Gjest Blondie65 Skrevet 11. mars 2019 #21 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva var gjelden på 300 000+ for da ? Studielån ? Anonymkode: 1fcf5...024 Forbrukslån! Gammel dumskap, kredittkort, osv.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #22 Skrevet 11. mars 2019 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Forbrukslån! Gammel dumskap, kredittkort, osv. Skjønner. Deilig å bli kvitt den da! Anonymkode: 1fcf5...024 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #23 Skrevet 11. mars 2019 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Forbrukslån! Gammel dumskap, kredittkort, osv. Har heldigvis aldri tatt opp slikt lån eller hatt kredittkort. Anonymkode: 1fcf5...024 1
Gjest SeptemberRose Skrevet 11. mars 2019 #24 Skrevet 11. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk flest eier leilighet har utdannelse og fast jobb innen den tid ...? Anonymkode: 1fcf5...024 Det er forskjellig. Kjenner flere over 30 som ikke har det sånn. ☺️
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #25 Skrevet 11. mars 2019 På det nye gjeldsregisteret, regnes studielån som gjeld da ? Anonymkode: 1fcf5...024
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #26 Skrevet 11. mars 2019 Jeg har en venninne som ikke eide nåla i veggen da hun var 30, tvert i mot var hun i dyp gjeld. Alenemor, deprimert, arbeidsløs og uten utdanning. Helt ut av det blå traff hun sin nåværende samboer, og alt snudde. På fem år har hun fått stålkontroll på økonomien, flyttet til fint hus, tatt lappen og har tilgang på bil, fullført vgs og er ferdig med medisinutdanning om et par år. Samboeren hennes er lege, men har så vidt jeg vet ikke kastet penger etter henne. Men heller sett potensialet hennes og gitt henne et lite push i riktig retning. Livet hennes har i alle fall totalt snudd. Anonymkode: fb853...33c 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #27 Skrevet 11. mars 2019 https://www.dinside.no/okonomi/slik-vil-gjeldsregistrene-fungere/70217906/amp Anonymkode: 1fcf5...024
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #28 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som ikke eide nåla i veggen da hun var 30, tvert i mot var hun i dyp gjeld. Alenemor, deprimert, arbeidsløs og uten utdanning. Helt ut av det blå traff hun sin nåværende samboer, og alt snudde. På fem år har hun fått stålkontroll på økonomien, flyttet til fint hus, tatt lappen og har tilgang på bil, fullført vgs og er ferdig med medisinutdanning om et par år. Samboeren hennes er lege, men har så vidt jeg vet ikke kastet penger etter henne. Men heller sett potensialet hennes og gitt henne et lite push i riktig retning. Livet hennes har i alle fall totalt snudd. Anonymkode: fb853...33c Så fantastisk historie ❤️ Anonymkode: 1fcf5...024 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #29 Skrevet 11. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som ikke eide nåla i veggen da hun var 30, tvert i mot var hun i dyp gjeld. Alenemor, deprimert, arbeidsløs og uten utdanning. Helt ut av det blå traff hun sin nåværende samboer, og alt snudde. På fem år har hun fått stålkontroll på økonomien, flyttet til fint hus, tatt lappen og har tilgang på bil, fullført vgs og er ferdig med medisinutdanning om et par år. Samboeren hennes er lege, men har så vidt jeg vet ikke kastet penger etter henne. Men heller sett potensialet hennes og gitt henne et lite push i riktig retning. Livet hennes har i alle fall totalt snudd. Anonymkode: fb853...33c Jeg trenger også et push i riktig retning !!! Anonymkode: 1fcf5...024
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #30 Skrevet 11. mars 2019 Ja, du kan få orden på ting! anbefaler å høre på pengesparings-podcasts, som f.eks. pengesnakk, eller les om FIRE. Hvis du er klar for å leve ekstremt sparsommelig samtidig som du jobber beinhardt i noen år kan du ha snudd om på livssituasjonen din på noen få år. You can do it! 6-7 år siden hadde jeg 60 000kr i kredittkortgjeld, 200 000kr i studielån og leide bolig. Nå eier jeg, har et ubrukt kredittkort, og har litt bufferpenger. På under middels inntekt + flaks. Har til gjengjeld levd svært sparsommelig. Anonymkode: 88ab8...1bf 2
