AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #1 Skrevet 11. mars 2019 Vi har en gutt på snart fem år. Her om dagen var vi i skobutikken for å kjøpe nye overgangssko, og han falt helt pladask for et par rosa, glitrende ballerinasko. Jeg har alltid vært av den oppfatning at folk (både barn og voksne) må få kle seg akkurat som de vil, og at denne inndelingen i "gutteklær" og "jenteklær" er noe tull. Hadde jeg sett en gutt med sånne sko hadde jeg synes det var kjempekult, MEN, så slår det bekymra mammahjertet inn da. Jeg VET at guttene i gata kommer til å erte ham og gi ham tyn for å gå med "jentesko" (de er to og tre år eldre), jeg vet også at han kommer til å bli helt knust og jeg klarer bare ikke tanken på det. Vi kjøpte ingen ballerinasko ettersom det var overgangssko vi skulle ha, men jeg regner med at spørsmålet dukker opp igjen senere og kanskje på andre arenaer også. Jeg vet hva som er det riktige: gutten må få bestemme selv, men hvordan trøster man barnet sitt når det for første gang opplever erting/mobbing og at verden kan være ganske grusom? Anonymkode: 9bf36...d36 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #2 Skrevet 11. mars 2019 Er det mulig å kjøpe dem men begrense bruken? Mine jenter får bare bruke glitrende pensko til selskap/17.mai o.l. Så hvis dere skal ha kaffebesøk hjemme/skal i bursdag til en tante så kan ham bruke dem? Anonymkode: 611cc...260 9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #3 Skrevet 11. mars 2019 Om han går i barnehagen fortsatt så tror jeg ikke at han kommer til å bli mobbet med det første, så da har dere god tid til å bygge ham opp før skolestart. Og da kan det ho hende at han ikke vil gå med slike ting lenger. samtlige av guttene i barnehagen til sønnen min bruker neglakk og går i Elsa-kjoler, eller andre rosa ting. Det er ganske populært om dagen nemlig. Anonymkode: 4ed62...32a 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #4 Skrevet 11. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en gutt på snart fem år. Her om dagen var vi i skobutikken for å kjøpe nye overgangssko, og han falt helt pladask for et par rosa, glitrende ballerinasko. Jeg har alltid vært av den oppfatning at folk (både barn og voksne) må få kle seg akkurat som de vil, og at denne inndelingen i "gutteklær" og "jenteklær" er noe tull. Hadde jeg sett en gutt med sånne sko hadde jeg synes det var kjempekult, MEN, så slår det bekymra mammahjertet inn da. Jeg VET at guttene i gata kommer til å erte ham og gi ham tyn for å gå med "jentesko" (de er to og tre år eldre), jeg vet også at han kommer til å bli helt knust og jeg klarer bare ikke tanken på det. Vi kjøpte ingen ballerinasko ettersom det var overgangssko vi skulle ha, men jeg regner med at spørsmålet dukker opp igjen senere og kanskje på andre arenaer også. Jeg vet hva som er det riktige: gutten må få bestemme selv, men hvordan trøster man barnet sitt når det for første gang opplever erting/mobbing og at verden kan være ganske grusom? Anonymkode: 9bf36...d36 Hvorfor tror du at dette er utfallet? Barn er inkluderende og rause skapninger. Først: Lær barnet ditt at spørsmål og kritikk er to helt ulike ting. "Hvorfor har du på deg jentesko?" er ikke erting - det er et ærlig spørsmål (barnet har lært av sine foreldre at sånne sko er jentesko, og opplever at foreldrene har tatt feil - de stusser selvsagt) Deretter: benytt anledningen til å lære bort hvordan en håndtrerer spørsmål som kan føles ugreie. Svaret på spørsmålet over er "fordi de er kjempekule, vel!" Barn mobber ikke barn - barn gjenntar foreldrene sine. Husk det. Når en 5-åring sier noe ekkelt har hun eller han lært det hjemme hos sine ekle foreldre. Så ta deg ekstra av dem, og lær barnet ditt at de behøver ekstra mye snillhet. De opplever nok ekkelhet i hjemmet. Anonymkode: d3b67...c0d 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #5 Skrevet 11. mars 2019 enig med alle de over her; ikke ta for gitt at andre barn mobber. Og igjen, sier de noe så lær barnet å gi faen og være stolt og fornøyd med seg selv. jeg har jenter og som en annen skriver så får de kun bruke slike pensko i rette anledninger. Kjøp ballerinaskoene, og se på det mer som kostyme/utkledning, enn bruksklær. La han kose seg med dem i anledninger det passer seg. Mine jenter bruker forøvrig en god del gutteklær, være seg bilder av dinosaurer, traktor, supermann drakter osv. det er viktig at barn får utforske egen identitet. Om du gjør dette til noe tabu og tar for gitt at han blir mobbet, så stenger du kanskje for en viktig del av hans mulighet til å bli kjent med seg selv, sine egne preferanser og ønsker. Ikke start med å legge skam på barnet så tidlig, fordi du tar for gitt at andre vil gjøre det. ❤️ Anonymkode: 0d39a...145 2
Gjest BearMama Skrevet 11. mars 2019 #6 Skrevet 11. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Om han går i barnehagen fortsatt så tror jeg ikke at han kommer til å bli mobbet med det første, så da har dere god tid til å bygge ham opp før skolestart. Og da kan det ho hende at han ikke vil gå med slike ting lenger. samtlige av guttene i barnehagen til sønnen min bruker neglakk og går i Elsa-kjoler, eller andre rosa ting. Det er ganske populært om dagen nemlig. Anonymkode: 4ed62...32a I vår og. Med både neglelakk, glitrende prinsesse staver, tiaraer og skjørt.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 11. mars 2019 #7 Skrevet 11. mars 2019 Kan han ikke få det da? Jeg kjøpte en gang Barbie dukke til nevøen min, siden det var noe han ønsket seg veldig.
Mrs Robinson Skrevet 11. mars 2019 #8 Skrevet 11. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tror du at dette er utfallet? Barn er inkluderende og rause skapninger. Først: Lær barnet ditt at spørsmål og kritikk er to helt ulike ting. "Hvorfor har du på deg jentesko?" er ikke erting - det er et ærlig spørsmål (barnet har lært av sine foreldre at sånne sko er jentesko, og opplever at foreldrene har tatt feil - de stusser selvsagt) Deretter: benytt anledningen til å lære bort hvordan en håndtrerer spørsmål som kan føles ugreie. Svaret på spørsmålet over er "fordi de er kjempekule, vel!" Barn mobber ikke barn - barn gjenntar foreldrene sine. Husk det. Når en 5-åring sier noe ekkelt har hun eller han lært det hjemme hos sine ekle foreldre. Så ta deg ekstra av dem, og lær barnet ditt at de behøver ekstra mye snillhet. De opplever nok ekkelhet i hjemmet. Anonymkode: d3b67...c0d Barn mobber og utestenger. Mobbing starter allerede i barnehagen. Les gjerne om Ingrid Lunds forskning om du er interessert i temaet 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #9 Skrevet 11. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Om han går i barnehagen fortsatt så tror jeg ikke at han kommer til å bli mobbet med det første, så da har dere god tid til å bygge ham opp før skolestart. Og da kan det ho hende at han ikke vil gå med slike ting lenger. samtlige av guttene i barnehagen til sønnen min bruker neglakk og går i Elsa-kjoler, eller andre rosa ting. Det er ganske populært om dagen nemlig. Anonymkode: 4ed62...32a I barnehagen her var det mye mobbing når det gjaldt klær. Bestevennen til sønnen min hadde valgt en rosa lue å han ble ertet pga det var jo jentelue. Sønnen min gikk med en genser han var så stolt av,å hadde lyst å bruke den i bhg. De andre ungene hadde ertet han pga genseren å småen var så lei seg å nektet å bruke den mer. Sønnen min måtte en dag låne min lilla drikkeflaske da vi hadde mistet hans,å da ertet de han fordi det var jenteflaske. Anonymkode: d5e49...6fb
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #10 Skrevet 11. mars 2019 38 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Barn mobber og utestenger. Mobbing starter allerede i barnehagen. Les gjerne om Ingrid Lunds forskning om du er interessert i temaet Helt enig at utestenging skjer allerede i bhg! Her begynte jentene i bhg å si at vi leker bare med de som har kjole på idag. Så alle de som ikke hadde kjole på ble så lei seg fordi de utestengt fra leken pga de hadde feile klær på den dagen. Anonymkode: d5e49...6fb 1
Mrs Robinson Skrevet 11. mars 2019 #11 Skrevet 11. mars 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig at utestenging skjer allerede i bhg! Her begynte jentene i bhg å si at vi leker bare med de som har kjole på idag. Så alle de som ikke hadde kjole på ble så lei seg fordi de utestengt fra leken pga de hadde feile klær på den dagen. Anonymkode: d5e49...6fb Klassisk eksempel. Utestenging er det mye av i bhg 1
Mrs Robinson Skrevet 11. mars 2019 #12 Skrevet 11. mars 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: I barnehagen her var det mye mobbing når det gjaldt klær. Bestevennen til sønnen min hadde valgt en rosa lue å han ble ertet pga det var jo jentelue. Sønnen min gikk med en genser han var så stolt av,å hadde lyst å bruke den i bhg. De andre ungene hadde ertet han pga genseren å småen var så lei seg å nektet å bruke den mer. Sønnen min måtte en dag låne min lilla drikkeflaske da vi hadde mistet hans,å da ertet de han fordi det var jenteflaske. Anonymkode: d5e49...6fb Hvor er de ansatte da, lurer jeg på. Slike episoder må tas med rota! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå