AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #1 Skrevet 11. mars 2019 Hei Jeg kjøpte huset mitt i 2017 i juni. Jeg har ikke testet oppvaskmaskinen før det hadde gått 4mnd etter jeg flyttet inn. Eller jo, jeg har testet, så at den ikke virket og gjorde ikke mer med det. Men etterhvert begynte det å stinke derfra. Noe vann som er råttent. Maskinen starter, men går ikke. Altså lyset lyser, det er strøm,men bare det.jeg tør ikke ta den ut for å tømme eller vaske bort vannet, for jeg vil ikke sprenge rør el noe. Men tenker jeg må gjøre noe, for det stinker veldig. Også vil jeg gjerne bruke den da. Hvem kan jeg kontakte for å få jobben gjort? Eller se på den? Har prøvd på finn småjobber men ble avvist. Anonymkode: ddf5c...339
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #2 Skrevet 11. mars 2019 Du kan jo spørre en rørlegger, og høre om det er noe jobb for de eller en elektriker. Anonymkode: e7aec...632 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #3 Skrevet 11. mars 2019 Begynn med å finne bruksanvisningen, og les under feilsøking. Fulgte den ikke med boligen, finner du den sikkert på nettet. Anonymkode: 221d9...e4f 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #4 Skrevet 11. mars 2019 Kommer det opp noe feilkode? Anonymkode: 97c89...49f 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #5 Skrevet 11. mars 2019 Har du rengjort filteret? Har du bruksanvisningen? Kontakt noen som reparerer oppvaskemaskiner. Navn og nummer står i bruksanvisningen. Ev kontakt Power el.l. og spør om nummer til reparatør. Anonymkode: 68a30...475 2
asterix Skrevet 11. mars 2019 #6 Skrevet 11. mars 2019 Har du åpnet stoppekranen for vannet til maskinen? Pleier å være i skapet under vasken, eller på vannkranen oppe på vasken. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #7 Skrevet 11. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo spørre en rørlegger, og høre om det er noe jobb for de eller en elektriker. Anonymkode: e7aec...632 Rørlegger kan faktisk bli aktuelt, dersom det er tett i avløpsrøret som går fra oppvaskmaskinen. Men først ville jeg prøvd å rense filteret. Anonymkode: 68a30...475 1
Brimi Skrevet 11. mars 2019 #8 Skrevet 11. mars 2019 Du må kontakte en rørlegger Det gjorde ihvertfall huseieren vår da vaskemaskinen ikke funket. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #9 Skrevet 11. mars 2019 Ja, har du åpnet for vann slik at maskinen kan virke? Hvis ikke vil den ikke gå.. Anonymkode: 05be7...359 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #10 Skrevet 11. mars 2019 Høres ut som om vannet til oppvaskmaskinen er stengt av. Kranen er enten nederst på blandebatteriet til vasken eller i skapet under vasken. Følg slangen/røret som går til oppvaskmaskinen så finner du den. Anonymkode: 35306...d3c 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #11 Skrevet 11. mars 2019 Rørlegger eller hvitevarereparatør. Ikke alle elektrikere kan hvitevarer, meg selv inkludert. Anonymkode: dcff6...24e 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #12 Skrevet 11. mars 2019 Ikke åpnwt noe kran eller noe som helst, kan ingenting om dette. Fulgte ikke med bruksanvisning. Åpnet for vann??!! Høres dumt ut av meg, men...aldri hørt om... og ser ikke noe stoppekran, eller vet heller ikke hvordan det ser ut... så irriterende at forrige eier ikke fikset dette før jeg overtok huset. Kan noen vise meg bilde av stoppekranen? Har for første gang i livet mitt flyttet for meg selv, har allltid latt disse tingene til eksen. Nå må det læres. Anonymkode: ddf5c...339
TMB Skrevet 11. mars 2019 #13 Skrevet 11. mars 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke åpnwt noe kran eller noe som helst, kan ingenting om dette. Fulgte ikke med bruksanvisning. Åpnet for vann??!! Høres dumt ut av meg, men...aldri hørt om... og ser ikke noe stoppekran, eller vet heller ikke hvordan det ser ut... så irriterende at forrige eier ikke fikset dette før jeg overtok huset. Kan noen vise meg bilde av stoppekranen? Har for første gang i livet mitt flyttet for meg selv, har allltid latt disse tingene til eksen. Nå må det læres. Anonymkode: ddf5c...339 Kan du legge ut et bilde av oppvaskmaskinen, kjøkkenkrana samt et bilde fra underskapet under kjøkkenvasken din? 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #14 Skrevet 11. mars 2019 Google stoppekran, så finner du flere bilder. Kan godt være en sånn enkel ting som det, at tidligere huseier stengte vanninntaket for å unngå lekkasje. Særlig hvis huset stod tomt over tid før du overtok. Anonymkode: 97c89...49f
asterix Skrevet 12. mars 2019 #15 Skrevet 12. mars 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke åpnwt noe kran eller noe som helst, kan ingenting om dette. Fulgte ikke med bruksanvisning. Åpnet for vann??!! Høres dumt ut av meg, men...aldri hørt om... og ser ikke noe stoppekran, eller vet heller ikke hvordan det ser ut... så irriterende at forrige eier ikke fikset dette før jeg overtok huset. Kan noen vise meg bilde av stoppekranen? Har for første gang i livet mitt flyttet for meg selv, har allltid latt disse tingene til eksen. Nå må det læres. Anonymkode: ddf5c...339 Helt normalt å stenge en slik kran ved utflytting. Mange stenger til og med denne kranen alltid og åpner kun når oppvaskmaskinen er i bruk for å være best mulig sikret mot vannlekkasje. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #16 Skrevet 12. mars 2019 I et eldre hus/leilighet er det mest vanlig å finne stoppekranen i skapet ved siden av oppvaskmaskinen, under vasken. Åpne skapet. Du ser ganske lett 2 slanger som går bort til skapet ved siden av (der oppvaskmaskinen står). Den ene slangen er grov (tykk) og har riller, den fører vann ut av oppvaskmaskinen. Den andre slangen er smalere/tynnere, og går som oftest litt høyere opp inne i skapet. Følg den slangen, og se om du finner en slik ventil. Hendelen kan være rød eller blå. Rød er det aller mest vanlige. Når hendelen står sånn som på bildet så er ventilen stengt. For å åpne ventilen så tar du tak i hendelen og flytter den sånn at den ligger i samme retning som ventilhuset (den 'klumpen' den er festet til). Da skal hendelen ligge samme vei som røret ventilen sitter i: Anonymkode: 4e57e...73b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #17 Skrevet 12. mars 2019 Her er et bilde av en kjøkkenkran med avstening for vann til oppvaskmaskin. Ser du den tutten nederst på venstre side? Den kan vris på. Vri den helt i motsatt retning og test om ikke oppvaskmaskinen tar inn vann da ved å slå på oppvaskmaskinen. Hvis kjøkkenkranen din ikke har noen slik tutt, må du finne stoppekranen, som forklart over. Anonymkode: 05be7...359 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #18 Skrevet 12. mars 2019 På 11.3.2019 den 20.50, AnonymBruker skrev: Hei Jeg kjøpte huset mitt i 2017 i juni. Jeg har ikke testet oppvaskmaskinen før det hadde gått 4mnd etter jeg flyttet inn. Eller jo, jeg har testet, så at den ikke virket og gjorde ikke mer med det. Men etterhvert begynte det å stinke derfra. Noe vann som er råttent. Maskinen starter, men går ikke. Altså lyset lyser, det er strøm,men bare det.jeg tør ikke ta den ut for å tømme eller vaske bort vannet, for jeg vil ikke sprenge rør el noe. Men tenker jeg må gjøre noe, for det stinker veldig. Også vil jeg gjerne bruke den da. Hvem kan jeg kontakte for å få jobben gjort? Eller se på den? Har prøvd på finn småjobber men ble avvist. Anonymkode: ddf5c...339 Hvitevarer repareres av spesialister på området. Rørleggerer reparerer rør og moterer oppvaskmasskiner men der stopper også dere kompetanse. En oppbaskmaskin slik du beskriver den, får du aldri ren eller forsvarlig å bruke. Få maskinen på søpla. Det koster deg mer å reparere enn å kjøpe nytt. Anonymkode: 5ca06...278 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #19 Skrevet 13. mars 2019 Hei Takk for tips alle dere 😀 men spnn ser det altså ut. Finner ikke noe stoppekran. Kasnkje det er den dingsen, men går ikke ann å vri den på...eller tør ikke gjøre det hardt,for vet ikke hva det er til. Ihvertfall så er den ene røret på høyre siden, inn mot vaskemaskinen. Men skulle det ikke være 2 rør/slanger? Anonymkode: ddf5c...339
asterix Skrevet 13. mars 2019 #20 Skrevet 13. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Takk for tips alle dere 😀 men spnn ser det altså ut. Finner ikke noe stoppekran. Kasnkje det er den dingsen, men går ikke ann å vri den på...eller tør ikke gjøre det hardt,for vet ikke hva det er til. Ihvertfall så er den ene røret på høyre siden, inn mot vaskemaskinen. Men skulle det ikke være 2 rør/slanger? Anonymkode: ddf5c...339 Det på toppen er er kran, men den ser ut til å være på. Har du sjekket bruksanvisningen til maskinen slik at du vet at du faktisk har startet den og ikke bare slått på strømmen slik at det blir lys? Ofte trykker man en knapp for å slå på strøm, velger så program og til slutt starter man maskinen med en annen knapp. Hvilken type maskin er det? Kan du vise et bilde av knapper og display? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå