Gå til innhold

Hvem skal betale fartsboten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste og hans venn hentet noen hobbygjenstander fra Finn for en stund tilbake. Det var hobbygjenstander til begge to, så ikke sånn at f.eks hans venn gjorde kjæresten en tjeneste.

Vennen har nå fått en fartsbot på 2100 kroner, for å kjøre i 57 km/t i 50-sonen. Han ber min kjæreste om å betale halve boten.

Min kjæreste har ikke sertifikatet, og kjørte ikke bilen. Han har heller aldri hatt sertifikatet og har ingen oppfattelse av det om noen kjører for fort, med mindre de f.eks skulle kjørt mye over grensa.

Jeg sier nei - han skal ikke betale noe. Sjåføren er den med sertifikatet, han kjørte bilen, og han må betale boten. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 3a5a0...7a8

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre din kjæreste presset på at sjåføren skulle kjøre fort, burde han ikke få krav om å betale, nei.

Vet om de som gjør det litt i solidaritet, bidrar med noe. Men i det hele er det sjåføren sitt ansvar, ingen av de som sitter på. Hadde feks kjæresten din sitti uten belte, skulle selvfølgelig han ha tatt den boten, for det stod han for selv. Det er noe helt annet 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Han som kjørte skal selvsagt betale boten. Det var jo han, og ingen andre som tråkka for hardt på gasspedale! En passasjerer er ikke ansvarlig for hva sjåføren gjør bak rattet.

Anonymkode: a2afc...279

• Liker 34
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Den som har foten på gasspedalen betaler hele boten. 

AnonymBruker
Skrevet

For en FJOTT denne "vennen" er! Nei, din sambo skal ikke betale en dritt. Fyfaen så frekt å overhodet si noe sånt. Det er "vennen" som har ansvaret for sin egen kjøring. Om så kjæresten din satt og brølte "KJØR KJØR KJØØØØR", så er det fortsatt sjåføren som er ansvarlig for egen kjøring.

DUMP denne "vennen". 

For en IDIOT! 

Anonymkode: 77dd7...165

• Liker 13
Skrevet

Det er han som kjører som har absolutt alt ansvar her. Det er ikke din kjærestes skyld at kompisen tråkker for hardt på gassen. Å betale bøter er noe helt annet enn å spleise på kjøring i forbindelse med det de skulle kjøpe. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Den som kjører skal betale boten. 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anim92 skrev:

Med mindre din kjæreste presset på at sjåføren skulle kjøre fort, burde han ikke få krav om å betale, nei.

Vet om de som gjør det litt i solidaritet, bidrar med noe. Men i det hele er det sjåføren sitt ansvar, ingen av de som sitter på. Hadde feks kjæresten din sitti uten belte, skulle selvfølgelig han ha tatt den boten, for det stod han for selv. Det er noe helt annet 

Nei, de hadde ikke noe tidspress på seg til å hente disse tingene, så det var ingen årsak til at de kjørte for fort. Selv forstår jeg at det er lett å tråkke litt ekstra på gassen (har gjort det selv noen ganger) - men syntes jo da man får stå for en eventuell bot selv.

Kjæresten min ønsker ikke å betale halve boten, men vurderer det fordi han syntes situasjonen er ubehagelig. Kjæresten er heller ikke i en økonomisk situasjon for tiden til å kaste 1050kr inn i noe han ikke hadde noe med..

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han som kjørte skal selvsagt betale boten. Det var jo han, og ingen andre som tråkka for hardt på gasspedale! En passasjerer er ikke ansvarlig for hva sjåføren gjør bak rattet.

Anonymkode: a2afc...279

Delvis feil. Du har ansvar om sjåfør er påvirket feks. Da er du egentlig pålagt å stoppe vedkommende fra å kjøre. 

Anonymkode: 6c63a...992

Skrevet

Det er kompisen som gjør situasjonen ubehagelig, ikke kjæresten din. Kjæresten har intet ansvar for å gjøre situasjonen behagelig igjen, så han må bare stå på sitt og nekte å betale. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de hadde ikke noe tidspress på seg til å hente disse tingene, så det var ingen årsak til at de kjørte for fort. Selv forstår jeg at det er lett å tråkke litt ekstra på gassen (har gjort det selv noen ganger) - men syntes jo da man får stå for en eventuell bot selv.

Kjæresten min ønsker ikke å betale halve boten, men vurderer det fordi han syntes situasjonen er ubehagelig. Kjæresten er heller ikke i en økonomisk situasjon for tiden til å kaste 1050kr inn i noe han ikke hadde noe med..

Han skal heller ikke betale, ikke så mye som en krone. Det er fullt og helt sjåførens ansvar.

Anonymkode: 7bf5b...bd2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

neineinei!! Han skal IKKE betale!!! Blir faktisk SUR over å lese hvor frekk enkelte folk er. Herregud, om bilen brøt sammen og motoren måtte byttes, skulle da kjæresten din punge ut titusener fordi han tilfeldigvis satt i bilen? 

Anonymkode: 77dd7...165

• Liker 13
Skrevet

Tjeneste eller ikke - om de så var på vei til sykehuset hvor kameraten skulle donere en nyre til samboeren din, så er sjåføren ene og alene ansvarlig for sin kjøring i denne situasjonen. Som Ullvott sier; en bot inngår ikke under kjøreutgifter som man spleiser på. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Helt klart sjåføren. For en frekk idiot. 

Anonymkode: 68775...c4d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde betalt halve boten. Man er to om turen.

Anonymkode: 000c3...d70

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skal absolutt ikke betale da:) og altså.. jeg tråkner for hardt på gassen store deler av tiden jeg kjører (unnskyld, alle) og det med of uten passasjerer - de har ingenting å si. Jeg ville aldri forlangt at de betalte.

En gang skulle ei venninne betale parkeringen i en app, men glemte å fullføre registrering. Når vi da kom tilbake til bilen og så boten, var det en selvfølge at vi delte den. Bare som et eksempel på hvor det er delt skyld og innafor å dele.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er én om å kjøre over fartsgrensa.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal sjåføren betale hele boten! 

Selv ikke dersom samboeren din hadde sitter i passasjersetet og brølt at kameraten skulle tråkke på gassen eller foreta en forbikjøring i alt for høy fart skulle han betalt. Sjåføren har nemlig ansvar for egen kjøring, og for å ignorere tullinger som oppfordrer til lovbrudd. 

Min mor opplevde en gang det samme. En gjeng kollegaer skulle på seminar og min mor stilte med bil og var sjåfør. På hjemveien ville en kollega kjøre, og min mor sa ok. Kollegaen begynte å kappkjøre med en annen bil med kollegaer, og boten var et faktum. Kollegaen mente da at min mor skulle betale boten siden det var hennes bil... Dessverre betalte hun siden hun ikke orket dårlig stemning på jobb, men det var jo helt feil og kollegaen er en jævla dott! 

Anonymkode: 65362...a78

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er sjåføren som har ansvar. En ting er et forelegg: det er jo bare penger. Men hva hvis han hadde kjørt så fort at han hadde mistet lappen? Eller skadet noen og blitt tiltalt? Hvordan ville du delt straffen i de tilfellene? Mener du fremdeles at du har skyld? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...