Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal ta barnehagelærerutdanning til høsten, og lurer på om noen kan dele sine erfaringer med dette studiet? Jeg har søkt litt på internett etter videreutdanninger jeg kan ta, og hvilke retninger jeg kan gå videre hvis jeg ønsker å utvikle meg faglig. Lurer på om noen vet hva jeg kan gjøre videre med denne utdanningen som grunnmur? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utdanningen er enkel, men du kommer til å få prakaissjokk om du aldri har jobbet i barnehage 

Underbemanning, alt for mange og høyr krav, barn med spesielle behov som faller utenfor og som man bruker mye tid og ressurser på å skaffe hjelp 

Anonymkode: 2353c...afd

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Utdanningen er enkel, men du kommer til å få prakaissjokk om du aldri har jobbet i barnehage 

Underbemanning, alt for mange og høyr krav, barn med spesielle behov som faller utenfor og som man bruker mye tid og ressurser på å skaffe hjelp 

Anonymkode: 2353c...afd

Har allerede jobbet 50% i en barnehage i et år. Så skal nok gå fint :) 

Skrevet

Det er dessverre ikke veldig mange etterutdanningen og muligheter bortsett fra å jobbe i barnehage. Angrer selv på valget jeg tok og skulle nok heller valgt sosionom hvor man kan jobbe innen barnevern, bup, ppt osv. 

Vurderte å ta ett år pedagogikk etter utdanningen, men lander nok heller på vold i nære relasjoner, for å kunne jobbe mer med det jeg vil. Skal også ta cos-kurs for å få enda mer kjøtt på beinet. 

Selve studiet er derimot spennende, men forholdsvis enkelt. Praksisen kan være svært krevende, men man kommer seg greit gjennom det. Jeg har vært i flere barnehager og det er stor forskjell på hvor mange barn og voksne man er på en avdeling, så det ab skriver over her stemmer ikke nødvendigvis

Skrevet
1 minutt siden, Icedcoffee skrev:

Det er dessverre ikke veldig mange etterutdanningen og muligheter bortsett fra å jobbe i barnehage. Angrer selv på valget jeg tok og skulle nok heller valgt sosionom hvor man kan jobbe innen barnevern, bup, ppt osv. 

Vurderte å ta ett år pedagogikk etter utdanningen, men lander nok heller på vold i nære relasjoner, for å kunne jobbe mer med det jeg vil. Skal også ta cos-kurs for å få enda mer kjøtt på beinet. 

Selve studiet er derimot spennende, men forholdsvis enkelt. Praksisen kan være svært krevende, men man kommer seg greit gjennom det. Jeg har vært i flere barnehager og det er stor forskjell på hvor mange barn og voksne man er på en avdeling, så det ab skriver over her stemmer ikke nødvendigvis

Hmm, trodde det var en god grunnmur for å gå flere veier 😕 Har blitt fristet av å se på utlysninger i barnehager, ser ut som det er mane forskjellige arbeidsplasser med veldig forskjellige hverdager. Skal vente på at kjæresten min fullfører sitt studie i et år etter at jeg er ferdig utdannet, tenkte kanskje jeg kunne legge på et årsstudie elns? 

Skrevet
Akkurat nå, Ogle skrev:

Hmm, trodde det var en god grunnmur for å gå flere veier 😕 Har blitt fristet av å se på utlysninger i barnehager, ser ut som det er mane forskjellige arbeidsplasser med veldig forskjellige hverdager. Skal vente på at kjæresten min fullfører sitt studie i et år etter at jeg er ferdig utdannet, tenkte kanskje jeg kunne legge på et årsstudie elns? 

Det trodde jeg også, derfor jeg valgte studiet. Så hvis jeg var deg ville jeg heller valgt sosionom eller barnevern. 

Man har selvfølgelig en del valgfrihet innenfor studiet med valgfag, men det kan variere fra plass til plass hvilke fag som tilbys, og der jeg studerer er det dessverre ikke så mye av det jeg kunne tenke meg... 

vold i nære relasjoner og pedagogikk er årsstudium, det er også det jeg har tenkt å ta da jeg ikke er veldig gira på å ta master. 

Så jeg har innfunnet meg med at jeg har valgt feil og får heller ta ulike årsstudium og kurs for å pense meg inn i den retningen jeg vil jobbe. Men det blir fryktelig tungvint sånn

Skrevet
1 minutt siden, Icedcoffee skrev:

Det trodde jeg også, derfor jeg valgte studiet. Så hvis jeg var deg ville jeg heller valgt sosionom eller barnevern. 

Man har selvfølgelig en del valgfrihet innenfor studiet med valgfag, men det kan variere fra plass til plass hvilke fag som tilbys, og der jeg studerer er det dessverre ikke så mye av det jeg kunne tenke meg... 

vold i nære relasjoner og pedagogikk er årsstudium, det er også det jeg har tenkt å ta da jeg ikke er veldig gira på å ta master. 

Så jeg har innfunnet meg med at jeg har valgt feil og får heller ta ulike årsstudium og kurs for å pense meg inn i den retningen jeg vil jobbe. Men det blir fryktelig tungvint sånn

Leit å høre at du føler at du tok feil retning da :(  Jeg er veldig gira på en master, så er veldig interessert i å snuse litt rundt for å finne noe som passer meg og som gir meg flere muligheter :) 

Skrevet

Men som du skrev lenger opp her, at du har jobbet i bhg allerede, så vet du nok at det er dette du vil jobbe med. Problemet er bare at man blir veldig låst til bhg og sannsynligheten er liten for å få jobb andre steder. Nå har man jo heller ikke muligheten til å jobbe i barneskole ved å bygge på med fag

Skrevet
Akkurat nå, Icedcoffee skrev:

Men som du skrev lenger opp her, at du har jobbet i bhg allerede, så vet du nok at det er dette du vil jobbe med. Problemet er bare at man blir veldig låst til bhg og sannsynligheten er liten for å få jobb andre steder. Nå har man jo heller ikke muligheten til å jobbe i barneskole ved å bygge på med fag

Ikke det? Pratet med en rådgiver som sa at jeg kunne bygge på litt for å jobbe fra 1-4 trinn? På udir står det også: førskolelærerutdanning eller barnehagelærerutdanning og minst 60 studiepoeng videreutdanning (kan bare tilsettes på 1.-4. årstrinn). Så tror det skal være mulig :) 

• Liker 1
Skrevet

Nei, da er nok ikke det blitt oppdatert, de siste som kunne bygge på utdanningen sin for å bli lærer var de som gikk ut sommeren 2018. Det er hvertfall det vi har fått beskjed om gjennom studiestedet vårt, og veileder der. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, da er nok ikke det blitt oppdatert, de siste som kunne bygge på utdanningen sin for å bli lærer var de som gikk ut sommeren 2018. Det er hvertfall det vi har fått beskjed om gjennom studiestedet vårt, og veileder der. 

Hmm må virkelig si at det var en nedtur 😕 Håper det endres innen jeg er ferdig :( Liker å jobbe i barnehagen, men vil gjerne ha muligheten til å utvikle meg mere :) 

Skrevet

Jeg sjekket udir nå, og søkte etter videreutdanninger for bhglærere og det kom ikke opp «faglige fag»😅 

det kommer nok ikke til å skje ettersom de nå har hevet lærerutdanningen til å bli master, så jeg tror ikke du burde håpe på det

• Liker 2
Skrevet

Jeg sjekket udir nå, og søkte etter videreutdanninger for bhglærere og det kom ikke opp «faglige fag»😅 

det kommer nok ikke til å skje ettersom de nå har hevet lærerutdanningen til å bli master, så jeg tror ikke du burde håpe på det

Det var leit :( 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Icedcoffee skrev:

Du kan jo ta master i spesialpedagogikk? 😊 Jeg går bachelor i pedagogikk (2 år), og ønsker å ta master i spesped.

Anonymkode: bbca2...87b

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ta master i spesialpedagogikk? 😊 Jeg går bachelor i pedagogikk (2 år), og ønsker å ta master i spesped.

Hmm, men går det an å bygge på et år med spesialpeagogikk for å ha mer å gå på?

Endret av Ogle
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt er jeg ikke gira og motivert på å ta en master nå hvertfall. Så jeg kommer nok heller til å ta diverse årsstudium for å slippe unna noen masteroppgave😉 

AnonymBruker
Skrevet

Som noen over sa, står det på Udir at man kan ta 60 studiepoeng (altså 1 år) for å kunne jobbe fra 1. - 4 klasse :) Da kan du f.eks ta 1 år spes. ped, eller dele opp. 

Anonymkode: 1003e...39a

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ogle skrev:

Hmm, men går det an å bygge på et år med spesialpeagogikk for å ha mer å gå på?

Man kan ta ett årsstudium i spesialpedagogikk på Universitet i Sørøst- Norge (Notodden). Jeg er litt usikker på hvor mange muligheter man har etter fullført bachelorgrad og ett årsstudium i spesialpedagogikk. Tror de fleste ønsker at man tar en master, hvis man vil jobbe som spesialpedagog. Men jeg vet det finnes noen som har tatt en bachelor i spesialpedagogikk ved UiO, og jobber på skole - men jeg vet ikke hva de lønnes som (yrkestittel).

Hvis jeg ikke kommer innpå master i spes ped neste år, kommer jeg til å søke meg inn som enkeltemne student - og søke overgang til 2.året. Det er en mulighet på NTNU, der jeg studerer.

10 minutter siden, Icedcoffee skrev:

Som sagt er jeg ikke gira og motivert på å ta en master nå hvertfall. Så jeg kommer nok heller til å ta diverse årsstudium for å slippe unna noen masteroppgave😉 

Ok da skjønner jeg! Jeg anbefaler deg å sjekke ut tverrfaglige videreutdanninger på universitetene. På NTNU har de mange videreutdanninger, f.eks pedagogisk psykologisk rådgiving, psykososialt arbeid med barn og unge, psykisk helsearbeid osv. Da har du flere muligheter, og kan f.eks jobbe på skole, rusinstitusjon, barnebolig, NAV, osv. Du er kvalifisert til å søke på slike videreutdanninger med barnehageutdanning. Men hvis du ønsker å jobbe i BUP, PPT osv må du ha master, ellers så må du ha veldig til flaks😊

https://www.ntnu.no/videre/helse-og-omsorg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Icedcoffee skrev:

En kan jo ta master i spesialpedagogikk å være vel så kvalifisert til å jobbe i bla PPT. I tillegg kan en gå videre med logopedi og få jobb som det på sikt. Evt bli styrer eller støttepedagog hvis en tar relevante enkeltemner feks. Flere muligheter. 

Anonymkode: 37b4f...15e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ogle skrev:

Hmm må virkelig si at det var en nedtur 😕 Håper det endres innen jeg er ferdig :( Liker å jobbe i barnehagen, men vil gjerne ha muligheten til å utvikle meg mere :) 

Her hvor jeg bor er det fortsatt en mulighet som du sier, så lenge en går videre med noe videreutdanning. Er helt feil at man blir lost fast til barnehage for evig tid.. Super utdanning som anbefales

Anonymkode: 37b4f...15e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...