AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #1 Skrevet 11. mars 2019 Hva syns dere om narkomane? Syns dere synd på dem? Eller syns dere de er plagsomme? De stjeler, lyver og lever et kriminelt liv. Er det synd på de da? Eller er dette en belastning for mennesker der ute som ikke gjør dette? Jeg har litt blanda følelser om narkomane siden ingen av de er like men merker at noen av de er rett og slett drit irriterende fordi noen av de er så sleipe, men jeg ser jo det at det er synd på mange av de også (hvis de må være uteliggere og sånn). Her en dag gikk jeg på butikken og da kom en narkoman og sa: Har du pengene mine? Da ble jeg irritert fordi dette sier han til meg der ingen er inne på en matbutikk inne i et rom hvor de har stuet vekk melken og annet. Jeg bare gikk på og da lot han meg gå forbi. En annen irriterende episode med en narkoman var en som så oppi lommeboka mi og sa: kan jeg få den hundrelappen? Hvor frekt er ikke det? En tredje episode er en som bodde ved siden av oss som kranglet med noen og som begynte å kaste ting ut av vinduet i mens han skrek/gråt. Vi satt i etasjen under og bare: Ok? En fjerde episode er en narkoman som kom mot meg og spyttet mot/på meg. Heldigvis bomma han. At det går ann. Den femte og siste episoden (orker ikke ramse opp alle gangene en narkiss har vært ufin mot folk): en narkoman truet til seg gratis ting fra en kiosk sånn at de som jobbet der satt igjen med regningen. Sjarmerende oppførsel. Not! Snakk om egoer. Hvorfor syns folk synd på de når de gjør sånn og er sånn mot folk? Jeg kjenner ingen narkomane men ser de jo på avstand og merker de jo i hverdagen. Herregud for noen raringer noen av dem er. Anonymkode: b048d...45c 6
Gjest 007_008_007 Skrevet 11. mars 2019 #2 Skrevet 11. mars 2019 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva syns dere om narkomane? Syns dere synd på dem? Eller syns dere de er plagsomme? De stjeler, lyver og lever et kriminelt liv. Er det synd på de da? Eller er dette en belastning for mennesker der ute som ikke gjør dette? Jeg har litt blanda følelser om narkomane siden ingen av de er like men merker at noen av de er rett og slett drit irriterende fordi noen av de er så sleipe, men jeg ser jo det at det er synd på mange av de også (hvis de må være uteliggere og sånn). Her en dag gikk jeg på butikken og da kom en narkoman og sa: Har du pengene mine? Da ble jeg irritert fordi dette sier han til meg der ingen er inne på en matbutikk inne i et rom hvor de har stuet vekk melken og annet. Jeg bare gikk på og da lot han meg gå forbi. En annen irriterende episode med en narkoman var en som så oppi lommeboka mi og sa: kan jeg få den hundrelappen? Hvor frekt er ikke det? En tredje episode er en som bodde ved siden av oss som kranglet med noen og som begynte å kaste ting ut av vinduet i mens han skrek/gråt. Vi satt i etasjen under og bare: Ok? En fjerde episode er en narkoman som kom mot meg og spyttet mot/på meg. Heldigvis bomma han. At det går ann. Den femte og siste episoden (orker ikke ramse opp alle gangene en narkiss har vært ufin mot folk): en narkoman truet til seg gratis ting fra en kiosk sånn at de som jobbet der satt igjen med regningen. Sjarmerende oppførsel. Not! Snakk om egoer. Hvorfor syns folk synd på de når de gjør sånn og er sånn mot folk? Jeg kjenner ingen narkomane men ser de jo på avstand og merker de jo i hverdagen. Herregud for noen raringer noen av dem er. Anonymkode: b048d...45c Se det heller slik at disse menneskene har fått ødelagt livet av rusmidler. Mange av dem har sikkert psykiske lidelser eller traumatiske opplevelser med seg i bagasjen. Forestill deg at du for en dag blir uglesett av alle i samfunnet. Folk ser ikke på deg og de som ser kjenner du blikkene til langt inn i sjelen. Fordømmelse, distanse og umenneskeliggjøring er hva mange rusmisbrukere opplever. Når man har mistet all verdighet (eller om den er blitt fratatt en) så bryr man seg ikke mye om sosiale normer, skikk og bruk. Man kan danne seg et bilde av hvor godt eller lite godt et samfunn er ved å se hvordan det tar seg av de svakerestilte. Endret 12. mars 2019 av 007_008_007
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #3 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, 007_008_007 skrev: Se det heller slik at disse menneskene har fått ødelagt livet av rusmidler. Mange av dem har sikkert psykiske lidelser eller traumatiske opplevelser med seg i bagasjen. Forestill deg at du for en dag blir uglesett av alle i samfunnet. Folk ser ikke på deg og de som ser kjenner du blikkene til langt inn i sjelen. Fordømmelse, distanse og umenneskeliggjøring er hva mange rusmisbrukere opplever. Når man har mistet all verdighet (eller om den er blitt fratatt en) så bryr man seg ikke mye om sosiale normer, skikk og bruk. Ser den, men hvorfor ugleser folk de til å begynne med? De har jo masse hjelp å få hvis de vil og de trenger ikke la dette gå utover folk som aldri har gjort de noe. Anonymkode: b048d...45c 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #4 Skrevet 11. mars 2019 3 minutter siden, 007_008_007 skrev: Se det heller slik at disse menneskene har fått ødelagt livet av rusmidler. Mange av dem har sikkert psykiske lidelser eller traumatiske opplevelser med seg i bagasjen. Forestill deg at du for en dag blir uglesett av alle i samfunnet. Folk ser ikke på deg og de som ser kjenner du blikkene til langt inn i sjelen. Fordømmelse, distanse og umenneskeliggjøring er hva mange rusmisbrukere opplever. Når man har mistet all verdighet (eller om den er blitt fratatt en) så bryr man seg ikke mye om sosiale normer, skikk og bruk. Dette med de traumatiske opplevelsene deres... Ja mulig, og ja mulig de ble narkomane pga en traumatisk hendelse, men føler det er noe de ofte bruker for å manipulere. Anonymkode: b048d...45c 3
Gjest 007_008_007 Skrevet 11. mars 2019 #5 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ser den, men hvorfor ugleser folk de til å begynne med? De har jo masse hjelp å få hvis de vil og de trenger ikke la dette gå utover folk som aldri har gjort de noe. Anonymkode: b048d...45c Jeg kan kun snakke ut ifra hvordan jeg ser ting. Folk dømmer narkomane fordi i narkomane ser man hvor raskt en kan bli paria i samfunnet. Tenk på det at en kjendis åpner seg for publikum ved å si at han/hun har/hadde et narkotikaproblem. Da får de tusenvis av støtteerklæringer og VG, Dagbladet og Nettavisen kan ikke gi dem nok spalteplass. Men er det en ukjent "ubetydelig" person som får slike problemer så er fordømmelsen gedigen.
Gjest 007_008_007 Skrevet 11. mars 2019 #6 Skrevet 11. mars 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette med de traumatiske opplevelsene deres... Ja mulig, og ja mulig de ble narkomane pga en traumatisk hendelse, men føler det er noe de ofte bruker for å manipulere. Anonymkode: b048d...45c Nei, det er ikke alltid slik. Du har sikkert aldri opplevd en psykisk traume og derfor kan du uttale deg som du gjør. Den psykiske smerten er ulik den fysiske. Den fysiske kan en lege påvise, for eks. et brukket ben. Men den psykiske smerten kan være så fæl at kun rusmidler har en dempende flyktig effekt. Den lar seg ikke påvise like lett som den fysiske smerten. Endret 11. mars 2019 av 007_008_007
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #7 Skrevet 11. mars 2019 3 minutter siden, 007_008_007 skrev: Jeg kan kun snakke ut ifra hvordan jeg ser ting. Folk dømmer narkomane fordi i narkomane ser man hvor raskt en kan bli paria i samfunnet. Tenk på det at en kjendis åpner seg for publikum ved å si at han/hun har/hadde et narkotikaproblem. Da får de tusenvis av støtteerklæringer og VG, Dagbladet og Nettavisen kan ikke gi dem nok spalteplass. Men er det en ukjent "ubetydelig" person som får slike problemer så er fordømmelsen gedigen. De blir jo det når de løper etter folk og spytter etter folk da. Ja? Anonymkode: b048d...45c 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #8 Skrevet 11. mars 2019 1 minutt siden, 007_008_007 skrev: Nei, det er ikke alltid slik. Du har sikkert aldri opplevd en psykisk traume og derfor kan du uttale deg som du gjør. Den psykiske smerten er ulik den fysiske. Den fysiske kan en lege påvise, for eks. et brukket ben. Men den psykiske smerten kan være så fæl at kun rusmidler har en dempende flyktig effekt. Hva har de opplevd som mange andre ikke har opplevd? De må jo ha lignende erfaringer? Anonymkode: b048d...45c
Gjest 007_008_007 Skrevet 11. mars 2019 #9 Skrevet 11. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De blir jo det når de løper etter folk og spytter etter folk da. Ja? Anonymkode: b048d...45c Hva gjør man ikke i desperasjon?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #11 Skrevet 11. mars 2019 1 minutt siden, 007_008_007 skrev: Hva gjør man ikke i desperasjon? Kunne ikke fått meg til å gjøre sånt mot noen. Har gått på tre hyggelige narkomane da. De har vel ikke traumer de da? Kanskje de har bearbeidet det? P Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anonymkode: e6bb7...4ff Visste ikke at det var om en narkoman. Anonymkode: b048d...45c 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #12 Skrevet 11. mars 2019 De fleste som bruker narkotika er ikke de du finner ute på gata. Anonymkode: c8f20...df3 7
Gjest 007_008_007 Skrevet 11. mars 2019 #13 Skrevet 11. mars 2019 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kunne ikke fått meg til å gjøre sånt mot noen. Har gått på tre hyggelige narkomane da. De har vel ikke traumer de da? Kanskje de har bearbeidet det? P Visste ikke at det var om en narkoman. Anonymkode: b048d...45c Desperasjon får folk til å gjøre ting som vi andre ikke forstår noe av. Inntil en selv står i liknende situasjon...Ikke dermed sagt at man unnskylder atferden, men ved å forstå bedre kan man også hjelpe. De som ønsker å bli hjulpet... Endret 11. mars 2019 av 007_008_007
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #14 Skrevet 11. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kunne ikke fått meg til å gjøre sånt mot noen. Har gått på tre hyggelige narkomane da. De har vel ikke traumer de da? Kanskje de har bearbeidet det? P Visste ikke at det var om en narkoman. Anonymkode: b048d...45c Hvor gammel er du Ts? Anonymkode: e6bb7...4ff 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #15 Skrevet 11. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste som bruker narkotika er ikke de du finner ute på gata. Anonymkode: c8f20...df3 Nei vel? Gjemmer dem seg? 2 minutter siden, 007_008_007 skrev: Desperasjon får folk til å gjøre ting som vi andre ikke forstår noe av. Inntil en selv står i liknende situasjon...Ikke dermed sagt at man unnskylder atferden, men ved å forstå bedre kan man også hjelpe. De som ønsker å bli hjulpet... Tror ikke mange av de vil ha hjelp. De vil bare ha penger av folk. De kan jo få masse hjelp av de som jobber med og for dem. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du Ts? Anonymkode: e6bb7...4ff Gammel nok. Anonymkode: b048d...45c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #16 Skrevet 11. mars 2019 Jeg har null sympati med narkomane. Det finnes hjelp med avvenning osv men de tar jo ikke i mot hjelp. Anonymkode: c74fa...8cb 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #17 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei vel? Gjemmer dem seg? Tror ikke mange av de vil ha hjelp. De vil bare ha penger av folk. De kan jo få masse hjelp av de som jobber med og for dem. Gammel nok. Anonymkode: b048d...45c Ja vel, du virker veldig ung ellerveldig emesjonlt ung. Anonymkode: e6bb7...4ff 12
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #18 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har null sympati med narkomane. Anonymkode: c74fa...8cb Øh... Anonymkode: b048d...45c
Gjest 007_008_007 Skrevet 11. mars 2019 #19 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei vel? Gjemmer dem seg? Tror ikke mange av de vil ha hjelp. De vil bare ha penger av folk. De kan jo få masse hjelp av de som jobber med og for dem. Gammel nok. Anonymkode: b048d...45c Tror du skal ta en tur ut i samfunnet og snakke med narkomane. Kirkens bymisjon har steder der narkomane kan få mat og klær. Når du har vært der noen dager er jeg sikker på at du får svar på noen av spørsmålene dine. For alt annet holder empati lenge.
Gjest 007_008_007 Skrevet 11. mars 2019 #20 Skrevet 11. mars 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har null sympati med narkomane. Det finnes hjelp med avvenning osv men de tar jo ikke i mot hjelp. Anonymkode: c74fa...8cb Det er ikke bare å avvenne seg med noe som hjernen har lagret som en skikkelig belønning. Hjernen er enkel i den forstand. Det som føles godt vil den ha mer av. Det som føles vondt vil den unngå for enhver pris. Nervesystemet jobber på høygir når hjernen sender beskjed om at en bare må ha det som er godt. Se litt på denne linken om Motiverende intervju. https://helsedirektoratet.no/motiverende-intervju/motiverende-intervju-som-metode#"mi-ånden"-. Poenget mitt er at avvenning av rusmidler er en vanskelig oppgave. Mange får tilbakefall. Det er da de trenger støtte og oppmuntring. Endret 11. mars 2019 av 007_008_007
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå