Gå til innhold

Hva gjør deres store barn etter skoletid og utover ettermiddagen? Mye skjerm her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to jenter på 10 og 13 år. De kommer naturligvis hjem fra skolen før meg. Veldig ofte sitter de og ser på hver sin Tlf når jeg kommer hjem. Og er de med venner, ser de ofte på skjerm sammen. Eldste bruker mye tid på Snapchat, der hun «snakker» med vennene sine, litt Instagram og mye serier. Minste har noen spill og ellers ser hun også på serier.  

De begge gjør det bra på skolen og lekser blir gjort greit i løpet av uka. Begge går på trening og begge fungerer godt sosialt. De får nok søvn og jeg passer på at de ikke har Tlf på soverommet etter sengetid. 

Men altså- de bruker flere timer på skjerm hver dag, i allefall de dagene de ikke har trening. Jeg sliter med mye mas fra min side om at de må finne på noe annet / legge fra seg skjermene. Minste er glad i å være med meg, spille brettspill osv, men er jo ikke alltid jeg har tid... Hender jeg tar Tlf’ene en stund, for at de skal få gjort lekser eller spist middag. Men etterpå er det helst tilbake på skjermen. 

Jeg er mye alene med dem, og siden skjermene egentlig ikke går ut over hverken skole,  trening eller søvn, har jeg lyst å slutte å mase og bare la dem holde på med sitt. Men får dårlig samvittighet av at de ikke bruker tiden på noe annet. Føler det er så mange uskrevne regler om skjermbruk kun i helgene, tidsstyrte apper og foreldre som er strengere enn meg, lurer på hvordan dere får det til...? Er jo en evig kamp. Ideelt sett skulle jeg ønske de kunne leke og finne på andre ting, men kjenner det blir vanskeligere jo eldre de blir å styre hva de skal bruke fritiden sin på. Dessuten kan jeg ikke underholde eller aktivisere dem hele tiden heller. 

Hva skal jeg gjøre? Bli strengere eller godta hverdagen sånn den er? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig nå i 2019. Skal dine barn kutte ut skjermtid, må vennene deres gjøre det samtidig. "Da vi var små dro vi ut, lekte og snakket ansikt til ansikt!". Det er vanskelig i dag når nesten alt det sosiale foregår via en skjerm. Kutter du all skjermbruk risikerer du at jentene blir ensomme når alle andre vennene er låst til skjermene sine. Hva med å gjøre en avtale med foreldrene til vennene til jentene? Si at mobilen får ligge på lydløs i en kurv mens de er på besøk hos hverandre? Kommer nok til å bli noen protester først, men ungdommer som har vært med på slike eksperimenter sier at de nøt tiden mye mer sammen når det ble vant til det. Sykt at det har blitt sånn...

Gjør det til en regel at når en er sammen, skal mobilen legges vekk. Den kan man plukke opp når en ikke lenger er i et fysisk, sosialt samspill.

Anonymkode: dc5cd...e73

• Liker 3
Skrevet

Takk for forslaget, skal vurdere det og evt spørre noen av foreldrene. 

Var aldri meningen å ta vekk skjermene fullstendig, så de blir ensomme osv. Men hadde håpet på en løsning der det ikke er konstant mas fra meg om å legge vekk Tlf. At enten må jeg finne den løsningen der de gjør andre ting, eller så må jeg bare akseptere at sånn er 2019... Så vil gjerne høre andres erfaringer. 

Skrevet

13-åringen min bruker også en del tid på skjerm (8.trinn nå).

Hun er ikke hjemme fra skolen før ca kl 15. Tirsdag, onsdag, torsdag og fredag er hun på trening i alt fra 1,5 til 3 timer. I helgene er det minst en kamp, i tillegg til at hun reiser i svømmehall eller på skøytebanen med venninner, reiser på kafe (regner med de sitter med telefonene der altså) osv. I tillegg til at hun gjør lekser, går tur med hunden og passer skolearbeidet, så er avtalen at hun skal gjøre det jeg ber henne om (denne har hun vært med på å lage selv, hun syntes det var "mindre ille" enn å skulle passe på faste oppgaver selv). Da får hun selvfølgelig lov til å avslutte en samtale eller se ferdig en episode, men ikke utsette i timesvis. 

Selv om jeg føler hun er en del på skjerm, så gjør hun såpass mye annet også at jeg egentlig ikke føler behov for å ta en fight. Det er sånn de er sosiale når de ikke sees, og det må man på en måte bare akseptere tror jeg. Hadde hun ikke vært så aktiv i idretten sin, og sittet hjemme hver ettermiddag og kveld hadde jeg nok hatt et helt annet behov for å regulere det. Nå regulerer det seg litt selv fordi hun er såpass opptatt ellers.

Jeg tenker som deg TS, noe må vi bare godta, ting har endret seg osv. Men om det blir "sykelig", at de blir stresset av å legge fra seg telefonen feks, så må man kanskje ta en liten runde når det gjelder hva som er viktig her i verden.... Samtidig er det ikke lett å føle at man går glipp av noe i den alderen heller.... Får bare følge med og gjøre dem litt opptatte hvis man føler at det blir for mye...

Skrevet

Takk for innspill. Din datter høres mer aktiv ut enn mine, i tillegg må jeg mase for å få hjelp i huset. Hender jeg tar Tlf og sier at jeg beholder den til div ting er gjort, men er liksom ofte en kamp for å få det til, og det er så slitsomt.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok majoriteten av unger i dag sitter fremfor skjerm så ofte de klarer. Hadde det ikke vært for aktivitet som fotball osv, ville nok nesten alle sittet konstant. Jo eldre desto hardere å holde dem vekke. Selvsagt ikke umulig å få dem til å ha andre ting å bedrive med, men det krever ofte tidlig innsats.

Skjermen har blitt en lett barnevakt, noe en ikke altid skal føle seg skyldig i. Da mange er nogså sliten av arbeid og da mange ikke har aktive besteforeldre som før i tiden. Er begrenset for hva en vanlig forelder klarer.

Anonymkode: 36e4b...044

Skrevet

Det er mye skjerm her også, men den eldste hjemmeboende har brukt mye tid ved skjermen, for å lage animasjoner og film, i tillegg til å snakke med kompiser mens de spiller og går i tillegg på besøk, på ungdomsklubb og finner på ting med venner, så da synes jeg faktisk det er greit. 

Jeg måtte sette litt grenser for den nest eldste i sin tid, for hun kunne godt sitte i timesvis med «sims» og ellers bare slakke rundt i huset, dersom hun fikk lov.

Eldstemann i flokken, brukte mye tid på data generelt, men han bygde datamaskiner, tok seg en tur ut for å henge med venner og skru på ting, så han satt sjeldent mer enn to timer i strekk ved skjermen.

Må sette grenser for 7- åringen, han bruker nok litt mye tid med skjerm, fordi han har en viss evne til å snike seg unna « radaren» Han spiller mye minecraft, men heldigvis har det også ført til at han er utrolig god i engelsk. En del av tiden går med på å se « newton» og « Flippklipp» 

AnonymBruker
Skrevet

Samme her :) 10, 13 og 16 år er våre barn. De er på treninger og gjør lekser, ser litt på tv... Men ellers mye skjerm. Jenta er mer sosial enn guttene.

Jeg skulle ønske de hadde venner med seg hjem oftere, eller dro på besøk. Men de treffer venner på skolen og på trening, og en og annen bursdag... Ellers er de sammen med dem over nett. Uvant... 

Anonymkode: 53c85...16a

AnonymBruker
Skrevet

Syns du skal senke skuldrene og ikke stresse med dette, jeg.

Du sier jo selv at de har mange venner, går på trening og er sosiale med vennene sine via Snapchat. Hva tror du vennene deres gjør den tiden dine døtre ikke får bruke skjerm? De sender vel meldinger og bilder på Snapchat uten få svar. Skal du endre denne kulturen, må du endre hele vennegjengen, tenker jeg.

Da jeg var tenåring, gikk mesteparten av ettermiddagen til TV-titting, og ønsket jeg å være litt sosial samtidig, ble det sendt noen SMS-er. Kanskje til og med delt litt bilder på MMS. Ble TV-en skrudd av, kunne jeg eventuelt ligge på sofaen med discman. Hva ellers gjør man når man slapper av hjemme etter skole og trening? Maler et bilde? Skriver dagbok? Altså.

At du må ta fram dem skjermene for å få dem til å gjøre oppgavene sine, overrasker meg heller ikke. Bare stå på ditt; du får skjerm tilbake når oppgaven er gjort.

Hva tenker du selv? Du sier du vil at de skal bruke mindre tid med skjerm, men hva tenker du den tiden skal brukes til, da? Du vil at de skal leke og finne på andre ting? Det blir vanskelig om det ikke finnes noen å leke med. For alle vennene sitter på Snapchat og venter på dem. Hvis du skjønner.

Jeg er for at 2-åringer skal ha begrenset skjerm. De trenger å leke for å utvikle seg i form av språk, samhandling, fantasi, læring. Hjernen deres trenger lek for å utvikles. Tenåringer dine er sosiale hele skoledagen, har venner og går på trening. Jeg tror ikke de går glipp av noe ved å bruke resten fritiden på skjerm, spesielt ikke når den også involverer å være sosial med vennene sine på Snap.

Anonymkode: 7ed69...745

Skrevet

Tusen takk for nye innspill. Du siste som skriver spør hva jeg selv tenker. Jeg er enig i det du skriver, og tenker vel innerst inne at de utvikler seg normalt og har et helt vanlig og godt liv. Og å male bilder og skrive dagbok er urealistisk :) Haha. Og at jeg kanskje bør senke skuldrene litt ja. 

Hører gjerne fra andre også, hvordan ettermiddagene og kveldene deres er. 

TS

Skrevet

Så lenge skolearbeid, plikter og fritidsinteresser følges opp på en skikkelig måte setter jeg ikke restriksjoner på skjermbruk for min 13-åring. Det er en forutsetning at det følges opp uten at jeg må mase. Vi hadde en runde for en stund tilbake, hvor skjermbruken gikk utover det hun ellers skulle gjøre. Da fikk hun velge, enten gjorde hun det hun skulle uoppfordret ellers innførte jeg tidsbegrensning på bruken. Hun valgte det første, frihet under ansvar.

Det er også et krav at hun deltar sosialt dersom vi er på eller har besøk, samt at hun deltar i familieaktiviteter, men dette har aldri vært et problem.

Jeg oppfatter skjermbruken hennes som ganske sosial, det er mye kontakter med venner. At dagens 13-åringer er sosial på en annen måte en jeg var på den alderen (før mobil ble allemannseie) synes ikke jeg er et problem. Når jeg tenker etter et jeg egentlig ikke om den er så forskjellig. Jeg kan i alle fall huske timelange telefonsamtaler med venninner (i hustelefonen, til resten av familiens fortvilelse) og hele ferier som ble tilbrakt i kjellerstua til naboen som var den stolte eier av en Commodore 64.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Oslokvinne skrev:

Takk for forslaget, skal vurdere det og evt spørre noen av foreldrene. 

Var aldri meningen å ta vekk skjermene fullstendig, så de blir ensomme osv. Men hadde håpet på en løsning der det ikke er konstant mas fra meg om å legge vekk Tlf. At enten må jeg finne den løsningen der de gjør andre ting, eller så må jeg bare akseptere at sånn er 2019... Så vil gjerne høre andres erfaringer. 

TS jeg har full forståelse for at det er vanskelig da du er alenemor. Da er det faktisk veldig deilig å få litt pause selv for å ikke gå på veggen. Jeg er selv "alenemor" for et barn med mann som kommer hjem klokka 20 om kvelden.

Men kansje du kan redusere skjermtiden ved å finne på ting med barna? brettspill, feks. tegne..om du synes det er hyggelig. Lese i en spennende bok sammen. feks en bok som du også liker. harry potter eller lignende. 

Du kan gjøre det en kveld, og så legger alle bort skjermer for feks i en time, mens dere leser. 

og så kan du ta en kveld i uken hvor de har noen veninner på besøk og dere spiser en god middag, feks. da kan de sitte å skravle..legge vekk skjermene. De greier jo det på skolen.  : )

De kan også ha en bok sammen, hvor de skriver til hverandre, limer inn bilder. fine minner. scrapbooking. de kan jobbe på denne hos dere med venner. 

Det er ting man kan gjøre sammen, og jentene er så pass store at de kan styre slike prosjekter selv. Du trenger kansje bare sette de i gang

Anonymkode: ce0bb...235

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...