Gå til innhold

Noen som ikke arrangerer konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder vel helst dere som ikke har døpt barna, og ikke meldt de inn i noe trossamfunn.

Gjør dere noe annet enn en (borgerlig) konfirmasjon? Reise feks?

Anonymkode: b63aa...960

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk et par venninner som er døpt, men som har veldig lite familie så i stedet for å konfirmere seg hverken borgerlig eller kristelig så fikk den ene blant annet 5000 kr av foreldre som en gave. Jeg synes personlig dette er veldig merkelig, men hver sin smak...

Hvis man ikke bryr seg om å ha hverken borgerlig eller kristelig konfirmasjon, hvorfor konfirmeres i hele tatt? Hvorfor vil noen konfirmeres i utgangspunktet tenker nå jeg. 14 åringen vil uansett bare ha pengene og bli ferdig med festen. 

Anonymkode: 50d42...169

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke døpt mitt barn og skal ikke konfirmere det. Vi tror på noe annet enn kirken, så da blir det totalt feil. Også borgerlig, da det føles som en etteraping, og det synes jeg blir hyklersk det også. 

Anonymkode: 2b3f0...237

Skrevet

Siden jeg er ateist blir barna selvfølgelig ikke  konfirmert. Ser ingen grunn til å gjøre noe annet heller bare fordi de som er kristne har bestemt seg for å ha en feiring.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men vi/foreldrene mine arrangerte ikke noen konfirmasjon for meg. Jeg er ateist, og ser ikke poenget med borgerlig konfirmasjon. Dessuten synes jeg det er skikkelig kleint å være i fokus, så en fest ville vært et mareritt uansett. Jeg fikk litt penger av foreldrene mine til sparekonto da, siden de slapp bruke det på noe selskap. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke døpt mitt barn og skal ikke konfirmere det. Vi tror på noe annet enn kirken, så da blir det totalt feil. Også borgerlig, da det føles som en etteraping, og det synes jeg blir hyklersk det også. 

Det er tenåringene selv som skal velge om de vil bli konfirmert. Foreldre velger om de skal bli døpt. I Den norske kirke er konfirmasjonen en bekreftelse på dåpen, sånn at i alle fall der må jo tenåringen i så fall bli døpt først før konfirmasjonen. Jeg kjenner til personer som har gjort det. Men konfirmasjonen er den personen det gjelder sitt valg, uavhengig av kirkesamfunn.

Anonymkode: 8dbd6...4f8

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg er ikke religiøs, men barna mine skal da få velge selv om de vil konfirmeres eller ikke. Det er jo litt av poenget at det skal være et selvstendig valg, ikke foreldrenes. Husker jeg ble tvunget til å konfirmere meg i kirken, det føltes ikke bra, men det er jo ikke bra å nekte dem heller. Mine barn skal få velge selv - kirkelig, borgerlig eller ingenting.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tenåringene selv som skal velge om de vil bli konfirmert. Foreldre velger om de skal bli døpt. I Den norske kirke er konfirmasjonen en bekreftelse på dåpen, sånn at i alle fall der må jo tenåringen i så fall bli døpt først før konfirmasjonen. Jeg kjenner til personer som har gjort det. Men konfirmasjonen er den personen det gjelder sitt valg, uavhengig av kirkesamfunn.

Konfirmasjon i Den norske krike er ikke lenge en bekreftelse av dåpsløftet, det er en forbønnshandling (men man må være døpt for å konfirmeres). Forøvrig er jeg helt enig i at det skal være tenåringens valg, ikke foreldrene.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har ett barn og han er verken døpt eller konfirmert. Grunnen til det er at jeg synes det er noe forbannet hykleri og løgn når man ikke er personlig kristen!

Å stå der i kirken og love Gud og hvermann at joda, dette barnet skal vi love å oppdra så kristent, atte! Og så har man ingen planer om det, man er overhodet ikke kristen? Da blir det jo løgn!

Samme med konfirmasjonen. De aller fleste konfirmerer seg bare for å få penger og gaver, eller fordi foreldrene vil pga "tradisjoner". I min landsdel (østlandet) er det ingen jeg kjenner som er personlig kristne tenåringer og har konfirmert seg av den grunn.

Jeg nektet å stå og lyve for presten og Gud i en kirke ved dåpen, og jeg nekter min tenåring samme hykleriet bare for å få penger ved konfirmasjonen. Så han ble ikke konfirmert. Ikke var han interessert i det heller. Han spurte om han skulle (fordi han hørte snakk om det blant venner og skolekamerater), jeg sa "nei, det ser jeg ingen vits i fordi du ikke er kristen", og det var det.

Borgerlig konfirmasjon ser jeg overhodet ikke poenget med. Det er jo bare tull, noe som er kokt i hop for å håve inn penger og gaver til de som ikke konfirmerer seg på den måten en konfirmasjon er ment.

Han fikk gaver av besteforeldrene i form av penger rundt det tidspunktet han skulle ha vært konfirmert, fordi alle fettere og kusiner osv fikk penger på den tiden (de ble konfirmert). Besteforeldrene ville derfor ikke gjøre forskjell mht gave. Pengene tok jeg og satte inn på en konto han ikke har tilgang til. De skal spares til førerkort e.l.

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Så barnet skal arrangere sin egen konfirmasjon da, fordi barnet ikke får støtte fra oss her hjemme til å konfirmere seg? 

Skjønner at det er ungenes valg. Men det skal være en forsterkning av en tro man liksom er døpt inn i. Og når man ikke har noe forhold til den troen, hvorfor konfirmere seg da, hvis det ikke bare er for å få gaver? 

Og når det kommer til borgerlig konfirmasjon, så er jo det bare et påskudd for å få penger i gave selv om man ikke kan fordra kirken. 

Håper barnet mitt ikke velger det, for da blir det et arrangement det ikke blir noe støtte for hjemme. Kan ikke tenke meg noe mer hyklersk og teit når hele opplegget skal være en forsterkning av tro (liksom) som vi ikke tror på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn i konfirmasjonsalder. Ungdommen ønsker ikke å konfirmere seg, så istedet får h*n 70.000 inn på sin sparekonto. Det er det jeg hadde budsjettert til gave, klær og fest. Har bare et barn, og er igrunn sjeleglad h*n ikke vil konfirmeres. Masse arbeid spart. 

Anonymkode: c1655...b7f

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine er døpt pga fars familie er kristne.  Men vi skilte oss og mistet mye kontakt med slekt på fars side. Eldste konfirmerte seg borgerlig som en mellomtid fordi  hun forsatt hadde litt kontakt med de. Den yngste gadd ikke i det hele tatt. ( jeg jublet inni meg da )₩

Anonymkode: d0df0...aab

AnonymBruker
Skrevet

Mine tre barn er hverken døpt eller konfirmert. Vi er ikke kristne. Jeg synes det er en uting at folk gjennomfører kristne ritualer når de ikke er troende. Synes også det er tullete med navnefest eller borgerlig konfirmasjon.

Anonymkode: db517...81a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min familie er ikke troende, så da vennene mine konfirmerte seg så valgte jeg å ikke gjøre det. Kunne valgt borgerlig konfirmasjon, men så ikke poenget i det heller, da jeg ikke har så mye familie som ville kommet i selskapet og pengene ikke var så viktige for meg. Fikk heller tilbud om å velge et sted i verden jeg ville reise til. Ble en minnerik tur til karibien som kostet mer enn jeg noen gang ville fått i konfirmasjonspenger + fine minner og opplevelser. Fikk også bunad

Anonymkode: 75f52...c0c

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er ikke døpt, men han skal få velge helt selv når den tid kommer, og jeg skal støtte ham i valget hans, og det forventer jeg at øvrig familie gjør også selv om de synes evt borgerlig konfirmasjon er teit. Selv synes jeg det er teit å gifte seg f.eks., men jeg møter da opp i bryllup og gir gave og smiler pent for det.

Anonymkode: b270e...387

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste grunnen ril at dagens ungdommer ønsker å ha konfirmasjon, er vel fordi de ønsker seg en størst mulig fest + få mest mulig penger og gaver...          

Anonymkode: f5049...562

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste grunnen ril at dagens ungdommer ønsker å ha konfirmasjon, er vel fordi de ønsker seg en størst mulig fest + få mest mulig penger og gaver...          

Anonymkode: f5049...562

Er forsåvidt enig i denne. Men samtidig så er det jo ikke ungdommen som bestemmer hvor store pengegavene blir. Er jo de voksne som gir som må starte med å gi mindre.
Jeg gir av prinsipp ikke mye til konfirmanten, jeg ønsker at fokuset skal være på helt andre ting enn store pengegaver. Jeg blir sikkert sett på som kjip, men det får heller være.
Jeg har ett barn og regner ikke med det blir konfirmasjon her da vi ikke er medlem i kirken. Og ikke har vi noe stor familie heller. Så jeg tenker å tilby bunad eller reise eller penger til lappen eller noe sånt i stede for.

Anonymkode: 0b33d...d8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk til alle dere som svarer. Litt godt at flere tenker likt som meg.

Vi er heller ikke religiøse, men far mener at vi bør organisere en borgerlig konfirmasjon. Jeg synes konfirmasjon er for de kristne. (Oddsen for at vi oppdrar kristne tenåringer er minimal vil jeg tørre å påstå)

De fleste i nabolaget/området er (ikke praktiserende) kristne, og de organiserer kristne konfirmasjoner for barna sine. Det er veldig forventet. Jeg har fått forståelse av at de forventer at vi og skal organisere en kristelig eller borgerlig konfirmasjon. Jeg vil bare reise bort i den perioden.

Anonymkode: b63aa...960

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...