AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #1 Skrevet 11. mars 2019 Jeg har aldri hatt en ordentlig fast jobb hvor jeg vet hvor mye jeg kommer til å tjene. Alltid vært ekstrahjelp. I fjor starta jeg året med frikort, hadde bare jobb som støttekontakt og personlig assistent. (Hadde ikke tjent mer enn 55 000 der). Så fikk jeg meg jobb i klesbutikk og jobbet mye, så søkte da skattekort. Nå i år blir det myye mindre vakter i jobben, vet ikke om jeg får tjent 55 000 kr. Har derfor skaffet frikort igjen. Og søker nå etter nye jobber. Men driter jeg meg ut?? Går jeg på en smell når jeg driver å tar frikort? Men jeg vet jo ikke om jeg tjener mer enn 55 000 i år. Så kan noen hjelpe meg ang skattekort og frikort? Skal man ha skattekort uansett så lenge man har jobb? Føler meg dum, men takk for alle som svarer Anonymkode: 91ac9...f6d
Eliza Doalot Skrevet 11. mars 2019 #2 Skrevet 11. mars 2019 Dersom du har skattekort vil du trekkes i lønn for skatt ihht skattekortet. Dersom du ikke tjener nok til at du må skatte vil du få disse pengene tilbake i neste skatteoppgjør. Med frikort slipper du dette trekket, men får selvsagt heller ikke noe igjen. Summen du faktisk skatter påvirkes ikke av om du har skattekort/frikort.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #3 Skrevet 11. mars 2019 Hvis du har frikort, som betyr at du ikke skal tjene over den grensen, men så tjener mer likevel, vil du få baksmell året etter. Dette fordi under frikortet har du ikke skattet noe, og så skatter du bare vanlig med skattekort senere på året. Du har altså "fått" 55 000 kr uten å skatte for dem, og det er ikke riktig når man totalt i løpet av året tjener mer. Du vil sannsynligvis derfor få baksmell i år. Du burde like gjerne starte med skattekort fra begynnelsen av, og slippe baksmellene. Anonymkode: 56c78...b06
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #4 Skrevet 11. mars 2019 Er du usikker vil eg tatt skattekort, du riskier å måtte skatt mye på slutten av året eller får baksmell neste år. Om skatter for mye komme de tilbake neste år ☺️ Anonymkode: 98427...397
Nalla Skrevet 11. mars 2019 #5 Skrevet 11. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har frikort, som betyr at du ikke skal tjene over den grensen, men så tjener mer likevel, vil du få baksmell året etter. Dette fordi under frikortet har du ikke skattet noe, og så skatter du bare vanlig med skattekort senere på året. Du har altså "fått" 55 000 kr uten å skatte for dem, og det er ikke riktig når man totalt i løpet av året tjener mer. Du vil sannsynligvis derfor få baksmell i år. Du burde like gjerne starte med skattekort fra begynnelsen av, og slippe baksmellene. Anonymkode: 56c78...b06 Dette stemmer ikke helt. Frikortgrensen på kr. 55 000,- stammer fra automatiske fradrag som alle får på skatten som gjør at så lenge du har inntekt under dette beløpet så blir det ingen skatt å betale (minstefradrag og personfradrag). Om du da tjener for eksempel 65 000,- så betyr det ikke at du plutselig må skatte for hele beløpet siden du fortsatt har disse fradragene. Går du ut over frikortgrensen og ikke bestiller deg skattekort vil du ende med å måtte skatte 50% når du passerer grensen, så da får du i alle fall ikke baksmell! Det er riktig at du må trekke litt mer skatt hvis du først har frikort for så å få skattekort. For eksempel om du tjener totalt kr. 100.000,- så vil du måtte trekke drøyt 8% skatt hvis du får skattekort fra første lønning, mens om du benytter frikort på de første 55 000,- så blir skattetrekket drøyt 18% på resten av lønningene siden det blir mindre beløp å "fordele" skatten ut over. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå