AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #1 Skrevet 11. mars 2019 Han er 13 år og veldig opptatt av merkeklær. Han har 2 merkegenserer, 2 bukser, joggesko og fin jakke. Han har fått det i bursdag og julegave. Det er Gant og lignende merker. Han har kjøpt selv sko, headsettet og litt til. problemet er st han maser om klær konstant. Og det er merker av dyreste slag, Balenciaga, Gucci osv. Jeg har sagt at vi kjøper ikke sånne ting selv om vi har råd. Nei, han skal jobbe og tjene penger osv pg ha råd til sånne ting. Jeg sa at hvis han ikke jobber hardt og står på så kommer han sansynligvis ikke til p ha råd til sånt og ag jeg håper at han får andre prioriteter. Plutselig begynte han at jeg kommer meg ingen sted, at jeg er ingenting pga jeg passer hemmede barn på jobben, at jeg er fattig og lever på min samboers penger... Jeg ble helt sjokkert. Han så påmeg med nedlatende blikk. Fra jeg skilte meg har jeg tatt vare påhan og han har aldri manglet noe og jeg har jobbet 2 jobber for at vi skal ha det bra. Meg og Samboer har fellesøkonomi og han betaler like mye for han som for sine egne barn. Vi har aldri diskutert penger her i huset. Jeg sa til slutt at jeg kjører han ikke på trening og at han må klare seg selv. Nå trenger jeg virkelig råd. Anonymkode: 8ca0a...84c 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #2 Skrevet 11. mars 2019 For det første, sønnen din er 13 og vokser ut av disse klærne veldig fort. Veldig bortkastet å kjøpe så dyre klær til en tenåring. Dette er et bevis på at vi har det for bra i Norge. Mat er selvfølge, bosted er selvfølge, utdannelse er selvfølge. Da må vi henge oss opp i det materialistiske. Hvorfor er han så digg at han skal gå i merkeklær? Trenger han å være bedre enn andre, er det derfor han skal gå i slike klær? Anonymkode: c58ac...d95 30
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #3 Skrevet 11. mars 2019 Ja, jeg/vi er det. vi er fattige og har ikke råd, øsnker du deg det må du spare selv. Anonymkode: 946e9...045 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 Populært innlegg #4 Skrevet 11. mars 2019 En ting er Gant, men Gucci.... helt urealistisk for en 13-åring. Anonymkode: 75f39...cc0 62
Populært innlegg Ulrikke Skrevet 11. mars 2019 Populært innlegg #5 Skrevet 11. mars 2019 Hadde datteren min på 13 snakket til meg på den måten hadde det først blitt månelyst! Når jeg hadde roet meg hadde jeg tatt en SKIKKELIG prat med henne om hvordan man ser på andre, evt tatt henne med for å jobbe på frivillighetssentralen eller noe.... En sånn holdning ville jeg kvalt umiddelbart! Jeg forstår selvfølgelig at merkeklær er "viktig" i denne alderen, og man kan ønske seg og spare til, men å møte noen på en sånn måte hører ingensteds hjemme! 65
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #6 Skrevet 11. mars 2019 Han sparer penger og han spør etter penger fordi han mener at vi gir for lite. Ønskene hans er så store at han har ikke sjanse . nå ønsker han å kjøpe belte til 1500 og jeg har sagt nå holder det. Han er 13 år. Har lyst å gå til skapet hans og pakke alle klærene i en pose og la igjen bare 1-2 ting som han kjøpte selv. ts Anonymkode: 8ca0a...84c 22
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #7 Skrevet 11. mars 2019 Velkommen til tenårene. Du har full rett å være sur og streng og alt det der. Fremfor alt må du sette dine grenser. Sånn tillater du ikke å snakke til deg. Men så.. Helt innerst, ikke bry deg og ikke ta det seriøst, det er sånn tenåringer er, han vokser ut av det. Jeg har troa. Anonymkode: 46cdf...3ae 23
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #8 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En ting er Gant, men Gucci.... helt urealistisk for en 13-åring. Anonymkode: 75f39...cc0 Enig! Barna mine har masse gant, polo, levis, fila osv. Aldri om de hadde fått gucci, chanel, LV eller balenciaga og vi har god råd! (J04 og J07) Anonymkode: f1569...cab 6
Fjaselina Skrevet 11. mars 2019 #9 Skrevet 11. mars 2019 Har han plukka opp negative haldningar frå far?? Heilt uakseptabelt uansett, og slike uttalelser og haldningar hadde nok medført totalstopp i kjøp frå meg. Cubus har klede. 9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #10 Skrevet 11. mars 2019 Jeg tror jeg hadde plukket vekk alt av merkeklær/headset/sko osv og sagt at når han blir stormannsgal av å gå med det så er han ikke gammel nok til å bruke sånt. Anonymkode: 6d670...013 35
ajarRun Skrevet 11. mars 2019 #11 Skrevet 11. mars 2019 Bytt yrke? Min mor var også egoistisk og valgte et lavtlønnsyrke. Jeg er jo ikke engang tredve og jeg tjener jo mer enn henne (og hun er jo sånn 20 år eldre enn meg). Tenk hvor mye bedre oppveksten min var dersom hun valgte et yrke som betalte brukbar. Jeg skjønner ikke hvorfor folk kaster bort livet sitt på å tjene under en halv million. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #12 Skrevet 11. mars 2019 Vent til de skal betale strøm og huslån selv. Tenker jeg de klapper igjen. Skru av instagram. Barn får forvrengt syn på døde ting. Aldri latt meg fasinere av gucci eller chanel. Slike som er opptatt av det er tarvelige. Anonymkode: 7020b...5de 12
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #13 Skrevet 11. mars 2019 Han er 13år, og sånne holdninger er helt normalt i den alderen. Han tester grenser. Han sier ting for å såre. Jeg hadde blitt rasende. Hadde tatt vekk alt du har kjøpt, og latt han hatt gaver og klær kjøpt selv. Ellers måtte han jobbet for ting. Vil han ha belte til 1500kr, så får han spare ukelønn, jobbe ekstra etc. Ville og snakket om holdninger Anonymkode: d28b9...ef1 17
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #14 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han sparer penger og han spør etter penger fordi han mener at vi gir for lite. Ønskene hans er så store at han har ikke sjanse . nå ønsker han å kjøpe belte til 1500 og jeg har sagt nå holder det. Han er 13 år. Har lyst å gå til skapet hans og pakke alle klærene i en pose og la igjen bare 1-2 ting som han kjøpte selv. ts Anonymkode: 8ca0a...84c Han er jo gammel nok til å gå med avisa eller hva man nå gjør som 13åring som vil jobbe i dag. Han er nok usikker, men det kommer til uttrykk på en forferdelig måte.. Han skal ikke snakke til foreldrene sine på den måten, syns du gjorde helt rett. Anonymkode: a5be1...f11 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 Populært innlegg #15 Skrevet 11. mars 2019 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Bytt yrke? Min mor var også egoistisk og valgte et lavtlønnsyrke. Jeg er jo ikke engang tredve og jeg tjener jo mer enn henne (og hun er jo sånn 20 år eldre enn meg). Tenk hvor mye bedre oppveksten min var dersom hun valgte et yrke som betalte brukbar. Jeg skjønner ikke hvorfor folk kaster bort livet sitt på å tjene under en halv million. Kanskje de ser andre verdier enn penger? Anonymkode: 66aa2...eba 54
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #16 Skrevet 11. mars 2019 Har hatt samme runde med broren min, spesielt 1 året på ungdomsskolen. Det går over, man må bare stå på sitt. Anonymkode: 1d153...d46 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #17 Skrevet 11. mars 2019 4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Bytt yrke? Min mor var også egoistisk og valgte et lavtlønnsyrke. Jeg er jo ikke engang tredve og jeg tjener jo mer enn henne (og hun er jo sånn 20 år eldre enn meg). Tenk hvor mye bedre oppveksten min var dersom hun valgte et yrke som betalte brukbar. Jeg skjønner ikke hvorfor folk kaster bort livet sitt på å tjene under en halv million. Skjønner ikke hvorfor folk kaster bort livet på en jobb de ikke trives med bare fordi lønna er bra! Anonymkode: d8c02...efc 46
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #18 Skrevet 11. mars 2019 5 minutter siden, abrasiveRefraction said: Bytt yrke? Min mor var også egoistisk og valgte et lavtlønnsyrke. Jeg er jo ikke engang tredve og jeg tjener jo mer enn henne (og hun er jo sånn 20 år eldre enn meg). Tenk hvor mye bedre oppveksten min var dersom hun valgte et yrke som betalte brukbar. Jeg skjønner ikke hvorfor folk kaster bort livet sitt på å tjene under en halv million. Hadde livet ditt vært bedre om du fikk belter til 1500kr? Jeg tror bare noen av oss trenger mer i livet enn dyre belter. Kanskje det ville gitt livet ditt mening, men noen av oss trenger litt mer intellektuell stimuli; litt dypere verdier og gleder. Men samtidig misunner jeg deg at du har enkle gleder i livet. Er du trist? Kjøp en sixpack og et kult belte og livet er bra igjen. Ingen sorger. Anonymkode: f91f4...f53 24
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #19 Skrevet 11. mars 2019 Hei TS. Du gjør det absolutt riktige... prøv å ikke ta innover deg det sønnen din sier. Han er i puberteten, han kan si og gjøre ting som han ikke er helt klar over. Det er likevel våres jobb som foreldre å stå på vårt, gjøre det som er riktig og best for barnet. Jeg skjønte dette selv senere, men foreldrene mine ga meg en oppdragelse der de ved flere annledninger ikke lot meg få viljen min, selv om pengene ikke var problemet. Husker jeg snakket med faren min om dette. F.eks fikk jeg prøve noen tivoli greier 2 eller 3 ganger da jeg var ca like gammel som sønnen din er nå. Men ikke mer. Jeg visste faren min hadde nok peng, så jeg var irritert på han og nærnest hatet han den gangen fordi jeg ikke fikk prøve noe mer. Først mange.år senere forklarte han meg hvorfor han bevisst gjorde slike ting. Jeg skulle lære å verdsette ting, verdsette penger, og aller viktigst jeg skulle lære at man ikke alltid får viljen sin i livet og at man ikke skal ta lett på ting. Jeg skulle lære at jeg livet er en kamp, at man må kjempr for det man øbsker å oppnå og være ansvarsfull. Idag skjønner jeg dette og hvorfor han gjorde slike ting inimellom. Ikke at det har noe å si, eller er en fasit, men jeg lærte meg å stå på. Jeg tok utdanning, har en god jobb, er økonomisk ansvarlig og barna mine skal få noe likedan oppdragelse npr det gjelder slike ting. Stå på TS. Ikke gi deg. Sønnen din vil skjøbne dette om noen år... 😂 Det verste man kan gjøre er å oppdra birtskjemte unger. Da har.man feilet som forelder spør du meg... Anonymkode: 7d703...b96 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå