 7
Mia00 Skrevet 12. mars 2019 #5 Skrevet 12. mars 2019 Tusen takk igjen for godt svar! Og så utfyllende!! ❤️ Setter stor pris på det, hjalp oss utrolig mye, det må du vite. Er så godt å komme til Kvinneguiden og få slike fantastiske svar! 3
Rotemor Skrevet 12. mars 2019 #6 Skrevet 12. mars 2019 (endret) Jeg hadde dårlig råd da jeg først fikk barn. Det var aldri noe problem ift utstyr; der kjøpte jeg brukt, arvet, klarte oss med lite etc. Men den økonomiske bekymringen opptok meg en del. Men med tid og stunder så bygger man seg jo opp! Vi klarte oss på lite og hadde hverandre Endret 12. mars 2019 av Rotemor 8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #7 Skrevet 12. mars 2019 Vi fikk også barn med dårlig økonomi, var unge og det var ikke planlagt. Fikk vogn, seng, dyne, sengetøy, vaskekluter, stellebord, babygym, vippestol, gulpekluter, vognpose, bæresele, tepper, masse klær, og det meste vi trengte av ytteklær av familie og venner. Bilstol arvet vi av noen familien. Eneste jeg kjøpte selv var vel babynest, brystpumpe og stelleveske. Så hvis dere har mye familie/ venner så vil dere gjerne få en del også er også mange som har strikket til barnet vårt, både besteforeldre og oldeforeldre, men også folk vi ikke har møtt før (venner/ bekjente av familien). Folk er utrolig gavmilde når det kommer til baby 😅 Så får man gratis babybox på kiwi, rema og apotek 1, der har de det hvertfall jeg trengte av bleier og våtservietter den første måneden, og kremer og såper som varte enda lenger. Der er det også tutter og flaske. Anonymkode: ce9b2...53e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #8 Skrevet 12. mars 2019 Og forresten, vi fikk nr to kort tid etter, men hadde solgt det meste av utstyr (trodde ikke vi skulle få nr to så fort), så jeg kjøpte alt på Finn. (I tillegg var det motsatt kjønn, så var lite klær som kunne arves og). Regnte ut at jeg betalte 3000 for noe som ville kostet 9000 nytt. Alt er i fin stand og jeg merker ikke det ikke er nytt. Eneste vi ikke kjøpte av ovennevnte var vel seng og bilstol. Synes det går bra med to barn selv om jeg er student og samboer lærling. vi klarer oss veldig bra. Anonymkode: ce9b2...53e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #9 Skrevet 12. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper det ordner seg for dere. Det høres ut som om dere kan få dette til å gå. Bare prøv å skaffe inn ting og start allerede nå. Barnet bruker 5 forskjellige kles størrelser gjennom det første halve leveåret så å handle inn tøy er veldig greit. Ting du kan se etter er: -barnevogn (for en og for to i samme) -vognpose -sprinkelseng m/madrass -babydyne av dun -sengetøy -klær str.50, 56, 62, 68, 74 (første halvår) -obs gulper og bæsje ut klær mange ganger hver dag -gasskluter til gulp -dampsterilisator -vannkoker til å koke vann til morsmelkerstatning (vet aldri) -stellekommode m/badekar -stellematte som passer stellekommoden -større badebalje utenom (vokser fort utav den i stellekommoden) -bilstol fra 0-9mnd og fra 9mnd+ (obs sikkerhet) -lekegrind (særlig hvis dere har hund f.eks) -babygym (lekematte på gulvet) -treningsmatter (som barnet kan ligge på så ikke kulden fra gulvet trekker gjennom) -yttertøy til barnet -ullundertøy og gode luer så til deg: -mammaklær -ammetopper -ammegensrer -ammebher -mammabukser -ammeinnlegg av ull (obs vanlig å legge på seg 12-16kg -tenker klesnummer) Bedre å starte nå så slipper dere å lide unødig pga ekstreme utgifter Anonymkode: 23fb5...d59 Alt dette trenger du ikke. Klær til barnet det første året, kluter, stellematte (kan stelle på gulvet/kommode du har), balje, bilstol, seng, dyne, vognpose og vogn holder lenge. Anonymkode: b9001...b71 31
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #10 Skrevet 12. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Bedre å starte nå så slipper dere å lide unødig pga ekstreme utgifter Uenig i dette. Bare kjøp det du faktisk trenger. Sett heller av litt penger til det hver måned. Mannen din får arbeidsledighetstrygd? Anonymkode: acd00...6a8 9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #11 Skrevet 12. mars 2019 Skaff mannen en jobb først. Han må jo ha noe å gjøre - det MÅ være deres pri 1 før barn. Lita bygd med lite jobber? Da må han enten pendle, eller dere må flytte. Hadde du hatt en bra jobb med god lønn og spennende utviklingsmuligheter kunne han jo vært hjemmeværende på heltid, men det høres ikke helt sånn ut... Bruk heller tida på å finne ut hvordan han kan komme seg i jobb. Deretter barn. Anonymkode: 24926...f98 29
Puny Skrevet 12. mars 2019 #12 Skrevet 12. mars 2019 Hvis du tenker det er en midlertidig situasjon, så kjør på. Hvis dere ikke kommer til å øke i inntekt, så syntes jeg det er litt egoistisk. 13
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #13 Skrevet 12. mars 2019 Problemet er jo ikke babytiden, hva gjør dere senere? Det er barnehage og SFO o resten avlivet som koster. Er mannen klar for å ta mesteparten av permisjonen, ser han og du for dere at det vil fungere godt med ham som hjemmeværende (med og uten kontantstøtte)? Er det et liv som passer dere? Flytter dere hvis han og du får jobb? Hvordan er skolen og bygda forøvrig? Anonymkode: 97031...5a4 27
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #14 Skrevet 12. mars 2019 Jeg ser at dere får gode råd her, men hva skjer når barnet blir større og skal begynne i barnehagen og etterhvert skole. Har dere tenkt på det? Selv har jeg leeeenge hatt lyst på barn, men økonomien strakk ikke til. Det å tenke og bekymre seg om pengene strekker til neste lønning er stressende når man ikke har barn. Tenk når dere får en liten en som er avhengig av dere. Hvordan vil det går med parforholdet når hverdagen er preget av stress og bekymringer? Anonymkode: 2f1ee...a90 15
Thyra Skrevet 12. mars 2019 #15 Skrevet 12. mars 2019 (endret) Ser her at enkelte råder til å skaffe det dere trenger til barnet på forhånd, så dere slipper å betale alt på en gang. Jeg ville heller ha spart opp så mye penger som mulig. Ikke for å være negativ, men det er ikke noen selvfølge å lykkes med prøvingen. Hva om dere har brukt (forholdsvis) mye penger, som dere kunne brukt til andre ting, på utstyr til et barn som ikke kommer? Eller som først komner om mange år? Oppsparte midler får dere alktids nytte av, enten dere lykkes med å få barn eller ikke. Endret 12. mars 2019 av Thyra 33
Skiftenøkkel Skrevet 12. mars 2019 #16 Skrevet 12. mars 2019 mannen må få jobb først tenker jeg.. forøvrig behøver det ikke bli så kostbart som enkelte sier, om man er tilfreds med brukte klær og utstyr. 13
Perle Skrevet 12. mars 2019 #17 Skrevet 12. mars 2019 (endret) Mannen din er i sin beste alder og bør gjøre alt for å jobbe. Ukependle om nødvendig, kjøre aviser på nettene, ta førerkort på lastebil eller sette seg på skolebenken. Ville aldri fått barn med en mann som satt på rompa i en liten bygd og uten VILLE noe og ikke hadde en plan eller noe «driv». Har han noen stolthet skaffer han seg en inntekt før dere setter barn til verden. Dette handler ikke om pengene, at dere skal måtte ha det så dyrt og flott, men av prinsipp. Endret 12. mars 2019 av Perle Leifer 21
Thyra Skrevet 12. mars 2019 #18 Skrevet 12. mars 2019 Tror det var lettere å få barn med dårlig råd før. Da klarte folk seg med mindre. Det var mindre press på at man skulle ha alt mulig. Barn i dag føler stort press for å ha alt det de andre har. Dyre klær, leker og sportsutstyr. Delta i aktiviteter som koster (mye) penger. Mange barn i dag har utrolig mye ting de egentlig ikke trenger, men som de må ha for å ikke føle seg utenfor. Trist at det har blitt slik. Ikke så moro å alltid ha arvede klær og klær fra billugbutikker, og aldri kunne få det som "alle andre" har. Babytiden er nok billig sammenlignet med årene som kommer. Jo større barnet blir, jo mer koster det. Men det viktigste er tross alt kjærlighet og omsorg. Et harmonisk hjem, at dere har tid til å være sammen med barnet. Tror mange foreldre i dag "kjøper seg god samvittighet". Om foreldrene ikke har nok tid til barna, kompenserer de med å gi dem materielle ting. 2
Thyra Skrevet 12. mars 2019 #19 Skrevet 12. mars 2019 (endret) 15 minutter siden, Perle skrev: Mannen din er i sin beste alder og bør gjøre alt for å jobbe. Ukependle om nødvendig, kjøre aviser på nettene, ta førerkort på lastebil eller sette seg på skolebenken. Ville aldri fått barn med en mann som satt på rompa i en liten bygd og uten VILLE noe og ikke hsdde noen plan eller noe driv. Har han noen stolthet så skaffer han seg inntekt før dere setter barn til verden. For alles skyld. Det står vel ikke at han bare sitter på rompa? Han prøver å få jobb, og vil nok lykkes etter hvert. Folk har ulike prioriteringer. Ambisjoner kan være så mangt. Man trenger at folk er bosatt i bygdene også. Jo flere som flytter "til byen", jo dårligere for bygdene. Fraflytting fører til enda ferre arbeidsplasser. Føler du dømmer mannen til ts uten å kjenne han. Endret 12. mars 2019 av Thyra 4
Perle Skrevet 12. mars 2019 #20 Skrevet 12. mars 2019 (endret) 36 minutter siden, Thyra skrev: Det står vel ikke at han bare sitter på rompa? Han prøver å få jobb, og vil nok lykkes etter hvert. Folk har ulike prioriteringer. Ambisjoner kan være så mangt. Man trenger at folk er bosatt i bygdene også. Jo flere som flytter "til byen", jo dårligere for bygdene. Fraflytting fører til enda ferre arbeidsplasser. Jeg får bare en følelse av passiv holdning når leser hi. Jeg synes bygda er gull, og når jeg skriver ambisjoner, mener jeg ikke nødvendigvis dette med «å klatre» på en karrierestige, men og ha som mål å brødfø sin egen familien samt sørge for at de at har sitt eget trygge sted å bo. Som frisk, sterk ung mann i dag synes jeg det er veldig rart og merkelig og ikke «ville» noe. Jeg er ikke vant til slikt. I min krets og i min verden tilpasser en seg, flytter dit det er jobb eller ukependler. Endret 12. mars 2019 av Perle 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå