Gå til innhold

Erfaring med sykling og hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som våren er her, har jeg så smått begynt å sykle med hunden min. Vi sykler mest på asfalt, og jeg lurer på om det sliter fælt på labbene hans? Vi sykler etterhvert ganske langt, og det går jo i et annet tempo enn når vi går tur. Lønner det seg kanskje å bruke potesalve for å forebygge ømme poter? Noen som har erfaring med sykling og hund?

Videoannonse
Annonse
Gjest borghild
Skrevet

Jeg sykla med en bikkje engang og det gikk greit helt til kjøteren så noe som ikke var der fløy ut til siden og dro meg av sykkelen. Den samme kjøteren la seg plutselig ned engang og så jeg stupte over styret.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vil aldri anbefale noen å sykle på asfalt med hund i det hele tatt. Ville du ha løpt barbeint på varm asfalt i 1/2-1 time? Da skal du se at du sliter på beina dine selv.

Nei, ta heller med sykkel og hund i terreng, mye bedre for både deg og hunden :wink:

Skrevet

Det beste for hunden er om du kan sykle på en skogsvei. Det er ikke like lett å finne en skogsvei alltid kanskje, men du kan også trygt sykle på grusvei. Det er lurt å smøre potene til hunden med potesalve ja.

Du kan også sykle på asfalt, men da kortere turer. Og husk: Viktigste av alt er at hunden skal alltid trave når du sykler med den, aldri gallopere.

Gjest borghild
Skrevet

Ikke for å pirke, men hunden traver ikke! Trav er at de diagonale beina er i bakken samtidig! Hunder setter de laterale beina i bakken samtidig og går derfor i pass! Og den skal ikke få gå i langsom pass for det er grisepass og det er en STYGG feil!

Skrevet
Ikke for å pirke' date=' men hunden traver ikke! Trav er at de diagonale beina er i bakken samtidig! Hunder setter de laterale beina i bakken samtidig og går derfor i pass! Og den skal ikke få gå i langsom pass for det er grisepass og det er en STYGG feil![/quote']

Hunder skal da helst trave?!?! Hunden min både passer og traver, men han velger stort sett pass. Da jeg var liten hadde vi en hund som vi var på utstilling med, og da skulle den vises i skritt og trav. Mulig det er noen hunder som helst skal gå i pass, men det har jeg problemer med å tro. Hunder bør vel i dette tilfelle fungere som hester? Hester som har problemer med å finne trav, ris ofte i ulent terreng. Da detter de i trav. Tenker meg det samme gjelder for hunder. Om de skal løpe i ulent terren, er det lettere å trave eller galloppere enn å passe.

Dessuten vil en hund som passer se mye stivere ut. I trav får den vist smidigheten sin mye bedre. Har problemer med å tro at dommere på utstillinger ønsker å se stive hunder...

Gjest borghild
Skrevet

Det er det jeg sier! Grisepass er feil og ser stivt ut, men flyvende pass er riktig. Men jeg har aldri sett en hund trave! Alle hunder går i pass eller galopp eller skritt!

Skrevet
Det er det jeg sier! Grisepass er feil og ser stivt ut' date=' men flyvende pass er riktig. Men jeg har aldri sett en hund trave! Alle hunder går i pass eller galopp eller skritt![/quote']

Nei, det er ikke riktig. Alle hundene jeg, mamma og pappa har hatt har travet. De som har passet er den jeg har nå, og en rottweiler jeg hadde før. Ellers har jeg ikke sett hunder passe noe særlig. Men om det er ønskelig at enkelte hunderaser skal passe, vet jeg ikke.

Dessuten er det umulig å passe sent uten at det blir grisepass. En hund som passer i rolig tempo, slik min ofte gjør, må grisepasse... Det er rett og slett umulig for den å ha alle fire bena over bakken på en gang dersom den ikke løper fort og får ordentlig fraspark. De fleste hunder vil jo velge galopp i et slikt tempo.

Skrevet

Det er vel greit å sette punktum her med å si at hunden skal ikke måtte bevege seg så fort at den går over i galopp!

Ikke sykle med hund før den er min 1,5år ..helst to. Bruk riktig utstyr...springer eller lignende. Smør potene med salve.

Hunden tåler noen turer på asfalt! De er ikke porselen og det kan knapt sammenlignes som om vi springer barbent på asfalt. hunder har jo aldri sko. Og om man skal bruke den sammenligningen så ...heller barfot på asfalt enn grus sier nå jeg.

En siste ting. Ikke sykle når det er alt for varmt og gi hunden tid til å lære hva det vil si å være på sykkeltur med mor/far.

Kanskje sykler man i et område der det kan passe fint at hunden springer løs ved siden av :) Det er helt klart det beste...

Og en siste ting. Hunden har ikke vondt av å gå over i galopp ned en og annen bakke...

Gjest Anonymous
Skrevet

Grisepass og galopp? Stygg feil?? :hoho::hoho:

Er sykling trening til utstilling eller? Om jeg sykler med hunden min bryr jeg meg lite om den passer eller traver eller velge å løpe som den selv vil. Den har nok med å forholde seg til sykkelen og tempoet, ikke fokusere på annet. Skal den måtte konse på hvordan den skal bevege beina også?

Om den skal trenes på passgang eller galopp kan du vel heller løpe med hunden din vel!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har meget dårlig erfaring med det. Falt av sykkelen i god fart da hunden så en katt :ler: . Jeg har ikke gjort det siden. Jeg tror det er kjedelig til hunden også. jeg liker best å gå med han , for da kan få lov til å snuse litt også leke med pinner. Tror ikke han likte å bli med på sykkeltur.. Sikkert kjedelig til han.

Skrevet
Grisepass og galopp? Stygg feil?? :hoho::hoho:

Er sykling trening til utstilling eller? Om jeg sykler med hunden min bryr jeg meg lite om den passer eller traver eller velge å løpe som den selv vil. Den har nok med å forholde seg til sykkelen og tempoet, ikke fokusere på annet. Skal den måtte konse på hvordan den skal bevege beina også?

Om den skal trenes på passgang eller galopp kan du vel heller løpe med hunden din vel!

Det er ikke hunden som skal konse om hvordan den beveger bena, det er du. Og det har ikke noe med øving til utstilling å gjøre, men rett og slett hva som er bra for hundens kropp!

Skrevet

På Canis.no er det en ekspert som gir råd om hundehold og jeg leste et sted at hun sa at man helst ikke skal sykle med hunder, men at man burde gå tur med dem isteden.

Skrevet

Man vil alltid finne en ekspert som mener at noe er skadelig...

Alt med måte sier nå jeg ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...