Gå til innhold

Hvor mye passer besteforeldrene barnebarna?

Hvor ofte passer besteforeldrene barna?  

109 stemmer

1. 1. Hvor ofte passer besteforeldrene uten at dere også er på besøk?

• Ukentlig
      19
    • Måndedlig
      30
    • Kvartalsvis
      28
    • Årlig
      12
    • Aldri
      20
  2. 2. Hvor ofte er barna på overnattingsbesøk hos besteforeldrene?

• Ukentlig
      3
    • Månedlig
      22
    • Kvartalsvis
      31
    • Årlig
      20
    • Aldri
      33
  3. 3. Hvor ofte henter besteforeldrene i barnehagen?

• Ukentlig
      12
    • Månedlig
      10
    • Kvartalsvis
      22
    • Årlig
      18
    • Aldri
      47

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på hva som er normalt i de tusen hjem når det kommer til hjelp fra besteforeldrene å få dagene til å gå opp, så jeg tenkte at jeg skulle spørre forumet hvor mye andre får pass av besteforeldrene.

Om det er dere selv som tar initativ til pass, og hvor ofte de passer? Er det sjeldent eller er det ofte? Og hva anser man som "normalt"?

Anonymkode: f091e...f4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kvartalsvis og årlig her. Da er det jeg som spør om hjelp. De er knapt innom her ellers.

Anonymkode: 69d30...43d

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvartalsvis og årlig her. Da er det jeg som spør om hjelp. De er knapt innom her ellers.

Anonymkode: 69d30...43d

Kan kjenne meg igjen i det selv. Interessen=null, men tar på maska og er superbesteforeldre de få gangene de stiller opp. Tror at de er mer tilstede enn de faktisk er.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare ett barn, på under to år, og bor flere timer unna besteforeldre på begge sider (min far er død). Aldri på alle spørsmålene. De er interessert i barnebarnet, men har aldri tatt initiativ til å passe, verken alene eller når vi er på besøk (annet enn for å gå på do etc.). Mamma har passet et par ganger når hun har besøkt oss, da på dagtid et par timer, innendørs.

Anonymkode: af80c...62d

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi fire sett med besteforeldre da både mine og samboers foreldre er skilte. Barna våre er de første barnebarna for alle besteforeldrene, og alle besteforeldrene er veldig engasjerte. Alle bor også innen 20 min kjøring fra der vi bor. Vi spør som regel om pass da vi skal noe, men har fått klar beskjed om at vi bare må spørre og at de gledelig vil passe. Til tross for barna våre sitt gode forhold med sine besteforeldre, har eldste på 2 kun sovet 2-3 ganger hos begge bestemødre, altså max 6 ganger borte. Yngste er for liten til å sove borte enda. Har ikke behov for at besteforeldre henter i bhg da samboer slutter kl 3 hver dag og jeg er student og er mye hjemme. Bor like ved bhg. Men svigermor har hentet et par ganger fordi hun har så lyst :) 

svigermor er vel mest ivrig, og spør ofte om hun kan ta med eldste på forskjellige ting (yngste er nyfødt). Min mor har litt mer ting som tar opp hverdagen i forhold til svigermor, men kan ta initiativ til å passe hun og. 

Vi er superheldige som har så mange besteforeldre og bonusbesteforeldre. Og barna har et kjempegodt forhold til alle sammen. 

Anonymkode: a14f9...43e

Skrevet

Vi bor langt unna barnas besteforeldre så de passer dem omtrent aldri. Mamma sitter gjerne barnevakt når hun er på besøk og til våren skal hun passe dem en helg mens jeg og mannen reiser bort, men i hverdagen er det ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Bestemødrene bor 1 og 2,5 time unna, så det blir sjelden. De vil mer enn gjerne passe, men når vi ikke bor nær hverandre blir det litt styrete. 

Anonymkode: a0c91...f9b

AnonymBruker
Skrevet

De bor 30 min unna, og har passet to ganger på 1,5 år.  Ene gangen noen timer da jeg var innlagt på sykehus og en gang på overnatting da både jeg og mannen var skikkelig syke i sengen hjemme. 

Anonymkode: 4ce4e...bfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min datter har kun bestefedre på begge sider. Hun bor mest hos meg, annenhver helg hos faren sin. Pappaen min er mest opptatt med sitt. Trist for jenta mi vil gjerne være sammen med han. Spesielt på hytta i Hemsedal. 

Bestefar på faren sin side er enda mindre tilstede enn min pappa. 

Anonymkode: 3da51...f8a

AnonymBruker
Skrevet

Vi passer sjelden barnebarna.  De bor nær og leker gjerne i hagen vår. Vanligvis er far med, men nå er de blitt så store at de går hit selv.  Da ringer far på forhånd for å høre om jeg kan se etter dem.  Iblant blir de tørste, kalde, sultne osv.  Da kommer de inn eller jeg ordner noe til dem ute (sommer).  Eller jeg sier at nå må jeg nok vaske huset, så da kan ingen gå inn..   

Siden barna er hos mor annen hver helg, vil far være sammen med dem de øvrige helgene.   Derfor overnatter de bare når de selv husker at det er lenge siden sist.  Da må jeg spørre forelderen om det er greit at de overnatter hos oss.  Det blir 3-4 ganger i året. 

Jeg lager nok middag til alle 2-3 ganger i uka.  Da spør jeg far om de vil spise hos oss eller hjemme hos seg selv.  Ofte foretrekker far å ta med seg middagen hjem, men søndagene spiser de alltid hos oss.  Far sier at det er viktig at barna vet hvor hjemme er og at de som familie har sine vaner og tradisjoner. 

Vi henter i barnehage/skole når far ringer og sier at noe har skjedd slik at han ikke rekker.  Det skjer 6-7 ganger i året. 

Mannen min og jeg ville nok skåret dårlig i testen her. Vi sitter ikke barnevakt når barnebarna sover, men er sammen med dem og forelder mens vi alle er våkne. 

Jeg vil påstå at dette er mye viktigere for relasjonene i familien enn at foreldre får "barnefri". 

Anonymkode: 74f70...bfa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre bor 3 timers kjøring fra der vi bor. De er oftere på besøk her, og henter da en sjelden gang i barnehage. Noen gang gar de med noen av barna opp til dem. Men i hovedsak er vi sammen ca 1 gang mnd, en uke av gangen. Da tar kanskje vi foreldrene en tur ut og de er barnevakt.

Det jeg egentlig vil fram til, er at det er så mange forskjellige familiesituasjoner. Mine foreldre forsøker å flytte hit vi bor, spesielt for å kunne være med barnebarna mer, og hjelpe til (etter eget ønske) og da blir det nok fort noen ganger i uka. Så mao, hadde bosituasjonen vært litt annerledes, ville normalen vår vært en annen:)

Anonymkode: eeabb...c14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De passer en ettermiddag i uka + henter i bhg en gang i uka. Hjelper veldig, både for at det er avlastning for meg, og de knytter sterke bånd og gleder seg alltid til å se hverandre :)

Anonymkode: fa688...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Svigerfar sovnet en gang han passet på barnet (var i rommet ved siden av) så han får ikke passe på dem uten tilsyn. 

Svigermor kan ikke passe på noen, hun har huet i telefonen og blåser loddrett i om ungen stuper i en betong trapp ( sett det, ikke min unge!) 

Så da har vi kunn min mor igjen, PG henne bruker jeg ofte legetimer, et viktig møte osv. Men aldri overnatting, da vi syns det er for tidlig enda. Og henting i barnehagen får vi til selv :) 

Anonymkode: 281f4...2af

AnonymBruker
Skrevet

Her er svarene ukentlig på alt. 

Mine svigerforeldre bor 5 min kjøring unna oss, mens min mor bor i utlandet (pappa er død). Datteren vår på 4 blir kjørt til/hentet fra barnehagen et par ganger i uken når vi ikke kan. Hun er på besøk hos dem minst 3-4 ganger i uken og sover over enten fre-lør eller lør-søn hver uke. Hun forguder besteforeldrene og sier hun savner dem om hun ikke ser de hver dag. Da ringer hun å ber om å bli hentet, om så for 10 min. Vi har akkurat fått en til og da er ikke eldste «glemt» når besteforeldrene er så engasjerte i henne. Inkluderer henne i alt som er passende for barn.

Heldige oss ❤️

Anonymkode: 811d1...b66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er den eneste av besteforeldrene som har lyst til å ha barna våre på overnatting. Hun har barna 3-4 helger i året, og bor en times kjøring herfra. Da henter hun også gjerne minste i barnehagen på fredag, og så kommer hun hjem til oss med ungene på søndag etter at vi har kommet hjem. Og ja, jeg vet vi er bortskjemte, for det er ikke en selvfølge at hun skal ha lyst og overskudd til å gjøre det for barna og for oss.

Jeg tenker sånn at om besteforeldrene har lyst til å engasjere seg, så gjør de det. Vil de ikke engasjere seg, så finner vi løsninger selv, sånn at dagliglivet løser seg - vi har f.eks ikke begge jobber som krever for mye av oss utenom 8-16. Vi er jo voksne, og har ikke krav på at foreldrene våre skal være opptatte av å bygge relasjoner til barnebarna sine, selv om det hadde vært veldig fint for ungene. En bestemor som som gir oss en helg til å være kjærester hver 3-4 måned er en fantastisk bonus.

Anonymkode: de674...429

AnonymBruker
Skrevet

Har virkelig flertallet her på forumet barnepass ukentlig? Er det da alle i denne familien som har barnepass ukentlig, eller bare noen av barnebarna til noen av barna...?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre (på begge sider) henter i bhg og passer barna fram til vi henter dem ved leggetid hver sin dag i uken (man og fre). Overnatter kanskje et par ganger i halvåret og så er vi på besøk ca 1 gang i mnd hos vær i en helg, så det blir  mer enn nok besteforeldretid.

Anonymkode: c3f85...e35

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet til en annen kant av landet for å være i nærheten av besteforeldre. Nå passer de når de "må", når vi er syke/skal til tannlegen osv.. Egentlig greit det, hadde det ikke vært for at de lovet gull og grønne skoger før vi flyttet. Nå har vi ingen andre å spørre om hjelp og de andre besteforeldre(som gjerne vil stille opp ukentlig) ser de kvartalsvis. De har et sett besteforeldre til som aldri har passet, ser de en til to ganger i året. De bor laaangt unna. 

Anonymkode: 35015...e9b

AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldrene her vil gjerne hente i barnehagen en dag og ha over natten og levere i barnehagen dagen etter. Kanskje rundt annenhver måned. De tar også med seg på campingtur 2-4 netter en gang i året. Ellers er vi på besøk der sammen med barnet. Ber vi om barnevakt, noe som har skjedd kanskje fem ganger på snart seks år, må vi gjerne hente mellom klokken ni og ti på morningen.

Anonymkode: 605d5...aa3

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har virkelig flertallet her på forumet barnepass ukentlig? Er det da alle i denne familien som har barnepass ukentlig, eller bare noen av barnebarna til noen av barna...?

Vi hadde barnepass ukentlig tidligere, da vi bodde vegg i vegg med mine foreldre. Vi har bare ett barn, og han er også mine foreldres eneste barnebarn, så det er ikke sånn at de hadde et konstant renn av barnebarn. 😛

Nå bor vi lenger unna, og nå trenger han i grunnen ikke å passes i den forstand lenger, men han er hos besteforeldrene en helg i blant, kanskje en gang i mnd. Men nå er det fordi både de og han har lyst, da de har fått et veldig godt forhold av å ha tilbragt mye tid sammen. :)

Anonymkode: 6d920...ac3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...