Gå til innhold

Røket korsbånd - operasjon eller ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

For ca. en måned siden var jeg uheldig og røk korsbåndet og skadet litt menisk i mitt høyre kne under en håndballkamp. Den første uka var smertene store, men etter en uke kastet jeg krykkene og gikk forholdsvis greit. Hadde verken strekk eller bøy i kneet i denne perioden så var en unormal, halt gange, men det gjorde ikke vondt så lenge jeg gikk rart. 

Nå er full strekk tilbake, men jeg sliter fortsatt med å bøye det helt ut. Jeg går normalt, og har ikke smerter ved gange med mindre jeg går veldig mye i løpet av dagen. Jeg har begynt med styrketrening for å bygge opp muskulaturen igjen samt sykling for både styrke- og kondisjonstrening. Kneet kjennes greit, men jeg stoler ikke på det og det føles ut som det glipper til tider og særlig når jeg går ned trapper og når jeg ikke helt tenker over hvor jeg setter beina. 

Jeg har vært hos ortoped som mener jeg ikke bør operere før musklene er trent opp igjen for kortere rehabiliteringstid etterpå. Han sier også at en operasjon kun vil hjelpe med økt stabilitet i kneet, og at jeg må tenke gjennom om jeg vil ha operasjon eller ikke selv om han anbefalte dette på grunn av alder og aktivitetsnivå. 

Jeg lurer på hvordan man vet om man bør ha operasjon? Han sa jeg burde ha det dersom kneet føles ustabilt og det "glipper". Men hva betyr det egentlig at kneet glipper? Og hvordan vet jeg om kneet mitt skal føles utstabilt i fremtiden? Er det slik at dersom det er ustabilt nå vil det fortsette å være ustabilt, eller kan det bli bedre med tid?

Jeg har jo helst ikke lyst å gå gjennom en operasjon med en så omfattende rehabilitering dersom det ikke er nødvendig, men jeg gjør det gjerne dersom dette betyr at jeg får et friskt og godt kne som fungerer til det jeg vil i fremtiden. 

Til dere som har operert etter å ha røket korsbåndet - angrer dere eller er dere fornøyde med valget? Hvordan kjennes kneet i dag, og kan dere ha et aktivt liv som dere hadde før? Hvor lang tid tok det etter operasjon før dere kunne jogge, gå på fjellet og "stolte" på at kneet var godt igjen? Når var dere tilbake i jobb? 

Og til dere som har røket korsbåndet men ikke operert - kan dere gjøre alt i dag? Hva med lange fjellturer, og hvor lang tid tok det før dere kunne gjøre slikt? Stoler dere på kneet eller er det slik at dere kjenner og savner et korsbånd? Jeg har også forstått at det er viktig med regelmessig trening dersom korsbåndet ryker men man ikke opererer, så hva skjer da om man ikke trener på en stund? 

Sikkert greit å nevne at jeg er 21 år gammel og kun spiller håndball som en hobby. Med det mener jeg at det ikke står og faller på håndballen, altså at jeg ikke nødvendigvis skal operere fordi jeg på død og liv skal spille håndball igjen. Det viktigste for meg er å ha et kne som er med på det jeg måtte ønske å drive med i fremtiden, det være seg skiturer, håndball, fjellturer eller vanlig aktivitet. 

Håper på svar og at dere med erfaringer, både positive og negative, ønsker å dele dette med en forvirret og fortvilet sjel som skulle ønske hun fortsatt hadde korsbånd. 

Anonymkode: ecd81...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok korsbåndet under fotball kamp i 2016. Var på jobb dagen etter å brukte det som "normalt", første uka var som du sa selv verst. Fikk vel mr først etter tre uker å da hadde jeg allerede begynt å trene styrke å sykle. Mitt kne skle ut noen ganger men det var pga kløning (datt av en stol på jobb og vred det) ortopeden som jeg hadde konsultasjon med dro det også ut av stilling. Og når jeg svømte kjente jeg at det ikke hang skikkelig sammen inni der. Du har jo er duo skade om menisk også er ødelagt. Uansett, jeg valgte å operere, men pga årevis med bakgrunn i styrketrening ventet jeg nesten tre mnd med å operere for å trene det opp. Fikk trent det opp helt før operasjonen. Spilte min første fotballkamp igjen 9mnd etter operasjonen. Men jeg hadde fordelen av å ha trent mye styrke å det gjorde at jeg var tidlig rehabilitert. Selve operasjonen var ferdig på ett par timer. Var vel ille samme dag og dagen etter. Var sykemeldt i fem uker og to uker 50%, man blir hovedsakelig sykemeldt for å få igang kneet igjen skikkelig før man begynner å gå på det osv, fordi feilbelasting osv ikke fører noe godt med seg. Merker at kneet er på kanskje 90%nå men det er fordi jeg pr dags dato er gravid med kraftig bekkenløsning og får ikke trent. Hvis man trener regelmessig så holder det seg veldig bra 😁 hadde nok operert igjen om det skjedde på nytt. 

Pappa røk korsbånd, leddbånd og menisk i sitt kne for mange år siden, han opererte bare ut vev som gjorde at kneet låste seg. Han trener idag med over 200kg både i markløft og knebøy. Så operasjon er ikke ett must 😊

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er et vanskelig spørsmål, og vanskelig å svare på så tidlig etter skade :) Jeg antar det er fremre du har røket?

Jeg har operert, men jeg tok flere enn ett korsbånd, og hadde et så ustabilt kne at jeg nesten ikke hadde noe valg. Enda tidlig etter operasjon, og holder på med opptrening, så sluttresultatet vet jeg ikke enda, men angrer ikke foreløpig selv om opptreningen er tøff. Hadde smerter når jeg gikk oppover, nedover, og plutselige smerter ute av det blå. Kneet sviktet og glapp ofte (kunne stå rett opp og ned, og hele kneet bare falt sammen plutselig).

Man kan leve fint uten ett korsbånd, men da er god styrketrening helt essensielt. Hvis ikke du har gått til fysio enda anbefaler jeg at du gjør det.

Det tok vel nærmere et halvt år før jeg hadde full bevegelighet igjen, tok sin tid.

For meg ble det operasjon pga flere manglende korsbånd, og pga livskvalitet. Jeg er under 30, elsker å trene, gå fjellturer, jogge i skogen og driver med organisert idrett, å sitte stille på sofa var uaktuelt for meg. Det kommer an på hva du opererer for hvor tøff tiden etter blir. "Bare" fremre korsbånd er en mye lettere operasjon enn den jeg hadde, snakker vi menisk også blir det fort snakk om 6-8 uker uten å legge vekt på beinet, og de ukene er tøffe.

Anonymkode: a09bb...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...