Gå til innhold

Kjøleskap eller kombiskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøleskapet mitt må byttes ut, så nå er jeg på jakt etter et nytt! Men hva skal jeg gå for? Et kjøleskap eller et kombiskap? Fordeler og ulemper med de forskjellige skapene? Jeg har en liten fryser i tillegg, så sånt sett har jeg ikke bruk for et kombiskap! Men så er det det med plass da, jeg kunne gjerne ha brukt plassen der fryseren står nå til oppbevaring!🙈

Har du et kjøleskap/kombiskap du er fornøyd med, så kom gjerne med anbefalinger! (Makspris er 6000kr)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kombiskap fordi det egentlig ikke er plass til fryser hos oss.

Det betyr både lite fryseplass og lite kjøleskapsplass, synes jeg.

For å kompensere har vi ekstra kombiskap i utebod som brukes om sommeren.

Anonymkode: 90111...2fb

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøleskap, og synes det er alt for god plass. De eneste gangene vi bruker mye av plassen er om høsten når vi har plukket masse sopp, frukt eller bær og ikke får syltet eller frosset alt før dagen etter. Selv da kunne vi klart oss med halve plassen.

Neste gang skal vi ha et kombiskap. Fryseboksen står i kjelleren, så det blir litt langt når man bare skal ha litt persille til sausen eller noen isbiter. Det blir til at vi ikke bruker det like mye som vi ellers ville gjort.

Anonymkode: c5501...63c

Skrevet

Kjøpte kombiskap for et par år siden, og da vi trålet butikkene for å finne noe rimelig, la vi merke til at kjøleskap uten frysedel av en eller annen grunn er dyrere. 

Er veldig kjekt med de skuffene, ville ikke hatt noe annet. Vi hadde en frittstående fryser også, den har vi solgt nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker kjøleskap uten frysedel. Frysedelen tar for stor plass i forhold til frysevolum, og vi har uansett fryseskap i kjelleren. 

Anonymkode: 3e584...b8c

• Liker 1
Skrevet

Vi levde lenge med kombiskap, men det ble rett og slett for lite kapasitet. Både for kjøl og frys. 
Så nå har vi kjøpt kjøleskap og fryseskap, samt at vi skal ha en kjøleskuff i tillegg når vi får pusset opp kjøkkenet. 

Skrevet

Jeg har kombiskap, og synes det passer utmerket for meg. 
Bor i leilighet, og det ville tatt for mye plass om jeg skulle hatt en fryser og ett kjøleskap. 
Men det kommer an på hvordan du bruker kjøleskap/fryser. Jeg har alltid full fryser, siden jeg handler mye på tilbud og fryser ned. 
Foreldrene mine har kombiskap, og fryseskap, siden pappa er ivrig fisker og mamma ivrig bærplukker, så der fylles fryser opp hele tiden. 
Så det kommer an på hvor mye plass du har og hvor stor kapasitet du trenger. 

Skrevet
4 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Jeg har kombiskap, og synes det passer utmerket for meg. 
Bor i leilighet, og det ville tatt for mye plass om jeg skulle hatt en fryser og ett kjøleskap. 
Men det kommer an på hvordan du bruker kjøleskap/fryser. Jeg har alltid full fryser, siden jeg handler mye på tilbud og fryser ned. 
Foreldrene mine har kombiskap, og fryseskap, siden pappa er ivrig fisker og mamma ivrig bærplukker, så der fylles fryser opp hele tiden. 
Så det kommer an på hvor mye plass du har og hvor stor kapasitet du trenger. 

Det er jo det, fryseren tar litt plass og jeg har ikke såå stor leilighet, i tillegg er det bare meg. Akkurat nå inneholder fryseren mer hjemmebakst enn mat da, men det er sjelden den er veldig full uansett! Og så hadde det vært greit med den plassen fryseboksen tar til noe annet for leiligheten er full🙈

Skrevet

Det kommer jo an på om du bor i en stor bolig eller en mindre leilighet. Når man har mye plass, ville jeg foretrukket å ha et kjøleskap og en fryser. Har man en liten leilighet er det jo mer praktisk med kombiskap.  Det kommer jo også an på hvor mange det er i husholdningen, hvor mye kjøleskapsplass man trenger. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Live88 skrev:

Det er jo det, fryseren tar litt plass og jeg har ikke såå stor leilighet, i tillegg er det bare meg. Akkurat nå inneholder fryseren mer hjemmebakst enn mat da, men det er sjelden den er veldig full uansett! Og så hadde det vært greit med den plassen fryseboksen tar til noe annet for leiligheten er full🙈

Da hadde jeg valgt kombiskap. 

• Liker 3
Gjest loveli
Skrevet

Da jeg bodde i leilighet hadde jeg kombiskap. Jeg var singel og mat holder seg ikke evig i fryseren. Var flink til å spise det jeg hadde og kjøpte ikke inn mat når fryseren var full, uansett hvor bra tilbud på kyllingfiléter, grønnsaker og karbonadedeig det var. :)

Trenger du virkelig en hel ekstra fryser? Hvis ikke hadde jeg ikke prioritert å ha det, man lærer seg å leve med den plassen man har. :)

Skrevet
1 minutt siden, loveli skrev:

Da jeg bodde i leilighet hadde jeg kombiskap. Jeg var singel og mat holder seg ikke evig i fryseren. Var flink til å spise det jeg hadde og kjøpte ikke inn mat når fryseren var full, uansett hvor bra tilbud på kyllingfiléter, grønnsaker og karbonadedeig det var. :)

Trenger du virkelig en hel ekstra fryser? Hvis ikke hadde jeg ikke prioritert å ha det, man lærer seg å leve med den plassen man har. :)

Nei, jeg gjør egentlig ikke det! Årsaken til at jeg har den er at jeg bodde i en leilighet med minikjøleskap og dermed en knøttliten fryser inni der, så da kjøpte jeg fryseren for å ha litt mer plass. Kjøleskapet ble kjøpt når jeg flyttet inn i en leilighet uten hvitevarer og da var det enklest å bare kjøpe et kjøleskap siden jeg allerede hadde en fryser. Så jeg tror jeg lander på et kombiskap og så selger jeg heller fryseboksen!

AnonymBruker
Skrevet

Det er lettere å bare dra ut en skuff enn å stå på hue i en fryseboks, på jakt etter noe som hadde havna nederst ;) -Så uten tvil kombiskap. Vi er bare to voksne, men litt større familier kan sikkert ha bruk for en fryseboks også.

Anonymkode: 872a6...fce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt både kombiskap og separat fryser/kjøleskap. Den største fordelen med kjøleskap, ihvertfall i åpen kjøkkenløsning, er at det som hovedregel bråker mindre enn et kombiskap. Kombiskapet jeg har nå, er av nyere modell, og jeg syns det lager mye lyd. Er blitt forklart at det er pga nye energiregler, noe som gjør at skapet lager lavere, men mer vedvarende lyd. Så nå tenker jeg at et lavt kjøleskap (med f eks et overskap monter over), og en liten fryser plassert i en bod, vil være mitt valg neste gang.

Anonymkode: 00cf7...225

AnonymBruker
Skrevet

Er du alene? Barn?Lager du mye mat? skal du ha det innebygd eller frittstående?

Har alltid hatt kombi, tenkt at det var greit og det har vært greit. Men nå, angrer jeg! Kjøpte nytt for 4 år siden, kombi. Det er alt for lite! Vi er 2 voksne og 3 barn. Liker å lage mat, og har nok endret vaner i takt med ny økonomi og en travel hverdag. Vil gjerne fylle opp kjøleskap med frukt og grønt på tilbud, ukeshandle, hamstre billige middager osv, men det er rett å slett ikke plass. For tre år siden så hadde vi ikke det siste barnet, og det holdt nok med ett kombiskap, og det vi hadde da var ganske stort. Nå har vi innebygd, og det er mye mindre. minuset er at nytt koster alt for mye,.. 

Anonymkode: 7e81f...c68

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du alene? Barn?Lager du mye mat? skal du ha det innebygd eller frittstående?

Har alltid hatt kombi, tenkt at det var greit og det har vært greit. Men nå, angrer jeg! Kjøpte nytt for 4 år siden, kombi. Det er alt for lite! Vi er 2 voksne og 3 barn. Liker å lage mat, og har nok endret vaner i takt med ny økonomi og en travel hverdag. Vil gjerne fylle opp kjøleskap med frukt og grønt på tilbud, ukeshandle, hamstre billige middager osv, men det er rett å slett ikke plass. For tre år siden så hadde vi ikke det siste barnet, og det holdt nok med ett kombiskap, og det vi hadde da var ganske stort. Nå har vi innebygd, og det er mye mindre. minuset er at nytt koster alt for mye,.. 

Anonymkode: 7e81f...c68

Alene, ingen barn, lager mat nesten hver dag men det er ikke de største mengdene, og skapet er frittstående.

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt både kombiskap og separat fryser/kjøleskap. Den største fordelen med kjøleskap, ihvertfall i åpen kjøkkenløsning, er at det som hovedregel bråker mindre enn et kombiskap. Kombiskapet jeg har nå, er av nyere modell, og jeg syns det lager mye lyd. Er blitt forklart at det er pga nye energiregler, noe som gjør at skapet lager lavere, men mer vedvarende lyd. Så nå tenker jeg at et lavt kjøleskap (med f eks et overskap monter over), og en liten fryser plassert i en bod, vil være mitt valg neste gang.

Anonymkode: 00cf7...225

Der sa du noe som er å tenke på ja! Har åpen kjøkken-stue løsning og kjøleskapet står ikke så langt unna sofakroken! Men så er jeg vant til at det jeg har nå durer og går da, så jeg tror ikke jeg vil reagere så mye på et nytt skap, så lenge det ikke bråker ekstremt da!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et mini kombiskap med 2 dører som går under benkehøyde. Helt grei størrelse på frysedel og kjøledel. Akkurat passelig for en person. Løsningen gjorde at jeg fikk mer benkeplass enn jeg ellers ville hatt i en så liten leilighet.

Anonymkode: c33f9...d70

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger ikke så stort kjøleskap, derfor gikk jeg for kombiskap. Har fryseskap i tillegg

Anonymkode: 4a7c8...41a

Skrevet

Vi byttet ut kombiskapet med et rent kjøleskap, og har ikke angret et sekund. For oss var det riktig, for jeg er langt over middels opptatt av mat, og har alltid kjøleskapet fullt av ingredienser, sauser, råvarer osv. Kombiskapet ble for lite og veldig uoversiktlig. I tillegg fikk vi aldri noe dreis på bruken av fryseren, så den ble alltid fylt opp av masse rester som vi aldri brukte opp. Nå har vi stort kjøleskap på kjøkkenet og stor fryser i kjelleren, og full oversikt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kombiskap oppe og to frysere nede. Fryseplassen i kombiskapet brukes til isbiter, rester og åpnet mat som brukes ofte, den lille fryseren nede brukes til brød, hjemmebakt gjærbakst og pizza, og den store fryseren brukes til kjøtt, bær, grønnsaker og egentlig alt annet. Jeg synes det er fint å ikke ha for stor plass i kjøleskapet, for da må jeg rydde og ha kontroll. Vi er fem i familien og har alt pålegg i én boks. Det sparer masse plass. Vi har en kald kjeller da, så dersom kaker eller annen mat til feset ikke får plass i kjøleskapet, går det ofte ned der. 

Anonymkode: 2e44b...1d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...