Mrs Robinson Skrevet 11. mars 2019 #31 Skrevet 11. mars 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trenger også et push i riktig retning !!! Anonymkode: 1fcf5...024 Kan du være litt mer spesifikk på hva du trenger hjelp til? Siden du kan lite om økonomi er det greit å vite hva du mestrer, ikke mestrer/forstår 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #32 Skrevet 11. mars 2019 Alt for sent! Du har jo bare 50 år igjen av livet! /sarkasme Anonymkode: 9c297...53b 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #33 Skrevet 11. mars 2019 Mine foreldre har vært elendig på personlig økonomi. Regninger i skuff, lønnstrekk, namsmann innom for å ta utlegg, det var min barndom. Da de ble pensjonister og inntekten gikk betraktelig ned gjorde det klikk hos dem. De er nå over 70 og sparer minst en tusenlapp hver måned. Ingenting blir kjøpt på kreditt eller avbetaling lengre. Jeg kommer ikke til å arve noe men jeg er stolt at dem. Anonymkode: 2fda2...cb8 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #34 Skrevet 11. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, du kan få orden på ting! anbefaler å høre på pengesparings-podcasts, som f.eks. pengesnakk, eller les om FIRE. Hvis du er klar for å leve ekstremt sparsommelig samtidig som du jobber beinhardt i noen år kan du ha snudd om på livssituasjonen din på noen få år. You can do it! 6-7 år siden hadde jeg 60 000kr i kredittkortgjeld, 200 000kr i studielån og leide bolig. Nå eier jeg, har et ubrukt kredittkort, og har litt bufferpenger. På under middels inntekt + flaks. Har til gjengjeld levd svært sparsommelig. Anonymkode: 88ab8...1bf Så bra 👏 takk Anonymkode: 1fcf5...024
ajarRun Skrevet 11. mars 2019 #35 Skrevet 11. mars 2019 Hva er dine finansielle mål? Nav har en pensjonskalkulator på nettsiden sin. http://youneedabudget.com er et fantastisk budsjettverktøy som kan brukes til å budsjettere. Du kan spare i IPS eller akjsesparekonto til pensjon. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #36 Skrevet 11. mars 2019 2 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Hva er dine finansielle mål? Nav har en pensjonskalkulator på nettsiden sin. http://youneedabudget.com er et fantastisk budsjettverktøy som kan brukes til å budsjettere. Du kan spare i IPS eller akjsesparekonto til pensjon. Egenkapital og buffer. Ta lappen. Aldri mer inkasso. Anonymkode: 1fcf5...024
Zienna Skrevet 11. mars 2019 #37 Skrevet 11. mars 2019 Nei, det er ikke for sent! Det første du må gjøre er å skaffe deg oversikt over hva som kommer inn, og hva som går ut. Viktig at du ser hva som MÅ ut (husleie, renovasjon..) og hva du selv har innflytelse på (telefon, strøm, mat, klær..). Det gjelder å ikke bruke mer enn hva som kommer inn. Kutt ut kredittkortbruk, og prøv å betal ned på evt. kredittlån du har. Betal alltid ned de dyreste lånene først. La deg aldri imponere av andre! Den flotte leiligheten, bilen eller ferien er kanskje lånefinansier. Kanskje også med kredittkortlån til kjempehøy rente. Mye av det du ser er bare lånefinansiert staffasje. 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #38 Skrevet 11. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler forumet pengevett.com Anonymkode: 41ccc...d6e Veldig rotete side må jeg si 😅 Anonymkode: 1fcf5...024 1
Sylveon Skrevet 12. mars 2019 #39 Skrevet 12. mars 2019 Bedre sent enn aldri. Jeg vet om folk i 40-årene som ikke eier nåla i veggen og da snakker vi om folk i fulltidsjobb med lønninger over 500.000. 1
Miewyn77 Skrevet 12. mars 2019 #40 Skrevet 12. mars 2019 Har du mulighet til å fullføre utdannelsen? Vil det bli lettere å få jobb da? Vanskelig å si når jeg ikke vet hvilken utdannelse det er. Men normalt får man lettere heltidsjobb med utdannelse. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå